جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرویس SMSوWAP در شبکه تلفن همراه با استاندارد GSM


سرویس SMSوWAP در شبکه تلفن همراه با استاندارد GSM
سرویس كوته پیام SMS، یكی از قابلیت هایی است كه توسط شبكه های تلفن موبایلی كه از استانداردهای GMS پیروی می كنند در اختیار كاربران شبكه موبایل قرار می گیرد.
سرویس كوته پیام امكان مبادله پیام های كوتاه متنی را به یك موبایل فراهم می كند. ارسال این پیام به صورت مستقیم انجام نمی گیرد بلكه عمل ارسال كوته پیام از طریق مولفه ای به نام كارگزار پیام یا SMSC انجام می شود. این سیستم كه به صورت ذخیره و ارسال عمل می كند نقش واسط را میان مبدا و مقصد كوته پیام بر عهده خواهد داشت.
بر اساس استاندارد GSMO۳.۴۰، طول پیام مبادله شده بین دو دستگاه موبایل می تواند حداكثر ۱۶۰ كاراكتر باشد كه با توجه به نحوه ذخیره سازی داده ها براساس استانداردها این ۱۶۰ كاراكتر در ۱۴۰ بایت ذخیره می شوند. این سرویس امكانات دیگری را نیز در مورد ارسال كوته پیام فراهم می كند. برای مثال می توان به امكان دریافت گزارش وضعیت امكان لغو كردن كوته پیام و یا امكان استفاده از سایر زبان ها در پیام های متنی اشاره نمود.
سرویس كوته پیام مزایای خاصی را نیز برای كاربران خود فراهم می آورد كه در ادامه به بیان برخی از آنها خواهیم پرداخت
۱) امكان ارتباط كاربران در هنگام شلوغی شبكه: شیوه ارسال كوته پیام ها دراستاندارد GMS به گونه ای تعریف شده است كه در زمان های شلوغ بودن شبكه كه امكان برقراری تماس های عادی نیز وجود ندارد عمل ارسال كوته پیام را می توان انجام داد.
۲) امكان ارسال و دریافت كوته پیام به طور همزمان با تماس های تلفنی: فرآیند ارسال و دریافت كوته پیام به گونه ای در استاندارد GMS تعریف شده است كه می تواند در حین انجام مكالمات تلفنی نیز انجام گیرد.
۳) امكان ارسال كوته پیام به شكل Offline:
با توجه به این امر كه كارگزار پیام، كوته پیام ها را در خود ذخیره نموده و سپس ارسال می نماید می توان كوته پیام هایی را نیز به مقصد موبایل هایی كه فعلا در دسترس نیستند ارسال نمود. برخی از مواردی كه منجر به در دسترس نبودن دستگاه موبایل برای تحویل پیام می گردند عبارتند از وجود خرابی در شبكه، خاموش بودن دستگاه موبایل و یا پر بودن حافظه سیم كارت در دستگاه موبایل.
۴) امكان عرضه خدمات مختلف بر روی SMS:
قابلیت ارتباط با عناصر خارج از شبكه موبایل را نیز می توان در سرویس كوته پیام فراهم آورد. در نتیجه با استفاده از این سرویس می توان كاربردهای مختلفی را به مشتركان شبكه موبایل عرضه نمود. به عنوان مثال می توان به خدماتی مانند دریافت و ارسال نامه های الكترونیكی از طریق موبایل، اتصال به اینترنت ازطریق موبایل و بسیاری كاربردهای دیگر اشاره نمود. این كاربردها با استفاده از سرویس كوته پیام داده های خود را رد و بدل می نمایند.
سرویس كوته پیام از منظر كاربران در این بخش نحوه استفاده كاربران SMSبرای ارسال و دریافت كوته پیام ها تشریح می شود. برای این كه یك كاربر بتواند یك كوته پیام را ارسال یا دریافت نماید برخی شرایط باید برقرار شده باشد كه می توان به موارد ذیل به عنوان نمونه اشاره كرد:
▪ گوشی تلفن موبایل قابلیت ارسال و دریافت كوته پیام ها را داشته باشد.
▪ شبكه تلفن موبایلی كه این كاربر در آن اشتراك دارد سرویس كوته پیام را پشتیبانی نماید.
▪ كاربر از طرف كارگزار پیام مجاز به دریافت و ارسال كوته پیام باشد. در صورتی كه تمامی این شرایط برقرار باشند كاربر خواهد توانست از سرویس كوته پیام استفاده نماید. درهنگام ارسال فرستنده كوته پیام می تواند ویژگی هایی را نیز برای آن تعیین نماید. این ویژگی ها در چگونگی انجام عملیاتی كه شبكه در مورد این كوته پیام انجام خواهد داد موثر خواهند بود كه عبارتند از:
▪ یكی از این ویژگی ها مربوط به گرفتن وضعیت در مورد كوته پیام می باشد. به این ترتیب كاربر می تواند تعیین نماید كه پس از اتمام عملیات مربوط به این كوته پیام گزارشی نیز در مورد وضعیت نهایی آن از طرف كارگزار پیام دریافت نماید.
▪ ویژگی دیگری كه كاربر می تواند برای كوته پیام خود تعیین نماید مدت اعتبار كوته پیام می باشد. با تعیین این ویژگی كارگزار پیام تنها تا زمان معتبر بودن كوته پیام برای تحویل آن به مقصد مورد نظر تلاش خواهد كرد. پس از منقضی شدن مدت اعتبار، نود كارگزار در صورتی كه تا كنون موفق به ارسال كوته پیام نشده باشد این كوته پیام را ناموفق تلقی كرده و اعمال لازم را برای اتمام عملیات انجام خواهد داد. اطلاعات فوق به علاوه اطلاعاتی دیگر بر طبق قالبی كه توسط استانداردهای GMSتعریف شده است در كوته پیام ارسالی به مقصد نهایی قرار خواهند گرفت. در نتیجه نود مقصد نیز می تواند این اطلاعات را در اختیار كاربر خود قرار دهد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید