سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تغییر معادلات خاورمیانه و جهان


تغییر معادلات خاورمیانه و جهان
مقاومت خیره‌كننده حزب‌الله لبنان و نمایش توان و ایستادگی این گروه شیعی تقریباً همه جهانیان و به ویژه آگاهان به مسایل نظامی و سیاسی را به حیرت آورده است. بی‌شك این پیروزی مقاومت، تغییراتی اساسی در رفتارهای اسراییل و ایالات متحده در منطقه داشته است كه به هم خوردن معادلات و برنامه‌های آینده آنها، نماد بارزی از نتایج آن می‌باشد.
با فروكش‌كردن شعله‌های نبردی سی و چهار روزه در لبنان، اشتباه محض است كه هزینه‌های این جنگ را تنها در ساختمان‌های فرو ریخته و قبرهای جدیدالاحداث جستجو كرد. همه چیز به نحوی اساسی تغییر یافته است. در حال حاضر، بحث شكست اسراییل در این جنگ، همه را فرا گرفته است؛ از اعضای كابینه گرفته تا نیروهای ذخیره ارتش. عملاً تنها فردی كه در جهان مدعی پیروزی اسراییل است، كسی جز جرج بوش نیست و همه هم خوب می‌دانیم كه تعریف وی از پیروزی، چیزی جز انجام مأموریت مورد نظرش نبوده است.
گزارش‌ها بیانگر آن است كه سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، پس از پایان جنگ ابراز كرد كه این مسأله كه حزب‌الله تصور نمی‌كرد كه پاسخ اسراییل به اسارت دو نظامی اسراییل تا این حد باشد، بحثی گمراه كننده است. وی خدا را شكر نمود كه این حمله زمانی به وقوع پیوست كه نیروهایش در آمادگی كامل بودند، چرا كه آنها بر این باور بودند كه به هر حال، اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد، در همین سال، اسراییل طبق یك برنامه، در موقعیتی مناسب به اسراییل حمله می‌كرد.
در شرایط موجود، در صورتی كه مقاومت عراقی‌ها كاهش می‌یافت و بوش هم دامنه جنگ را به سوریه می‌كشانید، بی‌شك این پیروزی خارق‌العاده حزب‌الله، جهان را به این فكر می‌كشانید كه حمله به ایران نزدیك است.
مهم‌ترین و شاید خوشایندترین تغییر را می‌توان به تغییر باوری دانست كه برای چهل سال اسراییل را قدرت نخست و بلامنازع نظامی منطقه می‌دانست؛ ادعایی تكبرآمیز كه از شیمون‌پرز گرفته تا نتانیاهو و اولمرت، بدان می‌بالیدند.
هفته گذشته سری به جنوب لبنان و شهرهایی چون بنت‌جبیل زدم؛ شهری كه گویی در كانون زلزله‌ای بزرگ قرار داشته است. آثار استفاده از سلاح‌های ممنوعه، همه و همه بیانگر جنایاتی جنگی است كه به استناد ادعاهای سازمان ملل و سازمان عفو بین‌المللی، باید اسراییل را به عنوان یك متهم به دادگاه لاهه بكشاند، اما در كنار این افتضاح نظامی اسراییل، این رژیم در افكار عمومی جهان نیز به شدت آسیب دیده است.
به رغم آن كه اسراییل بارها در طول جنگ مدعی تصرف بنت‌جبیل شد، اما در عمل دیدیم كه این اتفاق به هیچ وجه در طول جنگ اتفاق نیفتاد. با وجود فروریختن هزاران تن مواد منفجره بر سر منازل، مدارس، بیمارستان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، آمبولانس‌ها، مقر سازمان ملل، انبارهای سوخت، نیروگاه‌های برق و عملاً همه پمپ بنزین‌های جنوب لبنان، باز هم شاهدیم كه اسرائیلی‌ها زمانی كه به جبهه زمینی وارد شدند، به شدت در برابر مبارزان حزب‌الله لت و پار شدند.
در سایه این تحولات است كه دنیای عرب به قدرت بالقوه خود پی برده است. شكست‌ناپذیری مقاومت فلسطین با تمام هزینه‌هایش و بالاخره پیروزی اخیر حزب‌الله لبنان، همه و همه گواهی بر این مدعاست. در صورت بیداری این مجموعه و در صورت نرسیدن به یك توافق، روزی شاهد آن خواهیم بود كه در سایه جنگ‌های پیاپی، تل‌آویو به هدف اصلی هجوم تبدیل خواهد شد. در صورت تداوم لجاجت رهبران اسراییل است كه همه جامعه اسراییل به شدت گرفتار خواهد آمد.
بی‌شك این تنها اسراییل نیست كه هزینه‌های این كشمكش‌ها و درگیری‌ها را خواهد پرداخت. تبعیض و بی‌عدالتی‌های مداوم علیه فلسطینی‌ها و غصب حقوق آنها، روابط دنیای اسلام و غرب را بیش از پیش وخیم می‌سازد كه نتیجه بارز آن را می‌توان در تشدید نفرت خشونت دانست؛ نفرت و خشونتی كه هم اینك در جوامع غربی ظهور و بروز یافته است. برای غربیان باز هم فرصت فراهم آوردن صلح وجود دارد و باید بگوییم كه جایی برای خطای ما وجود ندارد؛ چرا كه با پیروزی حزب‌الله، جهان نوعی پیروزی خطرناك (!) را تجربه كرده است.
منبع: WWW.guardian.co.uk
منبع: ماهنامه سیاحت غرب
نویسنده: جرج گالوی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید