چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سفردر زمستان هم رونق دارد


سفردر زمستان هم رونق دارد
این روزها سفر كردن به نقاط مختلف كشور به دلیل سرمای هوا كاهش یافته است، اما سرمای هوا هنوز نتوانسته عاشقان اصلی سفر را مایوس كند و مناطق زیبا و دیدنی كشور در زمستان نیز پذیرای مهمانان ویژه خود است.
ایران به دلیل گستردگی و تنوع بوم شناختی وبلندی های متنوع، دارای شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت است كه این شرایط سبب شده تا مسافرت در این كشور در چهارفصل سال رونق داشته باشد.تمامی جاده های كشور آخر هفته ها شاهد تردد خانواده هایی است كه برای دیدن جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بار سفر را بسته اند و فرهنگ سفر در ایرانیان فرهنگ جا افتاده ای است.
این روزها سفر كردن به نقاط مختلف كشور به دلیل سرمای هوا كاهش یافته است، اما سرمای هوا هنوز عاشقان اصلی سفر را مایوس نكرده و مناطق زیبا و دیدنی كشور در زمستان نیز پذیرای مهمانان ویژه خود است.در زمستان كه معمولا از ماه دوم پاییز آغاز شده و تا عید نوروز طول می كشد (در فواصل ماههای دسامبر تا فوریه) اكثر مناطق كشور بشدت سرد است در حالی كه در تابستان (جون تا آگوست) گرمای هوا به چهل درجه بالای سانتیگراد می رسد.
میانگین سالانه دما در ایران از شمال غربی به شمال شرقی تغییر می كند و از منهای ده درجه سانتیگراد در آذربایجان تا به ۲۵ - ۳۰ درجه سانتیگراد در جنوب و جنوب شرقی می رسد. نواحی ساحلی جنوب و شمال ایران در مقایسه با مناطق مركزی و كوهستانی الگوی هواشناختی بسیار متنوعی دارد.شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز كه مهمترین مراكز جلب جهانگردند آب و هوای بسیار متنوعی دارند. شیراز با چهار ماه هوای گرم در صدر این فهرست قرار می گیرد و تبریز با یك ماه هوای گرم در ردیف آخر قرار دارد.
● جنوب ایران ، مقصد گردشگران زمستانه
میانگین سالانه دمای بندرعباس در اوایل زمستان ۱۸‎/۵ سانتیگراد است و میزان بارش سالانه مناطق مختلف كشور نیز در این فصل بسیار متفاوت است.ایران دارای آب و هوای متناوبی است كه در برخی مناطق كشور گرمای تابستان و سرمای زمستان مشابه است، به همین دلیل آب و هوای ایران در هر منطقه باید به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
جزیره كیش از جمله مناطق دیدنی ایران زمین است كه زمستان ها از استقبال بیشتری برخوردار بوده و با آب و هوای بهاری خود جمع كثیری از گردشگران زمستانه را به سوی خود جلب می كند در آذر ماه و دی ماه سه نوع منطقه آب و هوایی در ایران وجود دارد، سواحل دریای خزر دارای آب و هوای معتدل سرد، مناطق مركزی دارای آب و هوای سرد زمستانی و مناطق كناری دارای آب و هوای متوسط و ملایم است، ولی در مناطق جنوبی هوا بسیار گرم است و در تابستان تحمل آب و هوای مناطق مركزی بسیار مشكل تر است.
غریب، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد كیش گفت: « سفرهای زمستانه و پاییزه به كیش در چند سال اخیر رونق یافته است و مردم برای حس كردن هوای بهاری و لذت بردن از آب و هوای خلیج فارس به این جزیره زیبا و دیدنی سفر می كنند.»وی افزود: « برای بیشتر شدن تعداد مسافران كیش جاذبه های گردشگری این جزیره در حال ساماندهی است.»جهانگردهایی كه در فصل زمستان به سواحل جنوبی ایران می روند با آب و هوایی بسیار مطبوع روبه رو می شوند، در حالی كه در همان زمان مردم استانهای فارس و اصفهان آب و هوایی بارانی یا برفی دارند.در فصل تابستان آب و هوای همه مناطق كشور تا حد قابل تحملی گرم می شود اما بهترین زمان برای بازدید از مناطق مختلف ایران دو فصل بهار و پاییز و بویژه ایام نوروز است.شمال كشور در پاییز و زمستان از زیبایی خارق العاده ای برخوردار بوده و گردشگران خاص خود را دارد.
● سفرهای زمستانی به شمال ایران
رشته كوه های البرز زمستان ها میزبان كوهنوردان است و سواحل دریاچه بزرگ خزر نیز پاییز و زمستان از صنعت گردشگری بی بهره نیست.در اواخر هفته ها و تعطیلات رسمی جاده های منتهی به شمال كشور همیشه پر از مسافرانی است كه با خودروهای شخصی و یاوسایل نقلیه عمومی راهی شهرهای ساحلی شمال ایران هستند.گویا نزدیك بودن پایتخت به شهرهای شمالی سبب شده است كه این مناطق كشور هیچگاه بدون مسافر نبوده و از سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند،به این دلیل سواحل و جنگل های شمال همیشه حتی زمستانها پر از مسافر است و به همین دلیل آلودگی و به هم ریختگی در سواحل و جنگل های شمال ارمغان همیشگی گردشگران به این مناطق از كشور است.
● كویر، بهترین مقصد زمستانه گردشگران
اما كویر، مهمترین مقصد گردشگری پاییزه و زمستانه كشورمان است كه متاسفانه به دلایلی چون ناشناخته بودن جذابیت های كویر و چگونگی سفر به این نقاط پست، تا به حال نتوانسته است آنطور كه باید در توسعه صنعت گردشگری جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.امسال برخی از دفاتر خدمات مسافرتی برای شناساندن این جاذبه طبیعی به مردم اقدام به برگزاری تورهایی برای دیدن كویرهای ایران ترتیب دادند. كویرهای ایران یكی از مهمترین قابلیت های اكوتوریستی است كه چون شرایط خاصی را برای سفر می طلبد مردم به تنهایی نمی توانند برای این مسافرت ها اقدام كنند و همراه شدن با تورهای كویرنوردی بهترین راه مسافرت به كویرهای ایران است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید