چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ / Wednesday, 19 September, 2018

ایمان و رابطه آن با نزول برکات در قرآن


ایمان و رابطه آن با نزول برکات در قرآن
«ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض و لكن كذبوا فاخذناهم بما كانون یكسبون» و اگر مردم شهرها و آبادی ها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می كردند؛ بركات آسمان ها و زمین را بر (روی) آنها می گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تكذیب كردند. ما هم آنان را به كیفر اعمالشان مجازات كردیم. (سوره اعراف - آیه ۹۶) در این آیه شریفه خداوند متعال به یك سنت الهی و قانون تخلف ناپذیر در عرصه هستی اشاره می كند و آن این است كه نزول بركات آسمانی ارتباط مستقیم با قدردانی و سپاسگزاری مردم از خداوند متعال و رعایت حق هم دارد. به عبارت ساده تر هر چقدر مردم بیشتر به سوی ایمان و عمل صالح گام بردارند، از جهت مادی و معنوی از مواهب زندگی برخوردارتر می شوند. زیرا بسیاری از گرفتاری های مردم ریشه در كفر، نفاق، ناسپاسی، بخل، نپرداختن حقوق دیگران، خودخواهی، بی توجهی به این كه در زندگی اجتماعی باید رعایت حق سایرین را نمود، بی عدالتی و ... دارد و اگر مردم به زیور ایمان و عمل صالح آراسته شوند و از این ناسپاسی و خودخواهی ها و تضییع حق هم دست بردارند. به طور طبیعی و براساس سنت الهی همه از یك زندگی نسبتا مرفه برخوردار می شوند اما چنانچه برخلاف این عمل كنند، به طور طبیعی زمینه تورم، فساد، گرانی مصنوعی، كلاهبرداری و... را برای خود و دیگران فراهم می سازند و همین طور ناسپاسی و ناشكری و نفاق و كفر موجب خشونت خداوند متعال و كم شدن رزق و روزی می شود:
شكرت نعمت، نعمتت افزون كند
كفر نعمت از كفت بیرون كند!
واقعیت این است كه همه دستورات اسلام و سایر ادیان آسمانی و تلاش و كوشش طاقت فرسای انبیا و اولیای حضرت حق این بوده است كه ای مردم! رعایت عدالت و حقیقت را بكنید تا هم مورد لطف و مرحمت و بركت خداوند متعال واقع شوید و هم در سایه دیگر خواهی و محبت و عدم تجاوز و ستم و اجرای عدالت، زندگی سالم و كامل داشته باشید: اصلا فلسفه حضور پیامبران و ارسال ادیان آسمانی توسط حضرت حق برای مردم همین سعادت دنیا و آخرت آنها بوده است.
به عنوان نمونه خداوند متعال در آیه ۲۵ سوره جدید می فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الكتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره، و رسله بالغیب ان الله قوی عزیز»: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها كتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه را) نازل كردیم تا مردم به عدالت قیام كنند (و هر كس به حق خود برسد) و آهن را نازل كردیم كه در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است تا خداوند بداند چه كسی او و رسولانش را یاری می كند. بدون آن كه او را ببینند (و بدانید كه) خداوند قوی و شكست ناپذیر است.
در این آیه به وضوح دلیل رسالت انبیا و نزول كتب آسمانی مشخص شده است و برقراری عدالت و قسط در جامعه انسانی كه موجب نزول بركات است مدنظر می باشد.
پیشه كردن پرهیزگاری موجب نزول مضاعف بركات و رحمت های حضرت حق است. چنانچه در آیه ۲۸ همین سوره خداوند متعال فرموده اند:
«یا ایها الذین امنوا اتقوالله و امنوا برسوله یوتكم كفلین من رحمهٔ و یجعل لكم نورا تمشون به و یغفرلكم و الله غفور رحیم»: ای كسانی كه ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه كنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد كه با آن (راه حق و باطل را ببینید و از گمراهی نجات یابید و به) راه (راست) بروید و گناهان شما را ببخشد و خداوند آمرزنده و مهربان است.
حضرت هود هم به قوم خود در این باره می فرمود: و یا قوم استغفروا ربكم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیكم مدرارا و یزدكم قوهٔ الی قونكم و لا تتولوا مجرمین: ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنید. سپس (با ایمان و عمل صالح و توبه و انابه) به سوی او بازگردید تا (باران) آسمان را پی در پی بر شما بفرستید و نیرویی به نیرویتان بیفزاید و با بدكاری و عصیان رو از خداوند برنتابید (سوره هود - آیه ۵۲)
در تفسیر نمونه درباره آیه ۹۶ سوره اعراف آمده است: درآیات گذشته سرگذشته اقوامی همچون قوم هود و صالح و شعیب و نوح و لوط به طور اجمال مورد بحث قرار گرفت. گرچه خود آن آیات به اندازه كافی برای بیان نتایج عبرت انگیز این سرگذشت ها كافی بود، ولی در آیات مورد بحث به صورت گویاتر، نتیجه گیری كرده و می گوید: اگر مردمی كه در این آبادی ها و نقاط دیگر روی زمین زندگی داشته و دارند، به جای طغیان و سركشی و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ایمان می آوردند و در پرتو آن تقوا و پرهیزگاری پیشه می كردند، نه فقط مورد خشم پروردگار و مجازات الهی واقع نمی شدند، بلكه درهای بركات آسمان و زمین را به روی آنها می گشودیم. ولی متاسفانه آنها صراط مستقیم كه راه سعادت و خوشبختی و رفاه و امنیت بود را رها ساختند و پیامبران خدا را تكذیب كردند و برنامه های اصلاحی آنها را زیر پا گذاشتند. ما هم به جرم اعمالشان آنها را كیفر دادیم.
در اینجا به چند موضوع باید توجه كرد:
۱) در این كه منظور از «بركات» زمین و آسمان چیست در میان مفسران گفت وگو است: بعضی آن را به نزول باران و روییدن گیاهان تفسیر كرده اند و بعضی به اجابت دعا و حل مشكلات زندگی، ولی این احتمال نیز وجود دارد كه منظور از بركات آسمانی، بركات معنوی و منظور از بركات زمینی، بركات مادی بوده باشد، اما با توجه به آیات گذشته تفسیر اول از همه مناسب تر است، زیرا در آیات گذشته كه مجازات های شدید مجرمان و طغیانگران را شرح می داد، گاهی اشاره به فرود آمدن سیلاب از آسمان و طغیان چشمه ها از زمین (همانند توفان نوح) و گاهی اشاره به صاعقه ها و صخره های آسمانی، و گاهی زلزله های وحشتناك زمینی شده بود.
در آیه مورد بحث این حقیقت مطرح است كه این مجازات ها واكنش اعمال خود آنها بود وگرنه اگر انسان پاك و با ایمان باشد به جای این كه عذاب از آسمان و زمین فرا رسد، بركات خدا از آسمان و زمین بر او می بارد، این انسان است كه بركات را تبدیل به بلاها می كند.
۲) «بركات» جمع «بركت» است و همانطور كه سابقا گفتیم این كلمه در اصل به معنی «ثبات» و استقرار چیزی است و به هر نعمت و موهبتی كه پایدار بماند اطلاق می گردد، در برابر موجودات بی بركت كه زود فانی و نابود و بی اثر می شوند.
قابل توجه این كه ایمان و تقوا نه تنها سبب نزول بركات الهی می شود، بلكه باعث می گردد كه آنچه در اختیار انسان قرار گرفته در مصارف مورد نیاز به كار گرفته شود. فی المثل امروز ملاحظه می كنیم قسمت بسیار مهمی از نیروهای انسانی و منابع اقتصادی در مسیر «مسابقه تسلیحاتی» و ساختن سلاح های نابودكننده صرف می گردد، اینها مواهبی است فاقد هرگونه بركت، بزودی از میان می روند و نه تنها نتیجه ای نخواهند داشت، بلكه ویرانی هم به بار می آورند. ولی اگر جوامع انسانی ایمان و تقوا داشته باشند این مواهب الهی به شكل دیگری در میان آنها درمی آید و طبعا آثار آن باقی و برقرار خواهد ماند و مصداق كلمه بركات:
۳) در آیه فوق كلمه «اخذ» كه به معنی گرفتن است در مفهوم مجازات و كیفر دادن به كار رفته، و این در حقیقت به خاطر آن است كه معمولا كسی را كه می خواهند مجازات كنند نخست می گیرند و او را با وسایلی می بندند كه هیچگونه قدرت فرار نداشته باشد. سپس او را كیفر می دهند.
۴) گرچه آیه شریفه مورد بحث، ناظر به وضع اقوام پیشین است. ولی مسلما مفهوم آن یك مفهوم وسیع و مردمی و دائمی است و انحصار به هیچ قوم و ملتی ندارد و این یك سنت الهی است كه افراد بی ایمان و آلوده و فاسد گرفتار انواع واكنش ها در همین زندگی دنیای خود خواهند شد.گاهی بلاهای آسمان و زمین بر سر آنها می بارد و گاهی آتش جنگ های جهانی یا منطقه ای، سرمایه های آنها را نیز در كام خود فرو می گیرد و گاهی ناامنی های جسمانی و روانی آنها را تحت فشار قرار می دهد و به تعبیر قرآن، این وابسته به «كسب و اكتساب» و اعمالی است كه خود انسان انجام می دهد، فیض خدا محدود و ممنوع نیست، همانطور كه مجازات او اختصاص به قوم و ملیت معینی ندارد!
● چرا ملل فاقد ایمان زندگی مرفه دارند؟
از آنچه در بالا گفتیم پاسخ یك سوال كه زیاد مورد بحث و گفت وگو است روشن می گردد و آن این كه اگر ایمان و تقوا موجب نزول انواع بركات الهی است و نقطه مقابل آن باعث سلب بركات است، چرا مشاهده می كنیم ملتهای بی ایمانی را كه غرق ناز و نعمتند در حالی كه جمعی از افراد با ایمان به سختی روزگار می گذرانند؟
پاسخ این سوال با توجه دو نكته روشن می شود:
۱) اینكه تصور می شود ملت های فاقد ایمان و پرهیزگاری غرق در ناز و نعمتند، اشتباه بزرگی است كه از اشتباه دیگری یعنی ثروت را دلیل بر خوشبختی گرفتن سرچشمه می گیرد.
معمولا مردم این طور فكر می كنند كه هر ملتی صنایعش پیشرفته تر و ثروتش بیشتر باشد خوشبخت تر است در حالی كه اگر به درون این جوامع بنگریم و دردهای جانكاهی كه روح و جسم آنها را در هم می كوبد، از نزدیك ببینیم، قبول خواهیم كرد كه آنها با مشكلات زیادی دست به گریبانند، بگذریم از این كه همان پیشرفت نسبی، نتیجه به كار بستن اصولی همانند كوشش و تلاش و نظم و حس مسوولیت است كه در متن تعلیمات انبیا قرار دارد.
۲) اما اینكه گفته می شود چرا جوامعی كه دارای ایمان و پرهیزگاری هستند عقب مانده اند اگر منظور از ایمان و پرهیزگاری، تنها ادعای اسلام و ادعای پایبند بودن به اصول تعلیمات انبیا بوده اند قبول داریم، چنین افرادی عقب مانده اند. ولی می دانیم حقیقت ایمان و پرهیزگاری چیزی جز نفوذ آن در تمام اعمال و همه شئون زندگی نیست، و این امری است كه با ادعا تامین نمی گردد.
با نهایت تاسف امروز اصول تعلیمات اسلام و پیامبران خدا در بسیاری از جوامع اسلامی متروك یا نیمه متروك مانده است و چهره این جوامع چهره مسلمانان راستین نیست.اسلام دعوت به پاكی و درستكاری و امانت و تلاش و كوشش می كند، كجاست آن امانت و تلاش؟ اسلام دعوت به علم و دانش و آگاهی و بیداری می كند، كجاست آن علم و آگاهی سرشار؟ اسلام دعوت به اتحاد و فشردگی صنوف و فداكاری می كند. آیا به راستی این اصل به طور كامل در جوامع اسلامی امروز حكمفرماست و با این حال عقب مانده اند؟ بنابراین باید اعتراف كرد اسلام چیزی است و مسلمانی ما چیز دیگر!!

حبیب تركاشوند

منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

قرآن و خاستگاه جهان

قرآن و خاستگاه جهان
علم کیهان شناسی، چه تجربی و چه نظری، بر این امر اشاره دارد که در یک مقطع از زمان، هیچ چیز به جز توده ای ابر مانند و دودی شکل (ترکیب گازی داغ و فشرده غیرشفاف) وجود نداشته است. این مسأله، یکی از اصول مسلم و پذیرفته شده علم کیهان شناسی نوین است.
دانشمندان اکنون می توانند ستارگان جدیدی را که از بقایای آن توده های دودی، شکل گرفته اند، مشاهده کنند.
ستارگان درخشانی که در آسمان می بینیم، در آغاز در آن ماده واقع بوده اند.
در قرآن می خوانیم: «سپس آهنگ آفرینش آسمان کرد و آن دودی/ بخاری بود.»(۱۱:۴۱)
از آنجا که زمین و فلک (خورشید، ماه، ستارگان، سیارات، کهکشانها و ...) از همین توده ابر مانند شکل گرفته اند، نتیجه می گیریم زمین و فلک هر دو یک ماهیت متصل به هم داشته اند.
پس آنها از این توده به هم پیوسته شکل گرفتند و سپس از یکدیگر جدا گشتند. خداوند در قرآن می گوید: «آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؟»(۳۰:۲۱)
پروفسور آلفرد کرونر، یکی از زمین شناسان نامی و استاد بخش زمین شناسی دانشگاه «ماینز» آسمان، می گوید: وقتی به این موضوع که محمد(ص) از کجا آمده است می اندیشیم، نتیجه می گیریم تقریباً محال است او خود توانسته باشد در ارتباط با پدیده هایی همچون خاستگاه مشترک جهان، چیزی بداند؛ زیرا دانشمندان تنها در چند سال اخیر، با کمک پیشرفته ترین روشهای تکنولوژیکی توانسته اند حقیقت را دریابند. «کرونر» می گوید: «من فکر می کنم کسی که چیزی در مورد فیزیک هسته ای در ۱۴۰۰ سال پیش نمی دانسته، در شرایطی نبوده که بتواند بوسیله ذهن خودش خاستگاه مشترک و یکسان زمین و قرآن و ابرها مطابق نظریات دانشمندان امروزی «آب از رودخانه ها و اقیانوسها تبخیر می شود و ابرهای کوچک را می سازد. ابرهای کوچک به یکدیگر ملحق می شوند و ابرهای بزرگ را شکل می دهند.
رشد و حرکت در ابر بزرگتر افزایش می یابد، در حالی که این حرکت در نقطه نزدیک تر به مرکز، قوی تر است. این رشد رو به بالا، باعث می شود توده ابر به بالا رشد کرده، به سمت ناحیه سردتر، جایی که قطرات آب و تگرگ شکل می گیرند و بزرگتر می شوند، حرکت کند. زمانی که این قطره های آب و تگرگ بسیار سنگین می شوند، شروع به فرود آمدن از ابر می کنند.»۲
وحی قرآن در ۱۴۰۰ سال پیش در این رابطه می گوید: «آیا ندانسته ای که خداوند ابرها را می راند، سپس بین آنها را پیوند می دهد، سپس در هم فشرده اش می کند، آنگاه باران درشت را می بینی که از لابلای آن بیرون می آید...» (۴۳:۲۴)
هواشناسان به تازگی در دهه های اخیر، جزئیات مربوط به شکل گیری، ساختمان و عملکرد ابرها را یافته اند. آنان با کمک پیشرفته ترین تجهیزات مانند هواپیما، ماهواره، رایانه، بالن و ... به مطالعه باد و جهت آن، اندازه گیری رطوبت و نوسانهای آن و تعیین سطح فشار جوی پرداخته اند. آیه فوق پس از بیان چگونگی ابرها و باران، از تگرگ و برق سخن می گوید: «... و سپس از آسمان، از ابری که به کوه می ماند، تگرگ فرو می فرستد و به هر کس که بخواهد آن را می زند و از هر کس که بخواهد بر می گرداند، نزدیک است که درخشش برق آن، دیدگان را از بین ببرد.» (همان)
هواشناسان دریافته اند ابرهای کومولو نیمبوس که حامل تگرگ هستند و تا ارتفاع ۲۵۰۰۰ پا می رسند، شبیه کوههایی است که در قرآن توصیف شده است: ما تگرگ را از کوهها (ابرها) در آسمان فرستادیم.
حال ممکن است این پرسش مطرح شود: چرا در این آیه گفته می شود «درخشش نورش» در حالی که به تگرگ اشاره دارد. به نظر می رسد این آیه بر اینکه تگرگ عامل اصلی ایجاد برق است ، اشاره دارد.
در کتابی با عنوان «هواشناسی امروز» چنین آمده است: «زمانی که تگرگ از قسمت سرد ابر و منطقه بلورهای یخی فرود می آید، ابرها باردار شده، قطره های آب با تگرگ برخورد کرده، یخ می زنند و در نتیجه گرمای خود را از دست می دهند. سطح تگرگ گرمتر از محیط بلورهای یخی است.
وقتی تگرگ در تماس با بلورهای یخی قرار می گیرد، پدیده مهمی رخ می دهد: الکترونها همواره از منطقه سردتر به منطقه گرمتر جریان پیدا می کنند. وقتی قطره های سرد در تماس با یک دانه تگرگ قرار می گیرند، همین پدیده رخ می دهد. تگرگها بار منفی گرفته اند، در حالی که قطرات سرد یخ، بار مثبت می گیرند و در برخورد با تگرگ خرد می شوند. سپس ذرات خرد شده یخ سبک تر شده، به بخش بالاتر ابر کشیده می شوند و تگرگ با بار منفی به طرف انتهای ابر، پایین می آیند. بنابراین، بخش پایینی ابر دارای بار منفی شده، این بار منفی به صورت برق به طرف زمین تخلیه می گردد.» ۳
اطلاعات فوق، کشفیات نوین علم هواشناسی است. تا سال ۱۶۰۰ پس از میلاد، عقاید ارسطو در ارتباط با هواشناسی، در کشورهای غیر مسلمان حاکم بود. به طور مثال، ارسطو معقتد بود «جو، شامل دو نوع هواست: هوای مرطوب و هوای خشک. او رعد را صدای حاصل از برخورد هوای خشک با ابرهای مجاور و برق را ناشی از برافروختن و سوختن هوای خشک با شعله ضعیف و کم نور می دانست.»۴
نظریات او بخشی از دانش هواشناسی در زمان نزول وحی (۱۴۰۰ سال پیش) بوده است.
حال نگاهی دقیق تر به زمین بیندازیم. کوهها و عظمت آنان را در نظر بگیریم. آیا چیزی در ارتباط با این ساختمان عظیم هست که بتواند کلیدی برای راهنمایی ما در جهت درک خاستگاه جهان باشد؟
▪ قرآن و کوهها
کتابی با عنوان «زمین» منبع اصلی مطالعه در بسیاری از دانشگاه های سراسر جهان است. یکی از نویسندگان این کتاب فرانک پرس است. او در حال حاضر رئیس آکادمی علوم در آمریکاست. «پرس» در کتاب خود، «کوهها را پایه های اصلی می داند که در زمین جاسازی شده اند. در نتیجه، کوهها شکلی مانند میخ دارند و بسته به عمق کوهها، شکل میخها نیز متفاوت است.» ۵
قرآن کوهها را چنین توصیف می کند: «آیا ما زمین را بستری نساختیم و کوهها را میخهایی؟» (۷-۶:۷۸)
علم زمین شناسی نوین ثابت کرده است کوهها پایه های عمیقی زیر سطح زمین دارند و این پایه ها می توانند در ارتفاعات و در بالای سطح زمین به یکدیگر برسند. بنابراین، واژه مناسب برای توصیف کوهها بر اطلاعات، همان واژه «میخ» است.
تاریخ علوم به ما نشان می دهد «نظریه پایه های عمیق کوهها، تنها در نیمه دوم قرن نوزده مطرح شده است.
کوهها همین طور، نقش اساسی در ثابت نگه داشتن پوسته زمین دارند. آنها مانع لرزش زمین می شوند.»۶
خداوند در قرآن می فرماید: « و بر زمین کوههای بزرگ افکند تا شما را نلرزاند...» (۱۵:۱۶)
نظریه جدید ساختمان طبقات زمین شناسی می گوید کوهها به مثابه تثبیت کننده زمین عمل می کنند. شناخت نقش کوهها به عنوان ثابت نگهدارنده زمین، تنها از اواخر دهه ۱۹۶۰ در چارچوب مطالعات طبقات زمین شناسی قرار گرفت.
آیا کسی می توانسته در زمان حضرت محمد(ص) شکل حقیقی کوهها را بداند؟ آیا کسی می توانسته تصور کند کوههای بزرگ و سختی، در اعماق زمین گسترده شده، ریشه دوانیده باشند؟ (همانطوری که دانشمندان ادعا می کنند)
کتابهای زمین شناسی تاکنون تنها بخشی از کوهها را که خارج از سطح زمین و قابل مشاهده است، توصیف کرده اند. اما اکنون زمین شناسی نوین، حقیقت آیات قرآن را اثبات کرده است.
آبهایی که سطح زمین را پوشانده اند، چطور؟ آیا حقایقی نهفته در زیر دریاها وجود ندارد؟
▪ قرآن، عمق دریاها و امواج درونی
خداوند در قرآن می فرماید: «تاریکی هایی است در دریایی ژرف که موجش فرو پوشد و بر فراز آن موجی دیگر و بر فرازش ابری است تیره، تاریکی هایی بر فراز یکدیگر، آن سان که اگر دست خود بیرون آرد، آن را نتواند دید.» (۴۰:۲۴)
این آیه به تاریکی موجود در اعماق دریاها و اقیانوسها اشاره دارد؛ جایی که اگر انسان دستش را دراز کند، قادر نیست آن را ببیند. «این تاریکی در اعماق ۲۰۰ متر و زیر آن یافت می شود. در این عمق، تقریباً هیچ نوری وجود ندارد و زیر هزار متر مطلقاً نور یافت نمی شود.»۷
انسانها نمی توانند بدون کمک تجهیزات خاص، بیش از چهل متر فرو روند و در قسمت تاریک و عمیق اقیانوسها، زنده بمانند.
دانشمندان اخیراً این تاریکی را به وسیله روشهای پیشرفته و زیردریایی ها که آنها را قادر ساخته است در اعماق اقیانوسها تفحص کنند، کشف کرده اند.
در قرآن می خوانیم دریاهای عمیق، با امواج پوشانده شده اند.
در بالای این امواج، امواج دیگری قرار دارد و در بالای آنها ابرها هستند. کاملاً روشن است این مجموعه دوم امواج، امواج سطح آبها هستند که می توانیم آنها را مشاهده کنیم، زیرا بالای این امواج، ابرها قرار دارند. اما امواج اولی چطور؟
«دانشمندان اخیراً موفق به کشف امواج درونی شده اند. امواجی که از برخورد لایه هایی با تراکمهای مختلف، ایجاد می شوند.
دلیل اصلی ایجاد امواج درونی این است که آبهای عمیق دارای تراکم بیشتری نسبت به آبهای سطحی هستند. این امواج مانند امواج سطحی عمل می کنند و حتی همانند آنها می شکنند. امواج درونی با چشم بشر قابل مشاهده نیستند، بلکه تنها به وسیله مطالعه تغییرات دما یا شوری آب در محلهای معین، قابل بررسی است.»۸
آبها قسمتهای زیادی از سطح زمین را پوشانده اند و حتی با خاک در رودخانه ها و نهرها ترکیب می شوند. چه چیزی باعث می شود آب با خودش ترکیب نگردد؟
▪ قرآن، دریاها و رودخانه ها
علم جدید دریافته است در نقاطی که دو دریای مختلف با یکدیگر برخورد می کنند، مانعی بین آنها به وجود می آید. این مانع دو دریا را چنان از یکدیگر جدا می سازد که هر دریا دما، شوری و تراکم خود را دارد. به عنوان مثال، آب دریای مدیترانه گرمتر، شورتر و کم تراکم تر نسبت به اقیانوس اطلس است.
زمانی که آب دریای مدیترانه در جبل الطارق به آب اقیانوس اطلس وارد می شود، چند صد کیلومتر در این آب با عمق حدود هزار متر وارد می شود، در حالی که ویژگیهای گرمی، شوری و کم تراکمی خود را حفظ می کند. آب دریای مدیترانه در این عمق بدون تغییر می ماند. علت این امر، وجود مانع بین آنهاست، به طوری که حتی در اعماق ۱۴۰۰ متر و در مسافتی حدود ۱۰۰ - تا ۲۵۰۰+ متر، ما هر دو نوع ساختمان آب را در شرایطی که شوری و دمای خود را حفظ کرده اند، می یابیم.
اگر چه در این آبها، امواج بزرگ، جریانها و جزر و مد قوی وجود دارد، اما هرگز با یکدیگر ترکیب نمی شوند و این مانع را نمی شکنند.
خداوند در قرآن بیان می کند بین دو دریا که به یکدیگر برخورد می کنند حد فاصلی است و آنها از آن تجاوز نمی کند. (۲۰-۱۹: ۵۵)
اما زمانی که قرآن از جدا کننده آب شور و شیرین سخن می گوید، وجود «حایل» را ذکر می کند. خداوند می فرماید: «و اوست کسی که دو دریا را به سوی هم روان کرد؛ یکی شیرین و دیگری شور و میان آن دو، حایلی استوار قرار داد.» (۵۳:۲۵)
ممکن است این سؤال پیش آید: چرا قرآن زمانی که از جدا کننده آب شیرین و شور سخن می گوید، واژه «حایل» را به کار می برد، اما وقتی از جدا کننده دو دریا سخن می گوید، این واژه را به کار نمی برد؟
علم جدید دریافته است در دهانه رودخانه ها جایی که آب شیرین و شور به یکدیگر برخورد می کنند، شرایط تا حدی با نقطه ای که دو دریا با هم تلاقی دارند، متفاوت است. آنها کشف کرده اند آنچه آب شیرین را از آب شور در دهانه رودخانه ها جدا می سازد، دیواره ای (منطقه جدایی) است که خود میزان نمک متفاوتی از آب شیرین و شور دارد.
این اطلاعات اخیراً با کمک تجهیزات پیشرفته اندازه گیری دما، شوری، تراکم و ... به دست آمده است.
چشم انسان قادر نیست تفاوت بین آب دو دریا را تشخیص دهد و دو دریای مختلف، یک دریای مشابه و همجنس به نظر می رسند. همان طور که توانایی تشخیص تقسیم آب در دهانه رودخانه ها را به سه نوع شیرین، شور و حایل(منطقه جدا سازی) ندارد.

وبگردی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان - اتوبوس تهران -کرمان در کیلومتر ۴۰ آزاد راه کاشان به نطنز، ورودی بادرود براثر بی احتیاطی و احتمالا خواب آلودگی راننده پس از برخورد با پشت کامیون حامل سوخت واژگون شده و در لاین مخالف دچار آتش سوزی شد...
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.