جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رشد عضلات خود را با مصرف ویتامین افزایش دهید


رشد عضلات خود را با مصرف ویتامین افزایش دهید
با افزایش میزان جذب ویتامین E شما به بدن خود به عنوان بدن کسی که ورزش سخت و مداوم نیز انجام می دهد، توانایی بازسازی سریع و سریعتر خود را می دهید که نتیجه اش بزرگ و بزرگتر شدن عضلات بدن شما در زمان بسیار کوتاهی می باشد.
پس از اینکه اثرات بسیار مثبت ویتامین E موجود در لوازم آرایش و سایر ترکیبات به عنوان اصلی ترین عامل زیبا سازی و محافظت کننده پوست زنان، شناخته شد، نوبت به اثرات مثبت آن در مردان و در شکوفا ساختن نتایج پربار ورزش های بدنسازی و حجیم ساختن عضلات می باشد.
این عامل آنتی اکسیدان چند کاره به عنوان یک عامل کمکی در مقابله با سرطان و بیماری های قلبی و افزایش دهنده نیروی جنسی،دارای فوائد بسیار دیگری نیز در بدن می باشد که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می شود:
ویتامین E می تواند به عنوان یک عامل مؤثر در بازسازی عضلات پس از انجام یک جلسه سنگین لیفتینک به کار رود.
● ترمیم سریع کوفتگی و ضربه دیدن عضله
از مبتدی ترین بدنسازان تا آن گروه متبحر که بدون خستگی به تلاش هر روزه خود ادامه می دهند، هر جوانی که حداقل یک بار قدم به اتاق مخصوص وزن گذاشته باشد، نگرانی و اضطراب مربوط به کوفتگی حاصل از تمرینات ورزش بدنسازی ((Postworkout را می شناسد. موقعیتی که ممکن است تا چند روز پس از گذشت جلسه نیز باقی بماند و حتی به کار بردن روش های ساده درمانی مانند استفاده از برگ های شامپویی (مخصوص شستشوی زخم) از بین برنده کامل درد و رنج نخواهد بود. چنین کوفتگی های عضله ای معمولاً ورزشکار را مجبور به دور ماندن موقت از محیط باشگاه و عقب ماندن از ورزش کردن تا زمان بهبودی کامل می کند. ویتامین E به ترمیم سریع عضلات بدون صدمه خوردن، زمان ورزش کردن شما و عقب نماندن از برنامه ورزشیتان کمک می کند.
ویتامین E به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان از پاسخ شدید عضله و در نتیجه تولید مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد ممانعت می کند. رادیکال های آزاد علاوه بر اینکه موجب سخت شدن رگ ها و تولید سرطان می شوند، منجر به بروز درد در عضله و جلوگیری از توانایی کار آن در حین تمرین می شوند.
هر چه ورزش شما سخت تر باشد، رادیکال های آزاد بیشتری تولید می شوند. تجربیات ورزشکاران حرفه ای تاثیرات مثبت و فراوان ویتامین E را در این مورد نشان می دهد.
چه به عنوان مکمل و چه در غذا، نتایج مفید ویتامین E، به عنوان عامل آنتی اکسیدان در مورد ورزشکاران عمل کرده، قابل مشاهده است، چه این ورزشکاران ورزش های غیر آئروبیک (غیر هوازی) انجام بدهند، مانند: لیفتینگ و چه ورزش های آئروبیک (مانند کاردیو Cardio) انجام دهند.
● شواهد بدست آمده در ارتباط با ویتامین E
در تحقیقی که اخیراً روی گروهی از مردان به عمل آمد، به این گروه کپسول های ویتامین E داده شد و همگی تحت اجرای یک برنامه لیفتینگ قرار گرفتند. در این تحقیق رادیکال های آزاد تولید شده از خون کاهش یافته وصدمات
عضله ای به حداقل رسیدند. از طرفی ویتامین E به عضلات در ترمیم و بازسازی بافت خود کمک کرده و پروسه آن را سریع می ساخت.
در نتیجه ترمیم و سپس رشد عضلات بیشتر و بیشتر می شود و این کاری است که منجر به بزرگتر و قویتر شدن سریع شما می شود.
تحقیقات وسیع، ادعای ما را مبنی بر توانایی ویتامین E در کاهش صدمات مخرب ورزش های سنگین و پرحجم مقاومتی تایید کردند. اگرچه، تحقیقات این مطلب را نیز ثابت کرد که مصرف ویتامین E در زمان کوتاه، هیچگونه تاثیری بر افزایش قدرت و مقاومت عضله ای ندارد. پس، اگر چنانچه قصد دارید عضلات خود را تقویت کنید، مسلماً باید ویتامین E را به لیست مواد موجود در رژیم غذایی خود بیفزایید.
بر اساس اطلاعات موجود به نظر می رسد، ویتامین E به خوبی بتواند در گروه مکمل های سازنده (مکمل ها از جمله پودر پروتئین و کراتین )عضلات که امروزه به وفور ساخته و در دسترس مشتریان قرار می گیرند، جای بگیرد. متاسفانه هنوز تحقیقات گسترده و جامعی در ارتباط با اثرات مصرف طولانی مدت ویتامین E به عنوان یک مکمل و قوی کننده انجام نگرفته است. به محض انجام این دسته از تحقیقات، مطمئناً هر کس مزایا و اثرات مثبت و یتامین E را آنقدر واضح و روشن می یابد که آن را مناسب با نیازش مصرف کند.
اگر به دور و اطراف محیط آشپزخانه خود نگاهی بیندازید،حتماً حضوری از ویتامین E را در یکی از انواع اشکال آن خواهید یافت. در گردو، بادام زمینی و کره آن و حتی در مارگارین با وجود اینکه شاید مقدار آن کم باشد، ولی همگی مواد فوق سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. مشکل این است که برای مثال شما باید حداقل ۱۰ تا ۱۶ فنجان بادام زمینی مصرف کنید تا بتوانید به طرز مؤثری عضلات خود را از نظر جذب ویتامین E و تقویت رشد تامین کنید که این مورد نه از نظر علمی و نه از نظر سلامت و به دلیل داشتن چربی فراوان که می تواند در کنار ویتامین E از این طریق جذب شود، قابل قبول نیست. مقدار مجاز و توصیه شونده برای مصرف روزانه ویتامین E مقدار ناچیز IU ۲۰ است که از مقدار مورد نیاز ماهیچه ها برای رشد و بازسازی، کلی فاصله دارد. این مقدار برای مردان بدون فعالیت ورزشی مناسب است. ولی گروهی که بدنسازی یا ورزش هایی از این قبیل را به طور فشرده انجام می دهند، بین IU۲۰۰ تا ۸۰۰ IU در روز نیاز به مصرف این ماده دارند. شاید این حجم از ویتامین E در مقایسه با RDA بالا به نظر برسد ولی باید با تکیه بر شواهد اعلام کرد که ویتامین E ایمن بوده و از نظر جذب در بدن آسان است. همچنین، هیچگونه آثار سمی و بروز مسمومیت در ارتباط با آن وجود ندارد.
در حقیقت استانداردی برای مکمل ها و مکمل سازی ویتامین E وجود ندارد ولی مصرف بین IU ۲۰۰ تا ۴۰۰IU از یک منبع طبیعی ویتامین E در روز می تواند به عنوان یک افزودنی به برنامه غذایی مناسب باشد. خصوصاً در مورد افراد فعال ورزشکار با رژیم پر پروتئین و کم چربی بسیار مناسب است. حتماً به هنگام خرید مکمل ها برچسب های آنها را بخوانید و به دنبال کلمات d-gamma tocopherol, d-alpha tocopherol ، d-alpha tocopheryl و acetate/succinate که همگی انواع مختلفی از اشکال ویتامین E هستند، بگردید. ویتامین E را یک یا دوبا در روز مصرف کنید. ترجیحاً آن را با وعده غذایی مصرف کنید که دارای کمی چربی باشد، تا به این طریق به جذب ویتامین E کمک کنید. نوع به صرفه و کم هزینه ویتامین E که فراوان نیز در دسترس قرار دارد، به صورت کپسول یا قرص های جویدنی می باشد و برای مصرف توصیه می شود.
● موارد مختلف مکمل های ویتامین E
توضیح کامل در مورد انواع و اقسام ویتامین E نیاز به دانستن علم بیوشیمی پیشرفته دارد. در اینجا، ما فقط توضیحاتی ساده در مورد معمولی ترین انواع مکمل های E در بازار ارائه می کنیم:
▪ d-alpha tocopherol - با انجام مطالعات فراوان در ارتباط با ویتامین E ، این نوع طبیعی آنتی اکسیدان را می توانید در بسیاری از مغازه هایی که محصولات ویتامین E را می فروشند، بیابید. قیمت آن حدود ۱۵ دلار برای ۱۰۰ کپسول ۴۰۰ IU می باشد.
▪ d-agma tocopherol - به نام محصولات “Mixed tocopherol” رایج است. مانند نوع alpha از نظر مصرف محبوبیت و مصرف بالا ندارد، ولی کم کم به عنوان نوعی که درست مشابه alpha کارایی دارد، شناخته می شود و مطئمناً به تدریج تمام کارایی های متنوع و منحصر به فرد آن نیز شناخته خواهد شد. قیمت آن حدود ۱۵ دلار برای ۱۰۰ کپسول ۴۰۰ IU است.
▪ d-alpha tocopheryl acetate & succinate - این دو ماده افزودنی های ساده ای هستند که به طولانی شدن عمر کپسول ویتامین E کمک می کنند. همچنین ساختن کپسول های ژل مانند و قرص های ویتامین E را آسان می سازند ولی اثری در جذب یا تاثیر آن در بدن ندارند.
قیمت آن حدود ۲۰۰ دلار برای ۵۰ کپسول IU ۴۰۰ است.
▪ dl-alpha tocopherol نوع سنتیتک d-alpha tocopherol است. اگرچه ارزان قیمت تر است، از نظر بیولوژیکی کمتر از نوع طبیعی آن فعال و پویا است. شما با دیدن “dl” به جای “d” در روی برچسب و اول نام این ماده، می توانید متوجه سنتیتک بودن آن بشوید. قیمت آن حدود ۱۰ دلار برای ۱۸۰ کپسول IU ۴۰۰ است.
▪ Tocotrienolsبه اندازه Tocopherol ها روی آن تحقیقات متعدد و فراوان انجام نگرفته است. قیمت آن حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار برای ۱۰۰ کپسول ۴۰۰ IU است.


همچنین مشاهده کنید