پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کوبا و برقراری رابطه با آمریکا


کوبا و برقراری رابطه با آمریکا
كوبا هم اكنون، لحظه ای تاریخی را تجربه می كند اما آنچه كه از نظر تاریخی بی سابقه است دیدار تعدادی از نمایندگان دموكرات و جمهوریخواه آمریكا از كوبا بود، كه از سال ۱۹۵۹ یعنی پیروزی انقلاب كوبا ، تاكنون شاهد چنین رویدادی نبوده ایم.
این دیدار از علاقمندی كوبا به گشودن فصلی جدید در روابط خود با آمریكا حكایت می كند، البته نه بگونه ای كه رسماً روابط خود را از سر گیرد بلكه این روند بطور تدریجی خواهد بود.می توان گفت كه اكنون دوره ارزیابی، گفتگو و پیشنهادهای ـ آشكار و در پس پرده ـ آغاز شده است.
رهبران كوبایی مانند نمایندگان آمریكایی به نظر می رسد از ضرورت استفاده از موقعیتهای مختلف آگاه هستند و بررسی می كنند كه هر یك تا چه اندازه حاضر به جلو آمدن هستند.روزنامه كوبایی گرانما در مورد این دیدار نوشت كه نمایندگان آمریكا در دیدار خود از جزیره به تبادل نظر با مقامات كوبایی در مورد موضوعات مختلف علاقمند بودند.
نمایندگان كنگره آمریكا نیز پذیرفتند كه لحظه ای بسیار حائز اهمیت است زیرا این دیدار بعد از برقراری رابطه جدید میان قوای كنگره آمریكا و پیشنهادهای مكرر گفتگو از سوی رائول كاسترو از زمان بیماری فیدل، صورت پذیرفت.هیچ یك از دو طرف از مذاكره یا چیزی مشابه آن حرف نمی زند، اما امیدهایی وجود دارد.
همانطور كه «هیلوا سویس» یكی از نمایندگان حاضر در كوبا اظهار كرد ، هنوز از شرایط موجود آگاهی كافی وجود ندارد و پیغام آنها به كوبا حاكی از آمادگی و هدف خوب آنها است.دیپلماتهای اروپایی كه با هیأت نمایندگان حاضر در كوبا دیدار كردند، گفتند كه این هیأت اهدافی بزرگ را مطرح نمی سازد بلكه مسایلی مشخص را مطرح می كند كه درهایی جدید را در روابط دو كشور خواهد گشود.
البته اولین قدم در این خصوص انعطاف تحریم های آمریكا علیه كوبا است و نه تنها تحریم علیه كوبایی ـ آمریكایی ها (از سال ،۲۰۰۴ آمریكا به كوبایی هایی كه در این كشور زندگی می كنند هر سه سال فقط یك بار اجازه می دهد برای دیدن خانواده خود به كوبا سفر كنند) ـ بلكه حذف محدودیت ها برای سفر توریستهای آمریكایی به این جزیره مدنظر است.
ویلیام دیلا هونت نماینده دموكرات كنگره آمریكا، كه در كنار جف فلك همتای جمهوریخواه خود كمیته موسوم به گروه كاری كنگره درباره كوبا را رهبری می كند ، خاطرنشان ساخته است كه اولین قدم حذف تحریم هایی است كه دولت بوش علیه كوبا وضع كرده است . اما بازگشت به وضعیت سال ۲۰۰۴ یعنی لغو تحریم های اخیر، به عقیده بیشتر نمایندگان كنگره آمریكا، كافی نیست. دیلا هونت می گوید، توریسم آمریكا تاثیر كشورش را در جزیره افزایش خواهد داد و در نتیجه تبادل میان هر دو ملت بیشتر خواهد شد.
هم اكنون اكثریت كنگره معتقد است كه زمان مذاكره و گفتگو فرا رسیده است .هیأت نمایندگی آمریكا كه به كوبا سفر كرده بود، اعلام كرد از موضعی مشابه موضع اروپایی ها مبنی بر مذاكره و تماس با كوبا حمایت می كند ، زیرا می تواند در آینده موجب تغییر در این جزیره برخلاف استراتژی كهنه كاخ سفید مبنی بر فشار بر این كشور شود.
اما دیلا هونت معتقد است كه تغییر قوا در كنگره آمریكا اهمیت فراوانی در این خصوص ندارد و هر تغییر سیاستی در قبال كوبا بیشتر به آن بستگی دارد كه دولت این كشور حاضر به انجامش باشد.منابع دیپلماتیك اظهار كردند كه گفتگوهای انجام شده میان مقامات كوبایی و آمریكایی بیشتر برای ارزیابی طرف مقابل انجام شد. در آستانه سفر هیأت آمریكایی به كوبا، مقامات این كشور یكی از موضوعات بحث برانگیز را مطرح كردند و در مقاله ای در روزنامه گرانما به كمك های میلیونی كنگره آمریكا به اپوزیسیون داخلی كوبا شدیداً حمله كردند.
بدین ترتیب ، همانطور كه دیلا هونت می گوید تمایلی برای آغاز گفتگو در زمینه هایی كه دو طرف می توانند توافق داشته باشند، وجود دارد به رغم اینكه اختلافهای عمیق با دولت كوبا به قوت خویش باقی خواهد بود.این هیأت بعد از پایان سفر خود به كوبا كه سه روز بطول انجامید خاطرنشان كردند كه عدم ملاقات با رییس جمهوری موقت كوبا، رائول كاسترو، آشكار می كند كه دولت كوبا آماده پذیرفتن آغاز دوره ای جدید نیست، اگرچه تصریح كردند كه سیاست آمریكا در قبال این جزیره كه باقیمانده جنگ سرد است ، پایان یافته البته این هیأت با ریكارد و آلاركون، رییس مجلس و فلیپه پرز روكه، وزیر خارجه كوبا و برخی دیگر از مقامات ارشد این كشور دیدار كردند.
مترجم: مهدی صفری
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید