سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آرایش انتخاباتی کاندیداهای خبرگان رهبری در تهران


آرایش انتخاباتی کاندیداهای خبرگان رهبری در تهران
انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲۴آذرماه سال جاری در سراسر كشور برگزار می شود، این انتخابات به لحاظ ساختار سیاسی و تركیب نیروهای سیاسی موقعیت ویژه ای را برای احزاب و گروه ها فراهم آورده است كه البته برگزاری همزمان با انتخابات شوراها در همین تاریخ بر شور و حرارت فضای انتخاباتی افزوده است.
مجلس خبرگان رهبری برای بسیاری از گروه ها و جناح های سیاسی كشور دارای اهمیت است و هركدام از این گروه ها و جناح ها براساس دیدگاه های سیاسی خود، به معرفی و حمایت از نامزدهای مورد نظر می پردازند.
با تغییراتی كه در آرایش نیروهای سیاسی حاضر در عرصه حاكمیت رخ داده است، بنظر می رسد انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری یكی از انتخابات پرشور و در عین حال سیاسی این مجلس باشد.
صف بندی های جناحی كه تا پیش از این چندان در عرصه رقابت های انتخابات خبرگان محسوس نبود، در این دوره پررنگ تر از همیشه شده است.
«جامعه روحانیت مبارز» و «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» كه تا پیش از این نیز بیشتر كرسی های این مجلس را در اختیار داشتند، در انتخابات چهارم می كوشند به صورت فعالتر ظاهر شوند، از این رو همچنان در راستای همگرایی بیشتر قدم برداشته و از فهرست مشترك صحبت می كنند.
در این میان، «مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» در اردوگاه اصلاحات نیز از اعلام اسامی برای انتخابات مجلس خبرگان امتناع كرده اند. با این وجود این دو گروه از مردم برای مشاركت فعال در انتخابات خبرگان دعوت كرده اند.
محمد مقدم از اعضای مجمع روحانیون مبارز در این باره گفته است: «ما به هیچ وجه قصد تحریم و مشاركت نكردن در انتخابات را نداریم و در بیانیه ای هم كه منتشر شد تاسف خود را از این قضیه اظهار داشتیم. ما از صحنه انتخابات قهر نكرده و نخواهیم كرد.»
● فهرست های چهارمین انتخابات خبرگان
در حال حاضر در چهارمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری شاهد چند فهرست عمده انتخاباتی هستیم كه گزارشی اجمالی از آنها به شرح زیر است:
۱) فهرست معروف به جامعتین
این فهرست توسط جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تعیین شده است و مورد حمایت جمعیت موتلفه اسلامی، تشكل های پیرو خط امام و رهبری و اكثریت ائتلاف نیروهای اصولگرا است. این گروه اكثریت دوره های دوم و سوم مجلس خبرگان را در دست داشته است و بنظر می ر سد همچنان اكثریت خود را در دوره چهارم نیز حفظ كند. این فهرست به صورت سراسری در رقابت انتخاباتی حضور پیدا می كند و بطور عمده ائمه جمعه و روسای حوزه های علمیه استان ها، نامزدهای آن در سایر نقاط كشور هستند.
در این فهرست، اسامی ۸۱نفر در ۲۷استان كشور به عنوان نامزدهای نهایی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران دیده می شود.
نامزدهای نهایی جامعتین در استان تهران عبارتند از: حضرات آیات و آقایان «علی اكبر مشكینی»، «اكبر هاشمی رفسنجانی»، «محمد یزدی»، «احمد جنتی»، «سیدمحسن خرازی»، «رضا استادی»، «محمد امامی كاشانی»، «محمدتقی مصباح یزدی»، «محمد محمدی گیلانی»، «غلامرضا رضوانی»، «محمدباقر باقری كنی»، «قربانعلی دری نجف آبادی»، «عبدالنبی نمازی»، «حسن روحانی»، «غلامرضا مصباحی مقدم» و «محسن كازرونی».
۲) فهرست نخبگان حوزه و دانشگاه
این فهرست با فهرست جامعتین دارای اشتراكاتی است اما نام هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن دیده نمی شود.
«قاسم روانبخش» سخنگوی ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه در خصوص شكل گیری این فهرست می گوید: «جمعی از نخبگان حوزه و دانشگاه نیز براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و اهمیت انتخابات خبرگان تصمیم گرفتند كه در این انتخابات حضوری فعال داشته باشند و با توجه به معیارهای خود افرادی را كه شایسته هستند، انتخاب كنند تا مردم انتخاب بهتری داشته باشند.»
روانبخش با اشاره به اهمیت رقابتی بودن خبرگان، گفت: شورای نگهبان سعی كرد در بازنگری مجدد خود در ارتباط با صلاحیت ها زمینه ای را فراهم كند كه انتخابات خبرگان رقابتی باشد و در حال حاضر این مسئله محقق شده است.
سخنگوی ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه گفت: معیار ما برای انتخاب نامزدها ایمان، اسلام شناسی، بصیرت سیاسی، ولایتمداری، اعتقاد به مشروعیت الهی ولایت فقیه، ساده زیستی، عدالت محوری و پرهیز از اشرافی گری است.
در این فهرست نام حضرات آیات «مشكینی، مصباح یزدی، خوشوقت، محسن خرازی، محمد یزدی، جنتی، محمدی گیلانی، رضا استادی، عبدالنبی نمازی، علی مومن پور و عباسعلی اختری» دیده می شود.
۳) فهرست خبرگان و كارآمدی
این فهرست حضور كامل و سراسری در انتخابات ندارد و حضور متمایز آن در انتخابات خبرگان، بیشتر محصول قرار نگرفتن نام آنها در فهرست جامعتین است.
«محسن اسماعیلی» سخنگوی این فهرست تاكید می كند: این ائتلاف با هدف ایجاد فضای جدید، تخصصی و فراجناحی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تشكیل شده است. بزودی با معرفی سخنگو فعالیت خود را گسترش خواهد داد.
«مهدی هادوی تهرانی، «محسن اسماعیلی»، «حجت الاسلام محسن قمی»، «حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب» و «حجت الاسلام سیدعباس قائم مقامی» از جمله شخصیت های حاضر در این فهرست می باشند.
۴) فهرست اصلاح طلبان
اصلاح طلبان، در این دوره از انتخابات خبرگان رهبری نسبت به ادوار قبلی در موقعیت ضعیف تری قرار گرفته اند.
فهرست ائتلاف «حزب اسلامی كار»، «حزب كارگزاران سازندگی»، «خانه كارگر» و «حزب جوانان ایران اسلامی» برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران بدین شرح است: «اكبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی، علی مومن پور، رضا استادی مقدم، سیدمحسن آقامیرمحمدعلی (خرازی)، سیدمحسن موسوی تبریزی، محمدرضا توسلی، حسن روحانی، محمدباقر باقری كنی، هاشم هاشم زاده هریسی، غلامرضا رضوانی، قربانعلی دری نجف آبادی و محسن قمی».
۵) حزب اعتدال و توسعه
«محمدباقر نوبخت»، دبیركل این حزب، اسامی مورد نظر این حزب در انتخابات خبرگان در استان تهران را شامل «هاشمی رفسنجانی، روحانی، مشكینی، امامی كاشانی، توسلی، محمدی گیلانی، قمی، دری نجف آبادی، خرازی، استادی مقدم، رضوانی، جنتی، هاشم زاده هریسی، كازرونی، حسینی، قائم مقامی و نواب»، اعلام كرده است.
۶) فهرست حزب اعتماد ملی
فهرست مورد حمایت حزب اعتماد ملی در اصل تركیبی از لیست اصلاح طلبان و جامعتین است.
به گفته مهدی كروبی، نامزدهای حزب اعتماد ملی در تهران ۱۶ نفر هستند كه حدود ۷ نفر از آنها با نامزدهای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشترك هستند.
«هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، علی مشكینی، محمد ی گیلانی، محسن قمی، هاشم هاشم زاده هریسی، محسن خرازی، محسن اسماعیلی، باقری كنی، موسوی تبریزی، هاشم بدهایی، امین سبزواری، هادوی، قائم مقامی، كازرونی و فاضل گلپایگانی» نامزدهای حزب اعتماد ملی در انتخابات خبرگان در استان تهران هستند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید