پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ستاره‌های آفریقایی قاره سبز


ستاره‌های آفریقایی قاره سبز
«مایكل اسی ین» فوتبالیست قدرتمند غنایی چلسی موفق شد یك گل استثنایی را وارد دروازه آرسنال كند. این در حالی بود كه دیگر بازیكنان آفریقایی شاغل در اروپا هم تیترهای اول لیگ های معتبر اروپا را به خود اختصاص دادند.
● انگلستان
در روز دربی لندن، مایكل اسی ین ضربه عجیبی را از فاصله ۳۰ متری وارد دروازه آرسنال كرد تا چلسی را از اولین شكست خانگی خود، از سال ۲۰۰۴ تاكنون نجات دهد.این گل زیبا در دقایق پایانی بازی به ثمر رسید. پاس فرانك لمپارد به اسی ین و در پی آن ضربه وحشتناكی كه با بیرون پای راست او زده شد.
اسی ین در صحنه های قبل هم توانسته بود تیر دروازه آرسنالی ها را به لرزه درآورد. مهاجم ساحل عاجی چلسی، دیدیه دروگبا هم طی درگیری كه با ینس لمن دروازه بان آرسنال داشت، از داور كارت زرد گرفت و در ادامه بازی هم درخشش فوق العاده ای نداشت.در نیوكاسل هم مهاجم نیجریه ای این تیم «اوبافمی مارتینز» توانست ۲ گل از ۳ گل این تیم را به ثمر برساند و سهم عمده ای در پیروزی ۳ بر یك نیوكاسل مقابل بلكبرن داشته باشد.
گل اول او شوت محكمی بود كه از گوشه زمین به كنج دروازه حریف زده شد. اما برای زدن گل دوم، این نیجریه ای ۲۲ ساله و مهاجم سابق اینتر ایتالیا فقط باید از ۲ مدافع عبور می كرد. چراكه «براد فریدل» دروازه بان حریف برای زدن ضربه كرنر تیمش در محوطه ۱۸ قدم نیوكاسل بود و دروازه او هم خالی! مارتینز هم دروازه خالی او را پس از عبور از ۲ مدافع باز كرد. «الحاجی دیوف» مهاجم سنگالی بولتونی ها هم یك گل زیبای انفرادی برای تیمش به ثمر رساند؛ در روزی كه آنها موفق شدند با نتیجه ۴ بر صفر وستهامی ها را درهم بكوبند.
مهاجم ۲۵ ساله بولتون كه از لیورپول به صورت قرضی در این تیم حضور دارد، از گزینه چپ زمین توپ را گرفت و به دفاع وستهامی ها زد و سپس با ضربه ای زیبا توپ را وارد دروازه كرد. این پنجمین گل دیوف در این فصل بود.«حاتم طرابلسی» بازیكن تونسی هم اولین گل خود را برای منچسترسیتی از زمانی كه به این تیم پیوسته به ثمر رساند.
البته آنها این بازی را ۳ بر یك به یونایتدها واگذار كردند. بازیكن سابق آژاكس آمستردام هلند یك گل زیبا با پای چپ خود از گوشه زمین به ثمر رساند.تساوی ۲ تیم میدلزبرو و ویگان آتلتیك را هم ۲ آفریقایی رقم زدند. «آپگبی یاكوبو» مهاجم نیجریه ای برای بورو گلزنی كرد و در طرف مقابل هم «هنری كامارای» سنگالی برای ویگان گلزن بود. گلی كه از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.«نوانكو كانو» هم در پیروزی ۲ بر صفر پورتس موثی ها مقابل اورتونی ها مركز توجهات بود. او پس از اینكه پاس گلی را به «ماتیو تیلور» داد تا او از فاصله ۴۰ متری دروازه حریف را باز كند، خودش هم گل زیبایی با پای چپ به ثمررساند. «نوانكو كانو»ی نیجریه ای با ۹ گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ برتر حضور دارد.
● اسپانیا
در اسپانیاهم «فردریك كانوته» مالیایی یازدهمین گل فصل خود را مقابل رئال مادرید به ثمر رساند. این بازی با پیروزی سویا به پایان رسید. كانوته تاكنون عنوان آقای گلی اسپانیا را دارد.كاپیتان سابق تیم ملی انگلستان، دیوید بكهام با یك ضربه آزاد ابتدا رئال مادرید را جلو انداخت. سپس كانوته بازی را به تساوی كشاند و «ارنستو چوانتو» بازی را به نفع سویا تمام كرد.«ایكه چوكو اوچه» هم كه به عنوان بازیكن تعویضی به زمین آمد، چهارمین گل فصل خود را برای «ركرتیوو هوئلوا» به ثمر رساند. این بازی ۴ بر ۲ به سود آتلتیك بیلبائو به پایان رسید.
● فرانسه
«عصام جمعه» بازیكن تونسی «لانس» هم تك گل پیروزی بخش تیمش را مقابل «تولوز» به ثمر رساند.لانس با این پیروزی در رده دوم جدول رده بندی قرار دارد.«عبدالقادر كیتا» بازیكن ساحل عاجی لیل هم در روزی كه تیمش ۲ بر ۲ با «سنت اتی ین» مساوی كرد، برای لیل گلزنی كرد.در بازی ۲ تیم اوسر و تروآ هم كه با تساوی ۳ بر ۳ به پایان رسید،«كانگا آكاله» مهاجم دیگر ساحل عاجی كه در فرانسه حضور دارد، برای اوسر گلزنی كرد.
این در حالی بود كه دیگر آفریقایی حاضر در فرانسه كه از كشور سنگال بود، برای مارسی گلزنی كرد.«محمدو نیانگ» سنگالی پنجمین گل فصلش را برای المپیك مارسی به ثمر رساند. این دیدار با پیروزی ۲ بر یك آنها مقابل موناكو پایان یافت.باشگاه ته جدولی سدان هم با نتیجه ۲ بر صفر مقابل لورانت شكست خورد. یكی از گل های تیم لورانت را مهاجم الجزایری این تیم «رفیق سیفی» به ثمر رساند.
● هلند
۲ آفریقایی هم در كشور هلند آیندهوون صدرنشین را به پیروزی رساندند. «آرونا كونه» ساحل عاجی و هافبك مراكشی این تیم «ابراهیم آفلای» گلزنان آیندهوون مقابل گرونینگن در پیروزی ۲ بر صفر آنها بودند. این پیروزی دهمین پیروزی پی در پی آنها در لیگ هلند بود و جای آنان را با ۷ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول مستحكم تر كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید