سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

توت فرنگی، قلب میوه


توت فرنگی، قلب میوه
<به نظر من مربای توت فرنگی، خوشمزه‌ترین مربا ست.> < بستنی توت فرنگی، بستنی مورد علاقه منه .> اینها قسمتی از نظرات طرفداران توت فرنگی است. این میوه با شكل بسیار زیبایی كه دارد، زینت بخش انواع دسرهاست و طعم خاص آن موجب شده تا از آن در مزه دار كردن انواع شیرینی‌ها و شكلات استفاده شود. چند روزی است كه این میوه وارد میوه فروشی‌های شهر شده و هر كسی با دیدنش نمی تواند بی اعتنا از آن بگذرد و حتی شده مقداری جزئی از این میوه را می‌خرد و به خانه می‌برد. این میوه برخلاف بسیاری از میوه‌های نوبرانه دارای فواید بسیاری است و هر خریداری می‌تواند بعد از خرید آن مطمئن باشد كه پولش را به دور نریخته است.
این میوه در خانواده توت ها قرار دارد و جزء دسته میوه‌های وحشی است. توت فرنگی در قدیم به دلیل خواص ضد باكتریایی‌اش به صورت آب میوه استفاده می‌شده است. این میوه در درمان اپیدمی تیفویید نقش بسزایی داشته؛ به علاوه از آن برای تقویت كبد و تنظیم فعالیت این عضو مهم استفاده می كرده اند.
● توت فرنگی علیه سرطان معده
توت فرنگی از جمله میوه هایی است كه آنتی اكسیدان بالایی دارد و همین موجب شده كه آن‌را به‌عنوان یكی از بهترین میوه ها برای جلوگیری از بروز سرطان بشناسند. مطالعات نشان داده‌اند كه در هر ۱۰۰ گرم از توت فرنگی تازه، ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد كه می‌تواند نیاز روزانه افراد بزرگسال را به میزان ۱۷۳ درصد تامین كند، یعنی بیش از نیاز روزانه.
این میوه علاوه بر تركیبات آنتی اكسیدان، دارای تركیبات دیگری نظیر اسید پی‌كوماریك و كلروژنیك اسید است كه وجود این دو اسید در معده مانع از فعالیت تخریب كنندگی نیتروزآمین در بافت معده شده و از آسیب رساندن این ماده به بافت معده جلوگیری می‌كند. به این دلیل است كه متخصصان تغذیه مصرف این میوه را برای جلوگیری از بروز سرطان معده مكرراً توصیه می‌كنند. كمپوت برای افرادی كه ناراحتی معده دارند و نمی‌توانند از میوه تازه استفاده كنند، توصیه می شود.
● برای تهیه كمپوت توت‌فرنگی ...
در تهیه این كمپوت برای هر یك كیلوگرم توت فرنگی، ۳۰۰گرم شكر لازم است. ابتدا توت فرنگی‌ها را در ظرف شیشه ای درب‌دار كوچكی ریخته و روی آنها را با شكر پر كنیدو درب ظرف را محكم ببندید، سپس شیشه‌ها را به صورت ایستاده در قابلمه ای بچینید و تا درب شیشه ها در قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بگذارید آب به جوش بیاید و وقتی آب شروع به جوش آمدن كرد، بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر نیز شیشه‌ها در آب بمانند، بعد از آن كمپوت آماده است و می توانید از آن میل كنید. جالب است بدانید كه این میوه مانند سایر توت ها دارای فیبر نسبتاً بالایی است و فیبر بالا موجب تحرك بیشتر مدفوع در روده بزرگ می‌شود و تماس مواد زیانبار را با دیواره روده كاهش می‌دهد و به این ترتیب از بروز سرطان روده بزرگ بر اثر تماس با این تركیبات جلوگیری می كند.
● شما هم اضافه وزن دارید؟
توت فرنگی در هر ۱۰۰ گرم دارای ۱۵ تا ۳۰ كالری انرژی است كه می تواند در حجم زیاد در اختیار افرادی كه از رژیم لاغری پیروی می‌كنند، قرار گیرد. به علاوه، خوردن این میوه قند خون را به آهستگی بالا می برد و در نتیجه فرد به مدت طولانی احساس سیری می كند. این قبیل میوه ها موجب می شوند كه هورمون انسولین به تدریج ترشح شود و ترشح پایین آن برابر است با تبدیل كم قند به چربی و نهایتاً نداشتن اضافه وزن.
از آنجایی كه چاقی با بروز بیماری فشار خون رابطه مستقیمی دارد، خوردن این میوه می تواند از عوارض اضافه وزن بكاهد. به این ترتیب كه، مطالعات نشان داده اند در هر ۱۰۰ گرم از توت فرنگی ۱۶۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. این ماده مغذی از جمله تركیباتی است كه موجب كاهش فشار خون می شود و به این دلیل است كه برای بیماران فشار خونی مفید شناخته شده و مصرف روزانه آن در روزهایی كه این میوه در دسترس است، توصیه می شود.
● توت فرنگی میوه بچگی
حتماً بچگی خودتان را به یاد دارید كه وقتی چشمتان به توت فرنگی می افتاد، آنقدر به پدر و مادرتان اصرار می‌كردید تا آنها مجبور می شدند توت فرنگی بخرند. وقتی هم كه برایمان در ظرفی می‌ریختند تا ته ظرف را در نمی‌آوردیم، راضی نمی‌شدیم. این میوه به دلیل عطر و طعم خاصی كه دارد هر بچه بد غذایی را وادار به خوردن می‌كند. بچه‌ها اغلب از هر غذایی كه در آن توت فرنگی به كار رفته است، استقبال می‌كنند. شاید شما هم از شیر نخوردن كودكتان خسته شده‌اید، اما به شما توصیه می‌كنیم كه این بار شیر را با توت فرنگی و كمی شكر مخلوط كرده و در اختیار كودكتان قرار دهید، آن وقت خواهید دید كه این كودك بد غذا چه طور با ولع تمام لیوان شیر خود را سر می‌كشد.
این میوه برای بچه های لاغر نیز توصیه می‌شود زیرا می توان از آن در تهیه انواع دسرهای پركالری استفاده كرد و در میان وعده‌ها در اختیار كودك گذاشت، قرار دادن دسرهای توت فرنگی برای بچه های ۳ تا ۷ ساله یكی از راه های به اشتها آوردن آنها و جبران كمبود وزنشان است اما فراموش نكنید كه این میوه در دسته میوه‌های آلرژی‌زا قرار دارد و تا ۲ سالگی نباید به بچه‌ها داده شود.
● بهترین میان وعده با توت فرنگی
با توت فرنگی می توان دسر های بسیار خوشمزه ای را تهیه كرد كه یكی از آنها فروماژ توت فرنگی است. این میان وعده می تواند برای كسانی كه به كالری بالایی نیازمند هستند، مانند بچه ها، نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار گیرد. این دسر از پودر ژلاتین به مقدار یك قاشق چای خوری، آب توت فرنگی یك چهارم فنجان، تخم مرغ سه عدد، شكر سه چهارم فنجان، خامه یك فنجان و توت فرنگی های حلقه شده مقداری، تشكیل شده است.
برای تهیه این دسر ابتدا، پودر ژلاتین را در آب توت فرنگی ریخته و روی حرارت كتری قرار دهید. تخم مرغ ها را در ظرف بزرگی با شكر و كمی آب توت فرنگی آنقدر بزنید تا كاملاً سفت شود، خامه را آنقدر بزنید تا فرم بگیرد و ژلاتین و آبمیوه را در آن بریزد البته به تدریج تا كاملاً پف كند. آنگاه خامه را به مایه تخم مرغ اضافه كرده و به آرامی مایه را مخلوط كنید سپس مایه را در قالبی ریخته و در یخچال بگذارید تا خود را بگیرد. در هنگام سرو این دسر آن‌را با توت فرنگی های حلقه شده و كمی خامه تزئین كنید.
‌ سارا حسنلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید