چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ / Wednesday, 20 February, 2019

ایمان و رابطه آن با نزول برکات در قرآن


ایمان و رابطه آن با نزول برکات در قرآن
«ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض و لكن كذبوا فاخذناهم بما كانون یكسبون» و اگر مردم شهرها و آبادی ها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می كردند؛ بركات آسمان ها و زمین را بر (روی) آنها می گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تكذیب كردند. ما هم آنان را به كیفر اعمالشان مجازات كردیم. (سوره اعراف - آیه ۹۶) در این آیه شریفه خداوند متعال به یك سنت الهی و قانون تخلف ناپذیر در عرصه هستی اشاره می كند و آن این است كه نزول بركات آسمانی ارتباط مستقیم با قدردانی و سپاسگزاری مردم از خداوند متعال و رعایت حق هم دارد. به عبارت ساده تر هر چقدر مردم بیشتر به سوی ایمان و عمل صالح گام بردارند، از جهت مادی و معنوی از مواهب زندگی برخوردارتر می شوند. زیرا بسیاری از گرفتاری های مردم ریشه در كفر، نفاق، ناسپاسی، بخل، نپرداختن حقوق دیگران، خودخواهی، بی توجهی به این كه در زندگی اجتماعی باید رعایت حق سایرین را نمود، بی عدالتی و ... دارد و اگر مردم به زیور ایمان و عمل صالح آراسته شوند و از این ناسپاسی و خودخواهی ها و تضییع حق هم دست بردارند. به طور طبیعی و براساس سنت الهی همه از یك زندگی نسبتا مرفه برخوردار می شوند اما چنانچه برخلاف این عمل كنند، به طور طبیعی زمینه تورم، فساد، گرانی مصنوعی، كلاهبرداری و... را برای خود و دیگران فراهم می سازند و همین طور ناسپاسی و ناشكری و نفاق و كفر موجب خشونت خداوند متعال و كم شدن رزق و روزی می شود:
شكرت نعمت، نعمتت افزون كند
كفر نعمت از كفت بیرون كند!
واقعیت این است كه همه دستورات اسلام و سایر ادیان آسمانی و تلاش و كوشش طاقت فرسای انبیا و اولیای حضرت حق این بوده است كه ای مردم! رعایت عدالت و حقیقت را بكنید تا هم مورد لطف و مرحمت و بركت خداوند متعال واقع شوید و هم در سایه دیگر خواهی و محبت و عدم تجاوز و ستم و اجرای عدالت، زندگی سالم و كامل داشته باشید: اصلا فلسفه حضور پیامبران و ارسال ادیان آسمانی توسط حضرت حق برای مردم همین سعادت دنیا و آخرت آنها بوده است.
به عنوان نمونه خداوند متعال در آیه ۲۵ سوره جدید می فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الكتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره، و رسله بالغیب ان الله قوی عزیز»: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها كتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه را) نازل كردیم تا مردم به عدالت قیام كنند (و هر كس به حق خود برسد) و آهن را نازل كردیم كه در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است تا خداوند بداند چه كسی او و رسولانش را یاری می كند. بدون آن كه او را ببینند (و بدانید كه) خداوند قوی و شكست ناپذیر است.
در این آیه به وضوح دلیل رسالت انبیا و نزول كتب آسمانی مشخص شده است و برقراری عدالت و قسط در جامعه انسانی كه موجب نزول بركات است مدنظر می باشد.
پیشه كردن پرهیزگاری موجب نزول مضاعف بركات و رحمت های حضرت حق است. چنانچه در آیه ۲۸ همین سوره خداوند متعال فرموده اند:
«یا ایها الذین امنوا اتقوالله و امنوا برسوله یوتكم كفلین من رحمهٔ و یجعل لكم نورا تمشون به و یغفرلكم و الله غفور رحیم»: ای كسانی كه ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه كنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد كه با آن (راه حق و باطل را ببینید و از گمراهی نجات یابید و به) راه (راست) بروید و گناهان شما را ببخشد و خداوند آمرزنده و مهربان است.
حضرت هود هم به قوم خود در این باره می فرمود: و یا قوم استغفروا ربكم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیكم مدرارا و یزدكم قوهٔ الی قونكم و لا تتولوا مجرمین: ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنید. سپس (با ایمان و عمل صالح و توبه و انابه) به سوی او بازگردید تا (باران) آسمان را پی در پی بر شما بفرستید و نیرویی به نیرویتان بیفزاید و با بدكاری و عصیان رو از خداوند برنتابید (سوره هود - آیه ۵۲)
در تفسیر نمونه درباره آیه ۹۶ سوره اعراف آمده است: درآیات گذشته سرگذشته اقوامی همچون قوم هود و صالح و شعیب و نوح و لوط به طور اجمال مورد بحث قرار گرفت. گرچه خود آن آیات به اندازه كافی برای بیان نتایج عبرت انگیز این سرگذشت ها كافی بود، ولی در آیات مورد بحث به صورت گویاتر، نتیجه گیری كرده و می گوید: اگر مردمی كه در این آبادی ها و نقاط دیگر روی زمین زندگی داشته و دارند، به جای طغیان و سركشی و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ایمان می آوردند و در پرتو آن تقوا و پرهیزگاری پیشه می كردند، نه فقط مورد خشم پروردگار و مجازات الهی واقع نمی شدند، بلكه درهای بركات آسمان و زمین را به روی آنها می گشودیم. ولی متاسفانه آنها صراط مستقیم كه راه سعادت و خوشبختی و رفاه و امنیت بود را رها ساختند و پیامبران خدا را تكذیب كردند و برنامه های اصلاحی آنها را زیر پا گذاشتند. ما هم به جرم اعمالشان آنها را كیفر دادیم.
در اینجا به چند موضوع باید توجه كرد:
۱) در این كه منظور از «بركات» زمین و آسمان چیست در میان مفسران گفت وگو است: بعضی آن را به نزول باران و روییدن گیاهان تفسیر كرده اند و بعضی به اجابت دعا و حل مشكلات زندگی، ولی این احتمال نیز وجود دارد كه منظور از بركات آسمانی، بركات معنوی و منظور از بركات زمینی، بركات مادی بوده باشد، اما با توجه به آیات گذشته تفسیر اول از همه مناسب تر است، زیرا در آیات گذشته كه مجازات های شدید مجرمان و طغیانگران را شرح می داد، گاهی اشاره به فرود آمدن سیلاب از آسمان و طغیان چشمه ها از زمین (همانند توفان نوح) و گاهی اشاره به صاعقه ها و صخره های آسمانی، و گاهی زلزله های وحشتناك زمینی شده بود.
در آیه مورد بحث این حقیقت مطرح است كه این مجازات ها واكنش اعمال خود آنها بود وگرنه اگر انسان پاك و با ایمان باشد به جای این كه عذاب از آسمان و زمین فرا رسد، بركات خدا از آسمان و زمین بر او می بارد، این انسان است كه بركات را تبدیل به بلاها می كند.
۲) «بركات» جمع «بركت» است و همانطور كه سابقا گفتیم این كلمه در اصل به معنی «ثبات» و استقرار چیزی است و به هر نعمت و موهبتی كه پایدار بماند اطلاق می گردد، در برابر موجودات بی بركت كه زود فانی و نابود و بی اثر می شوند.
قابل توجه این كه ایمان و تقوا نه تنها سبب نزول بركات الهی می شود، بلكه باعث می گردد كه آنچه در اختیار انسان قرار گرفته در مصارف مورد نیاز به كار گرفته شود. فی المثل امروز ملاحظه می كنیم قسمت بسیار مهمی از نیروهای انسانی و منابع اقتصادی در مسیر «مسابقه تسلیحاتی» و ساختن سلاح های نابودكننده صرف می گردد، اینها مواهبی است فاقد هرگونه بركت، بزودی از میان می روند و نه تنها نتیجه ای نخواهند داشت، بلكه ویرانی هم به بار می آورند. ولی اگر جوامع انسانی ایمان و تقوا داشته باشند این مواهب الهی به شكل دیگری در میان آنها درمی آید و طبعا آثار آن باقی و برقرار خواهد ماند و مصداق كلمه بركات:
۳) در آیه فوق كلمه «اخذ» كه به معنی گرفتن است در مفهوم مجازات و كیفر دادن به كار رفته، و این در حقیقت به خاطر آن است كه معمولا كسی را كه می خواهند مجازات كنند نخست می گیرند و او را با وسایلی می بندند كه هیچگونه قدرت فرار نداشته باشد. سپس او را كیفر می دهند.
۴) گرچه آیه شریفه مورد بحث، ناظر به وضع اقوام پیشین است. ولی مسلما مفهوم آن یك مفهوم وسیع و مردمی و دائمی است و انحصار به هیچ قوم و ملتی ندارد و این یك سنت الهی است كه افراد بی ایمان و آلوده و فاسد گرفتار انواع واكنش ها در همین زندگی دنیای خود خواهند شد.گاهی بلاهای آسمان و زمین بر سر آنها می بارد و گاهی آتش جنگ های جهانی یا منطقه ای، سرمایه های آنها را نیز در كام خود فرو می گیرد و گاهی ناامنی های جسمانی و روانی آنها را تحت فشار قرار می دهد و به تعبیر قرآن، این وابسته به «كسب و اكتساب» و اعمالی است كه خود انسان انجام می دهد، فیض خدا محدود و ممنوع نیست، همانطور كه مجازات او اختصاص به قوم و ملیت معینی ندارد!
● چرا ملل فاقد ایمان زندگی مرفه دارند؟
از آنچه در بالا گفتیم پاسخ یك سوال كه زیاد مورد بحث و گفت وگو است روشن می گردد و آن این كه اگر ایمان و تقوا موجب نزول انواع بركات الهی است و نقطه مقابل آن باعث سلب بركات است، چرا مشاهده می كنیم ملتهای بی ایمانی را كه غرق ناز و نعمتند در حالی كه جمعی از افراد با ایمان به سختی روزگار می گذرانند؟
پاسخ این سوال با توجه دو نكته روشن می شود:
۱) اینكه تصور می شود ملت های فاقد ایمان و پرهیزگاری غرق در ناز و نعمتند، اشتباه بزرگی است كه از اشتباه دیگری یعنی ثروت را دلیل بر خوشبختی گرفتن سرچشمه می گیرد.
معمولا مردم این طور فكر می كنند كه هر ملتی صنایعش پیشرفته تر و ثروتش بیشتر باشد خوشبخت تر است در حالی كه اگر به درون این جوامع بنگریم و دردهای جانكاهی كه روح و جسم آنها را در هم می كوبد، از نزدیك ببینیم، قبول خواهیم كرد كه آنها با مشكلات زیادی دست به گریبانند، بگذریم از این كه همان پیشرفت نسبی، نتیجه به كار بستن اصولی همانند كوشش و تلاش و نظم و حس مسوولیت است كه در متن تعلیمات انبیا قرار دارد.
۲) اما اینكه گفته می شود چرا جوامعی كه دارای ایمان و پرهیزگاری هستند عقب مانده اند اگر منظور از ایمان و پرهیزگاری، تنها ادعای اسلام و ادعای پایبند بودن به اصول تعلیمات انبیا بوده اند قبول داریم، چنین افرادی عقب مانده اند. ولی می دانیم حقیقت ایمان و پرهیزگاری چیزی جز نفوذ آن در تمام اعمال و همه شئون زندگی نیست، و این امری است كه با ادعا تامین نمی گردد.
با نهایت تاسف امروز اصول تعلیمات اسلام و پیامبران خدا در بسیاری از جوامع اسلامی متروك یا نیمه متروك مانده است و چهره این جوامع چهره مسلمانان راستین نیست.اسلام دعوت به پاكی و درستكاری و امانت و تلاش و كوشش می كند، كجاست آن امانت و تلاش؟ اسلام دعوت به علم و دانش و آگاهی و بیداری می كند، كجاست آن علم و آگاهی سرشار؟ اسلام دعوت به اتحاد و فشردگی صنوف و فداكاری می كند. آیا به راستی این اصل به طور كامل در جوامع اسلامی امروز حكمفرماست و با این حال عقب مانده اند؟ بنابراین باید اعتراف كرد اسلام چیزی است و مسلمانی ما چیز دیگر!!

حبیب تركاشوند

منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

گذری بر مقوله بدعت

گذری بر مقوله بدعت
● تلاوت قرآن و وسوسه های شیطان : ما هنگامی قرآن می خوانیم از شیطان به خدا پناه می بریم . چرا؟ چون قرآن همه چیز را فاش می کند ؛ دارای نور زیاد و درخشش فراوان است ؛ به راهی که درست تر است آدمی را هدایت می کند و از انحراف و لغزش محفوظ نگه می دارد . شیطان همواره می کوشد که انسان در مسیر زندگی در حالی حرکت کند که نه نوری با او باشد و نه حفاظی ، تا بدین سان شاید فرو افتد و دیگر بر نخیزد ، یا اینکه سر گردان شود و به مقصد نرسد .
از اینجا است که دوست دارد انسان را از تلاوت منصرف کند و از برکات وحی محروم سازد . اگر آدمی در برابر شیطان مقاومت کند و به تلاوت بپردازد از طریق وسوسه ها و افکار آشفته بر او هجوم می برد تا بدین طریق هنگامی که تلاوت می کنند که قلبشان غافل و مشاعرشان از کار افتاده است . چنین آدمهایی در "عباد الرحمن" یعنی بندگان واقعی خدا داخل نیستند . چون خداوند در توصیف " عبادالرحمن" فرموده است :
((وَالَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْهَا صُمًّا وَعُمْیَانًا .فرقان (٧٣)
(( و کسانی اندر که چون به آیات پروردگارشان تذکر داده شوند ، بر آن ها کر و کور نیفتند.))
بدین جهت بر ما ست که پیش از خواندن قرآن از شیطان به خدا پناه بریم تا بتوانیم قرآن را خوب بفهمیم و تزکیه حاصل کنیم .
توده مسلمانان به ((اعوذ بالله ))،((بسم الله )) خواندن را نیز افزوده اند. در این امر هیچ اشکالی وجود ندارد ؛ چرا که تلاوت قرآن یک موضوع مهم است و با مطالعه یک نشریه یا یک کتاب فرق می کند . آغاز کردن با نام خدا (و در ابتدا بسم الله را خواندن ) با آن حدیث رایج هماهنگ است .
برخی از کوتاه اندیشان گفتند: خواندن بسم الله الرحمن الرحیم بدعت و نا جایز است . گفتم: اگر دلیل کلی دیدگاهی را تأیید می کرد، دیگر مجالی برای آن نیست که مرا به بدعت گذاری متهم کنید . اگر تو به آن عمل نمی کنی بگذار من عمل کنم. نه تو به خاطر عمل ، ملامتم کن و ه من به خاطر سکوت ، سرزنشت می کنم. اینجا بود که به یاد یکی از صحابه افتادم که در خصوص ستایش خداوند جمله هایی از ادبیات بلند را خودش سرهم نموده بود. پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} که آن را شنید بسیار خوشحال شد.
در طبرانی آمده است که پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} از کنار یک اعرابی رد شد . آن اعرابی داشت دعا می کرد و می گفت :(( ای کسی که چشم ها او را نمی بینند، گمان ها او را در نمی آمیزند، توصیف کنندگان نیم توانند او را توصیف کنند، حوادث تغییرش نمی دهد ، از گردش روزگار بیمناک نیست ، وزن کوهها و دریاها ، تعداد قطرات باران ها ، برگ های درختان و تعداد آنچه شب تاریکی اش را بر می گستراند و روز روشنایی اش را برا آن می تاباند ، می دانم. آخر عمرم را بهترین( و سودمند ترین) بخش عمرم و بهترین عملم را خاتمه آن و بهترین روزم را روزی قرار بده که با تو دیدار می کنم.))
پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} کسی را بر اعرابی گمارد و فرمود : هر وقت نماز خواند او را نزد من بیاور . از قضاء در همین زمان برای پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} مقداری طلا هدیه آورده بودند. هنگامی که اعرابی آمد پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} طلاها را به او بخشید و فرمود: می دانی که چرا آنها را به تو بخشیدم ؟ اعرابی گفت: به خاطر خویشاوندی که میان من و تو وجود دارد؟ پیامب فرمود: مسلماً خویشاوندی حقی دارد ولی من به خاطر ثنا و ستایش خوب تو از خداوند ، طلاها را به تو بخشیدم.))
در حقیقت مدح خدا از زبان آن اعرابی از ادبیات بلند و متعالی است که از بیان آن سخنوران ماهر نیز ناتوانند. بدین سبب شایسته ی آن اشت که پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} از آن تقدیر به عمل آورد . این قطعه از قلبی تراویده که انوار معرفت الهی و مشاعر ذکر و سپاس بر آن تابیده است . به گفته ی دیگر ، قطعه ی فوق با دلایل کلی دین ما هماهنگ است . مسلماً اگر برخی از آدم های خشن و جلف ان را می شنیدند می گفتند بدعت است ؛ همچنان که بسم الله الرحمن الرحیم گفتن را در آغاز تلاوت و صدق الله گفتن را در پایان آن بدعت می دانند.
می خواهیم قضیه را بیشتر توضیح دهیم. بدین سبب می گوییم : مراقبت از دین در برابر بدعت های نو پیدا یک وظیفه مهم و فوری است ؛ چون از طریق مبارزه با بدعت ها است که دین در شکل و محتوای آسمانی خود و داشتن صلاحیت مطلق برای همه زمانها، باقی می ماند. مصیبت دین از ناحیه ی افراد کوته اندیش منحرف ، بد نیت، و افراطی شکل می گیرد . ما در حوزه دینداری با نیرنگ و انحراف فرهنگی ، نبردی بی امان و همه جانبه راه می اندازیم . در این نبرد فرموده پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} را با خود به همراه داریم:
((این علم را از هر نسلی ، افراد عادل آن به دوش می گیرند و از آن تحریف تند روان ، نسبت باطل پیشه گان و تأویل نادانان را می زدایند.))
● یک قاعده مهم :
ابو اسحاق شاطبی از فقهای بارز در این عرصه است و کمان می کنم او است که این قاعده را وضع نموده است:
((عملی را که با وجود انگیزه و انتفای مانع ، پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} ترک نموده ، انجام ندادن آن سنت و انجام آن بدعت است .))
این قاعده مهم اسلام را از سنت های پستی که مسلمانان در مناسبت های زیاد ساخته و پرداخته نموده اندر و سپس عوام آن ها را جزء دین پنداشته اند _در حالی که از دین نیستند_ محافظت می کند. ما با افزون یک تبصره کوته و روشنگر به این قاعده حرمت می گذاریم. در دین یک سری دلایل کلی وجود دارد که باید در برابر آن ها تسلیم شد. البته اشکال این دلایل با گردش شب و روز ، تکرار و نو می شوند . مثل کار خیر ، سفارش همدیگر به حق و صبر ، تعاون در نیکی و تقوی ، جهاد با جان، مال، زبان و ... در این جا اشکال کارهای خیر هم زیادند و هم متغیر . آیا این کارها در حوزه ی بدعت داخل می شوند؟ هرگز ، اما طبق چه ضابطه ای باید از بدعت ها پرهیز نمود؟
آنچه ترس آور است اینکه یک شکل خاص از یک عمل خیر که فردی بدان اقدام می کند ، تبدیل به یک قانون عمومی شود ؛ بگونه ای که هر کس آن را انجام دهد مورد ستایش قرار گیرد و هر کس انجامش ندهد مورد نکوهش واقع شود، گویی وحی منزل است.
از من درباره ی تلاوت دستجمعی قرآن در برخی مساجد مغرب سئوال شد گفتم : نه به این کار دستور می دهم و نه از انجام آن باز می دارم . من خودم بیشتر دوست دارم به تنهایی قرآن بخوانم. مسلماً کسی که دستجمعی تلاوت می کند حق ندارد دیگران را هم به آن وادار کند، یا کسانی را که بدان مبادرت نیم کنند سرزنش کند . از من در مورد شیخی سوال شد که مدام به مریدان و شاگردانش سفارش می کند همواره وضو داشته باشند و اگر وضو باطل شد ، مجدداً وضو بگیرند. می گوید:
احساس طهارت حسی ، آدمی را بر طهارت روحی کمک و به تعالی روحی تشویق می کند . گفتم در این مورد دستوری از جانب شارع صادر نشده است . صفا و طهارت روحی ، راههای گوناگونی دارد. شاید یکی از آن راهها این باشد که انسان مسلمان هر وقت بی وضو شد ، بی درنگ تجدید وضو کند . با این وجود قانونی کلی و عمومی دانستن این عمل ، اساسی ندارد.
گاه افراط در دین از فرع به اصل و از جزئیات به کلیات منتقل می شود. علت انحراف ادیان گذشته از راه راست همین موضوع بوده است .خداوند می فرماید:
قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقِّ وَلا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَأَضَلُّوا کَثِیرًا وَضَلُّوا عَنْ سَوَاءِ السَّبِیلِ .المائده(٧٧)
(( بگو: ای اهل کتاب در دینتان به نا حق غلو نکنید و از هوس های قومی که از پیش گمراه شدند و بسیاری را به گمراهی کشاندند و از راه راست به بی راهه رفتند ،پیروی نکنید.))
بدعت هایی که به مردم عرضه می شوند، در حوزه ی عبادات قرار دارند. اندیشه ی بشر نمی تواند در این حوزه جولان داشته باشد. چون مبنای عبادات بر توقف و ثبوت محض از جانب خداوند است .
ولی وسایل و ابزارهای آزاد در حورزه هایی مثل جهاد علمی، مدنی، نظامی و... به کلی با مقوله های بدعت وسنت ارتباط ندارند. گاه شرایط ما را وادار به ابتکار نمودن اموری می کند که پیامبر{صلی الله علیه و آله و سلم} ان نخستین اصلاً با آنها آشنا نبوده اند، مثل فضا نوردی ، سفر به ماه و مریخ. بدعت دانستن این امور روا نیست و از هیچ کس آن را نمی پذیریم.

وبگردی
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.