سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دومین جشنواره سراسری مجسمه‌های شنی


دومین جشنواره سراسری مجسمه‌های شنی
در میان گستره‌ی كاربرد مواد جدید در مجسمه‌سازی معاصر، موادی وجود دارند كه به‌كارگیری آن‌ها بیش از آن‌كه محصول عصر تكنولوژی و تحول مواد اولیه در مجسمه‌سازی باشد نتیجه تحول و تغییر در اصول و مفاهیم مجسمه‌سازی هستند.
كاربرد شن و یخ در مجسمه‌سازی معاصر، از جمله این موارد است؛ اگرچه در كاربرد حرفه‌ای این مواد در مجسمه‌سازی خصوصاً در كار با یخ نمی‌توان پیشرفت‌های تكنولوژی را نیز نادیده گرفت. اما چنان‌كه اشاره شد در این موضوع، نقش تحول مفاهیم كلی مجسمه خاص‌تر است و باز در این مورد، تغییر اصول و مبانی سنتی مجسمه‌سازی همچون مانا بودن مجسمه در گذرزمان به عدم ضرورت این اصل و همچنین پیدایش مكاتبی كه این سنت‌ها و قواعد را دگرگون ساخته‌‌اند، عرصه‌های نوبنی برای كاربرد مواد جدید مصنوعی و یا طبیعی ایجاد شد كه البته استفاده از مواد طبیعی بنا به دلایلی جذاب‌تر به نظر می‌رسد. شاهد این مدعا هم برگزاری سمپوزیوم‌های معتبر مجسمه‌سازی با این مواد خصوصاً با شن در نقاط مختلف دنیا است.
خوشبختانه چند سالی است كه در كشور ما نیز به این گرایش‌های مجسمه‌سازی توجه می‌شود. گرایش‌هایی كه علاوه بر جلب نظر مجسمه‌سازان حرفه‌ای، بنا به ویژگی‌های عامه‌پسند، مورد توجه توده‌های مردم نیز قرار گرفتند و قطعاً این توجه می‌تواند موجب گسترش مجسمه‌سازی و نفوذ آن در زندگی جاری مردم شود؛ مهمی كه به علت جوان بودن مجسمه‌سازی در ایران، برای بقا و توسعه این هنر لازم و ضروری است. با این اوصاف و علی‌رغم همه‌ی كاستی‌ها و انتقادهای پیرامون دومین جشنواره‌ی مجسمه‌های شنی سراسر كشور باید كلیت این اتفاق را مثبت ارزیابی كنیم. جشنواره‌ای كه در بهمن‌ماه ۱۳۸۴ توسط انجمن هنرهای تجسمی بابلسر طراحی و در سه شهر بابلسر، ساری و رامسر به صورت كشوری در ۱۳۸۵ برگزار شد.
در آغاز ۲۸۰ اثر از هنرمندان سراسر كشور به فراخوان این جشنواره جواب مثبت دادند كه از بین آن‌ها، ۷۸ اثر به جشنواره راه یافت. گزینش اولیه این آثار را آقایان بهروز امیری راد، حسن بریری، خلیل سمائی جابلو، شعبان‌علی شعبان نژاد و محمد كاظمیان با نظارت حمید فاضلی انجام دادند. اجرای آثار در بخش اصلی جشنواره با دو موضوع آزاد و پیامبراعظم در شهر بابلسر در روز افتتاحیه (۱۵/۵/۸۵) و به همراهی ۷ هنرمند مجسمه‌ساز با تجربه صورت گرفت.
در پایان، داوری آثار را آقایان ایرج زند، ایرج محمدی، محمد ابراهیم جعفری، حمید نوری، حمید شانس انجام دادند و نفرات برگزیده در هر بخش به ترتیب زیر معرفی شدند: موضوع پیامبر اعظم؛ نفراول: مرضیه محجوبیان. نفردوم: مژده ذكریاپور نفرسوم: نوید یثربی موضوع آزاد؛ نفراول: امیر امینی. نفردوم: آلنا نبی‌الهی. نفرسوم: مجتبی یزدانی.
اما شهرهای ساری و رامسر مكان‌هایی بودند كه بخش جنبی جشنواره در تاریخ ۲۱/۵/۸۵ در آن‌ها برگزار شد. در هركدام از این شهرستان‌ها نیز ۳ نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند و در تاریخ ۳۱/۵/۸۵ با اهدا جوایز جشنواره‌ی دوم مجسمه‌سازی شنی سراسر كشور به كار خود پایان داد.
ساختار گزارش‌گونه این نوشتار بیش از هرچیزی چنان‌كه اشاره شد، تنها مؤیدی است بر كلیت این اتفاق؛ چرا كه قطعاً از دیدگاه انتقادی قادر نخواهیم بود در دومین تجربه رسمی صورت گرفته در این گرایش از مجسمه‌سازی انتظارات قشر خاص و حرفه‌ای را پاسخگو باشیم. به همین دلیل از نقد فردی آثار و هنرمندان این مجموعه دوری گزیده‌ایم. با این همه امید آن است تا با توجه به وجود پتانسیل كار با این ماده نزد مجسمه‌سازان خصوصاً مجسمه‌سازان جوان و همچنین وجود شرایط جغرافیایی مناسب این گرایش در كشور، در جشنواره‌های آتی شاهد آثار بهتری باشیم.
منبع : دوهفته‌نامه هنرهای تجسمی تندیس


همچنین مشاهده کنید