سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


رقص در تاریکی


رقص در تاریکی
از شبکه های مختلف تلویزیون در حال حاضر مجموعه های تلویزیونی مختلفی در حال پخش است که در این یادداشت به مجموعه هایی که در حال حاضر به صورت هفتگی پخش می شود اشاره شده و نوشتن درباره چند سریال شبانه را برای مجال دیگری گذاشته ایم.
● پرواز در حباب
از سیروس مقدم یکی از پرکارترین سریال سازان تلویزیونی در این سال ها اندکی بعد از اتمام پخش سریال نرگس او سریال دیگری با نام پرواز در حباب به صورت هفتگی پخش شد. مقدم که امسال با سریال نرگس رکوردی از نظر درصد مخاطبان تلویزیونی برای خود به جای گذاشت، در حالی که هنوز زمان چندانی از پخش نرگس نمی گذشت بار دیگر مخاطبان خود را سرگرم تماشای سریالی دیگر کرد.
به نظر می رسد مقدم به همان اندازه که برای ساخت نرگس به لحاظ کارگردانی مایه گذاشته بود برای این سریال نیز مایه گذاشته است. به گونه یی که نمی توان گفت در نرگس مثلاً قوی تر ظاهر شده و در پرواز در حباب از درجه پایین تری از کیفیت برخوردار است. داستان سریال پرواز در حباب تا حدودی مانند داستان سریال نرگس کشش لازم را برای جذب مخاطب عام به همراه دارد با این توضیح که مخاطبان پرواز در حباب کسانی هستند که با فراغ بال بیشتری علاقه مند به دنبال کردن یک سریال به صورت هفتگی هستند.
در مورد مقدم و کارنامه سریال سازی او چند نکته مهم وجود دارد که در پرواز در حباب نیز تکرار شده است. مقدم در میان کارگردان هایی که برای تلویزیون سریال می سازند از سرعت بالایی در تولید برخوردار است و همین امر باعث پایین آمدن هزینه ساخت و تولید می شود و فاصله زمانی تولید را کاهش می دهد. با این حال سرعت بالای مقدم در مرحله تولید چندان در کیفیت کاری او اثری باقی نمی گذارد و حتی می توان گفت نسبت به کارگردان های دیگر تلویزیونی که سرعت پایین تری در تولید دارند کارش از کیفیت بالاتری برخوردار است.
پرواز در حباب را علیرضا کاظمی پور نوشته. نویسنده یی که در کارنامه خود فیلمنامه های پرمخاطبی دارد. داستان مجموعه تلویزیونی «پرواز در حباب» درباره یک قهرمان دوچرخه سواری است که برای حضور در تیم ملی دعوت شده است و خود را برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان آماده می کند. او به تشویق دوستانش برای استفاده از مواد نیروزا اقدام می کند که همین مساله برای او مشکلات فراوانی در پی دارد.
سیروس مقدم در همان قسمت های اول، سریال را به گونه یی آغاز می کند که مخاطب خود را درگیر کند و تا قسمت های آخر با خود داشته باشد. این اتفاقی است که اغلب در کارهای دیگر مقدم می افتد. در واقع او نبض تماشاگر تلویزیونی را به خوبی می داند. داستانی که مقدم سریالش را براساس آن ساخته به داستان های فیلم های هندی تنه می زند و یادآور همان فیلم هاست.
بخشی از مخاطبان که ذائقه یی چنین داشتند از آغاز تاکنون با این مجموعه همراه شده اند و بخش دیگری از خیر تماشای آن گذشته اند. حامد کمیلی در کنار آرام جعفری بازی های روان و جذابی را ارائه داده اند. علی نصیریان، چکامه چمن ماه، فلور نظری، بابک انصاری، مرجان محتشم، شیوا خنیاگر، رضا رویگری و عبدالرضا اکبری از دیگر بازیگران این مجموعه هستند. گرچه انتظار بازی های خوبی از بازیگران باسابقه دیگر می رفت اما آن چیزی که مجموعه را برای تماشاگر بیشتر جذاب می کند مربوط به خط داستانی است که علیرضا کاظمی پور آن را به خوبی پرداخت کرده است.
● سایه سکوت
شبکه یک شنبه ها ساعت ۳۰/۲۲ مجموعه یی تلویزیونی با نام سایه سکوت پخش می کند. با آن که چند قسمت از پخش این مجموعه می گذرد اما چندان مورد توجه مخاطبان تلویزیونی قرار نگرفته است. جواد افشار کارگردان این مجموعه تا چندی پیش سریال «روز رفتن» را از شبکه پنج سیما در حال پخش داشت.
افشار با آن که در روز رفتن از تیم حرفه یی بازیگری برخوردار بود و فیلمنامه خوبی نیز از سعید رحمانی داشت نتوانست چندان که باید و شاید کاری در خور توجه ارائه دهد. قرار است به زودی مجموعه تلویزیونی دیگری از افشار با نام جابربن حیان پخش شود. نویسنده سایه سکوت حمید رضا لوافی است که طرحی کلیشه یی را با داستانی تکراری پرداخت ضعیفی کرده است. سایه سکوت داستان دختری به نام نرگس را د نبال می کند،که در پی مرگ منصور دچار مشکلات عدیده یی در زندگی خود می شود . برادر منصور در پی به دست آوردن ثروت بی شمار قصد دارد نرگس را از شهر خود آواره سازد و در ادامه اتفاقات دیگری می افتد که چندان برای مخاطب جذاب و باور پذیر نیست.
بازی نه چندان خوب بازیگران و کارگردانی ضعیف مولفه های عمده یی هستند که ضعف فیلم نامه را چند برابر کرده اند. سیاوش طهمورث، عنایت بخشی، عبدالرضا زهره کرمانی، سولماز فرح بخش، انوشیروان ارجمند، زهرا سعیدی، افسانه ناصری، رزا آرایش، علی منصوری، امیر آتشانی و کاظم افرندنیا از جمله بازیگران سایه سکوت هستند. سایه سکوت تولید مرکز سیمای مهاباد است که پس از باران بهاری که آن نیز از تولیدات شهرستانی بود به روی آنتن رفت. هر دو مجموعه نشان از این دارد که تولیدات مراکز استان ها به شدت در سطح پایین تر از آن چیزی است که در شبکه های سراسری تولید می شود با این اوصاف این پرسش مطرح است که چه لزومی دارد این محصولات ضعیف از شبکه سراسری یک نیز پخش شود؟ البته ناگفته نماند که در هر دو سریال تعدادی از بازیگران با سابقه و حرفه یی حضور داشته اند و طرح هر دو مجموعه می توانست بستر خوبی برای آثاری پرمخاطب و جذاب باشد با این حال این اتفاق نیفتاده است.
● به دنیا بگویید بایستد
محمدرضا آهنج با کارگردانی سریال سایه آفتاب از کارنامه قابل قبولی در میان مخاطبان تلویزیونی برخوردار است. از این کارگردان در حال حاضر جمعه شب ها مجموعه تلویزیونی به «دنیا بگویید بایستد» از شبکه پنج سیما پخش می شود. از همان قسمت اول آن چیزی که مشخص بود این که آهنج به همراه مصطفی رستگاری در مقام نویسنده تلاش کرده اند کاری خاص و متفاوت ارائه دهند. تاکید براین تفاوت به خوبی هم در متن و هم در شیوه کارگردانی کار مشهود است.
داستان با وقوع قتلی آغاز می شود که منجر به جدایی دو رفیق می شود. به بهانه این اتفاق از مجاری ذهن یک بازپرس ویژه وارد زندگی این دو جوان می شویم و به این ترتیب زندگی پسری از جنوب شهر و پسری از شمال شهر روایت می شود. این خلاصه نمی تواند داستان پیچیده به دنیا بگویید بایستد را تماماً در بربگیرد. به عبارت دیگر می توان گفت که در این مجموعه با روایتی دیگر از ماجرای هملت در زندگی امروزی روبه رو هستیم.
پسری پی به قتل پدرش توسط عمویش می برد. عمو با زن برادرش ازدواج می کند و برادرزاده را برای بهبود بیماری روانی بستری می کند. راوی در این کار در واقع بازیگری است که خود دوست برادر زاده است. راوی از ابتدا شرح قتل دوستش را در پادگان برای بازپرس شرح می دهد. این شرح در زمانی اتفاق می افتد که حکم اعدام راوی تایید شده و تنها به درخواست او ماموری وظیفه دارد به حرف هایش گوش کند. داستان به نظر می رسد از آخر روایت می شود ولی این گونه نیست. همچنان که داستان در حال روایت است و ماجراهای گذشته بازگو می شود اتفاقی نیز بین بازپرس و متهم شکل می گیرد. این اتفاق در ذهن مخاطب نیز منجر به کنجکاوی می شود که در واقع خط دیگری از روایت را شکل می دهد.
به دنیا بگویید بایستد در قسمت های نخست چندان جذابیتی برای مخاطب عام نداشت اما در قسمت های بعدی به تدریج با پیش رفتن داستان به جذابیت مجموعه افزوده شد. این البته نکته یی است که در سایه آفتاب آهنج نیز رخ داد. به جز فرهاد قائمیان که در سریال وفا به چهره یی شناخته شده در بین مخاطبان تلویزیونی تبدیل شد تقریباً دیگر بازیگران به دنیا بگویید بایستد چهره های شناخته شده و معروفی نبودند. در واقع آهنج در ساخت این مجموعه دست به ریسکی زده بود که به تدریج به یکی از نقطه قوت های کارش تبدیل شد. حامد کمیلی در نقش اعلای و امیرمحمد زند در نقش شهریار، دو بازیگری هستند که می شود گفت در این مجموعه با بازی های خوبشان دیده شدند. البته حامد کمیلی این شانس را آورد که همزمان با بازی در سریال پرواز در حباب نیز دیده شود و بازی اش مورد توجه قرار گیرد. مریم کاویانی ، محمود عزیزی ، آزیتا لاچینی ، جمشید گرگین ، فریبا متخصص ، مهسا کرامتی و...دیگر بازیگران این مجموعه هستند که آهنج توانسته از آنها بازی های متفاوتی بگیرد. این بازیگرها گرچه هیچ کدام در نقش های اصلی ظاهر نمی شوند ولی در نقش هایی قرار داده شده اند که به خوبی دیده می شوند.به دنیا بگویید بایستد مجموعه یی درخور تامل است که با وسواس بیشتری می توانست به قوت کار بیشتر بیفزاید.● بچه های هور
مجموعه تلویزیونی «بچه های هور» به کارگردانی عبدالله باکیده دوشنبه ها از شبکه تهران پخش می شود. متن اولیه مجموعه «بچه های هور» را عبدالرسول گلبن حقیقی نوشته و داریوش مختاری و مسعود صباح آن را بازنویسی کرده اند. این مجموعه داستان ورود غریبه یی به یک دهکده است که با نوجوانی ۱۰ ساله به نام هاشم به روستا می آید. پدر نوجوان سال ها پیش به قتل رسیده و نوجوان نمی داند که غریبه، همان قاتل پدر اوست. فاش شدن راز قتل پدر با حمله عراق به ایران همراه می شود. داستان «بچه های هور» در یکی از دهکده های جنوب کشور ایران اتفاق می افتد، ولی اعضای گروه تولید اقدام به بازسازی و طراحی و نصب دکورهایی کردند که حال و هوای منطقه هور را برای بیننده تداعی کند.
در این مجموعه داود رشیدی، علیرضا اوسیوند، افسون افشار، حمیرا ریاضی، احمد کاوری، فریده دریامج و محمد افراوی بازی کرده اند. بچه های هور در کارنامه داود رشیدی به عنوان بازیگر حرفه یی پرسابقه چندان امتیاز مثبتی به جا نمی گذارد. داستان به کندی پیش می رود و از تعلیق آن چنانی برای جذب مخاطب برخوردار نیست. دیگر بازیگران نیز بازی قابل توجهی ارائه نداده اند. بچه های هور در ابتدا نسخه سینمایی اش ساخته شد که از اتفاق در اکران چندان موفق نبود. با این اوصاف مشخص نیست بنابر چه دلیلی نسخه تلویزیونی آن نیز ساخته شده است.
● کتابفروشی هدهد
مرضیه برومند در کارنامه کاری خود سریال های پرطرفدار و جذابی را دارد. آرایشگاه زیبا و هتل از این دست اند. زبان ساده و روان برومند در کارهای تلویزیونی اش برای مخاطب شیرینی و جذابتی خاص دارد. کتاب فروشی هدهد به کارگردانی برومند شنبه ها از شبکه سه سیما پخش می شود. کتابفروشی هدهد به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ترویج کتاب و کتابخوانی ساخته شده است. امتیاز مهم مجموعه در سادگی و شیرینی این تبلیغی است که از مدت ها جایش در تلویزیون ما خالی است.
نکته جالب اینکه این تبلیغ از اتفاق برای قشر عام مخاطب صورت می گیرد و تلاشش بر ضرورت وجود کتاب و کتابخوانی در زندگی روزمره مخاطبان است. مجموعه به صورت اپیزودیک ساخته شده و در قسمت های مختلف بازیگران مختلفی حضور دارند. بازی های صدیق و بصیری بر جذابیت مجموعه افزوده است.
«کتابفروشی هدهد» ماجرای پسر جوانی به نام کیوان کتابچی است که پدرش فوت می کند. پدر کیوان قدیمی ترین کتابفروش محل بوده، کتایون خواهر کیوان و شوهرش منصور تصمیم می گیرند سهم ارث کیوان را از او بخرند و محل کتابفروشی را به یک رستوران فست فود تبدیل کنند. امیر حسین صدیق، راضیه برومند، علی اوسیوند، افسانه چهره آزاد، محمود بصیری و فرهاد آئیش از جمله بازیگران این کار هستند.
نغمه ثمینی به عنوان نویسنده مجموعه توانسته است با برومند به خوبی همراهی کند. ثمینی را بیشتر به عنوان نمایشنامه نویس می شناسیم. اما او چند وقتی است وارد عرصه سینما و تلویزیون شده است.
● بوی گل های وحشی
حسینعلی لیالستانی با بوی گل های وحشی که به صورت هفتگی چهارشنبه شب ها از شبکه دو سیما پخش می شود بار دیگر نشان داد که در بر یک پاشنه می چرخد و همان سبک و سیاقی را که در سینما دنبال می کرد در تلویزیون نیز ادامه خواهد داد.
جمشید مشایخی ، علیرضا اوسیوند ، خسرو شکیبایی ، ثریا قاسمی ، داریوش اسدزاده ، رضا فیض نوروزی ، زهره مجابی، رضا سعیدی ، فقیه سلطانی ، سروش خلیلی و شمسی فضل اللهی از جمله بازیگرانی هستند که لیالستانی از آنها در سریال بوی گل های وحشی بازی گرفت. البته این جمله را می توان این گونه نیز نوشت که این ها بازیگرانی بودند که در سریال لیالستانی نیز بازی کردند.
حضور این همه چهره شناخته شده در بوی گل های وحشی مجالی برای هر مخاطب تلویزیونی فراهم می آورد که برای لحظاتی هم شده به تماشای این سریال بنشینند. مشخص نبودن تکلیف تماشاگر با خودش در این سریال و این که بالاخره قرار است چه چیزی دستگیرش شود اغلب مخاطبان را از تماشای بوی گل های وحشی باز داشت. حتی فضای شمال و جاذبه های توریستی موجود در سریال نیز کمکی به جذب مخاطب نمی کرد. بوی گل های وحشی آخرین قسمتش در این هفته به پایان می رسد. اما انگار کمتر مخاطبی حتی منتظر تمام شدن این سریال باشد.
● هم نفس
«هم نفس» نام آشنای فیلمی است که در سال ۸۲ در سینماهای سراسر کشور اکران شد و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. موضوع این فیلم در خصوص شخصی به نام بهروز است که سابقه بیماری روانی دارد و به طور اتفاقی با زنی به نام شیرین آشنا می شود. این دو با هم ازدواج می کنند ولی همین امر ماجراهایی را برای آن دو رقم می زند . پخش سریال هم نفس از این هفته از شبکه دو سیما شروع شد.
این سریال در ۵ قسمت ۴۵ دقیقه یی ساخته شده است. قسمت نخست هم نفس مورد توجه مخاطبان شبکه دو سیما قرار گرفت. نسخه سینمایی فیلم نیز در سینماها در زمان اکرانش از استقبال خوبی برخوردار شد. ضمن این که فخیم زاده در این سال ها به یکی از بهترین مجموعه سازان تلویزیونی تبدیل شده است . بازیگران مجموعه هم نفس مهدی فخیم زاده، رویا نونهالی، مریلا زارعی، ناصر آقایی، افسانه ناصری، مصطفی طاری، فرهاد شریفی، متین عزیزپور، انوشیروان فاطمی، اصغر حیدری، الینا اکبرزاده و ... هستند که در این میان به راحتی نمی توان از خیر تماشای بازی فخیم زاده، رویا نونهالی و مریلا زارعی در این مجموعه گذشت. از آنجا که تنها یک قسمت از این مجموعه تا زمان چاپ این یادداشت پخش شده است، پرداختن به نکات آن را برای مجال دیگری می گذاریم.
● زیر تیغ
مجموعه زیر تیغ که چهارشنبه ها از شبکه یک سیما پخش می شد از این هفته دوشنبه شب ها از این شبکه پخش خواهد شد. گویا این تغییر پخش به جهت اختصاص دادن ساعت بهتری برای آن است. زیر تیغ به کارگردانی محمدرضا هنرمند نه تنها در میان مجموعه هایی که در حال حاضر از تلویزیون پخش می شود یک سروگردن بالاتر است بلکه نسبت به سریال های ساخته شده در این سال ها نیز از رتبه بالایی برخوردار است.
زیر تیغ داستان دو دوست قدیمی به نام های محمود و جعفر است که چند سال با هم در یک کارخانه کار می کنند و روابط دوستانه و خانوادگی عمیقی دارند. آنها برای اینکه روابط شان محکم تر شود، تصمیم می گیرند دختر و پسرشان را به عقد همدیگر درآورند. در این بین محمود که به سمت سرپرستی انبار کارخانه منصوب شده، به اتهام دزدی از کارخانه اخراج می شود و ... بازی های خوب پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا، کورش تهامی، الهام حمیدی، آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، فریبا جدیکار و هوشنگ توکلی در این مجموعه از مهم ترین مولفه هایی است که در کارگردانی محمدرضا هنرمند به بهترین وجه دیده می شود. از آنجا که در هفته های پیش به طور مفصل در این صفحه به این مجموعه پرداخته ایم در این جا به همین مختصر اکتفا می کنیم.
مهربانو ابدی دوست
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید