پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پاریس، شهر عاشقان


پاریس، شهر عاشقان
پاریس پایتخت فرانسه به عروس شهرهای جهان معروف است. پاریس در شمال فرانسه و در كرانه رود سن قرار دارد و یكی از مراكز اصلی فرهنگی و سیاسی اروپا و دیدنی‌ترین شهر جهان محسوب می‌‌شود. پاریس به شهر گرانی هم معروف است. علی‌رغم معماری‌های زیبا و دیدنی و مكان‌های توریستی كم‌نظیر در این شهر، از لحاظ فاصله طبقات اقتصادی و میزان فقر نیز زبانزد همگان می‌‌باشد. برخی از آثار مهم فرهنگی و تاریخی پاریس عبارتند از كاخ ورسای كه یكی از بزرگ‌ترین كاخ‌های باقیمانده از دوران پادشاهی لویی‌ها و ناپلئون است كه در روز هزاران جهانگرد برای تماشای این كاخ به پاریس می‌‌آیند. البته این كاخ در حومه شهر پاریس واقع است و به دلیل آب و هوای معتدل دارای درختان زیبایی است كه به باغ كاخ شكوه زیادی داده است. گویی درخت‌هایش را با خط‌كش یك اندازه كرده‌اند.
از معروفترین مكان‌های دیدنی موزه‌ای است كه نامش لوور است و محل نگهداری ۶۵۰۰ تابلوی نقاشی و دیگر آثار به جا مانده از گذشته‌های دور می‌‌باشد. اما معروف‌ترین خیابان جهان هم در این شهر است... شانزه‌لیزه بلواری عریض در شهر پاریس است كه به خاطر سینما‌ها و فروشگاه‌های نامدارش یكی از شناختهشدهترین خیابان‌های جهان است. فرانسوی‌ها به شانزه‌لیزه زیباترین خیابان جهان نیز می‌‌گویند و اما بلندترین برج جهان برج ایفل از نام طراح آن گوستاو ایفل گرفته شده است كه این برج را از ۱۸۰۳۸ تكه آهن و دو و نیم میلیون پیچ ساخت. سالانه نزدیك به شش میلیون جهانگرد به دیدن این برج عظیم فلزی می‌‌روند. فرودگاه شارل دو‌گل پاریس نیز یكی از زیبا‌ترین، بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌‌رود. همچنین كلیسای نوتردام كه سوژه داستان‌های ویكتورهوگو نویسنده مشهور فرانسوی بوده از معماری خاصی برخوردار است. در گوشه گوشه دیوارهای این كلیسا مجسمه‌هایی زیبا دیده می‌‌شود.كلیسای نوتردام را به بانوی پاریس می‌‌شناسند كه یكی از بهترین نمونه‌های سبك گوتیك محسوب می‌‌شود. این كلیسا در مكانی قرار دارد كه قبلا رومیها در آن معبدی برای پرستش ژوپیتر ساخته بودند. نوتردام كلیسایی است كه نظر همه جهانگردان را به خود جلب كرده است. جغرافی‌دانان می‌‌گویند: هر‌طور كه محاسبه كنید، این كلیسا درست در مركز شهر پاریس واقع شده است.سالانه تعداد زیادی از گردشگران با مذاهب و ملیت‌های مختلف برای دیدن این كلیسا به پاریس می‌آیند.
● شهر اینترنتی
یك نكته جالب توجه درباره پاریس این است كه این شهر علاوه بر حفظ آثار قدیمی و بافت سنتی خود، كاملا مدرن و امروزی است. هم‌اكنون با همت شهرداری، این شهر زیر پوشش اینترنت بی‌‌سیم و رایگان قرار گرفته و به (آن‌لاین‌ترین) پایتخت بزرگ جهان تبدیل شده است. این شهر با وجود جمعیت ۱۱ میلیون نفری خود بسیار مرتب و منظم است. یكی دیگر از نكات دیدنی این شهر ورزشگاه (استادوفرانس) است كه در سال ۱۹۳۶ برای میزبانی جام‌جهانی ۱۹۳۸ ساخته شد، گفتنی است كه در زمان جنگ دوم جهانی، این ورزشگاه به اردوگاه‌ اسرای جنگی تبدیل شده بود. البته یك مكان دیدنی دیگر برای جهانگردی این شهر كه بسیار جالب توجه است، دروازه ورودی شهر پاریس به نام (سرباز) است كه مهم‌ترین رویدادهای سیاسی این كشور در این مكان اتفاق افتاده است. پس از گذشت سال‌ها از زمان حكومت (ناپلئون بناپارت) كه فرانسه را به ابرقدرتی در دنیا تبدیل كرده بود، خیلی از مردمان این كشور از او به نیكی یاد می‌‌كنند و قاب‌های نقاشی شده ناپلئون در خانه‌های فرانسوی‌ها به چشم می‌‌خورد. همچنین (ژان وارژان) كه شخصیت اصلی داستان بینوایان، نوشته (ویكتورهوگو) است و بارها از روی آن، فیلم‌های مختلفی ساخته شده در بین مردمان فرانسه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و موزه‌ای در پاریس نیست كه تصویری از (ژان‌وارژان) نداشته باشد.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید