چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سرنوشت عراق در انتظار افغانستان


سرنوشت عراق در انتظار افغانستان
یك كارشناس ارشد مطالعات استراتژیك در آمریكا كه به تازگی از سفری تحقیقی به افغانستان بازگشته، با صراحت نوشت آمریكا پس از شكست در عراق اكنون باید تلاش كند كه در افغانستان به همان سرنوشت دچار نشود. ظرف یك سال گذشته، وسعت مناطق زیر نفوذ طالبان در شمال پاكستان و مناطق جنوبی افغانستان چهار برابر شده است.طبق گزارش های محرمانه دولت آمریكا كه اكنون بخشی از آنها علنی شده، این مناطق زیر نفوذ طالبان، القاعده و شبكه حقانی اند. طبق گزارش سازمانهای امنیتی آمریكا، تعداد حملات انتحاری از پارسال تا كنون از هجده به صدوشانزده حمله افزایش داشته است.
در همین مدت، تهاجمات نظامی از ۱۳۴۷ تا به ۳۸۲۴ رسیده و تعداد بمب های دستی منفجر شده از پانصد و سی تا به هزار و دویست و نودو هفت عدد رسیده است. حملاتی كه به طور مستقیم علیه نیروهای افغانی صورت گرفته از ۷۱۳ به تعداد ۲۸۹۲ رسیده؛ حمله هائی كه علیه نیروهای ناتو و ائتلاف نظامی آمریكا صورت گرفته از ۹۱۹ به ۲۴۹۶ رسیده است.آنتونی كوردزمن، كارشناس ارشد مركز مطالعات استراتژیك و بین المللی، پس از بازگشت از افغانستان در «نیویورك تایمز» (۱۳ دسامبر) می نویسد سالها طول خواهد كشید كه دولت كنونی افغانستان بتواند تأثیر قابل ملاحظه ای بر اوضاع كشور داشته باشد و بتواند فساد دولتی را به حد قابل قبولی كاهش داده و اقتصاد تریاك را با نوع دیگری از تولید داخلی جایگزین سازد.
این كارشناس عقیده دارد تأكید ایالات متحده بر دموكراسی و روندهای سیاسی باعث شده كه كیفیت خدمات و شیوه های مدیریت دولتی به طرز فاحشی افت كنند و نارضایتی مردم را سبب شوند.به عقیده این كارشناس، ایالات متحده باید به فوریت كمك های مالی خود را به افغانستان به میزان بسیاری افزایش دهد تا بتوان آب آشامیدنی، جاده و مدرسه و خدمات بهداشتی به مردم عرضه كرد.
وزارت امورخارجه آمریكا درخواست دومیلیارد و سیصدمیلیون دلار برای كمك به افغانستان داده كه نشان می دهد هنوز كمك اقتصادی را در آن حد كه باید جدی نمی گیرد.نیروهای نظامی ائتلاف متحدان آمریكا و نیز نیروهای ناتو طبق گفته كوردزمن به شدت نیاز به تجهیزات بیشتر و وسایل یدكی دارند. تعداد كنونی این قوای نظامی برای مناطق خارج از كابل به سختی كفایت می كند. در ارتش و نیروی پلیس افغانستان، كه هنوز باید تعلیم ببینند، فساد و رشوه خواری رواج دارد.كارشناس ارشد مركز مطالعات استراتژیك و بین المللی نتیجه می گیرد كه با توجه به اشتباهات بزرگ آمریكا در عراق و نداشتن برنامه دراز مدت برای كمك رسانی و احیای خدمات، اكنون می توان از شكست آمریكا در عراق صحبت كرد. ایالات متحده و كشورهای متحد آن اگر هم اكنون در افغانستان موقعیت را جدی نگیرند باید به جای یك شكست، دو شكست را متقبل شوند.
● مشكل بازسازی پلیس در افغانستان
برهمین اساس باید اشاره كرد خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان به سرعت افزایش یافته، بزهكاری در این كشور ابعاد وحشتناكی پیدا كرده و در بخشهای وسیعی از این كشور قانونی وجود ندارد. و پلیس افغانستان هنوز پنج سال پس از سقوط طالبان هم نتوانسته بر این مشكل ها غلبه كند.به گزارش دویچه وله گفته می شود كه بسیاری از ماموران پلیس فاسدند.كشوری كه بیش از همه كشورها به آموزش پلیس افغانستان كمك می كند، آلمان است. هم اكنون ۴۱ آلمانی مامور بازسازی پلیس افغانستان و تبدیل آن به نهادی مدرن هستند.
دولت آلمان ماموریت این مربیان را بتازگی تمدید كرد و قرار است كه آنان تا پایان سال ۲۰۰۷ به كار خود ادامه دهند. از سال ۲۰۰۷ تا كنون حدود ۱۷ هزار مامور پلیس با درجه متوسط و بالا توسط آلمانیها تعلیم گرفته اند. ماموران پلیس دارای درجات پایین تر را آمریكاییها آموزش می دهند. وزارت كشور افغانستان مایل است كه در مجموع ۸۲ هزار نفر به عنوان كادر پلیس افغانستان آموزش ببینند. تا كنون آلمان مبلغ ۷۰ میلیون یورو به آموزش پلیس افغانستان كمك كرده است. سال جدید میلادی نیز آلمان ۲۰ میلیون یورو برای این كار در نظر گرفته است.
كمك آمریكاییها در سال جاری میلادی ۹۱۰ میلیون یورو بوده است.اما كارشناسان معتقدند كه این كمكهای بین المللی كافی نیستند تا بتوان نیروی پلیسی تاثیرگذار بوجود آورد. ماموران پلیس عادی تنها ۸ هفته توسط آمریكاییها تعلیم می بینند.
روزنامه نیویورك تایمز بتازگی با استناد به گزارش دولت آمریكا نوشت كه نیروهای پلیس تحت تعلیم آمریكا نمی توانند كار معمول پلیس را انجام دهند. افزون بر این هزاران كامیون و دیگر تجهیزات پلیس بدون هیچ اثری ناپدید شده اند.به گفته یكی از كارشناسان افغانستان سازمان گروه بین المللی مبارزه با بحران مردم از پلیس بدشان می آید چون ماموران پلیس معمولا بجای حفاظت از مردم آنها را آزار می دهند.
همچنین عملكردهایی هست كه به پلیس ضربه می زنند. مثلا از نیروهای پلیس برای مقابله با طالبان استفاده می كنند. این باعث شده كه شمار تلفات پلیس از تلفات ارتش بیشتر باشد. نتیجه آنكه بسیار پیش می آید كه ماموران پلیس فراری می شوند و اسلحه خود را نیز به همراه می برند.با این همه به نظر مربیان آلمانی پلیس در افغانستان كار آنها كاملا بی ثمر نبوده است. آنها امیدوارند كه دولت آلمان امكانات بیشتری در اختیار آنها بگذارد تا بتوانند به مرور به مقابله با بی نظمی در افغانستان كمك كنند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید