پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ان پی تی در حال نابودی است


ان پی تی در حال نابودی است
كنگره آمریكا، با اكثریت جمهوریخواه ، در آخرین جلسه خود قبل از اینكه كنگره با اكثریت دموكرات كار خود را آغاز كند، توافق بحث برانگیز همكاری هسته ای میان آمریكا و هند را تصویب كرد. دولت كنونی جورج بوش این توافق را به عنوان گامی بسیار مهم برای نشان دادن صداقت خود به دهلی نو در آسیا، ارائه داده ، بویژه به عنوان وسیله ای برای مقابله در برابر چین كه هم اكنون به قدرتی بزرگ تبدیل شده است.
در واقع این توافق فصلی در همكاری هسته ای میان این دو كشور بزرگ ، بعد از سی سال تنش و انحصار در این زمینه ، آغاز می كند با این وجود طی این سالها از تبدیل شدن هند به یك قدرت نظامی هسته ای جلوگیری نكردند.
با جدا كردن بخش غیرنظامی كه واشنگتن در آن بخش همكاری خواهد كرد ـ از نظامی ، این قرارداد پیمان عدم گسترش سلاحهای هسته ای (ان.پی.تی) را نقض و تخریب می كند، معاهده ای كه هند هرگز نخواست آن را امضا كند (چین در حالیكه سلاحهای هسته ای در اختیار داشت در سال ۱۹۹۲ این پیمان را امضا كرد).بسیار بی شرمانه خواهد بود كه این دو كشور ترس از این مساله را با بیان اینكه ان.پی.تی مرده و عتیقه شده است كوچك بشمارند.
پنج قدرت هسته ای اولیه آمریكا، روسیه (شوروی سابق)، انگلیس، فرانسه و چین هستند اما با وجود معاهده ان.پی.تی هند، پاكستان، اسرائیل و كره شمالی نیز با تبدیل شدن به قدرت هسته ای نظامی در كنار این پنج قدرت اولیه قرار گرفتند.
البته اسرائیل ، در چرخشی تعجب برانگیز ابهام افسانه ای خود را شكست و ایهود اولمرت تصدیق كرد (پیش از این رابرت گیتس، رییس جدید پنتاگون آنرا اعلام كرده بود) كه وحشتناكترین سلاح اتمی را در اختیار دارد.معاهده ان.پی.تی اكنون بدترین زمان خود را تجربه می كند، اگرچه كشورهایی وجود دارند كه سلاحهای هسته ای در اختیار داشتند و آنرا از بین بردند، كشورهایی مانند آفریقای جنوبی، اوكراین و چند جمهوری شوروی سابق كه بعد از فروپاشی شوروی به روسیه اجازه ندادند آن را از محدوده خاك آنها بیرون ببرد.
حقیقت این است كه واشنگتن با امضای این قرارداد با هند كه معاهده ان.پی.تی را امضا نكرده است و هیچ محدودیتی در آزمایش ها و افزایش سلاحهای اتمی خود ندارد ، ضربه مرگ را بر پیكر معاهده ان.پی.تی وارد كرده است و خشم پاكستان را برانگیخته است .
قوانین آمریكا برای اینكه همكاری هسته ای غیرنظامی با هند مجاز شمرده شود، تغییر خواهند كرد ، برغم اینكه معاهده ان.پی.تی را نقض می كند. (واقعیت این است كه دهلی نو كه برای مقابله با چین بدنبال سلاح اتمی رفت هرگز مانند كره شمالی جهان را فریب نداد؛ چون كره شمالی در حالیكه معاهده ان.پی.تی را امضا می كرد، برنامه های اتمی خود را آغاز كرد.) اما اكنون ، هند به عنوان قدرت اتمی جدید، جایزه ای را مبنی بر همكاری آمریكا ، دریافت می كند در حالیكه ان.پی.تی صریحاً همكاری كشورهای امضاكننده این معاهده را با كشورهای غیر عضو ممنوع كرده است.
چنین اقداماتی دوگانه جز بی اعتبار كردن سازمانهای بین المللی و تسریع فروپاشی آنها، كاری نمی كند. عاقلانه تر این بود كه واشنگتن ان.پی.تی را تقویت كند و آنرا برای هند قابل قبول كند.
منبع:روزنامه ال پائیس، اسپانیا
مترجم : مهدی صفری
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید