سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


لبنان بدهی ها ، ویرانی ها


لبنان بدهی ها ، ویرانی ها
وقتی كه همسایگانت بد ذات و شریر هستند . داشتن دوستان خوب بسیار مفید است . و امروز لبنان به دوستانی سخاوتمند نیازند است ؛ چرا كه این كشور در حالی سعی دارد تا پس از جنگ با اسراییل به امر بازسازی بپردازد كه پشتش زیر بار بدهی های سنگین دو تا شده است .
زمانی كه در سال ۱۹۹۱ سرانجام جنگ های داخلی این كشور پایان یافت ، آن چه لبنان از قبل فقدان كمك های خارجی و هزینه های بالای بازسازی به دست آورد چیزی نبود جز یك بدهی ۳۵ میلیارد دلاری كه این كشور را به دومین كشور بدهكار دنیا تبدیل كرد . به رغم شلوغی سواحل بیروت از ازدحام توریست ها و همچنین برخورداری از دارایی های روبه افزایش و بازار پر رونق ، اقتصاد لبنان پیش از حمله اسراییل هم اوضاع نابه سامانی داشت .
براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در ماه ژوین ، میزان بدهی های لبنان تا سال ۲۰۱۱ از ۱۷۵ درصد تولید ناخالص ملی به ۲۱۰ درصد خواهد رسید . همچنین ، در این پیش بینی هشدار داده است كه لبنان ممكن است با چرخه ای از بدهی های در حال افزایش روبه رو شود و نرخ بهره در این كشور بالا برود و متعاقب آن رشد اقتصادی لبنان به ضعیف ترین سطح خود برسد . سال گذشته ، نرخ پرداختی یك سوم بودجه دولت را شامل می شد . «تریستان كوپر» از تحلیلگران مركز MIS با مقایسه میزان بدهی های لبنان در برابر درآمد این كشور ، اوضاع اقتصادی را در مقایسه با دیگر كشورهای جهان بسیار نابه سامان توصیف كرد .
عربستان سعودی و كویت پیشنهاد كمك ۳/۲ میلیارد دلاری به لبنان را با هدف حمایت از پول رایج این كشور و كمك به بازسازی لبنان مطرح كرده اند . دیگر كشورها نیز قول مساعد داده اند .
بخشی از مشكلات لبنان ، ریشه در حادثه ترور سال ۲۰۰۵ رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان و معمار پروژه بازسازی لبنان پس از جنگ داخلی دارد . مرگ او پایه های اقتصاد لبنان را لرزاند و رشد اقتصادی این كشور از شش درصد در سال ۲۰۰۴ به یك درصد در سال ۲۰۰۵ كاهش یافت . اما زمانی كه اسراییل بمباران لبنان را آغاز كرد اوضاع از این هم بدتر شد . براساس گزارش ماه گذشته موسسه JPMorgan ، جنگ با اسراییل در حدود یك چهارم تولید ناخالص ملی لبنان ، برای این كشور هزینه برداشته و ممكن است افت یكباره اقتصاد این كشور هزینه برداشته و ممكن است افت یكباره اقتصاد این كشور را در پی داشته باشد .
دولت لبنان اعلام كرده است كه هزینه خسارت به علاوه درآمدهای ضایع شده لبنان بالغ بر ۵/۶ میلیارد دلار می شود .
عربستان سعودی و كویت كمك ۳/۲ میلیارد دلاری به لبنان را با هدف حمایت از ارزش پول ملی و كمك به روند بازسازی این كشور تعهد كرده اند . از سوی دیگر لبنان مهاجران ثروتمند بسیاری در سراسر دنیا دارد كه با كمال میل حاضرند به كشورشان كمك كنند . «سمیر مكدیسی» از اقتصاددانان دانشگاه آمریكایی بیروت معتقد است كه لبنان برای غلبه بر مشكلات ناشی از آسیب دیدگی زیرساخت هایش به این گونه كمك های خارجی نیازمند است . براساس گزارش موسسه JPMorgan لبنان از زمان آغاز جنگ تا پایان آن ۳۸/۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی لبنان وضعیت مناسبی داشت . بر آورد ذخایر ارزی این كشور تا پیش از گرفتن جنگ ۱۱تا ۱۳ میلیارد دلار است .
در حال حاضر اولویت نخست لبنان بازسازی راه های این كشور جهت تسهیل حمل و نقل كالاست . در ۳۱وات كشورهای دوست بر آن شدند تا با شركت در نشستی در استهكلم سوئد درباره كمك رسانی به لبنان به گفت و گو بنشینند . این كشور از مدت ها پیش موجودیت داشته و تاكنون نیز از تعهداتش قصور نكرده است .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید