چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حفاظت از کامپیوترهای LapTop


حفاظت از کامپیوترهای LapTop
تعداد زیادی از كاربران، خصوصاً افرادیكه مسافرت های متعدد تجاری و یا علمی انجام می دهند، از كامپیوترهای Lap top استفاده می نمایند. استفاده از این نوع كامپیوترها، به دلیل كوچك بودن و حمل آسان به امری متداول تبدیل شده است.
با توجه به گسترش استفاده از كامپیوترهای فوق، سارقین نیز بر روی این موضوع سرمایه گذاری كرده و برنامه ریزی لازم در خصوص سرقت آنان را انجام می دهند. تمامی استفاده كنندگان كامپیوترهای Lap top می بایست دقت لازم در خصوص حفاظت از ماشین و اطلاعات موجود بر روی آن را داشته باشند.
صرفاً خود شما می توانید تشخیص دهید كه با سرقت كامپیوتر، چه چیزی در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. اولین موضوع نگران كننده، سرقت خود كامپیوتر است و در صورتی كه سارق كامپیوتر، قادر به دستیابی اطلاعات موجود بر روی كامپیوتر گردد، تمامی اطلاعات در معرض تهدید قرار خواهند گرفت.افراد غیرمجاز، نمی بایست به اطلاعات مهم سازمان ها و یا اطلاعات حساس مشتریان دستیابی پیدا كنند. احتمالاً اخبار متعددی در خصوص نگرانی و هراس سازمان هایی را شنیده اید كه برخی از كامپیوترهای Lap top آنان گم و یا به سرقت رفته است.
علت اصلی این همه نگرانی به وجود اطلاعات حساس و مهم بر روی این گونه از كامپیوترها بر می گردد. حتی اگر بر روی آنان اطلاعات حساس سازمانی وجود نداشته باشد، سایر اطلاعات موجود در معرض تهدید خواهند بود.
اطلاعاتی نظیر قرار ملاقات ها، رمزهای عبور، آدرس های Email و سایر اطلاعات مرتبط.حفاظت از كامپیوتر با استفاده از رمز عبور پیشنهاد می گردد به منظور استفاده از كامپیوتر و log in نمودن به آن از یك رمز عبور استفاده شود. (نحوه انتخاب و حفاظت از رمزهای عبور) نگهداری كامپیوتر در تمامی مدت نزد خود: در زمان مسافرت، كامپیوتر Lap top را نزد خود نگهداری نمائید. در اغلب موارد، سارقین به دنبال فرصت های مناسبی می باشند كه بتوانند به اهداف خود نائل گردند (بررسی اتاق های هتل به منظور دسترسی به كامپیوترهای بی مراقب) .
در صورتی كه قصد شركت در یك همایش و یا نمایشگاه بازرگانی را دارید، لازم است به این موضوع دقت شود كه این نوع مكان ها شرایط مناسب و مطلوبی را برای سارقین فراهم می نمایند.كم اهمیت جلوه دادن داشتن یك كامپیوتر Lap top ضرورتی ندارد كه تبلیغ داشتن كامپیوتر Lap top خود را برای سارقین انجام دهید! سعی نمایید در مكان های عمومی از كامپیوترهای Lap top استفاده نكرده و برای جابجایی آن از كیف های سنتی استفاده نگردد.
‌● استفاده از یك قفل و یا دزدگیر:
تعداد زیادی از شركت ها قفل ها و یا دزدگیرهایی را ارائه نموده اند كه می توان با تهیه آنان حفاظت كامپیوتر Lap top خود را افزایش داد. در صورتی كه شما اغلب مسافرت می نمائید و یا در مكان های شلوغ مشغول به كار هستید، می توانید از تجهیزات فوق به منظور ایمن سازی كامپیوتر Lap top خود استفاده نمائید.
گرفتن back up از فایل های موجود بر روی كامپیوتر به منظور پیشگیری در خصوص از دست دادن اطلاعات پیشنهاد می گردد از اطلاعات مهم موجود بر روی كامپیوتر، Back up گرفته شده و آنان را در یك مكان جداگانه ذخیره نمائید. (چند عادت خوب امنیتی) . در چنین مواردی نه تنها شما قادر به دستیابی به اطلاعات خواهید بود، بلكه در صورت سرقت كامپیوتر، امكان بررسی این موضوع كه چه اطلاعاتی در معرض تهدید می باشند نیز وجود خواهد داشت.
در صورتی كه كامپیوتر Lap top شما سرقت شده است، می بایست در اسرع وقت موضوع را به اطلاع سازمان های ذیربط قانونی رسانده تا آنان مراحل و اقدامات لازم را انجام دهند. در صورتی كه بر روی كامپیوتر، اطلاعات حساس سازمانی و یا اطلاعات مربوط به مشتریان وجود داشته است، می بایست بلافاصله موضوع را به اطلاع افراد مسئول در سازمان خود رسانده تا آنان سریعاً اقدامات لازم را انجام دهند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید