شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

«کاناوارو» مرد سال فوتبال جهان


«کاناوارو» مرد سال فوتبال جهان
فابیو كاناوارو، مدافع طلایی ایتالیا با تصاحب عنوان مرد سال فوتبال اروپا دستاوردهای بزرگ یك سال اخیر خود را تكمیل كرد.او كه به عنوان كاپیتان تیم ملی ایتالیا در ماه ژانویه جام جهانی را بالای سر برد، بالاتر از رونالدینیو و زیدان اولین مدافع دارنده این عنوان لقب گرفت.
كانای ۳۳ ساله از یك لحظه غیرقابل باور گفت و سال رؤیایی خود را ارزیابی كرد: «فوق العاده بود. امسال را فراموش نمی كنم!»پیروزی «فابیو» در این رقابت ۳ نفره وقتی باشكوه جلوه می كند كه بدانیم رقبای او رونالدینیو، بهترین بازیكن ۲ سال گذشته و زین الدین زیدان فاتح عنوان مرد سال فوتبال جهان در سال ،۱۹۹۸ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ نام داشتند.«رقبای قدرتمندی داشتم. پس از فتح جام جهانی و كسب عناوین مرد سال فوتبال اروپا و جهان جرأت ندارم از خداوند چیز دیگری بخواهم!»
● اولین مدافع
كاناوارو اولین مدافعی است كه موفق شده این جایزه بزرگ را به دست بیاورد. جالب آنكه دروازه بان ها و مدافعان در انتخاب مرد سال فوتبال اروپا نیز تنها ۳ نماینده داشتند؛ لویاشین در سال ۱۹۶۳ ، «فرانتس بكن باوئر» در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ و «ماتیاس سامر» در سال .۱۹۹۶ كانا به اهمیت بردن چنین جایزه بزرگی واقف است.
او در این باره گفت: «اینكه یك مدافع بالاتر از نام هایی چون رونالدینیو و زیدان بهترین بازیكن جهان نام بگیرد، رؤیایی و البته نشان دهنده قدرت او است!»كاناوارو در بخشی از صحبت هایش از «زیدان» تمجید كرده و او را با وجود اخراج در بازی فینال جام جهانی یك فرد بااخلاق و دوست داشتنی دانست.
كاناوارو در رئال مادرید پیراهن شماره ۵ زیدان را می پوشد .«وقتی به برنابئو آمدم شماره های زیادی بی صاحب بودند. خوشحالم كه در نهایت پیراهن اسطوره به من رسید.»تشابه زیدان و كاناوارو در رنجی كه در سال ۲۰۰۶ نصیب بردند، خلاصه می شود.
كاناوارو همراه یوونتوس اسكودتو را تصاحب كرد اما پس از مسایل مربوط به پرونده تبانی فوتبال ایتالیا كه منجر به سقوط این تیم به سری B شد، راهی جز ترك تیم محبوبش نیافت، هرچند فتح جام جهانی تلخی ها را از بین برد و اكنون او این جایزه را به فوتبال ایتالیا تقدیم می كند: «پس از مشكلات فصل تابستان همه تلاش كردیم تولد دوباره ای برای فوتبال ایتالیا رقم بزنیم خوشبختانه با فتح جام جهانی به هدف خود رسیدیم.»رونالدینیو با یك جت اختصاصی از ژاپن (محل برگزاری بازی های بارسا در جام باشگاه های جهان) به زوریخ آمده بود و در پایان مراسم این گونه از كاناوارو تمجید كرد: «حضور پشت سر كاناوارو امتیاز ویژه ای محسوب می شود! احساس یك برنده را دارم زیرا تصور می كنم پاداش تلاش یك ساله ام را دریافت كرده ام. اكنون تنها به بارسا فكر می كنم و قصد دارم آنقدر خوب بازی كنم كه بتوانم هر سال در زوریخ مرد سال فوتبال جهان معرفی شوم.»
● سایر جوایز
«مارتا» از برزیل عنوان زن سال فوتبال جهان را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۴ سوم و سال ۲۰۰۵ دوم شده بود. «كریستینه لی لی» و «رناته لینگور» ملی پوشان آمریكایی و آلمانی عناوین دوم و سوم را تصاحب كردند. همچنین فیفا یادبودی برای «جیاچینتو فاكتی» رییس فقید اینتر در نظر گرفت. بلاتر در این باره توضیح بیشتری داد: «ما او را به عنوان یك فوتبالیست نمونه می شناختیم اما از نظر شخصیتی نیز انسان نمونه ای محسوب می شد.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید