پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

حصار شکست ناپذیر اعتماد به نفس


حصار شکست ناپذیر اعتماد به نفس
هر كدام از ما ممكن است در طول دوران زندگی خود بنا به شرایط و مو قعیت های مختلفی كه در آن قرار می گیریم لحظاتی را پیش روی خود داشته باشیم كه كم تر بتوانیم به قابلیت ها و توانایی های درونی خودمان اتكا كنیم. در این مواقع آنچه كه بیش از هر امری برای شخص لازم است تكرار و تمرین مسائلی است كه تا پیش از این می توانست حس اعتماد درونی وی را تقویت و شكوفا سازد. ۷ راه ساده زیر می تواند در مدت زمان بسیار اندكی بهترین رویكرد را در غنای روحی شما و تجدید اتكا به نفس از دست رفته تان داشته باشد.
● با اطمینان نشست و برخاست كنید:
وضعیت ظاهری هر كسی می تواند تا میزان چشم گیری بازگوی اعتماد به نفس درونی او باشد. شاید در ظاهر به نظر برسد این موضوع هیچ رابطه ای با تقویت اتكای نفس شخص نداشته باشد اما نحوه نشستن و برخاستن شما به طور ناخودآگاه پیامی به طرف مقابلتان منعكس می كند كه این پیغام حامل نیروی عظیم درونی تان و اعتماد فوق العاده شما خواهد بود. با فرستادن این پیام دیگران نیز با نوع برخورد احترام آمیزشان نسبت به شما باعث تقویت هر چه بیشتر اعتماد به نفستان می شوند. پس سعی كنید نحوه نشستن، برخاستن و راه رفتن شما به گونه ای باشد كه در هر لحظه اعتماد به نفس درونتان را منعكس كند، حتی اگر در عقیده خودتان چیزی برای اتكا نداشته باشید!
● افراد متكی به نفس را در اطرافتان جمع كنید:
كاملاً روشن است كه حضور اشخاص متكی به نفس تا چه اندازه می تواند در شكوفایی این احساس در شما مؤثر باشد چرا كه اگر شما خودتان را در حصاری از اشخاص موفق قرار دهید قابلیت های آنان شما را به وجد و حركت وامی دارد و چنان فضای مثبتی گرداگردتان را فرا می گیرد كه با حفظ آرامش درونی تان می توانید اعتماد بیشتری به خود و دیگر موارد اطرافتان داشته باشید.
● احساس اعتماد به نفس گذشته تان را به خاطر آورید:
اعتماد به نفس صرفاً یك احساس است بنا براین اگر شما یك بار آن را در هر شرایطی تجربه كرده باشید مطمئناً دوباره می توانید آن را احساس كنید. پس آن زمانی را به خاطر آورید كه احساس اعتماد به نفس می كردید. در واقع با این كار ذهن شما قالب مشخصی را به خود می پذیرد كه گویا همواره باید در تمامی مراحل پذیرای احساسی نظیر آن باشد.
● پشتكار داشته باشید:
هر چه قدر كه مایل به تقویت اعتماد به نفس در وجودتان هستید به همان اندازه هم باید تمرین و پشتكار داشته باشید. هنگامی كه شما روی كاری كه انجام آن حتی در رؤیا هم برایتان بعید است تمركز می كنید مطمئن باشید چنان اعتماد به نفسی می یابید كه تحقق آن امری حتمی و الزامی خواهد بود. پس هرگز دست از كار نكشید!
● درباره توانایی ها و قابلیت های درونتان بیشتر فكر كنید:
مواقعی از روز را صرف مسائلی كنید كه دیگران به تحسین آن در شما می پردازند. حتی تا جایی كه برایتان ممكن است این نظرات مختلف را یادداشت كنید. هنگامی كه اعتماد به نفس شما تضعیف می شود با مراجعه به این فهرست می توانید از یكایك موارد آن الهام بگیرید و به وجودتان اتكای بیشتری پیدا كنید.
● به خودتان سخت نگیرید:
هیچ وقت به قضاوت از خودتان نپردازید و وجودتان را زیر بار انتقاد و سرزنش های بی موردتان شكننده نكنید. به جای آن سعی كنید همیشه با خودتان رفیق باشید. مسلماً هیچ وقت دوستتان را حتی در بدترین شرایط هم تنها نمی گذارید و یا او را سرزنش نمی كنید. صحبت های مثبتی كه شما با خودتان در طول روز دارید مانند یك سپر در برابر امواج منفی بیرونی از شما دفاع می كند و اجازه نمی دهد هیچ عاملی باعث تضعیف روحیه و اتكا به نفستان شود. این صحبت كردن های روزمره با خودتان را به صورت یك عادت همیشگی در زندگی تان در نظر بگیرید.
● از خطر كردن در زندگی نترسید:
اگر شما به طور مداوم در زندگی مسیر پر خطر را در پیش بگیرید و در لحظاتی از آن به دل حوادث بزنید پس از گذشت مدتی این رویكرد می تواند به صورت یك عادت همیشگی اعتماد به نفس فوق العاده ای در شما ایجاد كند. در واقع هیچ عاملی مانند این جریان دادن خودتان به سوی حوادث، خطر كردن در زندگی و ترك عادت انتخاب راحت ترین مسیر در شرایط دشوار نمی تواند باعث شكوفایی اتكای درونی تان شود. در واقع كنار گذاشتن ترس های ناشی از تجربه كردن ناشناخته ها رویكرد قابل توجهی در احساس اتكا به نفستان خواهد داشت.
به خاطر داشته باشید شما دارای قابلیت ها و استعدادهای خاصی هستید كه بنا به این موهبت ها اعتبار و ارزش خاص خودتان را كسب می كنید. پس سعی كنید با تمامی توان به اندوخته های درونی تان اتكا و توجه كنید و در مسیر پر فراز و نشیب زندگی تان از آنچه كه در اختیار دارید به بهترین شكل استفاده كنید.
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید