سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

سوره‌ ص‌


سوره‌ ص‌
● نزول‌ سوره‌ ص‌
سوره‌ ص‌ سی‌ و هشتمین‌ سوره‌ در نزول‌ است‌كه‌ با ۸۸ آیه‌ و ۷۳۲ کلمه و ۳۰۲۹ حرف بروجود مقدس‌ پیامبر (ص‌) در شهر مكه‌ نازل‌ شد.این‌ سوره‌ كه‌ به‌ سال‌های‌ پنجم‌ تا سیزدهم‌ بعثت‌در مكه‌ برمی‌گردد خداوند قصه‌ داود نبی‌،سلیمان‌ نبی‌ و ایوب‌ نبی‌ و ذوالكفل‌ نبی‌ و همچنین‌خلقت‌ آدم‌ و سجده‌ نكردن‌ شیطان‌ را برای‌ اولین‌بار حسب‌ نزول‌ بیان‌ فرمودند تا كافران‌ را به‌ روش‌برخورد خداوند با ملت‌های‌ گذشته‌ آشنا سازد واندكی‌ تاریخ‌ ادیان‌ را مستند و صحیح‌ به‌ اطلاع‌مردم‌ بی‌سواد مكه‌ برساند تا آنها پذیرش‌ اصول‌اعتقادی‌ توحید، نبوت‌ و معاد را جدی‌ بگیرند و به‌رسول‌ خداوند ایمان‌ بیاورند.
● معنای‌ ص‌
انسان‌ باعقل‌ خود به‌ تحلیل‌ و تجزیه‌ معلومات‌خود می‌پردازد سپس‌ به‌ روابطی‌ تحت‌ عنوان‌معارف‌ عقلی‌ می‌رسد اما قبل‌ از آن‌ ضروری‌ است‌از طریق‌ حس‌ به‌ علومی‌ در خارج‌ از ذهن‌ دست‌پیدا كند همین‌ قاعده‌ در علوم‌ ادیان‌، نیز جاری‌است‌ ما نسبت‌ به‌ بسیاری‌ از وقایع‌ تاریخ‌ ادیان‌آگاهی‌ دقیق‌ نداریم‌ چون‌ در زمان‌های‌ وقوع‌نبودیم‌ تا با احساسمان‌ علم‌ به‌ آن‌ وقایع‌ پیدامی‌كردیم‌ و آنچه‌ كه‌ برایمان‌ اكنون‌ باقیست‌اسنادی‌ است‌ كه‌ در طول‌ تاریخ‌ ثبت‌ و ضبط شده‌است‌ و به‌ غیر از آنها طریقی‌ برای‌ كسب‌ علم‌ درمعلومات‌ دینی‌ باقی‌ نمانده‌ است‌ و حروف‌ مقطعه‌قرآن‌ از این‌ دست‌ مطالب‌ است‌ كه‌ ما امروز به‌طور علمی‌ و یقینی‌ نمی‌دانیم‌ منظور حضرت‌ باری‌تعالی‌ چه‌ بوده‌ است‌ و تنها می‌توانیم‌ به‌روایت‌های‌ رسیده‌ از ائمه‌ معصومین‌ (ع‌) استنادكنیم‌ كه‌ اولا سند بعضی‌ از احادیث‌ یقینی‌ نیست‌ وثانیا فهم‌ عمیق‌ و دقیق‌ از الفاظ روایت‌ معتبر بسیارمشكل‌ و چند وجهی‌ است‌ به‌هر شكل‌ تعدادسوره‌هایی‌ كه‌ با حروف‌ مقطعه‌ در قرآن‌ آغازمی‌شوند ۲۹ سوره‌ است‌ كه‌ تنها دو سوره‌ بقره‌ وآل‌ عمران‌ از سوره‌های‌ مدنی‌ هستند كه‌ با حروف‌مقطعه‌ آغاز شدند.
۲۷ سوره‌ دیگر مربوط به‌ سیزده‌ سال‌ بعثت‌پیامبر(ص‌) در مكه‌ هستند.
از امام‌ صادق‌ (ع‌) روایت‌ شده‌ است‌ كه‌ «ص‌»اسمی‌ از اسماء الهی‌ است‌ و وجوه‌ دیگری‌ نیز گفته‌شده‌ است‌.
● قسم‌ و اخبار تهدیدی‌ خداوند
قسم‌ به‌ قرآنی‌ كه‌ صاحب‌ پند و اندرز است‌.قرآن‌ بهترین‌ معجزه‌ برترین‌ پیامبر (ص‌) است‌ كه‌سندی‌ اشرف‌ از حضرت‌ باری‌ تعالی‌ در دست‌اشرف‌ مخلوقات‌ است‌ و خداوند با سوگند به‌ این‌قرآن‌ خطاب‌ به‌ كافران‌ مكه‌ می‌فرماید، كسانیكه‌كفر پیشه‌ كردند در نهایت‌ تكبر و شقاوت‌ نسبت‌ به‌رسالت‌ پیامبر (ص‌) هستند و ما چه‌ بسا قبل‌ از آنهاشماری‌ از كافران‌ و گردنگشان‌ را هلاك‌ ساختیم‌ وبه‌ هنگام‌ نزدیكی‌ عذاب‌ كافران‌ ندا دادند ما توبه‌می‌كنیم‌ و به‌ خدای‌ بزرگ‌ و رسولش‌ ایمان‌می‌آوریم‌ ولی‌ خداوند در پاسخ‌ می‌فرماید و«لات‌ حین‌ مناص‌» و (هرگز هنگام‌ گریختن‌ نیست‌)«لا» به‌ معنای‌ لیس‌ است‌ و «تاء» برای‌ تاكید نفی‌است‌ و تنوین‌ مناص‌ عوض‌ از مضاف‌ الیه‌ است‌ كه‌مناصهم‌ بود و مناص‌ شد. عادت‌ كافران‌ براین‌ بودكه‌ هنگام‌ تنگ‌ شدن‌ كارزار «مناص‌، مناص‌» فرار،فرار می‌گفتند و خداوند بدان‌ رسم‌ و عادت‌ پاسخ‌می‌دهند كه‌ هرگز هنگام‌ گریختن‌ از عذاب‌ الهی‌نیست‌ زیرا هیچ‌ مفری‌ از حكومت‌ و عذاب‌خداوند نیست‌.
● تعجب‌ كافران‌
كافران‌ قریش‌ از اینكه‌ بیم‌ دهنده‌ای‌ از جنس‌خودشان‌ از قبیله‌شان‌ آمده‌ بود تعجب‌ كردند وگفتند این‌ یك‌ ساحر و دروغگو است‌ كه‌ با ادعای‌نبوت‌ می‌خواهد راس‌ هرم‌ حكومت‌ را به‌ دست‌بگیرد. آیا پیامبر(ص‌) تمام‌ خدایان‌ ما را به‌ یك‌خدا برگرداند به‌ واقع‌ و بدرستی‌كه‌ چنین‌ كاری‌تعجب‌ آور است‌ زیرا كفار مكه‌ سیصد و شصت‌ بت‌داشتند كه‌ كار مكه‌ راست‌ نمی‌شد و اینگونه‌استعجاب‌ می‌كردند كه‌ چگونه‌ با یك‌ خدا كارهاسامان‌ می‌یابد. شتابان‌ كفار مكه‌ به‌ این‌ دیدگاه‌روی‌ می‌آوردند اینكه‌ بروید و بر خدایانتان‌ صبركنید و آنچه‌ كه‌ از موعظه‌ و پند و اندرز پیامبر(ص‌)می‌رسد تحمل‌ كنید به‌ درستی‌ كه‌ مخالفت‌ باپیامبر(ص‌) و زیاد شدن‌ طرفداران‌ او چیز عجیبی‌است‌. زیرا حاكمان‌ كافر قریش‌ با هر ترفندی‌ مانع‌از گسترش‌ دعوت‌ پیامبر (ص‌) به‌ اسلام‌ می‌شوندولی‌ به‌ وضوح‌ می‌یافتند كه‌ افكار عمومی‌ رفته‌ رفته‌در اختیار ایشان‌ قرار می‌گیرد و این‌ مبنای‌ مهم‌قدرت‌ در دست‌ پیامبر (ص‌) می‌افتد و زعم‌ باطل‌فرهنگ‌ سازان‌ كفر این‌ بود كه‌ اگر مردم‌ ترك‌عبادت‌ بت‌ها كنند به‌ قحطی‌ و سختی‌ گرفتار شوندو به‌ همین‌ جهت‌ با دعوت‌ پیامبر (ص‌) به‌ امخالف- پرداختند و چنین‌ گفتند ما از ملت‌های‌ پشین‌ مانندملت‌ مسیح‌ از این‌ سخن‌ یعنی‌ توحید و وحدانیت‌خداوند چیزی‌ نشنیده‌ایم‌ این‌ دعوت‌ به‌ توحیدچیزی‌ جز امری‌ بافته‌ و پرداخته‌ پیامبر(ص‌)نیست‌.
● پاسخ‌ خداوند
ذكر قرآنی‌ از بین‌ جماعت‌ مردم‌ بر وجودمقدس‌ پیامبر(ص‌) نازل‌ شده‌ است‌؟ این‌ تعبیر به‌حسادت‌ كافران‌ قریش‌ اشاره‌ دارد كه‌ چرا وحی‌بر وجود پیامبر (ص‌) نازل‌ شد ولی‌ هیچ‌ توجهی‌ به‌دیگران‌ نشده‌ است‌ بلكه‌ آنان‌ در شك‌ و تردید ازوحی‌ من‌ (قرآن‌) هستند و اینگونه‌ نیست‌ كه‌ شك‌ وتردیدشان‌ با دلایل‌ و حجت‌ها زائل‌ شود بلكه‌زمانیكه‌ عذاب‌ مرا بچشند شك‌ وحسد از آنان‌زایل‌ شود و به‌ یقین‌ متوجه‌ می‌شوند كه‌ وجودخداوند واحد و نبوت‌ پیامبر(ص‌) و وحی‌ الهی‌هیچ‌ یك‌ دروغ‌ نبوده‌ است‌ آیا خزائن‌ رحمت‌پروردگار عزیز و بخشنده‌ تو، نزد كافران‌ است‌؟ آیاسلطنت‌ آسمان‌ها و زمین‌ و آنچه‌ كه‌ بین‌ آسمان‌هاو زمین‌ است‌ برای‌ كافران‌ است‌؟ و اگر اینچنین‌ادعا دارند به‌ اسباب‌ تصرف‌ و تحول‌ در جهان‌برسند در حالی‌كه‌ اینگونه‌ نیست‌ و كافران‌ هرگزچنین‌ قدرتی‌ ندارند. ارتشی‌ كه‌ از احزاب‌گوناگون‌ ساختند آنجا به‌ هزیمت‌ و شكست‌ روند وچیزی‌ از آنها باقی‌ نماند. این‌ آیه‌ اشاره‌ به‌ شكست‌كافران‌ در روز جنگ‌ بدر یا خندق‌ است‌ كه‌به‌زودی‌ پس‌ از هجرت‌ پیامبر (ص‌) به‌ مدینه‌ اتفاق‌می‌افتد.


منبع : خانواده سبز

مطالب مرتبط

برخی از ویژگی های اشراف در قرآن

برخی از ویژگی های اشراف در قرآن
اشراف هر قوم، مترفینی هستند که خود برتربینی آنها را احاطه کرده است و حاضر نیستند که در برابر قوانین الهی و سخن حق پیامبران کرنش نمایند.
دوری از اعتدال، غرور و تفاخر، افراط در امور، کفر و فسق و فجور از ویژگی های چنین افرادی است.
در مقاله حاضر نویسنده کوشیده است که به برخی از ویژگی های اشراف در قرآن، نظری اجمالی نماید.
مطلب را با هم از نظر می گذرانیم.
● اشرافی گری در آموزه های قرآن
اشراف هر چند که در زبان تازی به معنای بزرگان و پاک نژادان و خاندان های اصیل و دارای نام و اعتبار آمده است و از این رو به سادات هاشمی و وابستگان به خاندان اهل بیت عصمت طهارت در کاربرد عربی شریف گویند؛ اما در این جا مراد از اشراف و اشراف گری، بزرگان و صاحبان نفوذ قدرت و دارندگان امکانات مادی است که قرآن از ایشان به نام ملا یاد می کند و از ایشان به عنوان رفاه طلبی یاد می کند.
اشراف گری ویژگی است که می توان از آن به طبقات اجتماعی ای یاد کرد که می کوشند تا با قدرت مادی و بهره مندی از امکانات مادی خود را به صاحبان قدرت نظامی و سیاسی نزدیک سازند و از سوی آنان مورد حمایت قرار گرفته و مردمان و جامعه خویش را استثمار و استعمار کنند.
به نظر می رسد که ساختار نظامی گری و حتی دولت های سیاسی نخست برای حمایت این گروه اجتماعی پدیدار شده است. در جوامع ابتدایی روستایی و قبیله حفظ مال و ثروت ایشان را واداشت تاگروهی از جوانان جسور و بی باک را به کار گیرند تا اموال ایشان را مواظبت و از دست برد افراد جامعه و یا جوامع بیرونی حفظ کنند. این گروه نظامی سپس خود در کنار اشراف قرار گرفته و به گونه ای دولت ایجاد شد. در این مراد آن نیست تا با بررسی های تاریخی چگونگی ایجاد دولت ها و قدرت های نظامی به مساله پرداخته شود، بلکه هدف بیان هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ میان این دو طبقه اجتماعی یعنی دولت ها (شامل قدرت نظامی و سیاسی) و اشراف است. در بسیاری از آیات قرآنی که به بررسی و تحلیل چگونگی نابودی اقوام و قبایل پیشین بشری پرداخته شده است، به این ارتباط استوار میان دو طبقه اجتماعی جوامع اشاره شده است و این که چگونه این دو طبقه به عنوان نمادهای اصلی مخالفان اصلاح گری پیامبران و دعوت ایشان برای ساخت و بنیاد جوامع ای بر پایه قانون و عدالت و قسط بوده اند. از این رو بازخوانی مساله اشراف گری در جوامع مهم و تاثیرگذار است که بسیاری از جوامع به علت کارکردها و نقش منفی اشراف از میان رفته و دچار عذاب و قهر قرار گرفته اند و به حکم سنت ها و قوانین الهی حاکم بر جوامع و تاریخ، از میان رفته و تنها نامی از ایشان به جا مانده است. بازخوانی بینش و نگرش و کارکردهای این طبقه می تواند به جامعه اسلامی کمک کند تا گرفتار چنین بینش و نگرشی نشده و به پیروی از آموزه های قرآنی از ایجاد و یا نفوذ گروه اشرافی که چشم پرکن های جامعه هستند دوری کند.
● ویژگی های اشراف
پیش از آن که به آثار و کارکردهای اشراف گری در جوامع پرداخته شود با برخی از مهم ترین ویژگی ها و صفات ایشان آشنا می شویم؛ زیرا وجود این صفات می تواند نشان دهد که در جوامع کنونی اشراف و ملا چه کسانی هستند و چگونه می توان آنان را در میان جوامع امروزین جست و جو کرد؛ زیرا از خصوصیات جوامع امروزین نوعی طبقات متغیر است که هر آن افراد و یا طبقات آن دست خوش تغییر می شوند و هیچ چیز از ثبات و پایداری برخوردار نمی باشد. جوامع ای که به ظاهر می توان آن را طبقات شیشه ای و شکننده دانست که برای همگان این امکان وجود دارد تا از طبقه ای به طبقه ای دیگری درگذر باشند. از این روست که شناخت صفات و ویژگی ها ملا و اشراف می تواند کمک کند تا این خصوصیت را در جوامع طبقات شیشه ای نیز پی گیر شویم و افرادی که با خصوصیات و کارکردهای اشرافی خویش اصلاحات را با خطر مواجه می سازند و انسان ها را به بیگاری و استثمار می کشاند شناسایی و از کارکردهای منفی و آسیب زا ایشان در حد امکان جلوگیری کرد.
از جمله مهم ترین خصوصیات و صفاتی که قرآن برای مردمان چشم پرکن و اشراف و ملا یاد می کند، خوی استکبارگری ایشان است. به این معنا که اشراف در هر جامعه ای ولو آن هایی که دارای طبقات شیشه ای باشند، کسانی هستند که کنش و منش ایشان برخاسته از روحیه استکبارگری ایشان است. آنان همانند ابلیس و فرعون خود برتربین هستند و کسی را از خود برتر و شایسته تر نمی یابند. همواره در کلام و رفتارشان این سخن و مطلب را به گوش و یا چشم می توان دید که من از او یا از همگان برتر هستم و بهتر از دیگران می اندیشم و کار می کنم و از استعداد و ظرفیت و توان بیش تر و بهتری برخوردار می باشم. سخن از انا خیرمنک، سخن وجودی ایشان است که به هر شکل و زبانی بیان می کنند. همان گونه که خداوند ابلیس و فرعون را به جهت خودبرتربینی و استکبار مورد سرزنش قرار می دهد، ملا و اشراف را مورد توبیخ قرار داده و آنان را به جهت این نوع بینش و نگرش نسبت به خود و دیگران تهدید می کند. قرآن با بیان مصادیق این گونه افراد در میان اقوام و امت هایی که نابود شده اند می فرماید که در هر جامعه ای که ما آنان را نیست و نابود کرده ایم گروهی از انسان ها بوده اند که به خوی استکباری دیگران را به استضعاف می کشیدند و آنان را خوار و سخیف می ساختند تا از ایشان اطاعت و پیروی کنند. (اعراف آیه ۷۵ و یونس آیه ۷۵ و هود آیه ۲۵ و ۲۷ و مومنون آیه ۲۶) درباره فرعون و استکبار وی به این مطلب به صراحت اشاره می کند که روش خوار و استخاف کردن مردمان از سوی این مستکبر از آن رو صورت می گرفت که شخصیت اجتماعی ایشان خرد و خوار شود تا به سادگی از در اطاعت و پیروی در آیند. (زخرف آیه ۵۴)
● اشراف دور از اعتدالند
افراط کاری از دیگر ویژگی هایی است که اشراف دنیا طلب از آن برخوردارند. در هیچ امری راه اعتدال را نمی پیمایند و همواره در کارها افراط را در دستور قرار می دهند. این روحیه برخاسته از خوی استکباری ایشان است که خود را برتر دیده و هیچ چیزی را سد راه خویش نمی بینند. در مدیریت امور خود و دیگران از زیردستان راه افراط را می پیمایند و به پیروی از هوای نفس مردمان را آزار و اذیت می کنند.
(کهف آیه ۲۸)
از بازتاب ها و پیامدهای طبیعی روحیه استکباری ایشان می توان به خوی جاه طلبی ایشان اشاره کرد که هیچ گاه از مقامات اعتباری سیری نداشته و به هر شکلی می کوشند تا به مقام عالی تر دست یابند. نوع حرص و طمع در ایشان ریشه می دواند به طوری که جاه و مقامات ایشان را ارضا نمی کند و همواره می کوشند تا افزون بر آن چه از مقامات و جاه دنیوی دارند به دست آورند. از این رو می بینیم که اشراف و ملای اسرائیلی از پیامبر خویش می خواستند که پادشاهی را به ایشان دهد و به شخص دیگری واگذار نکند. (بقره آیه ۲۴۶ و ۲۴۷)
غرور و تفاخر در وجودشان موج می زند و همواره به اعتماد به نفس بالا و کاذب خود می بالند. اعتماد به نفسی که برخاسته از ثروت و امکانات مادی بالای ایشان است. چون هر چه را خواسته اند به پول و مال به دست آورده اند حتی به این اندیشه اند که فکر و عشق و محبت دیگران را نیز به پول بخرند و به دست آورند. به نظر ایشان همه چیز را می توان با پول و ثروت و قدرت به دست آورد و برای هر چیزی قیمت و بهایی است و مراد ایشان از این بهانه بها و قیمت معنوی بلکه مادی است. به این معنا که هر چیزی را می شود با پول و ثروت سنجید و ارزش گذاری کرد و خرید. از این رو به دیگران فخر می فروشند و مال و ثروت خویش را به رخ دیگران می کشند. تفاخر بیش از اندازه و غروب بی جا آفتی است که به جان ایشان افتاده و مانند خوره روح و جانشان را می خورد و به اضمحلال می کشاند. (کهف آیه ۳۲ و ۳۴)
از این رو در برابر هر صدای حقی موضع نامناسب می گیرند و به مخالفت و دشمنی با اهل حق و حقیقت می پردازند. هر صدایی که مردمان را به عدالت و حق فرا می خواند خفه می سازند و با امکانات مادی و افراد مستخف و مستضعفی که پیرامون خویش گرد آورده اند حق جویان را سرکوب می کنند. نسبت به حق ناشنوا و کور و کر می شوند و نور حق از دل هایشان رخت بر می بندد.(اعراف آیات ۵۹ تا ۶۴)
این گونه روحیات موجب می شود که دو ویژگی در بینش و منش ایشان رشد کند. در حوزه بینشی و نگرش گرفتار کفر می شوند و از خدا و آموزه های او سرباز می زنند.و به مخالفت با دعوت حق جویان می پردازند. این گونه است که در هر جامعه ای اشراف بزرگ ترین دشمنان وحی و نبوت و دعوت پیامبران بوده و هستند. (اعراف آیات ۶۶ و ۷۵ و ۷۶ و ۹۰ و نیز هود آیه ۲۷ و یونس آیات ۷۵ و ۷۸)
قرآن در آیه ۳۴ تا ۳۵ سوره سبا به این مطلب اشاره می کند و می فرماید: و ما ارسلنا من قریه من نذیر الاقال مترفوها انا بما ارسلتم به کافرون و قالوا نحن اکثر اموالا و اولادا و ما نحن بمعذبین در هر قریه و آبادی که نذیر فرستادیم مترفان و اشراف آن ده و آبادی گفتند که ما به آن چه به عنوان رسالت فرستاده شده اید کافر هستیم و گفتند که ما از نظر مال و فرزند از شما بیشتر و فزون تریم و ما هرگز عذاب نخواهیم شد.
این بینش و نگرش موجب شده است تا در منش رفتار فاسقانه در پیش گیرند و سنت ها و رسوم اجتماعی را به تمسخر گرفته و بر خلاف سنت ها و آداب عقلانی و عقلایی به فسق و فجور بپردازند و از حد و اندازه خود تجاوز کرده و راه افراط بپیمایند. از این رو فسق و فجور خصلت و ویژگی اساسی مترفان و اشراف است که از آن دست بر نمی دارند؛ زیرا بینش و نگرش آنان کفر است و به این که معاد و رستاخیزی است و پاداش و کیفری ایمان نداشته و تنها ماده و دنیا را اصل می دانند. (اسراء آیه ۱۶)
● آثار و کارکردهای اشرافی گری
این روحیه و صفات پیش گفته موجب می شود تا اشراف درمنش و کنش و واکنش های خویش راهی خلاف راه عاقلان و خردمندان در پیش گیرند. قرآن بیان می کند همین موضوع موجب شده است تا ایشان در ارزش گذاری راه غلط و اشتباهی را در پیش گیرند وملاک های ارزش گذاری در نزد ایشان تغییر کند. (بقره آیه ۲۴۶ و ۲۴۷)
خودکامکی و استبداد در حوزه عمل اجتماعی و سیاسی بازتاب طبیعی روحیه استکباری و کفر ایشان است. از این روست که به سادگی دیگران را شکنجه کرده و آزار می رسانند و از هیچ چیزی در دنیا و آخرت باکی ندارند. (یونس آیه ۸۳)
در برابر حق و حقیقت استکبار می ورزند و راه مصلحان و اصلاح گران واقعی جامعه را سد می کنند و نمی گذارند که اهل حق و عدالت مردم را به آن دعوت کنند؛ زیرا نتایج این دعوت برای ایشان گران تمام خواهد شد و راه سوء استفاده و بهره کشی بر ایشان سد خواهد شد. بنابر این دیده می شود که بزرگ ترین و مهم ترین دشمنان پیامبران، اشراف مستکبری هستند که قوای نظامی و سیاسی را در اختیار گرفته و قوه قضائیه را بازیچه دست خویش می سازند. (اعراف آیات ۷۵ تا ۸۸ و نیز یونس آیه ۷۵ و سبا آیه ۳۴ و ۳۵)
آنان برای کسی ارزش و اعتباری قایل نیستند بلکه با سرمستی استکباری و غرور و تفاخر دروغین مردمان را به تمسخر می گیرند و آنان را بازیچه دستان خویش می سازند. (بقره آیه ۲۱۲)
همه امتیازات اجتماعی و اقتصادی و مانند آن را برای خود می خواهند و حاضر به پذیرش غیرخود نیستند و اگر در دست دیگری امتیازی بیابند آن را به ظلم و ستم غصب می کنند. از این رو حتی خواهان آن هستند که امور معنوی چون رسالت و پیامبری نیز از آن آنان باشد و کسی دیگر در این مساله شریک آنان نباشد و یا وارد نشود. این گونه است که در برابر پیامبران موضع می گیرند و می گویند اگر رسالتی باید باشد می بایست در اختیار بزرگان و اشراف قرار گیرد. (زخرف آیه ۳۱)
این مسایل موجب می شود که در منش اجتماعی و کنش های سیاسی و واکنش های سیاسی انسان های فخرفروش و متکبر و خودپسند (قصص آیات ۷۸ و ۷۹) حسادت (ص آیه ۶ و ۸) تحقیر و خوارکردن دیگران (انعام آیه ۵۳ و هود آیه ۲۵ و ۲۷ و نیز شعرا آیه ۱۰۷ و ۱۱۱) و عیب جویی از دیگران (قلم آیه ۱۱ و ۱۴ و همزه آیه ۱ تا ۳) و هم چنین فریب کاری افکار عمومی جامعه و توطئه و دسیسه چینی (مومنون آیات ۲۳ و ۳۳ و ۳۴) باشند و به مقابله با هر سخن حق و اصلاحی برخیزند. (اعراف آیه ۷۵ و ۷۶ و ۸۸) و در صورت مخالفت دیگران آنان را تهدید به اخراج از خانه و کاشانه و یا قتل نمایند. (اعراف آیه ۸۸)
این ها نمونه هایی از خصوصیات و بینش و نگرش اشرافی است که جز مخالفت با عدالت و قسط و حق راهی را در پیش نمی گیرند و جوامع را به فساد و تباهی می کشانند چنان که جوامع پیشین را این گونه نیست و نابود کرده اند؛ زیرا جوامع بر پایه اصول همدلی و همکاری و عمل به قانون شکل می گیرد وقوام آن همراهی و هماهنگی همه افراد آن است.
نتیجه طبیعی جوامع ای که اجازه می دهند که اشراف زمام امور را در دست گیرند چیزی جز نابهنجاری در حوزه اجتماعی و تجاوز از حد و حقوق و قانون در امور سیاسی و معاملاتی نخواهد بود. این گونه است که زمام امور اجتماعی از حالت اعتدال خارج شده و گرفتار نیستی و نابودی درونی می گردد. هر کسی راهی را می رود که خود می خواهد و نتیجه آن افزایش ظلم و ستم و نابودی همبستگی و اتحاد و همدلی و در نهایت اضمحلال و نیستی جامعه است.

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند