سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سوره‌ بلد


سوره‌ بلد
● نزول‌
سوره‌ بلد با ۲۰ آیه‌ و ۸۲ كلمه‌ و ۳۳۰ حرف‌،سی‌ و پنجمین‌ سوره‌ در نزول‌ و در تدوین‌ دومین‌سوره‌ قرآن‌ است‌ كه‌ در شهر مكه‌ بر وجود مقدس‌پیامبر اسلام‌ (ص‌) نازل‌ شد.
این‌ سوره‌ بیشتر در جهت‌ تعظیم‌ وجود مقدس‌پیامبر اسلام‌ است‌ كه‌ علیرغم‌ وجود و حضور انبیاگذشته‌ در مكه‌ ولی‌ خداوند به‌خاطر وجود وحلول‌ پیامبر در مكه‌ بدان‌ شهر قسم‌ می‌خورند و در آن به حضور پیامبر (ص) تصریح می كند.
● قسمهای‌ خداوند
قسم‌ می‌خورم‌ به‌ این‌ شهر «سرزمین‌» درحالی‌كه‌ تو در آن‌ حلول‌ كرده‌ و مستقر شدی‌.
خداوند به‌ پیامبر و زریه‌ پیامبر در طول‌ تاریخ‌سوگند می‌خورد.
● جواب‌ قسم‌
به‌ تحقیق‌ ما انسان‌ را در سختی‌ ورنج‌ خلق‌كردیم‌ چرا كه‌ انسان‌ از آغاز تولد تا پایان‌ زندگی، به‌ خاطرضعفها و محدودیتهای‌ وجودی‌ همواره‌ نیازمند ومحتاج‌ است‌ و این‌ نیازها را او در سختی‌ وتعب‌ ورنج‌ قرار می‌دهد ولی‌ در عین‌ حال‌ آیا كسانی‌كه‌به‌ توحید ایمان‌ ندارند گمان‌ می‌كنند هیچكسی‌ برآنان‌ قادر نیست‌ و او با قدرتی‌ محدود و مادی‌ كه‌در دنیا به‌ دست‌ آورده‌ است‌ نسبت‌ به‌ خالق‌ قادربی‌ توجه‌ می‌شود ولی‌ در روز قیامت‌ همین‌شخص‌ از روی‌ حسرت‌ و افسوس‌ می‌گوید مال‌انبوه‌ و زیادی‌ به‌ جهت‌ ریا و خود نمایی‌ یا علیه‌دین‌ خداوند و مبارزه‌ با پیامبر هزینه‌ و تباه‌ ساختم‌و آیا انسان‌ مغروری‌ می‌پندارد كه‌ كسی‌ او راندیده‌ است‌ و از كارهای‌ او خبر ندارد.
آیا برای‌ او زبانی‌ كه‌ بدان‌ سخن‌ بگوید و لبهایی‌كه‌ دهن‌ را بپوشد قرار ندادیم‌ و هدایت‌ دو طریق‌خیرو شر را با انزال‌ كتابهای‌ آسمانی‌ و ارسال‌پیامبران‌ به‌ انسان‌ ارزانی‌ نداشتیم‌، اما انسان‌ خودرا مسئول‌ ندانست‌ و در پی‌ عقبه‌ نرفت‌. اقتحام‌عقبه‌ (رفتن‌ از گذرگاه‌ سخت‌) تشبیهی‌ است‌ كه‌برای‌ انسانی‌ كه‌ با نفس‌ خود به‌ مبارزه‌ می‌پردازد وسختیها را به‌ جان‌ می‌خرد و خداوند درباره‌ عقبه‌می‌فرماید تو چه‌ دانی‌ كه‌ عقبه‌ چیست‌؟ اقتحام‌عقبه‌ آزاد كردن‌ بنده‌ است‌ یا اطعام‌ گرسنه در روز گرسنگی‌ زده‌است‌ یا اطعام‌ یتیمی‌ كه‌ از اقربا است‌ یا اطعام‌مسكینی‌ كه‌ از درماندگی‌ خاك‌ نشین‌ است‌.
● مومنان‌
انسان‌ با اطعام‌ و انفاق‌ و كارهای‌ خیر از كسانی‌است‌ كه‌ ایمان‌ آورده‌اند و همدیگر را به‌ شكیبایی‌و مهربانی‌ سفارش‌ كرده‌اند و آن‌ گروه‌ مومنان‌ كه‌یكدیگر را به‌ صبر و مرحمت‌ وصیت‌ می‌كننداصحاب‌ یمین‌ (راست‌) هستند كه‌ از جانب‌ راست‌عرش‌ به‌ بهشت‌ در آیند و با اینكه‌ صاحبان‌ یمن‌ وبركت‌ هستند.
«معاذبن‌ جبل‌» از رسول‌ اكرم‌ (ص‌) نقل‌ كردهركسی‌ گرسنه‌ای‌ را در روز قحطی‌ سیر كندخداوند در روز قیامت‌ او را از دری‌ از درهای‌بهشت‌ داخل‌ نماید كه‌ هیچكس‌ از آن‌ در واردنشود مگر آنكه‌ مثل‌ او عمل‌ كرده‌ باشد و جابر ازپیامبر (ص‌) نقل‌ می‌كند از چیزهائی‌ كه‌ موجب‌آموزش‌ است‌ اطعام‌ به‌ مسلمانان‌ گرسنه‌ است‌.اطعام‌ به‌ مساكین‌ و صدقه‌ موجب‌ رفع‌ بیماری‌صعب‌ نیز می‌شود.
● كافران‌
كسانی‌كه‌ به‌ نشانه‌های‌ ما كفر ورزیدند آنان‌اصحاب‌ چپ‌ هستند كه‌ از جانب‌ چپ‌ (شمال‌)عرش‌ به‌ دوزخ‌ برده‌ شوند و یا اینكه‌ افرادی‌ شوم‌ ونكبت‌ هستند بر آنان‌ آتش‌ چند لایه‌ انبوه‌مستولی‌و چیره‌ شود. مهم‌ در معیار كفر و ایمان‌پذیرش‌ نشانه‌های‌ الهی‌ در جهت‌ قبول‌ توحید وعدم‌ پذیرش‌ نشانه‌های‌ الهی‌ در جهت‌ عدم‌ قبول‌توحید است‌ آنانی‌ كه‌ با این‌ همه‌ نشانه‌های‌ الهی‌وجود خداوند بزرگ‌ را قبول‌ ندارند اصحاب‌مشئمه‌ نامیده‌ شدند كه‌ در عذاب‌ جهنم‌ گرفتارند.
● ثواب‌ خداندن‌ سوره‌ بلد
ابی‌ بن‌ كعب‌ از حضرت‌ رسول‌ (ص‌) روایت‌كرده‌ است‌ هركس‌ سوره‌ بلد را قرائت‌ كند حق‌تعالی‌ او را از غصب‌ و خشم‌ خود در روز قیامت‌امان‌ دهد .
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید