جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ / Friday, 22 February, 2019

ماجراهای تازه در «باغ مظفر»


ماجراهای تازه در «باغ مظفر»
بازیگران سریال روتین «باغ مظفر» همگی با هم از اتاق گریمی كه در كنار درب خاكستری رنگ باغ ساخته شده و نزدیك ناهارخوری است خارج می شوند.
مهران مدیری، لحظاتی قبل از آنان به باغ وارد شده و با گریمی متفاوت از كارهای قبلی اش، موبایل به دست دور استخر قدم می زند.با ورود بازیگران به باغ و انتخاب زاویه دوربین ها توسط مدیری، بازیگران به داخل خانه فراخوانده می شوند تا پیش از ضبط دیالوگ ها را با هم تمرین كنند.شخصیت های «باغ مظفر»، تركیبی از آدم های مدرن و سنت گرا هستند و این مساله در گریم و طراحی لباس ها نیز به چشم می خورد. اگرچه تاكنون شاهد نبوده ایم كه خانواده «بردبار» نیز برای شرفیابی در حضور خان مظفر مجبوربه پوشیدن لباسی مشابه آنها بشوند، اتفاقی كه در قسمت نهم و پس از پذیرفتن درخواست ازدواج «كامران» از سوی «نازی» به وقوع می پیوندد.
در اتاق گریم این سریال همانند اغلب كارها، عكس های بازیگران به هنگام تست گریم به دیوار آویزان شده است و اعلام می شود كه امكان در اختیار قرار دادن این عكس ها به خبرنگاران وجود ندارد.«بازیگران سریال باغ مظفر، هر كدام با دو یا سه بار تست گریم، كم كم به آنچه مدنظر كارگردان و نویسنده بوده است، رسیده اند.» این جمله را مهرداد شكرآبی، طراح گریم این مجموعه طنز می گوید و ادامه می دهد:حقیقت را بخواهید پس از تست گریم به این مساله واقف شدم كه گریم ها تا حدی رئال نیست، اما عمدی در كار نبوده است.
ضمن این كه كار طنز كه در آن داستان ها فانتزی است و بازیگران اغراق آمیز بازی می كنند، چنین گریمی را می طلبد.طراح صحنه سریال «باغ مظفر»، نظری كاملا متفاوت با شكرآبی دارد. بهاره ذبیحی، با تاكید بر طراحی های كاملا رئالیستی این سریال، متذكر می شود: درست است كار كمدی است، اما در دكورها نباید این كمدی بودن به چشم بخورد.
وی ادامه می دهد: در باغ مظفر، همه چیز جدی است و قرار است كمدی موقعیت را داشته باشیم.آوا سلطانی عربشاهی، طراح صحنه و لباس سریال «باغ مظفر» با همكارش هم عقیده است، او هم می گوید: درست است كه با كاری طنز مواجه هستیم، اما تا حدودی هم داستان ها رئال است بنابراین نمی توانم از خودم چیزی را طراحی كنم و بگویم به هیچ زمان خاصی تعلق ندارد. در طراحی لباس های بازیگران تلاش شده كه به گونه ای كار شود تا داستان به شهر، استان و قشر خاصی مربوط نشود.
ضمن این كه تاكید كرده اند كه كلاه های خان ها نباید به هیچ زمان خاصی تعلق داشته باشد.در نتیجه آوا عربشاهی مجبور شده تا كلاهی را برای این دو شخصیت- منصور خان و مظفرخان- اختراع كند.به گزارش ایسنا، نخستین پلان، این روز به صحنه ای اختصاص دارد كه كامران، رییس اداره اش را كه در لباس مبدل خان بردبار در باغ مظفر حاضر شده، به پدر و خواهرش معرفی می كند.در كنار خان بردبار همسر، دختر و پسرش لبخند به لب ایستاده اند و در سمتی دیگر نصرالله رادش، سبد گل به دست با تعجب به آنان نگاه می كند.
مظفرخان در برابر عرض ادب خانواده خان بردبار، همانند آنچه تاكنون شاهد بوده ایم، عكس العمل چندانی از خود نشان نمی دهد. این درحالی است كه در تصویر پشت آنها، منصورخان نیز نشسته و به شیوه خاص خود به مهمانان خوش آمد می گوید.پلان دیگر سریال «باغ مظفر»، در حالی ضبط می شود كه خانواده خان بردبار با ماشین مدل بالایی با سرعت بالا و كج و معوج به باغ مظفر وارد می شوند.شقایق دهقان، در حالی كه لباسی محلی پوشیده و ظاهری كاملا متفاوت با آنچه تاكنون در این سریال از وی شاهد بوده ایم، دارد، همراه برادرش (هادی كاظمی) یا همان «دوو،برره» معروف كه زره خود به تن كرده از ماشین خارج می شوند.
در پی این دو، نادرسلیمانی با همان خنده های آشنا و همسرش كه او هم مجبور به پوشیدن لباس محلی شده از ماشین خارج شده و پا به حیاط باغ می گذارند.نادر سلیمانی نیز در این قسمت لباس های گل من گلی خود را كه مخصوص سریال های طنز مدیری است از تن درآورده و ظاهری مشابه با خان مظفر دارد.«نازی» كه تا به حال چند نامزدی ناموفق داشته، بالاخره درخواست كامران برای ازدواج را قبول می كند و با پسری كه خانواده ای كاملا عجیب و غریب دارد،ازدواج می كند، اما این تازه شروع ماجراست، چرا كه به قول شقایق دهقان این وصلت در ادامه با مشكلاتی همراه خواهد بود.این بازیگر درباره ایفای نقش در سریال های روتین می گوید: كارهای روتین سختی های بسیاری دارد، اما مدتی كه كار كردیم به این مشكلات عادت می كنیم و این مشكلات برایمان قابل پیش بینی می شود.
بازیگران سریال «باغ مظفر»، اغلب در كارهای قبلی مهران مدیری نیز حضور داشته اند و می توان گفت با هم بسیار هماهنگ هستند، آنان در فواصل گرفتن پلان ها، با هم به گفتگو و تبادل نظر می پردازند ومی توان گفت جوی صمیمانه بر این جمع ۹۰ نفری حاكم است.مهراب قاسم خانی، یكی از نویسندگان «باغ مظفر»، كه در جمع عوامل كارهای قبلی مهران مدیری نیز حضور داشت، بر این نكته مهر تایید می زند.وی می گوید: در هر سریال جدید به هم نزدیك تر می شویم، بنابراین من الان می دانم كه چه دیالوگ هایی را برای چه بازیگری بنویسم تا با او جور در بیاید. گاه حتی لازم نیست برای سیامك انصاری توضیح صحنه بنویسم چراكه خودش با دیدن دیالوگ ها، متوجه صحنه می شود.
خانه های شخصیت های اصلی سریال «باغ مظفر» به نام های مظفرخان (با بازی مهران مدیری) و منصور خان (محمدرضا هدایتی)،دیوار به دیوار هم قرار دارند و تنها یك نرده آهنی ایوان ها را از هم جدا می كند.این خانه ها دو لوكیشن اصلی سریال «باغ مظفر» را تشكیل می دهند. خانه هایی كه به لحاظ ظاهر، بسیار شبیه به هم هستند و دیوارهای صورتی و آبی دو خانه وجه تمایز آنها محسوب می شود.
به محض ورود به خانه مظفر خان با انبوهی از وسایل عتیقه و قدیمی مواجه می شویم،كه در پلان های این سریال هربار بخشی از آنها به تصویر كشیده می شود.وجود اشیایی چون: ساعت پاندول دار،گرامافون، تلفن های عتیقه، تابلوهایی حاوی عكس های قدیمی و حتی زره خود، نشان از طرز فكر سنتی صاحبخانه دارد.آشپزخانه اپن منزل مظفر خان جالب ترین لوكیشن این سریال است كه تا قسمت نهم كمتر شاهد پخش صحنه هایی از آن بوده ایم .در این مكان در كنار وسایل قدیمی ای چون: كاسه، بشقاب های لعابی وگلی، سبدهای حصیری و فلفل هایی كه از سقف آویزان شده اند، وسایل مدرنی چون ماشین لباسشویی و اجاق گاز نیز به چشم می خورند.
اتاق «فروغ» و «كامران» ،بخشی از لوكیشن خانه مظفر خان را دربرمی گیرد كه با گذر از یك هال كوچك كه عمده دكور آن كتابخانه ای حاوی كتابهای قدیمی است به این اتاق ها می رسیم.اتاق دختر مظفرخان مظفر زرگنده، از دكوراسیونی مشابه با سایر نقاط خانه پیروی می كند و وجود دار قالی و حتی كالسكه دوران بچگی وی، گواهی بر این ادعاست.از سویی دیگر«كامران» دیگر فرزند مظفرخان،همان طور كه تا به حال دیده ایم، خود را كاملا با زندگی در قرن بیست و یكم وفق داده و اتاقش نیز حاكی از این مطلب است.
لوكیشن اداره ای كه كامران در آن كار می كند متشكل از یك اتاق است كه در پشت بام خانه ای كه سریال باغ مظفر در آن تصویربرداری می شود، ساخته شده است.خانه منصورخان دیگر لوكیشن سریال «باغ مظفر» است كه تاكنون به ندرت شاهد پخش صحنه هایی از این خانه بوده ایم. این لوكیشن همان طور كه گفته شد از طراحی مشابه با خانه مظفرخان برخوردار است.با این تفاوت كه لوكیشن این خانه تنها به پذیرایی و آشپزخانه محدود می شود، چرا كه منصورخان به جز یك كلفت از دار دنیا كسی را ندارد.
محمدرضا هدایتی در نقش منصورخان، همانند كارهای قبلی مهران مدیری در نقشی بسیار پیرتر از سن واقعی خود بازی می كند. برای او فرقی نمی كند كه مقابل دوربین پیر یا جوان ظاهر شود و علاقه ای هم به ایفای یك نقش خاص ندارد.هدایتی می گوید: « منصورخان »باغ مظفر همانند« طغرل» شبهای برره خشونت دارد، اما خشونت او این بار از نوع دیگری است.وی كه به استفاده از الفاضی عجیب مشهور است، خود این كلمات را اختراع می كند.
هدایتی در باغ مظفر بار دیگر از لهجه ای من درآوردی استفاده می كند كه به گفته خودش تا حدودی شبیه به جنوب خراسان است.در سریال باغ مظفر همانند برخی دیگر از سریالهای روتین كه تاكنون شاهد بوده ایم ، سرایداری حضور دارد كه اتفاقا در اغلب كارهای طنز، شخصیتی محبوب و دوست داشتنی محسوب می شود. در سریال باغ مظفر، نصرالله رادش نقش این سرایداررا بازی می كند كه با چهره ای كاملا متفاوت از آنچه تاكنون از وی شاهد بوده ایم مقابل دوربین ظاهر شده است.
او نیز در نقش «حیف نون»، بسیار مسن تر از سن واقعی اش گریم شده است و برای تداوم حسی، حتی در لحظاتی كه تصویربرداری قطع است از نقش اش خارج نمی شود، و به لهجه و فیگورهای خاصش ادامه می دهد.سریال «باغ مظفر» همانند اغلب كارهای تلویزیونی رج زده می شود و این مساله در خصوص نگارش متن ها نیز صدق می كند. مهراب قاسم خانی می گوید: عجیب ترین مساله در دنیا این است كه نویسنده در متن هم رج بزند.
برای مثال وقتی گروه از حیاط شروع می كنند، مجبورم اول این بخش را بنویسم و بعد به سراغ نگارش صحنه های نخستین بروم.نگارش سریال «باغ مظفر» توسط نویسندگانی چون: مهراب قاسم خانی، امید مهدی ژوله، خشایار الوند و حمید برزگر ادامه دارد و سرپرستی نویسندگان را همانند كارهای قبلی پیمان قاسم خانی، برعهده دارد، فردی كه به اعتقاد برادرش حضورش اهمیت بسیاری دارد و از دوباره كاری نویسندگان جلوگیری می كند.


منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

جومونگ، افسانه یا حقیقت؟

جومونگ، افسانه یا حقیقت؟
سریال افسانه جومونگ یکی از محبوترین سریال های در حال پخش می باشد، این سریال ساخت شبکه MBC کره می باشد. در اصل قرار بر این بوده که سریال ۶۰ قسمتی باشد، اما به خاطر محبوبیت بیش از حد آن، شبکه MBC تصمیم گرفت، آن را به ۸۱ قسمت افزایش دهد.
تلویزیون، وسیله ای است برای سرگرم ساختن و پر کردن اوقات فراغت افرادی که پس از جدا شدن از کار و فعالیت روزمره خود، دل به این رسانه دوست داشتنی می دهند تا لحظات خوبی را با آن سپری کنند. اما در بسیاری از موارد، در خلال همین برنامه های سرگرم کننده و جذاب، پیام ها و محتواهای متفاوتی به مخاطبان منتقل می شوند که گاه پوچ و خطرناک و گاهی هم معنادار و آموزنده می باشند. در واقع این اثرگذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند عاملی تعیین کننده و خطیر در راستای ترفیع یا انهدام فرهنگی برای یک جامعه باشد.
آنچه مسلم است در طول تاریخ زندگانی بشر، انسانهای عصر امروز برای اولین بار با وسیله ای همچون تلویزیون، آنچنان انس گرفته اند که به جای برقراری رابطه مستقیم با جهان خارج، با تصاویر و شخصیت های داستانی در سریالهای تلویزیونی، ارتباط برقرار می کنند.
اگرچه برقراری چنین ارتباطی می تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد، اما زمانی که شرایط اجتماعی و فردی به گونه ای است که افراد دچار نوعی وابستگی به تلویزیون شده اند، اگر به نظریه حذف تلویزیون از زندگی افراد، بهای چندانی ندهیم، بهتر آن است که لااقل تولیدات تلویزیونی چنان طراحی شوند که در راستای ایجاد احساس رضایت و آرامش در مخاطبان عمل کنند. یا اینکه متون تعریف شده در سریالها، به بازتولید معانی اصیل و والای انسانی بپردازند تا در خلال سرگرمی، به آموزش نکات اخلاقی پسندیده به مخاطبان خویش، بپردازند. که اگر هم آموزشی در این حین رخ نداد، لااقل مخاطب برنامه تلویزیونی از دیدن انسانیت در یک برنامه لذت برد و لحظاتی هر چند کوتاه را به تفکر درباره ارزش ها و کرامات انسانی، بپردازد.
در ماه های اخیر شاهد پخش سریالهای خارجی از سیمای جمهوری اسلامی بوده ایم. البته پرواضح است که سهم سریال های کره ای در این بین، بسیار بیش از سایر ملیتها بوده است و با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
سریال افسانه جومونگ، مدتی است که از شبکه ۳سیما در حال پخش است و ۲بار در طول هفته پخش می شود. طبق آمار رسمی سازمان صدا و سیما، سریال افسانه جومونگ یکی از محبوترین سریال های در حال پخش می باشد، این سریال ساخت شبکه MBC کره می باشد. در اصل قرار بر این بوده که سریال ۶۰ قسمتی باشد، اما به خاطر محبوبیت بیش از حد آن، شبکه MBC تصمیم گرفت، آن را به ۸۱ قسمت افزایش دهد.
در واقع این نشان می دهد که مردم ما مثل همیشه طرفدار و دوستدار ارزشها و کرامات والای انسانی هستند و به دیدن تصاویری با مضامین قهرمانانه و بزرگ مردانه، علاقه مند می باشند.
این سریال در واقع توصیف زندگی امپراتور "گوگ یری گو " می باشد، هرچند بصورت خلاصه است اما داستان بسیار زیبایی را به توصیف می کشاند.
در این سریال ۲ تن از بازیگران محبوب یعنی سانگ ایل گوک ( یوم جانگ در امپراطور دریا ) و کیون میری ( بانو چویی در جواهری در قصر ) بازی می کنند . کیون میری در این سریال نیز نقشی کما و بیش شبیه به نقش بانو چویی را ایفا می کند، با این تفاوت که این بار خود، ملکه است و البته به آن حد شخصیت منفی ندارد، ولی در کل در جبهه منفی سریال قرار دارد. "سانگ ایل گوک " محبوب ما هم این بار با نقش پرنس جومونگ با عنوان بازیگر نقش اول در این سریال ظاهر شده است و بازی کاملا متفاوتی را نسبت به نقش وی در امپراطور دریا به نمایش گذاشته است .
داستان از این قرار است که جومونگ وقتی متوجه میشود که برادران ناتنی اش قصد کشتن و از صحنه خارج کردن او را دارند، تلاش می کند که انتظارات پدر و مادرش ( شاه و ملکه دوم ) را برآورده کند و شروع به خودسازی می کند تا جایی که مهارت هایش در هنرهای رزمی و استراتژی های ذهنی، در بالاترین حد ممکن قرار می گیرد، ولی پرنس جومونگ هنوز تشنه یادگیری است . اما درست در این زمان پرنس، متوجه رازی خانوادگی میشود که خیلی چیزها را عوض می کند و جومونگ را در راهی قرار می دهد که بازگشتی ندارد .
ارائه شرحی طولانی تر از داستان افسانه جومونگ، چندان ضروری به نظر نمی رسد و اصلا هدف این نوشتار بیان این موضوع نیست. بلکه آنچه از طرح این مبحث، مورد نظر این نوشتار قرار دارد، بیان این نکته است که این مجموعه تلویزیونی دارای نکات اخلاقی و آموزنده می باشد.اگرچه به هر حال با توجه به نکات و تفاوتهای فرهنگی نمی تواند صد در صد مورد تایید باشد.
ارزش هایی همچون صداقت، وفاداری، شجاعت، شرافت، احترام، رعایت حقوق، عزت و بزرگواری از جمله خصلتهایی است که تصاویری با این مضامین بارها در این مجموعه دیده شده است.
قهرمان این داستان یعنی جومونگ، نمونه کامل از یک بزرگ مرد است که با تمام توانایی ها و قدرتش، به خاطر حفظ منافع هم نوعانش، بر خواسته های درونی خود سرپوش گذاشته و با رعایت جانب احتیاط، رفتارهایی صلح آمیز و به دور از هر گونه خصومت را به نمایش می گذارد. او فردی است که برای بزرگتر خویش و خصوصا جایگاه پدر و مادری، ارزش و احترام بسیار قائل است چنانچه در صحنه هایی از فیلم، وقتی در حضور مادرش قرار می گیرد با کسب اجازه در برابر او می نشیند و نگاههایی سرشار از احترام و محبت را نسبت به مادر خویش، ابراز می دارد. و یا در برابر ناپدری خویش با تمامی تلاشهایی که کرده است، خود را مقصر می داند. به نظر می رسد همین شرافت و بزرگ منشی او موجب شده تا محبوبیت ویژه ای در میان اطرافیان خود داشته باشد.
البته احترام به بزرگترها خصوصا پدر و مادر نکته ای است که در تمامی شخصیتهای داستان اعم از منفی و مثبت دیده می شود. مثلا وقتی برادر جومونگ (تسو) با کودتا حکومت را از پدر غصب می کند ولی جلوی او زانو زده و با احترام با پدر صحبت می کند. و یا وقتی سوسانو از خیانت عمه خود آگاه می شود، او را می بخشد. حتی وقتی عمه اش در قسمتهای بعدی سریال، مجددا خیانت می کند، سوسانو بار دیگر او را مورد عفو خود قرار می دهد. آنچه به نظر می رسد این است که نویسندگان سریال علاوه بر جلب مخاطب به دنبال آموزش نکات مهم اخلاقی چون احترام به پدر و مادر هستند. ارزشهایی که در دنیای موج سومی امروز رو به افول نهاده است. آیا برنامه سازان ما در سریالهایشان به دنبال القای چنین تفکراتی هستند؟
این مساله نشان می دهد که سلیقه مخاطب ما در انتخاب مجموعه های تلویزیونی تا حد زیادی معنا دار است
هرچند همیشه در اطراف یک انسان خوب و با کرامت، حسودانی هستند که به دنبال سنگ اندازی و تحقیر می باشند اما از آنجا که حق و حقیقت هرگز پنهان نمی ماند، دشمنان و بدخواهان جومونگ، نمی توانند به او ضربه زنند. چون او انسانیت را در درون خویش پاس داشته و آنرا سرلوحه خویش قرار داده است.
نکته ممتاز دیگری که در این سریال دیده می شود، توجه به قدرت و اراده پروردگار می باشد که شخصیت های مثبت فیلم در لحظات غم و اندوه و در رویارویی با حوادث تلخ، از آن سخن می گویند. به این صورت که شرایط پیش آمده را تقدیر و مشیت الهی دانسته و سعی در پذیرش آن دارند. نماد این توکل را می توان در بانو یومیول که شخصیت روحانی فیلم است، مشاهده کرد. فردی که در جلوی تهدید امپراطور نمی هراسد و مرگ و زندگی خود را در خارج از حیطه قدرت او می بیند. آنچه مسلم است نویسندگان فیلم درصدد هستند تا نقش رهبر معنوی در جامعه را به تصویر بکشند و اهمیت یک رهبر معنوی خوب در اصلاح جامعه را بیان کنند. نقشی که شاید بعد از جومونگ از محبوبترین شخصیتها باشد.
همانطور که می دانیم این مجموعه از پربینندترین مجموعه های تلویزیونی اخیر است، به طوریکه خلوت بودن خیابانها در هنگام پخش این مجموعه، نسبتا محسوس است. این مساله نشان می دهد که سلیقه مخاطب ما در انتخاب مجموعه های تلویزیونی تا حد زیادی معنا دار است. در واقع این نشان می دهد که مردم ما مثل همیشه طرفدار و دوستدار ارزشها و کرامات والای انسانی هستند و به دیدن تصاویری با مضامین قهرمانانه و بزرگ مردانه، علاقه مند می باشند. جای این سوال باقی است که چرا تولید کنندگان برنامه تلویزیونی در سالهای اخیر تا حد زیادی به تقلیل سلیقه مخاطب پرداخته اند. به گونه ای که در بسایر از موارد در حین پخش برخی از این مجموعه ها، عده زیادی از مردم معتقدند به شعور و تفکرشان توهین شده است.
دیدن کلیشه های تکراری به امری عادی در سریالهای ایرانی بدل شده است. شخصیتهایی مثل زن منفعل، اغواگر و یا دروغگو در برابر مردان عاقل یا دهن بین و....سوژه هایی تکراری همچون حضور همسر دوم در زندگی و ازدواج های ناموفق و یا داستان های عاشقانه همیشگی که گاهی واقعا کسالت آور و خسته کننده می شود. به راستی آیا نمی توان از سرمایه عظیم و پر مفهوم فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی برای ساخت سریالهای تلویزیونی بهره برد؟آیا منابع اصیلی مانند شاهنامه فردوسی که سرشار از داستانهای اخلاقی ودرعین حال حماسی است نمی تواند مورد استفاده ما قرار گیرد؟

وبگردی
آیا واقعآ این یک جنگ است یا استفاده چند نفر از ناتوانی ما / اگر جنگ است چرا مردم طرف مقابل آنرا حس نمیکنند / چرا همه از این جنگ بهره میبرند جز مردم ایران !
آیا واقعآ این یک جنگ است یا استفاده چند نفر از ناتوانی ما / اگر جنگ است چرا مردم طرف مقابل آنرا حس نمیکنند / چرا همه از این جنگ بهره میبرند جز مردم ایران ! - به عبارت بهتر وقتی از واژه جنگ اقتصادی برای طرح مشکلات استفاده می‌کنیم، با توجه به بار معنایی این واژه، دیگر کارکرد توجیه‌پذیری کار‌ها و کوتاهی مأموریت‌های محوله را نمی‌کند، بلکه دقیقاً مسئولیت‌پذیری در حیطه عملیاتی و مسئولیت‌های محوله را گوشزد می‌کند و بدیهی است که در فضای جنگی باید با کم‌کاری‌ها و خیانت‌ها به سبک دادگاه‌های صحرایی سریع و مقتدر عمل و مسئولیت‌پذیری را به همه عاملان خصوصی و دولتی گوشزد…
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.