جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
تیم گاردنر «TIM GARDNER»
آبرنگ سالیانی طولانی به عنوان وسیلهای مورد علاقه نقاشان آماتور (نقاشان روزهای تعطیل) در نظر گرفته میشد. هنوز هم افراد طبقه متوسط و بالاتر كه اندكی آموزش هنری دیدهاند به آن به دیدهی یك فعالیت تفریحی- هنری نگاه میكنند و به آن میپردازند. موضوع موردعلاقه این نقاشان غیر حرفهای شامل مناظر زیبای كارت پستالی اما از نظر بصری ساده، پرترههای افراد زیبا و شیكپوش و طبیعت بیجانهای سرشار از گلهای رنگارنگ و دیگر عناصر خوشایند میباشد. دقتی كه این نوع نقاشی در هنگام كار میطلبد به نوعی تضمین كننده این سنت تصویری است. در پرتو وظایف جزئی و پرزحمت و سریعی كه نقاش هنگام اجرا باید با تمام حواس به آنها بپردازد، تصور، خیالپردازی و تفكر رنگ میبازند.
به همین دلایل است كه در دو سه قرن گذشته آبرنگ همیشه دارای جایگاه پایینی در بین مدیومهای مورد استفاده نقاشان بوده است و بیشتر به عنوان وسیلهای مترادف با تمرینی بیهدف و پریشان در نظر گرفته میشده است.
تیم گاردنر جدیت هنری از طرفی و وجوه مردانگی مدلهایش را از سوی دیگر به دنیای این گونه از نقاشی آبرنگ وارد كرده است. نقاشیهای كوچك وی كه از عكسهای برادرانش در سفرهای آخر هفته و تعطیلات دیگر به عنوان منبع استفاده میكنند، نمایشگر لحظاتی به ظاهر شاد و سرشار از فعالیتهای ورزشی و استراحت در سواحل از جمله سواحل هاوایی همراه با مصرف زیاد آبجو، گاهی نیز صرفاً استراحت در منزل هستند.
از ابتدای قرن بیستم نقاشان به استفاده از مدیومها و ابزارهای جدید روی آوردند و مخصوصاً در انتهای این قرن نقاشان چندی نیز به آبرنگ نگاهی دوباره كردند (از جمله مارلین دوما و در دورههایی كلمنته) اما روش آنها بیشتر در ادامه نقاشی هنری بود و برخلاف گاردنر اشارهای به نقاشیهایی با موضوع زیبا از نقاشان آماتور را در خود نداشت.
نكته دیگری كه گاردنر را در این میان شاخص میسازد تمركز وی بر استفاده از این وسیله است. از طرفی دیگر عكسهای خانوادگی نیز موضوع نقاشی بوده اما هیچگاه این چنین متمركز بر مردان یك خانواده برای مدتی طولانی توسط هنرمندان به كار گرفته نشده است، گاهی برخلاف وی دیگر هنرمندان (مانند چاك كلوز) از عكسهایی كه خودشان تهیه میكردند، استفاده كردهاند یا مانند Enoc Perez دنیای زنان حاضر در مهمانیها را نشانه رفتهاند.
نقاش اخیر با استفاده از عنوانهایی كه بر آثار خود قرار میدهد ابهامی نیز به اثر خود میافزاید كه در آبرنگهای گاردنر نشانی از آن دیده نمیشود.
دنیایی كه گاردنر به آن وارد شده و ما را نیز به تماشای آن دعوت میكند دنیای جوانان سفیدپوست، مذكر، علاقهمند به جنس مخالف و از طبقه متوسط به بالا با تأكید بر زمانهایی كه آنها صرف تفریحات متناسب با طبقه اجتماعی خود میكنند، است. فاصلهای كه هنرمند از موضوع میگیرد و بدون نظر تنها از دریچه دوربین برادرانش به دنیای آنها نگه میكند و دورنمایی كه از یك زندگی خوب آمریكایی نشان میدهد. آثار وی را اكثر آثار پیشرو این روزها كه دارای ویژگیهای اجتماعی و سیاسی هستند، جدا میسازند و صرفاً اشاراتی گنگ و مبهم را بر میانگیزانند.
این تفریحات مردانه هنگامی كه از فرم عكسهای خانوادگی تبدیل به تصاویری رسمی میشوند و در محیطهای جدی نمایش آثار هنری به نمایش در میآیند به نحوی غیر معمول ظریف و شكننده به نظر میآیند. شكنندگی و ظرافت این نقاشیها افكاری عمیق و دوسویه را در رابطه با هویت مردانه ایجاد میكند. لطافت آبرنگ و اندازههای كوچك آثار اشاراتی به بسته بودن نگاه مردانه دارد و آن را تا حد موضوعات سنتی آبرنگ كه زیبا، اما بیمحتوا هستند، تقلیل میدهد.
مناظری كه توسط این هنرمند نقاشی شدهاند، نشان میدهند كه چگونه منظرهپردازی از هنر عامیانه تأثیر گرفته و در عین حال به آن شكل میدهد. این منظرهها كه سلیقه عامه را نشان میدهند، یادآور فیلمهای مشهوری مانند آوای موسیقی یا هایدی هستند و میتوان آنها را باز مانده زمانی دانست كه عكاسی تلاش میكرد همچون نقاشی به منظره بپردازد.
تیم گاردنر متولد ۱۹۷۳ در شهر ایووا آمریكا است و محل زندگی و كار وی لسآنجلس است. در سال ۱۹۹۶ از دانشگاه Manitaba كانادا، لیسانس و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه كلمبیا فوقلیسانس هنر دریافت كرده است. از نمایشگاه مهم انفرادی وی میتوان به نمایشگاه در موزه هنرهای مدرن- لندن- سال ۲۰۰۳، گالری ۳۰۳- نیویورك سال ۲۰۰۱، Calleria LL Capricorno- ونیز- ایتالیا سال ۲۰۰۱ و از نمایشگاههای گروهی به نمایشگاهی در دانشگاه هاروارد- كمبریج سال ۲۰۰۲، نمایشگاهی در Basel- سویس سال ۲۰۰۲ اشاره كرد.
منابع:
۱- VITAMIN D, Phaidon,۲۰۰۵
۲- Cream ۳, Phaidon, ۲۰۰۳
۳- "Dear painter, paint Me; , Cemtre pompidou, ۲۰۰۳
مترجم : آرش صداقت کیش
۱- VITAMIN D, Phaidon,۲۰۰۵
۲- Cream ۳, Phaidon, ۲۰۰۳
۳- "Dear painter, paint Me; , Cemtre pompidou, ۲۰۰۳
مترجم : آرش صداقت کیش
منبع : دوهفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل آمریکا گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم وعده صادق جنگ سید ابراهیم رئیسی
سیل شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه تهران کنکور سیلاب آموزش و پرورش سازمان هواشناسی پلیس سلامت وزارت بهداشت
یارانه قیمت خودرو یارانه نقدی خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
احسان علیخانی تلویزیون ازدواج شبکه نمایش خانگی تبلیغات رابعه اسکویی سینمای ایران کتاب موسیقی سریال دفاع مقدس تئاتر
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی عملیات وعده صادق غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین سازمان ملل حماس اسراییل حزب الله لبنان طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی تراکتور سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا عیسی زارع پور
چاقی پیاده روی درمان و آموزش پزشکی دیابت سلامت روان