پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از شر عینک خلاص شویم؟


چگونه از شر عینک خلاص شویم؟
لیزیک(LASIK) یک عمل انتخابی برای کاهش وابستگی به عینک است که از طریق تغییر انحنای قرنیه به کمک لیزر اگزایمر می تواند عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را اصلاح کند. بیش از یک دهه از انجام این عمل جراحی لیزری می گذرد وتاکنون میلیون ها چشم در سرتاسر دنیا تحت این عمل قرار گرفته و می گیرند. در حال حاضر؛ لیزیک شایع ترین و یکی از موفق ترین اعمال جراحی عیوب انکساری است که محدوده نسبتاً وسیعی ازاختلالات انکساری چشم را می تواند برطرف سازد.
● چه افرادی می توانند عمل لیزیک را انجام دهند
عمل جراحی لیزیک برای بسیاری از افراد با عیوب انکساری نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم قابل انجام است. این افراد باید حداقل ۲۰ سال سن داشته باشند تا تغییرات شماره عینک در آنها متوقف شده باشد. همچنین افرادی که به دلیل جراحی های قبلی (پیوند قرنیه، آب مروارید و عمل RK) شماره عینک بالا و یا نامتقارن با چشم مقابل پیدا کرده اند و نمی توانند از عینک استفاده کنند نیز می توانند به کمک عمل لیزیک در جهت اصلاح یا کاهش آن اقدام کنند.
اگرچه حداقل سن برای این عمل حدود ۱۸ تا ۲۰ سال در نظر گرفته می شود ولی تحقیقات سال های اخیر موثر بودن این عمل را در سن های پایین تر جهت اصلاح عدم تقارن شماره عینک دو چشم که منجر به تنبلی می شوند نیز نشان داده است.
باید دانست که عمل لیزیک یک عمل کاملاً اختیاری است و هیچ گونه اجباری در انجام این عمل وجود ندارد. انجام این عمل چیزی به سلامتی چشم اضافه نمی کند؛ بلکه سعی می کند وابستگی به عینک و یا لنز تماسی را به حداقل برساند.
● چه افرادی نمی توانند عمل لیزیک را انجام دهند
عمل جراحی لیزیک برای بسیاری از افراد با عیوب انکساری نزدیک بینی؛ دوربینی و آستیگماتیسم قابل انجام است؛ اما باید دانست که این عمل برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که علاوه بر عیب انکساری، بیماری های دیگری در چشم دارند و یا از بعضی از بیماری های مزمن در دیگر سیستم های بدنشان رنج می برند؛ ممکن است کاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی اصلاح عیوب انکساری و لیزیک نباشند.
▪ به عنوان مثال افراد زیر نمی توانند عمل جراحی لیزیک را انجام دهند؛
▪ افرادی که بیماری قوز قرنیه و یا نامنظمی در سطح قرنیه شان دارند.
▪ افرادی که ضخامت قرنیه کافی نداشته باشند.
▪ افرادی که بیماری تبخال چشمی داشته و یا دارند.
▪ افرادی که بیماری قند دارند.
▪ افرادی که آب مروارید دارند.
▪ افرادی که آب سیاه دارند.
▪ افرادی که سابقه بیماری های رماتیسمی و یا نقص ایمنی را دارند.
▪ افرادی که خشکی چشم متوسط تا شدید دارند.
▪ افرادی که فقط یک چشم بینا دارند.
▪ افرادی که مردمک چشم آنها در تاریکی بیش از حد معمول باز می شود.
● عوارض عمل لیزیک
عمل لیزیک عمل بسیار کم عارضه یی است اما باید بدانیم که خالی از عارضه نیست. دانستن این عوارض دو حسن دارد. نخست اینکه به شما کمک می کند با دید باز و کاملاً منطقی تصمیم به عمل گرفته و صرفاً تحت تاثیر تبلیغات، تسلیم عمل نشوید. ثانیاً اگر بعد از عمل عارضه یی حادث شد به موقع متوجه آن شده و با ارجاع سریع آن به پزشک معالج، درمان تسریع شود.
نکته مهم این است که صرف وجود عارضه در عمل لیزیک، این عمل را از اعتبار ساقط نمی کند. بلکه نسبت فواید به عوارض است که تعیین کننده موفقیت هر گونه عمل جراحی یا درمان دارویی است. هرچه این نسبت بالاتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود که در مورد عمل لیزیک این نسبت بسیار بالاست.
عوارض عمل لیزیک دو دسته هستند. دسته اول عوارض خفیف و گذرایی هستند که اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک قرار می گیرند کم و بیش ممکن است آن را تجربه کنند. از این نوع عوارض می توان از افت کیفیت بینایی علی الخصوص در شب، مشکلات دید شب مانند پخش نور و دیدن هاله در اطراف اشیای نورانی، سایه دار دیدن، خشکی خفیف چشم و خونمردگی زیر ملتحمه نام برد. این دسته عوارض اهمیت چندانی ندارند چرا که مشکل جدی را برای بینایی و چشم ایجاد نکرده و در عرض چندین هفته بهبود می یابند.
دسته دوم عوارضی هستند که بسیار نادر هستند ولی می توانند برای چشم و بینایی مشکلات جدی ایجاد کنند. از این نوع عوارض می توان از عفونت، التهاب غیرعفونی، لک قرنیه، آستیگماتیسم نامنظم، خشکی شدید چشم و مشکلات دائمی دید شب نام برد. اگر در معاینات اولیه و انتخاب بیمار قبل از عمل دقت کافی صورت گیرد، از بسیاری از این عوارض پیشگیری می شود. در مورد عفونت و التهاب غیرعفونی نیز اگر به موقع درمان شروع شود، عواقب به حداقل می رسد.
● مراقبت از لنزها
هر نوع لنز، محلول مخصوص به خود را دارد تا شما بتوانید لنز را با ضدعفونی کردن و شست وشو دادن تمیز نگه دارید. استفاده از یک محصول درست و به جا و انجام دستورالعمل ها روی بسته بندی لنزها و یا متخصص استفاده از لنزها بسیار مهم است.
دنبال نکردن و انجام ندادن دستورالعمل ها عمر لنز شما را کوتاه کرده و حتی می تواند قرنیه و بافت اطراف چشم را عفونی کند.
▪ قبل از تماس با لنز و یا چشمانتان دست هایتان را با یک صابون ملایم (بدون عطر یا کرم که ممکن است ایجاد حساسیت کند) بشویید. لنزها را با انگشت کثیف لمس نکنید.
▪ لنزها را در ظرف مناسب نگه دارید و همیشه در همان جای ثابت باشند.
‌▪ با لنز شنا نکنید چون کلر به لنز آسیب می رساند.
▪ بعد از اینکه لنز را گذاشتید آرایش کنید و قبل از اینکه آرایش خود را پاک کنید لنزها را در بیاورید.
▪ از محصولات پاک کننده آرایشی مخصوص چشم با مارک hypoallergic استفاده کنید.
▪ عینک طبی خود را با جدیدترین شماره آنها همیشه داشته باشید تا در صورت گم کردن لنز بتوانید از آن استفاده کنید.
▪ انجام آزمایشات دوره یی چشم شما ضروری هستند تا مطمئن شوید که شماره عینک یا لنز شما تغییر نکرده است.
▪ در صورت مشاهده هرگونه عفونت، قرمزی، ناراحتی، تورم یا هرگونه وضعیت غیرمعمول استفاده از لنزها را متوقف کنید.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید