پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا


تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا
سرما خوردگی وآنفلوآنزا علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولاً خفیف تر است در حالی که آنفلوآنزا علائم شدید تری دارد. هنگام سرماخوردگی معمولاً علاوه بر احساس خستگی عطسه و سرفه می کنید و آبریزش بینی دارید. ممکن است تب نداشته یا تب پایینی داشته باشید. (فقط یک یا دو درجه بالاتر از حد طبیعی).
همچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش و سردرد هم داشته باشید. آنفلوآنزا ناگهان شروع شده و بسیار آزاردهنده است. شما احساس ضعف و خستگی می کنید و تب دارید. علائــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، درد چشم وگلو درد می شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفلوآنزا کاملاً خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه تر است.
● علت سرماخوردگی و آنفلوآنزا چیست؟
بیش از ۱۰۰ نوع ویروس مختلف می توانند سرماخوردگی ایجاد کنند. امــــــا ویروس هایی که باعث آنفلوآنزا می شوند زیاد نیستند. همین مطلب یعنی انواع کم ویروس هایی که باعث آنفلوآنزا می شوند باعث شده واکسن هایی تهیه شود که به پیشگیری از آنفلوآنزا کمک می کنند. اما در مورد سرماخوردگی ساختن واکسن به دلیل تعداد زیاد ویروس ها میسر نیست.
● داروهای قابل مصرف بدون دستور پزشک
ترکیبات زیر در داروهایی که برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا تجویز می شوند وجود دارند. قبل از مصرف داروها برچسب آنها را با دقت بخوانید. اگر سوالی داشتید حتماً از پزشک یا داروساز بپرسید.
▪ داروهای ضدالتهاب و آرام بخش ها معمولاً درد را بهبود بخشیده، تب را پایین می آورند. بعضی از این داروها شامل استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن، کتوبروفن و ناپروکسن می شوند. بچه ها و کودکان نباید آسپرین بخورند.
▪ داروهای ضدسرفه که باعث قطع سرفه می شوند مثل دکسترومتورفان.
▪ در صورتی که سرفه شما حاوی ترشحات است از این دارو استفاده نکنید.
▪ اکسپکتورانت ها که موجب رقیق تر شدن ترشحات گلو می شوند و باعث می شوند هنگام سرفه این ترشحات راحت تر خارج شوند. یکی از انواع این دارو ها گایفنزین است.
▪ ضداحتقان هایی که به داخل بینی ریخته شده و باعث کاهش احتقان بینی می شوند، نمونه یی از این داروها پسودوافدرین است.
● در مورد داروها
هیچ درمان یا داروی خاصی برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها ویروس ها را از بین نمی برند. بعضی از داروها فقط به برطرف شدن علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک می کنند. قبل از دادن هرگونه دارویی به فرزندان خود حتماً با پزشک مشورت کنید. شما می توانید داروهای سرما خوردگی و آنفلوآنزا را بدون تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه کنید. بعضی از داروهای تجویز شده به نــام ضدویروس ها می توانند به برطرف شدن علائم آنفلوآنزا کمک کنند. این داروها در صورتی که سریع و بلافاصله بعد از آغاز بیماری مصرف شوند باعث ایجاد احساس بهبودی می شوند. این داروها می توانند به صورت قرص یا استنشاقی مصرف شوند. انواع استنشاقی ممکن است برای بعضی از افراد مبتلا به آسم یا بیماری های مزمن ریوی ایجاد مشکل کند. در صورتی که مبتلا به آسم هستید و برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کرده اید حتماً ابتلای خود به آسم را به وی گوشزد کنید.
● درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا
▪ در خانه بمانید و استراحت کنید مخصوصاً در هنگام بروز تب.
▪ سیگار نکشید و از همراهی با افرادی که سیگار می کشند اجتناب کنید.
▪ مایعات فراوان بنوشید مثل آب، آب میوه و سوپ رقیق شده.
▪ از نوشیدن الکل پرهیز کنید.
▪ با آب نمک ولرم چند بار در روز قرقره کنید این کار باعث می شود سوزش گلو بهبود یابد. اسپری های گلو نیز به کاهش درد گلو کمک می کنند.
▪ قطره های بینی که حاوی آب و نمک(سرم فیزیولوژی) هستند به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخل بینی کمک می کنند.
● چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
در بعضی موارد، نیازی به دیدن پزشک نیست. شما می توانید علائم را با پیگیری توصیه های بالا درمان کنید. فقط در صورتی که در ابتدا علائم آنفلوآنزا را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک داروهای ضدویروس تجویز کند. همچنین وقتی هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.
▪ سرما خوردگی که بیش از ۱۰ روز طول کشیده است.
▪ گوش درد یا خروج ترشح از بینی
▪ درد شدید در صورت یا پیشانی
▪ تب بالای ۳۸ درجه
▪ تنفس کوتاه
▪ خشونت صدا، سوزش گلو یا سرفه مداوم
▪ خس خس سینه
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید