جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راه های خشکاندن ریشه صهیونیزم


راه های خشکاندن ریشه صهیونیزم
دنیای اسلام درهزاره جدید با چالش های درونی و بیرونی مهمی مواجه است؛ چالش هایی كه رویارویی با آن ها تلاش های مشترك و همبستگی بین كشورهای اسلامی را می طلبد. مسأله صهیونیزم یكی از بحران هایی است كه كماكان در قلب خاورمیانه و جهان اسلام قرار دارد.
اعمال ننگین رژیم اسراییل در سركوب وحشیانه مردم فلسطین و لبنان، بمباران، تخریب منازل،... نمونه های كوچكی از رفتارهای غیرانسانی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است.
دولت های اسلامی در مقابل ظلم و جنایت صهیونیست ها نباید بی تفاوت و یا ساكت بمانند بلكه باید به ندای مظلومانه مسلمانان لبیك گویند و با امكانات خود فریاد مظلومیت آنان را به گوش جهانیان برسانند و هر چه زودتر در جهت اعاده حقوق از دست رفته آنان تلاش كنند. بدون تردید كشورهای اسلامی با وحدت و همگرایی خود می توانند قطب نیرومندی به وجود آورند و از قدرت عظیم اسلام برای سرنگونی رژیم تجاوزگر اسراییل و یا هر رژیم غاصبگری استفاده نمایند و ریشه تجاوز و خشونت را بخشكانند. در حقیقت جهان اسلام باید یكپارچه و هم صدا یك شعار را در فضای جهان طنین انداز كند كه ریشه صهیونیسم باید خشكانده شود.
سران كشورهای اسلامی با هوشیاری خود و حمایت ملت ها نباید فریب ترفندها و توطئه های رژیم صهیونیست و حامیان آن را بخورند و اجازه بدهند تا این رژیم به تجاوزات خود ادامه دهد.
هم اكنون مظلومیت لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی و حقانیت آن ها در این مبارزه بر كسی پوشیده نیست و مسلماً هر گونه یك سویه نگری، تكروی و اقدامات ناهماهنگ كه منجر به تشتت، شكاف و پراكندگی در صفوف واحد كشورهای اسلامی انجام شود، خیانت بزرگ در حق این ملت مظلوم است. اگر وحدت نظر جهان اسلام در موضع گیری ها و اقدامات عملی بروز عینی یابد به طور قطع و یقین منجر به دادن امتیاز به نفع مردم لبنان و احقاق حقوق از دست رفته شان خواهد شد و چنانچه این وحدت فقط در حرف و شعار خلاصه شود هیچگونه امتیازی نصیب لبنان نخواهد شد.
رژیم صهیونیست به جز قبول شكست در مقابل حزب الله چاره ای پیش روی ندارد و اگر امروز به حقوق لبنانیان تمكین ننماید باید در فردایی نه چندان دور در كنار میز محاكمه درباره جنایات متعدد خود پاسخگو باشد. چنین عاقبتی دور از دسترس نیست به شرط آن كه كشورهای اسلامی پشتوانه تحقق چنین سرنوشتی باشند و رژیم اشغالگر را به میز محاكمه بكشانند.
كشورهای اسلامی با به كارگیری اهرم های اقتصادی، سیاسی و نظامی می توانند هر گونه چالشی كه فراروی جهان اسلام قرار دارد از میان بردارند و چه چالشی مهم تر از بحران لبنان كه باید هر چه سریع تر حل و فصل گردد.
كشورهای اسلامی در سایه اتحاد با هم می توانند از عناصر اقتصادی به عنوان اهرم های فشار در جهت حل مسأله لبنان استفاده كنند از جمله مسأله نفت و همچنین واردات كالا و خدمات.
دول اسلامی دارای ذخایر غنی نفتی و گاز می باشند كه در مجموع درصد بالایی را به خود اختصاص می دهند این توان می تواند تأثیرات بسیاری در جهت حل مسأله لبنان داشته باشد چرا كه امروز جهانیان از نفت به عنوان كالایی استراتژیك نام می برند چنین برداشتی به این معناست كه نفت مانند هر كالای استراتژیكی دیگر می تواند در طرح های اقتصادی، سیاسی و نظامی جایگاه ویژه داشته باشد و به دلیل وابستگی زیاد حامیان اسراییل به نفت باید از این اهرم در جهت فشار وارد كردن و گرفتن امتیاز استفاده كرد.
در بعد نظامی نیز كشورهای اسلامی خریدهای نظامی بسیاری از كشورهای حامی اسراییل دارند، خریدهایی كه در واقع چرخ های اقتصادی این كشورهای صنعتی را می چرخاند. بنابراین در صورت عدم خرید تسلیحات نظامی، اقتصادی این كشورها با فاجعه روبه رو خواهند شد و تأثیر منفی براقتصاد، مسایل اجتماعی و به طور كلی زندگی در آن كشورها خواهد گذاشت در ابعاد سیاسی هم كشورهای اسلامی می توانند با اتحاد خود زمینه كمك های حامی اسراییل را به این كشور از بین ببرند و یا از طریق در انزوا قراردادن كشور اسراییل همراه باشد.
تمامی این مقولات در سایه اتحاد بین كشورهای اسلامی و فراموشی اختلافات تحقق خواهد یافت. اگرچه باید اذعان داشت كه تحقق این امر بسیار مشكل است زیرا سران اكثر كشورهای اسلامی به دلیل وابستگی كه دارند فلسفه وجودی آن ها وابسته به دولت های صنعتی است. اقتصاد این كشورها معمولاً بدون ارتزاق از واردات كشورهای صنعتی دوامی ندارد. به همین دلیل هرگونه خطری این كشورها را منفعل خواهد كرد و اتحاد و همگرایی آنان را زیر سوال خواهد برد. البته تحقق اتحاد و همگرایی بین این كشورها مشكل است ولی غیرممكن نیست و تحقق آن نیاز به فراموشی اختلافات، اتكا به دین، قبول ریاضت اقتصادی برای مدت كوتاهی، بالا بردن حس اعتماد بین همدیگر در همه ابعاد و مهم تر از همه همدردی با ملت مظلوم لبنان است.
اگر كشورهای اسلامی تنها به این واقعیت توجه كنند كه ممكن است زمانی خودشان در معرض حرص و زیاده خواهی كشورهای بیگانه دیگر قرار بگیرند، مطمئناً تحقق این اتحاد سریع تر و قابل وصول تر خواهد شد.
بدون تردید مسأله تهاجم نظامی كشورهای بیگانه به كشورهای اسلامی مسأله ای نیست كه نادیده گرفته شود به ویژه حملات امریكا به عراق این حقیقت را پررنگ تر ساخت كه هیچ یك از كشورهای اسلامی در امان نیستند و زمانی كه قدرت های بزرگ تشخیص دهند منافعشان در منطقه به خطر افتاده است از حمله نظامی هم كوتاهی نمی كنند در حالی كه در گذشته روی بعد نظامی كمتر تكیه می شد و به جای تهاجم نظامی به تهاجم فرهنگی و اقتصادی توسل می جستند به همین دلیل كشورهای اسلامی با همگرایی و هماهنگی قطب قدرتمندی را به وجود آوردند كه جلو هرگونه تجاوز و تعدی را بگیرند از یاد نبریم كه رزمندگان مقاومت اسلامی حزب الله در شرایط حاضر به حمایت و پشتیبانی مسلمانان جهان نیاز دارند تا لبنان را از یوغ اشغالگران نجات دهند. شاید برهه ای دیگر نوبت یك كشور اسلامی دیگر برسد و كشوری دیگر مورد تجاوز قرار بگیرد. بنابراین باید از امروز به فكر فردا بود و با ایجاد یك اتحاد قوی بین كشورهای اسلامی ریشه هر تجاوزی را خشكانید و تومار كشور متجاوز را درهم پیچید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید