یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 18 February, 2018

همه چیز در مورد گوگل


همه چیز در مورد گوگل
از مجموع جستجوهای صورت گرفته در ماه می سال ۲۰۰۳ گوگل ۳۲ درصد استفاده کنندگان از اینترنت را به خود جلب کرده بود، یاهو ۲۵ درصد، ای او ال ۱۹ در صد و ام اس ان با ۱۵ درصد در ردههای دوم تا چهارم قرار داشتند. از آنجا که بسیاری از موتورهای جستجو جهت نمایش یافتههای خود از سایتهای دیگر کمک میگیرند، گوگل تامین کننده ۷۶ درصد از مجموع نتایج موتورهای جستجوی دیگر است و مایکروسافت ۱۵ درصد از آن را بر عهده دارد. از نظر محبوبیت در میان کاربران امریکایی بر اساس آمار تهیه شده گوگل با ۳۰ درصد در مقام اول قرار دارد. یاهو با کمی فاصله با ۲۹ درصد دوم است و MSN نیز با کسب ۲۸ درصد کاربران در رتبه سوم جای دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار گرفتهاند.
آمار دیگری که محبوبیت این سایتها را نشان میدهد از مجموع تعداد ساعاتی است که مردم با موتورهای جستجوی مختلف سپری کردهاند. گوگل با ۱۹ میلیون ساعت در صدر لیست و ای او ال با ۱۸ میلیون ساعت، یاهو ۷ میلیون ساعت و ام اس ان با ۶ میلیون ساعت قرار دارند.
در دهم نوامبر ۲۰۰۴ مایکروسافت پس از یک دوره طولانی با راه اندازی سیستم جستجوی خود به مقابله گوگل و یاهو رفت. ۹ سال قبل از آن بیل گیتس که در آن زمان مدیر عامل مایکروسافت بود به هنگام معرفی اینترنت اکسپلورر با گفتن جمله معروف خود که آینده اینترنت از آن ماست جنگ خود را با نمایشگر نت اسکیپ شروع کرد و نت اسکیپ به فراموشی سپرده شد. مایکروسافت پس از بازسازی سیستم جستجوی خود به ایندکس کردن ۵ میلیارد صفحه اینترنت پرداخت و گوگل بلافاصله در مقابله با موتور جستجوی ام اس ان سرچ اعلام کرد که تصمیم دارد به لیست و ایندکس ۸ میلیارد صفحه موجود را در اینترنت لیست و ایندکس کند.
سایت www.search.msn.com مانند دیگر موتورهای جستجو عمل می کند. امتیاز ام اس ان ویژگی انحصاری آن در استفاده از دایرهالمعارف "انکارتا" است به این ترتیب که استفاده کننده میتواند به زبان انگلیسی سئوالات خود را تایپ کرده و ام اس ان بدون لیست کردن آدرس سایتهای دیگران جواب سئوال را از انکارتا استخراج کرده و نشان دهد. به طور مثال اگر سئوال یافتن میانگین امید به زندگی و پیدا کردن متوسط سن مرگ ساکنان ایتالیا باشد موتور جستجوی ام اس ان با اتکا به اطلاعات موجود در دایرهالمعارف جواب لازم را خواهد یافت. مایکروسافت اعلام کرده است که در مجموع بیش از یک و نیم میلیون پرسش از طریق دایرهالمعارف انکارتا پاسخ داده خواهد شد. سرمایه گذاری و تصمیم مایکروسافت به در هم کوبیدن سایتهای جستجوی دیگر با داشتن تمام امکانات مالی و تکنیکی تاکنون بدون نتیجه مانده و ام اس ان همچنان پس از گوگل و یاهو در رتبه سوم موتورهای جستجوی محبوب قرار دارد. در حدود۱۵۰هزار شرکت تجاری مانند کارلتون با پرداخت مبالغ هنگفتی به تبلیغ کارتهای تبریک و تشکر خود در سایت گوگل به تبلیغ کالا میپردازند و بیش از میلیونها مدیر و صاحب صفحات اینترنت در تلاش هستند به نحوی بدون پرداخت پول نام سایت خود را در ابتدای لیست گوگل قرار دهند. به طور مثال شرکت توریستی و مسافرتی تورهای اسپانیا با به کار گرفتن سیستمی که با گوگل همخوانی دارد توانسته است در هر ماه ۳۰۰۰ نفر از کسانی را که تصمیم دارند به اسپانیا سفر کنند به سایت خود جذب کند. ریک پرایس مدیر اجرایی شرکت تورهای اسپانیا معتقد است استفاده از موتور جستجوی گوگل بیش از ۱۰۰ هزار دلار در مخارج تبلیغاتی شرکت او صرفه جویی کرده است.رتبه بندی گوگل در نشان دادن نتایج مورد جستجوی کاربران با کمک ۱۰۰۰۰ کامپیوتر که تمام وبسایتهای موجود و سایتهای جدید در اینترنت را در شبانه روز کاوش و ایندکس میکنند انجام میشود. رتبه بندیها به همین دلیل مدام تغییر میکند و شرکتها همیشه به دنبال راهی هستند تا نام خود را در ابتدای لیست قرار دهند. شرکت ۱۰E۲۰ Web Design که در نیویورک مستقر است در قبال دریافت ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار از گردانندگان سایت متعهد میشود که نام شرکت و آدرس وبسایت را در صدر ۵ میلیارد صفحه ایندکس شده قرار دهد. کمپانیهای گوناگون با رضایت این مبلغ را میپردازند زیرا بیش از ۷۰ درصد از جستجوها در سایت گوگل انجام میشود و حداقل مراجعه کنندگان ۲۰۰ میلیون است. شری ترو در شرکت طراحی وبسایت گرانتاسیک ایلینوی کار میکند و کتاب او با نام Google It جزئیات طرز تبلیغ در اینترنت را به خوانندگان خود آموزش میدهد. کتاب او تنها یکی از ۲۰ عنوانی است که انتشاراتی معتبر بارنز و نوبل در وبسایت خود در مورد گوگل دارد.
محاسبه مبلغ آگهیهای گوگل ساده است. هر گاه کسی کلمات جستجوی خود را در سایت گوگل تایپ کند در کنار لیست آدرسهای یافته شده آگهی کوچکی که در ارتباط با موضوع جستجو است دیده میشود که آگهی دهنده در ازای هر کلیک به آن تبلیغ مبلغی بین ۵ سنت تا ۵۰ دلار به گوگل پرداخت میکند.
آگهیهای اینترنت مانند تبلیغات رادیو، تلویزیون و مجلات نیست. معاون اجرایی گوگل در بخش فروش جهانی عقیده دارد ما مزاحم کسی نیستیم و هیچکس را وادار به جستجو در سایت خود نکردهایم تا مانند شنوندگان رادیو و بینندگان تلویزیون برای ادامه برنامهها مجبور به دیدن و شنیدن آگهی باشد.
گلینا ورا عادت داشت در سایت ئی بی کت و شلوار و پیراهن دوخت ایتالیا را به حراج بگذارد. یک روز به پیشنهاد دوستش آگهی خود را در گوگل قرار داد و هر کس که به دنبال لباس ایتالیایی بود و این دو کلمه را در بخش جستجو تایپ میکرد آگهی او در کنار اولین سایت که متعلق به او بود دیده میشد. از اولین روز تبلیغ سیل مشتریان به سمت سایت او سرازیر شد و او با استخدام ۳ نفر در چند هفته اول هر روز حداقل ۲۵ تا ۳۰ سفارش کت و شلوار ایتالیایی دریافت میکرد.
کن کارلتون جهت تبلیغ مغازه آهنگری خود در آگهینامه توماس رجیستر هر سال ۴۰ هزار دلار میپرداخت و در قبال آن ۵ تا ۱۰ مشتری جدید پیدا میکرد. تعداد مشتریان او پس از شروع به تبلیغ در گوگل به ۱۶ تا ۲۰ مشتری در هر ماه افزایش یافت.
گوگل از مشتریان خود در قبال هر کلیک پول میگیرد. دووان یکی از آگهی دهندگان گوگل است و لباس عروس و داماد، بلیت مسافرتهای ماه عسل و هدیه عروسی میفروشد www.TheBigDay.com او میگوید ما در انتظار دریافت صورتحساب خود در حدود ۱۰ کلیک در روز بودیم اما با کمال تعجب فهمیدیم که روزانه بیش از ۱۰۰۰ کلیک به آگهی ما خورده است. مسئولان گوگل متوجه شدند که یکی از رقبای تجاری برای عاجز کردن ما مدام به تبلیغ ما کلیک میکرده است. مسئولان گوگل او را شناسایی کردند و صورتحساب پرداختی ما در قبال هر کلیک تعویض شد.
اگر چه گوگل از رقبای خود مانند یاهو و مایکروسافت فاصله زیادی دارد و هیچ یک از آنها به طور جدی موقعیت آن را تهدید نمیکنند اما گوگل بر خلاف ام اس ان سرویس فروش موسیقی ندارد. موتور جستجوی موزیک مایکروسافت Direct Action نام دارد و در صورت درخواست جستجوی نام خواننده، نام آهنگ و یا نام آلبوم استفاده کننده بلافاصله به فروشگاه آنلاین موسیقی مایکروسافت هدایت میشود. فروشگاه موزیک مایکروسافت شدیداً درگیر رقابت با سیستم معروف آی تیون متعلق به شرکت کامپیوتری اپل است.
گوگل از چندی پیش با اضافه کردن بخش Local خود سایتهای محلی هر شهر مانند رستوران و سینما را به جستجوهای خود اضافه کرد که مایکروسافت هم چنین ویژگی را که Near Me خوانده میشود در سایت خود قرار داد.چگونگی پیدا کردن سایتهای دیگر توسط موتور جستجوی گوگل بر بانک اطلاعاتی استوار است. گری پرایس و کریس شرمن در بخش دوم کتاب خود با نام The invisible Web طرز کار سایتهای جستجو را فاش کردهاند. کتاب در مورد گوگل اشاره میکند که آنها به ۳ طریقه متفاوت سایتها را کاوش میکنند. بخش اول شبکه بندی هزاران کامپیوتر ارزانقیمت است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شدهاند و همه آنها همزمان به پردازش میپردازند تا به یافتن موضوعی متون صفحات اینترنت سرعت بخشند. در ابتدا یافته های دو روبات که Googlebot Google web Crawler خوانده میشوند و مسئولیت آنها یافتن موضوع جستجو با خواندن صفحات موجود در اینترنت است به بخش ایندکس و فهرست گوگل فرستاده میشوند. روباتها را میتوان مانند عنکبوتهایی مجسم کرد که به سرعت صفحات وب را میخوانند و موارد مشابه با کلمات تایپ شده را از بقیه صفحات جدا میکنند. در واقع روبات گوگل عنکبوت نیست و به صورت الکترونیکی با ارسال هزاران پیام همزمان حاکی از موضوع جستجو به سرورهای دیگر، از آنان درخواست ارسال وبسایت و آدرس آنها را میکند. پس از یافتن وبسایتها و آگهیهایی که کلمه جستجو در آنها یافت شده و دارای حروف مشترک و مشابه هستند آنها را جمع آوری و گلچین کرده و به طبقه بندی آنها میپردازد. سیستم بانک اطلاعاتی گوگل در این مرحله صفحات اینترنت را فهرست موضوع بندی کرده و آدرس آنها را در برای استفاده مجدد در آینده در خود بایگانی میکند. نگهداری و به روز رسانی آدرسهای فهرست شده نیز بر عهده روباتهای گوگل است. این روباتها معمولاً به هر سایت یکبار سر میزنند و اطلاعات جدید را به ایندکس خود اضافه میکنند. سایتهایی مانند بورس، هوا و لیست برنامههای رادیویی و تلویزیونی در حال پخش که در هر لحظه دچار تغییر میشوند مدام توسط روباتها باز خوانی شده و آخرین اطلاعات به روز رسانده شده در سایت قرار میگیرند. مرحله دوم یافتن سایتهای توسط گوگل توسط ایندکس بانک اطلاعاتی انجام میشود. بخش ایندکس پس از دریافت اطلاعات از روباتها آنها را به صورت الفبایی و به ترتیب حروف طبقه بندی میکند تا در موارد درخواستی آینده مورد استفاده قرار گیرد.گوگل جهت بهبود کارایی سیستم جستجوی خود کلمات معمول مورد استفاده در جملات مانند is, on, for, how, or و حروف و اعداد تنها مانند a, z, ۲, ۸ را نادیده میگیرد و از فهرست بندی آنها خودداری میکند. سیستم ایندکس گوگل همچنین میتواند کدهای اچ تی ام ال پنهان از دید و نوشتههای داخل وبسایت را مرور کرده و کلمات مشابه را در هر دو منبع جمع آوری کند.مرحله آخر فیلتر و تقسیم وبسایتهای یافته شده به بخشهای مختلف است. این مرحله Query Processor خوانده میشود و وظیفه آن مطابقت کلمات درخواستی با بخشهای وبسایت لیست شده است. کامپیوترهای گوگل صدها عامل گوناگون را برای فهرست کردن صفحات در نظر میگیرند تا تشخیص دهند که کدام سایت را باید در ابتدای لیست قرار دهند و طبقه بندی کنند. تصحیح اشتباهات املایی و حذف سایتهای اسپم نیز در این زمان انجام میگیرد.


منبع : ایده پویا

مطالب مرتبط

ماجرای سیستم‌عامل‌ گوگل


ماجرای سیستم‌عامل‌ گوگل
ایکروسافت به جای کار بر روی مشکلات متعدد سیستم‌عامل‌اش سرگرم وارد شدن به کسب‌و‌کار تبلیغات آنلاین است؛ پس چرا گوگل میلیارد‌ها دلار درآمدش از محل تبلیغات آنلاین را صرف ساخت یک سیستم‌عامل‌ بهتر و رایگان نکند؟
اخیراً مایکروسافت در رسانه‌ها خیلی مورد توجه بوده و این توجه از دو جنبه متفاوت هم شامل حال این شرکت شده است. جنبه اول توجه به مایکروسافت در رسانه‌ها مربوط به استقبال سرد از ویستا است و اینکه بیشتر کاربران با آن مشکل دارند و و ترجیح داده‌اند به استفاده از XP برگردند. در چنین شرایطی انسان انتظار دارد که تلاش‌های مایکروسافت متوجه رفع مشکلات سیستم‌عامل‌‌اش بشود.
ولی در عوض می‌بینیم که مایکروسافت همه مشکلات سیستم‌عامل‌ خود را انکار می‌کند و برنامه‌ٔ دیگرش را پیش می‌برد: تبلیغات. البته وقتی می‌گویم تبلیغات منظورم خرید تبلیغات نیست که هر شرکت معمولی نرم‌افزاری انجام می‌دهد و باید هم بدهد؛ منظورم فروش تبلیغات است که در اصل کار یک شرکت تبلیغاتی مثل گوگل باید باشد.
● سندروم مهندسین
تنها مشکل در این جا است که مایکروسافت –که زمانی یک شرکت نرم‌افزاری بود- وارد کسب‌و کارهایی می‌شود که در آنها تجربه و تخصص خاصی ندارد. شاید مایکروسافت به «سندورم مهندسین» دچار شده باشد. این سندورم این روزها بسیار شایع است. بسیار جالب است که مهندسین همیشه بروز این بیماری خطرناک را در دیگر همکارانشان تشخیص می‌دهند اما در خودشان نه.
مشکل این است که وقتی اصول مهندسی را فرا گرفتیم، می‌خواهیم به‌جای طراحی محصول، آن اصول را در تلاش‌های راهبردی خود در کسب‌وکارمان هم اعمال کنیم. علت این امر از یک منظر این حقیقت است که همه ما در زندگی هر کاری می‌کنیم به نوعی مهندسی است.
بلی درست است که در این تفکر حقیقت‌هایی هم وجود دارد، اما اعتماد به نفس زیادی باعث می‌شود بعضی‌ها این ایده را در جاهای نامناسب به کار ببندند. اتفاقی که در سندورم مهندسین می‌افتد عبارت است از اینکه: «شما کم‌کم باورتان می‌شود که چون در یک زمینه تخصص دارید دیگر یک نابغه تمام و کمال هستید و همه کارها را درست انجام خواهید داد؛ چون طبق همان تفکری که پیش از این ذکرش رفت، همه کارها در واقع یک چیز هستند و با هوشی که شما دارید حتماً می‌توانید همه نوع کاری را انجام دهید.»
این سندورم به‌خصوص وقتی آشکار می‌شود که مهندسین سعی می‌کنند وارد کسب‌وکار تبلیغات شوند و تلاش‌های تبلیغاتی را تهیه، طراحی، و هماهنگ‌سازی کنند. لابد آنها با خودشان فکر می‌کنند که این کار هم نوعی مهندسی است. اما کافی است به آژانس‌های تبلیغاتی اطراف سیلیکون‌ولی سری بزنید تا ببینید که چه داستان‌هایی دارند از کابوس کار با شرکت‌های نرم‌افزاری. علت این امر هم فقط دخالت مهندسین در امور تبلیغاتی است.
● مایکروسافت دچار افسردگی
به نظر می‌رسد مایکروسافت خیلی بیشتر از گوگل دچار این سندروم شده است. مایکروسافت می‌بیند که گوگل مشغول پارو کردن پول از قرار دادن تبلیغات در کنار جست‌وجوها و سازوکارهایِ دیگرِ فروشِ تبلیغات است. لابد مایکروسافت با خودش فکر می‌کند که این کار چندان هم سخت نیست پس چرا من انجام ندهم؟
پس بالمر دوره می‌افتد و همه جا اعلام می‌کند که تا چند سال دیگر مایکروسافت نیمی از درآمدش را از محل فروش تبلیغات به دست خواهد آورد. سؤال من این است که آیا این مرد واقعاً دیوانه شده؟ مثل این است که جنرال موتورز تصمیم بگیرد که دیگر نمی‌خواهد تبلیغات را بخرد و ماشین بفروشد، بلکه ترجیح می‌دهد ماشین بخرد و تبلیغات بفروشد!!!
فکرش را بکنید که جنرال موتورز روی کادیلاک‌هایش تبلیغات بچسباند. اگر از من بپرسید می‌گویم حال بالمر موقع گفتن این حرف‌ها چندان سرجایش نبوده است. چنین حرفی به‌خصوص برای مایکروسافت غیر‌منطقی است چون مایکروسافت یک شرکت سازنده نرم‌افزار است نه مجله زیبایی و مُد.
پیامدهای چنین کاری برای مایکروسافت می‌تواند بسیار فاجعه‌بار باشد. فکرش را بکنید که مایکروسافت تمرکزش را از روی سیستم‌عامل‌ بردارد و متوجه کسب‌وکار پردردسر تبلیغات شود: در این صورت مایکروسافت چندین شرکت تبلیغاتی را خواهد خرید و شروع به فرماندهی به‌ آنها خواهد کرد؛ چون طبق سندروم مهندسین، مهندسین مایکروسافت بهتر می‌دانند. این یک فاجعه تمام و کمال است.
● گوگل پا در کفش مایکروسافت می‌کند
در این میان گوگل با گروهی جالب از برنامه‌نویسان برخورد کرده که از ترکیب لینوکس و ویندوز و VM و BSD یک سیستم‌عامل‌ ترکیبی ساخته‌اند. نتایج کارشان جالب است. بیشتر مردم نمی‌دانند که چه تعداد سیستم‌عامل‌های جدید و خوبی ساخته می‌شوند که هیچ‌گاه فرصت مطرح شدن را پیدا نمی‌کنند. این سیستم‌عامل‌‌ها به محض اینکه موفقیت محدودی به دست می‌آورند زیر پاهای مایکروسافت له می‌شوند. ولی هیچ‌یک از تلاش‌های قبلی برای تولید یک سیستم‌عامل‌ جدید، زیر چتر شرکت ثروتمند و قدرت‌مندی مثل گوگل نبوده است. شاید همه ما شاهد یک تحول عمده در آینده سیستم‌عامل‌‌ها باشیم.
● مایکروسافت پا در کفش گوگل می‌کند
اگر به یاد داشته باشید در اوسط دهه ۱۹۹۰ همه جا صحبت از تجاوز نت‌اسکیپ به قلمرو مایکروسافت بود. مایکروسافت مجبور شد که وارد عمل بشود و نت‌اسکیپ را نابود کند. خب این‌بار خود مایکروسافت است که با پا کردن در کفش گوگل سروصدا به پا کرده است. در آن زمان به نظر می‌رسید که کار نت‌اسکیپ خنده‌دار است؛ اما حالا کار خود مایکروسافت خنده‌دار به نظر می‌رسد.
این ایده به نظرتان آشنا نیست؟ یک سیستم‌عامل‌ رایگان سازگار با اکس‌پی و ویستا که از امکانات کامل و پشتیبانی یک شرکت میلیاردر مثل گوگل برخوردار است، برای رقابت با سیستم‌عامل‌ پولی مایکروسافت. در دهه ۱۹۹۰ مایکروسافت یک محصول مجانی به نام اینترنت اکسپلورر برای نابود کردن نت‌اسکیپ منتشر کرد. حالا ممکن است این بلا به دست گوگل سر خودش بیاید.
بلی این ایده همان است. یک نرم‌افزار را به رایگان و با پشتیبانی کامل عرضه کن تا گاو شیرده رقیب نابود شود و به خاک سیاه بنشیند. این دقیقاً‍ بلایی است که اگر مایکروسافت به پا کردن در کفش گوگل ادامه بدهد، بر سرش نازل خواهد شد. در حالی که حتی لازم نبود مایکروسافت با گوگل در رقابت باشد.
شاید بهتر باشد مایکروسافت به جای وارد شدن به کسب‌وکار تبلیغات آن هم فقط به این علت که گوگل در آن موفق است، به کار اصلی خودش مشغول شود و از گاو شیرده خودش مراقبت کند.

طرز تهیه فلافل با نخود و عدس سبز
طرز تهیه فلافل با نخود و عدس فلافل با نخود و عدس سبز,طرز تهیه انواع فلافل,طرز تهیه فلافل خوزستان,پخت فلافل با نخود و عدس سبز,مواد لازم برای تهیه فلافل,نحوه درست کردن فلافل با نخود و عدس سبز,آموزش آشپزی,سایت آشپزی
وبگردی
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟
فیلم | سریع‌القلم: تقابل ما با جهان چقدر هزینه دارد؟ - اقتصاد سیاسی - محمودسریع القلم با بیان اینکه تقابل ما با جهان هزینه دارد،گفت:»هیچ انسانی پیدا نمی شود که بگوید با ظلم موافقم هستم،اما حکمرانی در کشور باید سود و زیان کند که با چه هزینه ای می خواهد این موضوع را پیش ببرد.»
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود
سیف بعد از کاهش 30 درصدی ثروت مردم بجای استعفا وعده داد / عقب نشینی از کاهش دستوری نرخ سود - تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز؛ شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی در نشست...
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟
دولت ثبات و امید 4 سال پیش در مورد ارز چه گفت؟ - یادآوری سخنی از رئیس جمهور،در برنامه تلویزیونی "دیدگاه"، پیش از انتخابات سال 1392 و نگاهی به نرخ ارز امروز ، 25 بهمن 1396
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.