پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آشنایی با صنایع بروجرد


آشنایی با صنایع بروجرد
بروجرد از گذشته های دور و تا پیش از رواج صنایع جدید، یکی از قطب های سنتی کشور در زمینه صنعت بوده است، به گونه ای که صنایع قدیمی و هنرهای دستی در این شهر از رونق فراوانی برخوردار بوده و هنوز نیز کم و بیش همان اقبال را دارند. با توجه به مهارت صنعتگران این ناحیه بویژه در زمینه فلزکاری و قلمزنی فلزات، پادشاهان ایران حساب ویژه ای روی صنعت این ناحیه باز می کردند. مثلا در دوران قاجار، تعداد زیادی از استادان هنرمند این شهر برای یادگیری صنایع جدید فلزی به کشورهای اروپایی اعزام شدند و با خود صنعت سماورسازی را به ارمغان آوردند و در ایران گستردند. بروجرد از مراکز معتبر در زمینه تولید محصولات فلزی، پارچه، فرش، جاجیم، پشم و ... بوده است و بازار بزرگ بروجرد هنوز هم شاهد حضور هنرمندان و صنعتکاران قدیمی در حرفه هایی مانند مسگری، رویگری، جاجیم بافی، گیوه بافی و مانند آن است. برای خواندن مطالب بیشتر در این خصوص، به صفحه صنایع دستی بروجرد مراجعه کنید. همچنین در صفحه سوغات بروجرد فهرستی از صنایع دستی معروف بروجرد را خواهید یافت. فهرست شرکتهای خدماتی بروجرد و نیز کارخانجات و کارگاههای تولیدی بروجرد را در صفحات دیگر سایت بیابید.
هرچند بطور کلی استان لرستان از نظر صنعتی رشد چندانی نیافته و فاقد صنایع مادر و زیربنایی است اما در مقایسه با بخشهای دیگر استان، بروجرد از وضعیت مطلوبتری برخوردار است به گونه ای که قطب صنعتی لرستان به شمار می آید. گسترش صنایع مختلف در بروجرد زائیده علل مختلفی است. از جمله:
۱) پیشینه تاریخی بروجرد در زمینه صنعت و علاقمندی طبیعی آنها به فعالیتهای صنعتی
۲) وجود دشت وسیع سیلاخور و زمینهای هموار برای ساخت کارخانه های بزرگ
۳) وجود تاجران و سرمایه داران مطرح در بروجرد
۴) کشاورزی، باغداری و دامپروری پر رونق در منطقه و امکان ایجاد صنایع تبدیلی
۵) اشتیاق ایرانیان و خارجی ها به سرمایه گذاری در بروجرد به علت بستر مناسب فرهنگی منطقه
۶) نزدیکی نسبی به شهرهای بزرگ کشور و وجود راههای ترانزیت در منطقه
در حال حاضر، بروجرد با داشتن بیش از چهارصد و ده کارخانه و کارگاه صنعتی و تولیدی، حدود ۶۵% کل صنایع استان لرستان را در خود جای داده است. جمعیتی بالغ بر ۶۵۰۰ نفر در کارخانجات و کارگاههای بروجرد مشغول به کارند. شرکت حمایت از تولید کنندگان صنعت و کشاورزی بروجرد با تاسیس نمایشگاه دائمی توانمندیهای صنعتی بروجرد، بیش از ۱۱۰ کارخانه و کارگاه را تحت پوشش خود قرار داده است. خانه کارگر بروجرد نیز در راستای حمایت از کارگران، در سال ۱۳۸۴ در بروجرد تاسیس شده است.
● مشکلات عمده فعلی صنایع بروجرد به این قرارند:
۱) عدم مدیریت علمی و ورشکستگی برخی واحدها بر اثر بازاریابی ضعیف
۲) بهره بانکی بالا
۳) نبودن نظارت کافی بر کیفیت خدمات و بهداشت محل کار
۴) سو استفاده برخی کارفرمایان از کارگران با دادن کار زیاد و حقوق کم
۵) نبودن نهادهای حمایت کننده قوی از صنایع
۶) سوددهی کم در برخی صنایع و تمایل سرمایه داران به خروج سرمایه خود از کار تولیدی
۷) نبودن انبارهای بزرگ و پیشرفته
۸) نبودن حمل و نقل ریلی
۹) نبودن گمرک، موسسه استاندارد و شعب بانکهای صنعتی در بروجرد
● صنایع عمده بروجرد شامل گروههای زیر می شوند:
۱) پارچه بافی.
کارخانجات نساجی بروجرد یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای فعال در زمینه تولید پارچه در سطح خاورمیانه به شمار می آیند. مجموعه کارخانجات نساجی بروجرد در سال ۱۳۶۲ در زمینی به مساحت ۱۲۴۰۰۰ متر مربع ساخته شده و مشتمل بر کارخانه های مستقل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تکمیل می باشد. این کارخانه دارای ۱۲۰۰ کارگر و کارمند است و سالانه ۲۰ میلیون متر انواع پارچه تولید می کند. کارخانجات بافندگی دیگری در بروجرد مشغول به کارند که از جمله می توان به بافلران، نخلران، برزنت بافی بروجرد و نیز کارگاههای تولید لباس اشاره کرد.
۲) خودروسازی.
کارخانه زاگرس خودرو با مساحت ۲۵۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب بروجرد و در بخش اشترینان احداث شده است. زاگرس خودرو یک شرکت خودروسازی خصوصی است که سالانه ۲۵۰۰۰ دستگاه انواع خودرو تولید می کند. محصول اصلی این شرکت خودرو پروتون است که با همکار خودروسازی پروتون مالزی و لیسانس لوتوس ایتالیا تولید می شود. سرمایه اولیه این شرکت‪ ۴۵۰‬ میلیارد ریال بوده است.
۳) داروسازی.
دو کارخانه بزرگ داروهای انسانی اکسیر و داروهای دامی داملران در بروجرد قرار دارند که به ترتیب ده درصد داروهای انسانی و ۵۰ درصد داروهای دامی کشور را تولید می کنند.
۴) صنایع غذایی.
کارخانه های مختلفی در بروجرد به تولید مواد غذایی مشغولند که در این میان کارخانجات تولید ماکارونی از رونق خوبی برخوردارند و بروجرد به قطب تولید ماکارونی تبدیل شده است. کشتارگاههای صنعتی دام و طیور و نیز کارخانجات تولید شیر و فرآوره های لبنی نیز به رونق بیشتر دامپروری منطقه منجر شده اند. کارخانه قند لرستان نیز از صنایع قدیمی این استان است.
۵) صنایع بهداشتی.
بروجرد از گذشته های دور در زمینه صابونسازی فعال بوده است و امروزه نیز کارخانجات صابونسازی و مواد بهداشتی نظیر مهلران محصولات بهداشتی متنوعی تولید می کنند.
۶) سنگ و کانی ها.
دهها کارخانه و کارگاه کوچک و بزرگ سنگبری در بروجرد فعال هستند که سنگهای ساختمانی و تزئینی مورد نیاز شهرهای مختلف کشور را تهیه می کنند و نیز بخشی از این سنگها را به خارج از کشور صادر می کنند.
۷) صنایع ساختمانی.
کارگاههای آجرسازی و تیرچه بلوک بروجرد تولید کننده محصولات ساختمانی متنوع مورد نیاز شهرهای مجاور هستند. کارخانه های تولید قیر و آسفالت نیز در این گروه جای دارند. صنایع کاشی سازی بروجرد بویژه سامان کاشی نیز از صنایع مهم منطقه به حساب می آیند.
۸) صنایع شیمیایی و پلیمر.
گروهی از کارخانجات تولید کننده محصولات شیمیایی، پلیمری و پلاستیک را شامل می شوند.
۹) فلزات. مشتمل بر کارخانه های ساخت پروفیلهای آهن و آلومینیوم، ظروف آشپزخانه و نیز کارگاههای ریخته گری، ماشین سازی و تراش فلزات می شوند.
۱۰) صنایع دیگر.
گروه زیادی از صنایع مختلف نظیر تولید اکسیژن، چوب بری، کارتن سازی و چرمسازی را شامل می شوند.
منبع : سایت بروجرد


همچنین مشاهده کنید