سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

«تبلیغات» برگ برنده جناح ها در انتخابات


«تبلیغات» برگ برنده جناح ها در انتخابات
در این دوره از انتخابات شوراها پیش بینی پیروز این میدان کاری دشوار است اما به طور قطع یکی از پارامترهایی که می تواند مردم را به یک مشارکت فراگیر ترغیب و از انزوا خارج سازد استفاده نامزدها از اصل تبلیغ و اقناع افکار عمومی جهت دستیابی به اهداف موردنظر خصوصاً برگزاری انتخابات پرشور است. در این میان دور از ذهن نیست که اصلاحات و جریان اصولگرا به دنبال جذب و تحصیل رای مردم در صندوق های رای باشند.
البته ناگفته پیدا است هر جریانی که ابزار تبلیغاتی وسیع تری در اختیار داشته باشد کفه پیروزی را به سمت خود هدایت خواهد کرد و شانس خود را افزون تر خواهد ساخت. در عین حال حضور مردم و مشارکت جدی آنها در این دوره از انتخابات برای هر جناح و گروهی سرنوشت ساز خواهد بود و در چند روز باقی مانده تا انتخابات مساله مهمی به نام تبلیغات خوب و درست و تاثیر گذار از اهمیت فوق العاده یی برخوردار خواهد بود. در حال حاضر و در جریان انتخابات شوراها جناح اقتدارگر نیز به جای تبلیغ یک و نیم ساله خود و دفاع از آن به نقد و نفی عملکرد اصلاح طلبان به ویژه در شورای شهر تهران پرداخته است.
● گرفتار شدن اقتدارگرایان در بحران ناکارآمدی
محسن آرمین چهره شاخص اصلاح طلبان علت اصلی پرداختن به این موضوع از سوی اقتدارگرایان را گرفتار شدن آنها در بحران ناکارآمدی می داند که این جریان را ناگزیر به نفی اصلاح طلبان می کند. سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در گفت وگو با آفتاب افزود؛ اساساً تبلیغات باید در جهت اثبات خود باشد و هر گروه باید عملکرد خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد و به پشتوانه عملکردش از مردم بخواهد که به ادامه برنامه هایش رای دهند. وی با بیان اینکه «عملکرد اصلاح طلبان در شورای شهر عملکرد درخشانی است» افزود؛ جریان اقتدارگرا سعی می کند در ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان در مساله شورا دست به مغالطه بزند و تمام عملکرد اصلاح طلبان را در این زمینه در شورای شهر تهران خلاصه کند در حالی که واقعیت غیر از این است.
آرمین تاکید کرد؛ اگر حمایت گسترده و بی دریغ رسانه ملی از شوراهای دوم تهران و تبلیغات منفی این رسانه ملی از شوراهای اول تهران نبود و مردم در جریان جنگ قدرت پنهان در شورای دوم قرار می گرفتند و از عوامل پشت پرده اطلاع پیدا می کردند که چرا تهران ۵-۴ ماه بدون شهردار بود قطعاً به این نتیجه می رسیدند که چندان تفاوتی میان شورای اول و دوم نبوده، بلکه تفاوت در این بوده که اشکالات و اختلافات شورای اول کاملاً تبلیغاتی می شد و موضوع برنامه های تبلیغات و خبری رسانه ملی قرار می گرفت، اما اختلافات شورای دوم کاملاً مسکوت می ماند چرا که ترکیبش کاملاً مورد تایید اقتدارگرایان بود.
● حضور کم فروغ صدا و سیما در انتخابات
رسانه ملی که از سوی اصلاح طلبان متهم به کم کاری در این دوره انتخابات است می تواند رونق بخش فضای انتخابات باشد و در روزهای باقی مانده این کم کاری را جبران کند. به هر حال برخلاف جریان اصولگرا که پیروزی اصلاح طلبان را باعث تشدید بحران پرونده هسته یی می داند، اصلاح طلبان معتقدند که پیروزی آنها تاثیر مثبت فراوانی در این عرصه خواهد داشت بنابراین مشارکت گسترده مردم حرف اول را در این انتخابات خواهد زد. ولی الله شجاع پوریان نیز در خصوص ضرورت حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات گفت؛ مشارکت مردم در انتخابات موضع دولت ایران در حل پرونده هسته یی را تقویت کرده و قدرت دیپلماسی کشور و وجهه بین المللی آن را افزایش خواهد داد.
وی نقش دولت در برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور را تعیین کننده و مهم دانست و افزود؛ دولت باید امکانات لازم را فراهم کند و تا آخرین لحظه آمادگی دریافت آرای مردم را از خود نشان دهد.
این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد؛ متاسفانه فعالیت رسانه ملی در مقایسه با برنامه سازی و تحرک آن در انتخابات گذشته فروغ کمتری داشته که این بر میزان مشارکت مردم تاثیر می گذارد.
زهره آقایانی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید