سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


آنچه باید درباره پوشش دیوارهای خانه‌ بدانید


آنچه باید درباره پوشش دیوارهای خانه‌ بدانید
رنگ، كاغذ دیواری، پوشش‌ الیافی، پتینه و رول‌بُرد تزئینی. به اینها می‌گویند پوشش دیواری. اینكه رنگ‌ها تاثیر فراوانی بر روان افراد دارند، تردیدی نیست. به همین خاطر هم هست كه پوشش دیوارهای خانه را می‌توان در ارتباط مستقیم با سلا‌مت روان اعضای آن خانواده دانست.
رنگ، رایج‌‌ترین پوشش دیواری در تمام دنیاست اما اگر شما از سادگی دیوارهای خانه‌تان خسته شده‌اید، می‌توانید یكی از این پوشش‌ها را جایگزین كنید.
برای ایجاد تنوع، راه‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا اگر پوشش یك یا دو اتاق را متفاوت ولی هماهنگ با رنگ یا پوشش‌ سایر اتاق‌ها انتخاب كنید، به یك هماهنگی مطلوب می‌رسید كه در عین حال، یكنواختی را از محیط خانه‌تان دور می‌كند. در این هفته و هفته بعد، درباره پوشش‌های دیواری خانه صحبت می‌كنیم.
● كاغذ دیواری از هیچ تا همه
اوج درخشندگی‌اش دهه ۷۰ بود. بعد از این دوره طلایی، طرفداران كاغذ دیواری كمتر و كمتر شدند تا اینكه این پوشش تبدیل شد به یك پوشش ارزان قیمت. یعنی كاغذ دیواری، پوششی شد كه عمدتا توسط اقشار متوسط جامعه و برای پوشاندن دیوارهای ناهموار و بدساخت مورد استفاده قرار می‌گرفت.
كم‌كم با پیشرفت تكنولوژی، نسل جدیدی از كاغذهای دیواری با مقاومت بالا و طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به بازار دكوراسیون داخلی عرضه شد و بعدها با تولید كاغذهای دیواری سلامت‌محور، كه قابل شستشو و آكوستیك‌ بودند و در بافت خود از الیاف طبیعی و الیاف گیاهی بهره می‌گرفتند، دست‌‌ها برای انتخاب كاغذ دیواری مناسب، ‌بازتر و بازتر شد.
امروزه، پوشش‌های دیواری جدید در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون، گزینه‌های بیشتری را برای تعیین دكور خانه در اختیارمان می‌گذارند.
● خانه‌های گرم با رنگ‌های گرم
زرد، نارنجی، قرمز و هلویی. به این رنگ‌ها می‌گویند رنگ‌های گرم. رنگ‌های گرم، محیط را دلنشین و جذاب می‌كنند و حسی از صمیمیت و دوستی را به اطرف و اطرافیان انتقال می‌دهند. با استفاده از این رنگ‌ها می‌توانید فضا را غیر رسمی، دنج و خوشایند كنید. بهتر است از این رنگ‌ها در اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و محلی كه برای دور هم جمع شدن در نظر گرفته‌اید، استفاده كنید. رنگ‌های گرم در اتاق‌های شمالی هم خوب جواب می‌دهند.
مطالعات نشان داده است آنهایی كه در مناطق سردسیر و كوهستانی زندگی می‌كنند، میانه‌شان با رنگ‌های گرم بهتر است. واقعیت این است كه القای حس گرما از این رنگ‌ها، بسیار زیاد و كاملا ملموس است. آدم‌های بانشاط و خوش‌روحیه هم از طرفداران رنگ‌های گرم‌هستند.
این قبیل آدم‌ها حتی اگر در محیطی قرار بگیرند كه رنگ‌هایش سرد و یخ باشد، باز هم با اضافه كردن دكوری با رنگ‌های گرم و تند، محیط را با روحیه خودشان تطبیق می‌دهند.
● رنگ‌های سرد و دیوارهایی كه دور می‌شوند
رنگ‌های سرد به رنگ‌های موِنث معروفند. این رنگ‌ها، احساس آزادی و بزرگی را القا می‌كنند. سبز، آبی، بنفش ‌روشن، كبود و خاكستری ‌روشن در زمره رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند و قادرند حس تازگی و هیجان را به محیط انتقال دهند.
این رنگ‌ها همچنین قادرند محیط‌های كوچك و بسته را بزرگ‌تر از حد و اندازه واقعی‌‌ نشان بدهند و به همین دلیل، به این رنگ‌ها می‌گویند رنگ‌های پس رونده. وقتی رنگ‌های پس رونده بر روی دیوارها می‌نشینند، این حس به بیننده منتقل می‌شود كه انگار دیوارها دارند از هم دور می‌شوند.
با رنگ‌های سردی كه ته‌رنگ خاكستری دارند، می‌توانید آرامش را به محیط تزریق كنید. اتاق‌های كوچك و شلوغ را هم بهتر است با این رنگ‌ها رنگ‌آمیزی كنید تا هم بزرگ‌تر به نظر برسند، هم حسِ آرامش به محیط القا شود.
از این رنگ‌ها همچنین می‌توانید در آشپزخانه‌هایی كه در شرق خانه واقع شده‌اند و نیز در ایوان‌ها استفاده كنید. رنگ‌های سرد در قسمت آفتاب‌گیر خانه هم خوب جواب می‌دهند. همچنین در حمام‌، تركیبی از رنگ‌های سرد، مناسب به نظر می‌رسد.
آرامش بخشیدن، القای حس رسمی، پس‌رونده بودن و بزرگ جلوه دادن محیط، از مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ‌هاست. در مكان‌های رسمی نیز می‌توانید از این رنگ‌ها استفاده كنید تا حس رسمی بودن را در محیط تثبیت كنید.
● رنگ‌های خنثی در اتاق‌های شلوغ
سفید و رنگ‌هایی در طیف سفید، خاكستری، بژ یا قهوه‌ای متمایل به زرد. به این رنگ‌ها می‌گویند خنثی یا پس‌دهنده. رنگ‌های خنثی، همان‌طور كه از اسمشان برمی‌آید، تاثیر چندانی بر محیط ندارند و معمولا در كنار رنگ‌های گرم و سرد معنا پیدا می‌كنند.
در اتاق‌هایی كه رنگ‌آمیزی شلوغ دارند، می‌توانید از این رنگ‌ها استفاده كنید چرا كه این رنگ‌ها كاملا خنثی هستند و از لحاظ رنگ و سبك دكور، هیچ رقابتی با وسایل تزیینی و دكوری خانه‌ ندارند. رنگ‌های خنثی نیز رنگ‌های آرامش‌بخشی به حساب می‌آیند.
● درخشیدن با رنگ‌های نرم و سبك
هر رنگی می‌تواند با مقداری از رنگ سفید، جلوه‌ای درخشان و سبك داشته باشد. رنگ‌های سبك، محیط را سبك‌تر می‌كنند. اگر می‌خواهید ارتفاع دیوارها بیشتر به نظر برسد یا سقف‌ اتاق دورتر به نظر آید، می‌توانید از این رنگ‌ها استفاده كنید. استفاده از این رنگ‌ها در اتاق‌هایی كه در قسمت جنوبی خانه واقع شده‌اند، بهتر جواب می‌دهد. رنگ‌های سبك نه تنها چشم را خسته نمی‌كنند، بلكه باعث رفع خستگی روزمره نیز می‌شوند.
در راهروها، كمدهای لباس، راه‌پله‌ها و در مكان‌های تاریك می‌توانید از این رنگ‌ها كمك بگیرید تا درخشندگی خاص این رنگ‌ها محیط را روشن‌تر و دلبازتر نشان دهد.
این رنگ‌ها علاوه بر القای حس سبكی، نرمی را هم در ذات خود دارند. یعنی اگر در قسمتی از خانه، دكوری با بافت خشن و ضخیم دارید؛ می‌توانید با انتخاب این رنگ‌ها از زبری و خشنی بافت كم كنید تا محیطی نرم‌تر و دلنشین‌تر به وجود بیاورید.
همچنین اگر دیواری با بافت‌های ناهموار، زبر یا درشت دارید، بهتر است از این رنگ‌ها استفاده كنید تا ناهمواری دیوار كمتر به نظر برسد.
سطوح صاف با رنگ‌های سبك و درخشنده (روغنی)، بازتاب درخشندگی این رنگ‌ها را به حداكثر می‌رساند و بر درخشندگی دیوار و محیط اتاق اضافه می‌كند. دیواری كه بافتش درشت و زبر باشد، سایه بیشتری به وجود می‌آورد و درخشندگی رنگ را به حداقل می‌رساند، ولی در القای حس سبكی رنگ تاثیر چندانی ندارد، بلكه این رنگ‌های سبك هستند كه بافت‌های خشن را نرم‌تر جلوه می‌دهند. درخشنده كردن محیط، القای فضای دلباز و وسیع و بزرگ‌تر نشان دادن اتاق، از مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ‌هاست.
● ساده و صمیمی با رنگ‌های تیره و سنگین
به هر رنگی كه غلظت سیاهی و رنگ اصلی‌اش زیاد باشد، می‌گوییم رنگ تیره. به این رنگ‌ها، به خاطر پوشاندن معایب اتاق، رنگ‌های پوشش پنهانی هم می‌گویند. رنگ‌های تیره از ارتفاع اتاق كم می‌كنند و سقف را نزدیك‌تر به كف نشان می‌دهند. استفاده از این رنگ‌های تیره در اتاقی كه پر از وسایل است، خیلی از وسایل داخل اتاق را محو می‌كند و باعث می‌شوند چندان به چشم نیایند.
رنگ‌های تیره، حس صمیمیت را القا می‌كنند. این رنگ‌ها نور و روشنی را به خود جذب می‌كنند و باعث می‌شوند اتاق‌ها كوچك‌تر و گرم‌تر به نظر برسند. از رنگ‌های تیره می‌توان بر روی دیوارهای ناهموار استفاده كرد. رنگ‌های تیره بر روی سطوح ناهموار و سطوح صافی كه تنها با رنگ‌آمیزی ساده دكور شده‌اند، باعث می‌شوند فضا تاریك‌تر به نظر برسد. بهتر است برای ایجاد تعادل در فضای اتاق حتما از رنگ‌های سرد و روشن و گرم در كنار رنگ‌های تیره استفاده كنید. وقتی رنگ دیوارها را تیره انتخاب می‌كنید، بهتر است برای انتخاب دكور و مبلمان، رنگی متفاوت در نظر بگیرید تا تعادل در محیط برقرار شود.
● كودكان و رنگ‌های درخشنده
از رنگ‌های درخشان بهتر است كه در اتاق كودكان استفاده كنید. این رنگ‌ها باعث ایجاد انرژی و هیجان در كودكان می‌شود. رنگ‌های درخشنده معمولا با رنگ سفید رقیق می‌شوند.
درباره نحوه پوشش اتاق كودكان و آخرین تكنولوژی های سلا‌مت محور در شماره آینده بازهم مطالبی خواهید خواند.
● ۱۰ فرمان برای پوشاندن دیوارها
۱) در اتاق نشیمن بهتر است از پوشش‌های دیواری با الیاف طبیعی و پارچه‌ای استفاده كنید تا یك حس دوستانه و صمیمی به اطرافیانتان منتقل شود.
۲) در اتاق پذیرایی ترجیحا از پوشش‌هایی استفاده كنید كه در آن از براده‌های چوب، خرده‌های فلز و موادی مثل پی‌وی‌سی به كار رفته باشد. چنین پوششی در ضمن رسمی بودن، مقاومتش نسبت به سایر پوشش‌ها بیشتر است.
۳) در تعیین پوشش اتاق بچه‌ها می‌توانید از طرح‌های متنوع عروسكی و رنگ‌های شاد و درخشان كمك بگیرید.
۴) با استفاده از طرح‌های عمودی و با فاصله، می‌توانید دیوارها را بلندتر جلوه داده و این حس را القا كنید كه انگار سقف در فاصله‌ای مرتفع‌تر از ارتفاع واقعی‌اش قرار گرفته است.
۵) با استفاده از طرح‌های افقی، می‌توانید خانه را وسیع‌تر و پهن‌تر از آنچه هست، نشان ‌داده و در عین حال، سقف را به كف نزدیك‌تر نشان دهید.
۶) با استفاده از طرح‌های شلوغ و گُل‌دار، می‌توانید فضا را كوچك‌تر نشان دهید.
۷) با استفاده از طرح‌های قطری و زیگزاگ، می‌توانید محیط را زنده‌ و پویا جلوه ‌دهید. چنین طرح‌هایی به عنوان طرح‌های انرژی‌زا شناخته می‌شوند.
۸) یادتان باشد كه اگر الگوی پوشش دیواری‌تان خیلی نزدیك به هم و مرتب در خطوط افقی و عمودی قرار داشته باشد، پوشش دیوارتان بر جلوه محیط غلبه خواهد كرد، به نحوی كه مبلمان و و سایل داخل اتاق كمتر دیده می‌شوند.
۹) یادتان باشد كه هماهنگی بین بافت پوشش دیواری و دیگر زیر مجموعه‌های مبلمان بسیار مهم بوده و بهتر است كه این اقلام را در یك طیف رنگی و یا مكمل یكدیگر انتخاب كنید.
۱۰) بهتر است قبل از انتخاب پوشش دیواری، از تاثیر رنگ‌ها بر محیط و موارد استفاده‌شان در مكان‌های مختلف آگاهی داشته ‌باشید. رنگ‌ها حتی اگر با الیافی طبیعی و در قالب پوشش دیوار هم باشند، تاثیر زیادی بر محیط می‌گذارند. باید توجه كنید كه انتخاب طرح و رنگ باید با روحیه اعضای خانواده متناسب باشد چون هر كدام از طرح‌ها و رنگ‌ها می‌توانند حس متفاوتی را به محیط القا ‌كنند.
‌ مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید