پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا


آشنایی با تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا
كنفدراسیون فوتبال آسیا با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴۶ كشور قاره كهن، وظیفه سنگینی بر عهده دارد. در این كنفدراسیون كه ریاست آن را «محمد بن همام» برعهده دارد، ۱۲ كمیته فعالیت داشته و بخش های گوناگون راتحت پوشش خود قرار داده اند.
در واقع حدود ۱۰۰ نفربه طور ثابت در این كمیته ها مشغول كار هستند تا فوتبال منطقه ای از جهان با جمعیت حدود ۳ میلیارد نفر را سر و سامان بخشند. پس از روی كار آمدن بن همام و بركناری تدریجی سلطان احمدشاه و پیتر ولاپان كه چند دهه بر كنفدراسیون فوتبال آسیا حكمرانی كردند، تشكیلات كنفدراسیون دچار تغییرات در زمینه دست اندركاران خود شد تا سهم كشورهای غرب آسیا و خصوصاً عرب ها در این ارگان و تصمیم گیری های كلان آن بیشتر شود. گرچه هنوز هم بیش از نیمی از اعضای كنفدراسیون را چهره های قدیمی كشورهای جنوب شرق آسیا تشكیل می دهند و عمر فعالیت برخی از ایشان در كنفدراسیون فوتبال آسیا از ۲ دهه نیز فراتر رفته است.
● محمد بن همام
▪ ملیت: قطر
▪ تاریخ تولد: ۸ می ۱۹۴۹
▪ تسلط به زبان های : عربی، انگلیسی، فرانسه
▪ مشخصات: «محمد بن همام» مردی است كه اعتقاد دارد عملكردش بیش از هر حرفی او را معرفی خواهد كرد.محمد بن همام متعهد شده تا برای اعضای كنفدراسیون فوتبال آسیا هر فرصتی جهت پیشرفت فراهم كند. او همچنین قول ایجاد یك هیأت منسجم و متحد را داده تا خانواده فوتبال آسیا را تحت هدایت خود قرار دهد.او می گوید:« این آرزوی من است كه شاهد برتری فوتبال آسیا در عرصه بین المللی باشم. با وجود وسعت قاره آسیا و مشكلاتی كه در توسعه فوتبال داشته ایم، معتقدم تا دستیابی به حضوری بهتر در دنیای فوتبال، راهی باقی نمانده است.»
● پست ها
▪ ۱۹۸۷-۱۹۷۲ ریاست باشگاه ورزشی الریان (۷ دوره قهرمان لیگ برتر قطر در مدت ریاست وی)
▪ مدتی رییس فدراسیون والیبال و تنیس روی میز قطر
▪ ۱۹۹۶-۱۹۹۲ ریاست فدراسیون فوتبال قطر
▪ ۱۹۹۶ تاكنون: عضو كمیته مشاوران دولت قطر
● سمت ها در فیفا
▪ عضو كمیته اجرایی
▪ رییس دفتر پروژه گل فیفا
▪ رییس كمیته فنی فیفا
▪ عضو كمیته مالی فیفا
● پست های قبلی در كنفدراسیون
▪ عضو كمیته اجرایی
▪ نایب رییس كمیته مالی
▪ نایب رییس كمیته توسعه صندوق كنفدراسیون
● كمیته انضباطی
این كمیته با انجام تحقیقات لازم و جمع آوری اطلاعات كافی، در صورت نیاز هر یك از فدراسیو های تحت نظر كنفدراسیون یا باشگاه ها و یا هر یك از بازیكنانی را كه از چهارچوب قوانین تخطی كرده باشند را به نسبت عملكرد خلاف قانون آنها، مجازات و محروم می كند. هیچ یك از مسؤولان فدراسیون ها یا باشگاه های مورد نظر، قبل از اعلام حكم مجازات یا محرومیت اجازه حضور در جلسات تصمیم گیری كمیته انضباطی را ندارند. این كمیته همچنین مسؤول انتخاب ناظران بازی های مختلف است.تمام تصمیماتی كه در این كمیته گرفته می شود، نهایی و غیر قابل تغییر هستند و تنها در صورت درخواست كمیته استیناف می توان درباره آنها تجدید نظر كرد.
● كمیته داوران
كمیته داوران از یك رییس و ۸ عضو تشكیل می شود كه به عملكرد مجریان قانون در باز ی ها نظارت دارد.از وظایف این كمیته، ایجاد یكپارچگی میان داوران قاره و تلاش برای هرچه بهتر به اجرا گذاشتن قانون در بازی ها است. علاوه بر ثابت نگه داشتن تعداد داوران بین قاره ای آسیا كه مورد تأیید فیفا هستند، این كمیته كلاس هایی برای داوران و اعضای اتحادیه برگزار می كند.
● كمیته فوتسال
مسؤولیت اصلی كمیته فوتسال، بهبود سطح فوتسال تیم های آسیایی در سراسر قاره است. برای رسیدن به این مهم كمیته اقدام به برگزاری مسابقات منطقه ای و قاره ای و تورنمنت های مختلف می كند. علاوه بر این، كمیته فوتسال به طور خاص به آموزش مربیان و داوران این رشته هم می پردازد. این كمیته از یك رییس و ۵ عضو تشكیل می شود.
● كمیته توسعه و چشم انداز آینده آسیا
با توجه به توسعه انجمن ملی، این كمیته، كمیته ای مهم و اساسی است كه نیازهای فدراسیون های ملی را برای تقویت آنها در توسعه و ترفیع فوتبال در كشورهای مربوطه مطالعه و بررسی می كند. همچنین از دیگر وظایف كمیته، توصیه و سفارش در تهیه تجهیزات، استخدام مربیان و دیگر پرسنل، صندوق بودجه برای جوانان و پروژه های در حال توسعه در فدراسیون های ملی می باشد.
● كمیته فنی
كمیته فنی از چرخه های حیاتی فوتبال آسیا است كه توسط اعضای این كمیته كلاس های آموزشی، سمینارها و كنفرانس هایی برای مدرسان، آموزش دهندگان، مربیان و ... برگزار می كند. همچنین این كمیته برای برگزاری و تنظیم «الگوهای مربیگری بین المللی» به اعضای اتحادیه كمك می كند. این كمیته تمام فعالیت های مربوط به توسعه و امور فنی را جمع آوری و هماهنگ می كند و به انتشار گزارش ها و اطلاعاتی درباره تمرین دادن، مربیگری و برگزاری تورنمنت ها می پردازد. این كمیته از یك رییس و ۶ عضو تشكیل می شود.
● كمیته بازاریابی و مالی
كمیته مالی از یك رییس، یك خزانه دار افتخاری و ۹ عضو اجرایی تشكیل شده است. نقش اصلی كمیته مالی، تأمین بودجه كنفدراسیون در چهارچوب مشخص شده كمیته اجرایی است. همچنین اعضای این كمیته توصیه های لازم را به همتایان خود در كمیته اجرایی می كنند تا مدیریت مناسبی بر خرج و مخارج كنفدراسیون و پاداش هایی كه به دبیر كل و هیأت دبیران و كارمندان دفتری داده می شود، داشته باشند.
● كمیته حقوقی
این كمیته از یك رییس و ۵ عضو تشكیل می شود كه تمام این اعضا باید از صلاحیت حقوقی برخوردار باشند. وظیفه اصلی كمیته، رسیدگی به مسایل حقوقی است. در تمام موارد حقوقی به وجود آمده، اعضای كمیته مشورت های لازم را با اعضای كمیته اجرایی انجام می دهند و به آنها توصیه می كنند كه چطور باید مسأله به وجود آمده را حل و فصل كنند.علاوه بر این، كمیته حقوقی وظیفه دارد به طور موشكافانه ای از به اجرا درآمدن صحیح قوانین و مقررات در فدراسیون های ملی مختلف اطمینان حاصل كند و اصلاحات لازم را برای بهبود كار كمیته اجرایی انجام دهد.
● كمیته استیناف
اعضای این كمیته از ۴ نفر تشكیل شده اند كه توسط اعضای انجمن پیشنهاد می شوند. هدف از تشكیل «كمیته استیناف» تشكیل چهارچوبی از اعضا است كه كاملاً بی طرفانه و بدون هیچ جهت گیری خاصی در مورد تمام مواردی كه به آنها ارجاع داده می شود، تصمیم گیری كنند. اعضای كمیته اجرایی و اعضای دایم كمیته های كنفدراسیون، واجد شرایط عضویت در «كمیته استیناف» نیستند. معمولاً جلسات با حضور رییس كمیته و هر۴ عضو آن تشكیل می شود اما در شرایط اضطراری در صورتی كه رییس كمیته صلاح ببیند، می تواند جلسات را با حد نصاب حضور ۳ عضو تشكیل دهد.حوزه قلمرو كمیته استیناف تا جایی است كه اعضای این كمیته می توانند به فرجام خواهی از تصمیماتی را كه در هر یك از كمیته های دائم اتخاذ شده گوش دهند و سپس درباره آن تصمیم بگیرند. تصمیماتی كه پس از بحث و بررسی كافی در این كمیته گرفته می شود، نهایی (غیر قابل تغییر) هستند.
● كمیته ساماندهی مسابقات جوانان
این كمیته مسؤول برگزاری و نظارت فنی بر برگزاری مسابقات قهرمانی تیم های امید، جوانان و نوجوانان و مسابقات زیر ۱۷ سال آسیا بر اساس چهارچوب قوانین و مقررات كنفدراسیون است.
● كمیته زنان
كمیته زنان یكی از كمیته های كنفدراسیون است كه با هدف رشد و توسعه فوتبال زنان و كمك به برگزاری و سازماندهی مسابقات آنان فعالیت می كند.این كمیته از یك رییس و ۸ عضو تشكیل شده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید