جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لوبیای آمریکایی


لوبیای آمریکایی
این گیاه از خانواده بقولات است و گل و برگ آن کاملا شبیه به گل و برگ لوبیا می‌باشد. میوه لوبیای آمریکایی نیز شبیه به میوه لوبیا می‌باشد با این تفاوت که غلاف لوبیای آمریکایی پهن‌تر و کوتاه‌تر از غلاف لوبیای معمولی می‌باشد و قابل خوردن هم نیست. ساقه لوبیای آمریکایی نازک بوده و دو نوع پا کوتاه و پا بلند در آن مشاهده می‌شود.
● آب و هوای مطلوب لوبیای آمریکایی
اهلی است حساس به سرما و خاک باید اقلا ۱۵ درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد تا بذر سبز شود. مدتی که این محصول زمین را اشغال می‌کند طولانی‌تر از مدتی است که لوبیای سبز اشغال می‌کند زیرا حرارت زیاد تابستان مانع تلقیح گل و تشکیل غلاف و دانه می‌شود. در نقاط گرمسیر که پاییز نیز گرم است می‌توان با پاشیدن بعضی خواه شیمیایی با غلظت ۱.۵ تا ۳ در میلیون نمو گیاه را برای مدت ۲۰ تا ۳۰ روز راکد کرد.
● خاک مطلوب
لوبیای آمریکایی را در هر نوع خاک می‌توان کاشت و در نواحی که دارای تابستان کوتاه می‌باشند. باید حتما خاکهای شنی را که زود گرم می‌شوند انتخاب کرد و زمینهای نسبتا سفت و رسی که مدت زیادی رطوبت را در خود نگاه می‌دارند برای نقاطی که دارای تابستان طولانی هستند یعنی فصل گرم اقلا چهار ماه به طول می‌انجامد شایسته است.
● کود مورد استفاده
کودهای شیمیایی زیاد برای محصول لوبیای آمریکایی مفید نیست و اگر مقدار کم کود شیمیایی هم با بذر تماس کند موجب از بین رفتن بذر می‌شود بنابراین این مواد را باید در صورت لزوم به شکل نوار به محصول داد. معمولا برای تقویت مزرعه لوبیای آمریکایی فقط از کود دارای دامی استفاده می‌کنند. و مقدار آن با حاصلخیزی و نوع زمین از ۱۰ تا ۳۰ تن در هکتار تفاوت می‌کند.
● کاشت لوبیای آمریکایی
طرز تهیه و طریقه کاشت برای لوبیای آمریکایی کاملا شبیه این عملیات برای لوبیای معمولی می‌باشد ولی باید این نکته را باید در نر داشت که دانه لوبیای آمریکایی در زمین سرد می‌پوسد و سبز نمی‌شود بنابراین قبل از آنکه درجه حرارت خاک به ۱۵ درجه برسد نباید بذر این گیاه را به خاک سپرد. فاصله کاشت بین بوته‌های این گیاه باید زیادتر فاصله کاشت بین بوته‌های لوبیا باشد.
● برداشت محصول
برداشت دانه تازه به این صورت است که غلافهای سبزی که دانه داخل آن کاملا رشد کرده و درشت شده است برای برداشت محصول می‌گذارند تا غلافها تغییر رنگ داده یعنی زرد و خشک شود در این موقع با دست یا وسایل مکانیکی محصول را درو کرده و بعد با کوبیدن آن دانه را از گیاه جدا می‌کنند.
● اصل و قدمت گیاه
بنابر عقیده لینه موطن اصلی لوبیای آمریکایی آفریقا می‌باشد ولی بنابر تحقیقات اخیر ثابت شده که اصل گیاه از آمریکای مرکزی است که بعدا در جزایر دریای کاربی و برزیل و پرو منتشر شده است.
● آفات و بیماریهای لوبیای آمریکایی
چون کاشت این محصول هنوز در ایران به اندازه کافی رواج نگرفته مطالعه دقیق نیز درباره آفات و بیماریهای آن به عمل نیامده است. مولف کتاب باغبانی مهندس حسن شیبانی در مزرعه مشخص خود لارو سبز رنگ پروانه‌ای را مشاهده کرد که به علت بدست نیامدن حشره کامل تشخیص آن مقدور نگردید.


همچنین مشاهده کنید