پنج شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ / Thursday, 2 April, 2015
درباره حسین شیخ زین الدین

درباره حسین شیخ زین الدینـ درباره حسین شیخ زین الدین، معمار و شهرساز
ـ متولد ۱۳۲۰ تهران
ـ دانش آموخته كارشناسی ارشد رشته معماری دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ۱۳۴۶
ـ آغاز فعالیت حرفه ای به عنوان مهندس مشاور، ۱۳۵۳
ـ مدیرعامل یكی از دفاتر مهندسان مشاور
ـ نامزد انتخاب «شصت چهره برگزیده درشصت سال» از سوی كانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، ۱۳۷۹
ـ دریافت نشان معماری ایران (استاد پیرنیا)، ۱۳۷۹
ـ طراحی و مدیریت در طرح های گوناگون، اداری، دولتی، عمومی، دانشگاهی، سفارتخانه ها، بهسازی و مرمت بناهای تاریخی و مجموعه های صنعتی، ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵
ـ عضویت در شورای مشورتی شهر تهران در معاونت فنی و عمرانی شهرداری، ۱۳۷۱
ـ عضویت در شورای آموزشی گروه معماری در دانشگاه آزاد واحد تهران از سال ۱۳۷۱
ـ عضویت در شورای طرح نوسازی اطراف فلكه حرم امام رضا (ع)، ۱۳۷۲
ـ عضویت در شورای تخصصی بافت های شهری، وزارت مسكن وشهرسازی از سال ۱۳۷۶
ـ عضویت در شورای تخصصی شهر تهران، ۱۳۷۸
ـ عضویت در شورای راهبری طرح ها در وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۸
ـ عضویت در گروه معماری و شهرسازی مركز بین المللی گفت وگوی تمدن ها، ۱۳۷۹
و ...
چیزی كه معماری مدرن و معاصر ما را در بی شكلی شایع آن بالاخره شكل می دهد، نه فقط حضور كسانی است كه به مدد تحصیل آكادمیك در این رشته توانسته اند مدرك و مأخذی پیدا كنند، كه شور شخصی و تلاش فردی معدود آدم هایی است كه در جست وجوهای خود مكاشفه ای داشته و درسی گرفته و با عنایت به یك سری اصول دیواری بالا برده اند. در این مجموعه گشوده و گاهی ناهمگون كه هنوز هیچ چیز درست و دقیق دلالت بر مجموعه بودن آن ندارد و هرگز صدایی جمعی از آن به گوش نمی رسد، یكی هم مهندس «حسین شیخ زین الدین» است كه در طول حضور حرفه ای و هنری خود آفرینه هایی سزاوار تأویل و تفسیر به جا گذاشته و مجال داده تا از آن آفرینه ها، حالا به یك جمع بندی جامع برسیم. این معمار معاصر نیز شاید از جمله اهالی چنین حرفه و هنری است كه داعیه خلق آثاری اجتماعی دارد و در بحث از هنر و دانش این میان رشته (معماری) بیشتر حرف از هنر به میان می آورد و جهان بینی معمارانه خود را چنین بازگو می كند: «بخش هایی از هنر، مانند معماری كه تنها در خلاقیت صرف خلاصه نمی شود و آثار آن بی واسطه در شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع مؤثر می افتد، درواقع تأثیر مستقیم خلاقیت در گذران امور جامعه به حساب می آیند. صاحبان این نوع هنرها خود شخصیتی دارند كه باید آن را همچون دیگر هنرمندان درسایه خلاقیت ها و حساسیت هاشان كسب كنند. بروز و ظهور این شخصیت، اما، باید با قواعد شناخته شده و مرسوم جوامع صورت بگیرد. بنابراین معماران در واقع دو لایه شخصیتی دارند؛ لایه خلاق و لایه مدیر. در دنیای امروز پایه شخصیت معمار لایه خلاق اوست. امروز شاید بیش از همیشه نیاز داریم كه افراد جامعه را، كه هم سفارش دهندگان معماری به شمار می آیند و هم مصرف كنندگان و مخاطبان آن، با سطحی از خواست و سطحی از استفاده آشنا كنیم تا همین به فضاهای مطلوبی بینجامد؛ فضاهایی كه در آن ها بتوانیم از تعالی سخن بگوییم. به عبارتی هیچ پیشرفتی در عرصه معماری حاصل نمی شود، اگر شما پیش تر تصوری از كمال، تعالی و بهبودی در عملكردها و خواست ها سامان نداده باشید. بنابراین یك معمار باید در ساخت و پرداخت فضاها، كاری بیشتر از یك ساخت و ساز صرف انجام بدهد و آن ایجاد چنین تصوری است.»
شیخ زین الدین، اینجا كلام را برای معمار ابزار و وسیله نمی داند و برای رسیدن به این مقصود كافی نمی شمارد. او معتقد است كه معمار با فیلسوف متفاوت است و «فضا»ی مورد اشاره حتماً آن فضای فكری فیلسوفانه و كلامی نیست: «معمار با آفرینش فضا تصوری كامل تر را به وجود می آورد و به همین دلیل است كه هم بسیار مورد تحسین و هم بسیار مورد انتقاد قرار می گیرد. و این یك قاعده انسانی است كه هر شخصی ما را از فضای این عادت به فضای جدیدی راهنمایی كند بشدت مورد اعتراض یا تشویق واقع می شود. بنابراین تا زمانی كه معماری وجود دارد و معمار به خلاقیت خویش ادامه می دهد، همواره در معرض پاسخگویی، اقناع دیگران و نوید اعتلا و تكامل فضای فرهنگی است. كوششی كه آسان نیست و آسان به دست نمی آید». این معمار باتجربه كه تاكنون در طراحی طرح های بسیاری حضور داشته و مدیریت خیلی از طرح های معماری را برعهده گرفته است، لازمه این دینامیسم و این حركت همیشه و همواره را وجود فضایی دعوت كننده و آزاد و همدلی بسیار با هنرمند عنوان می كند و معتقد است: «در مقابل هنرمند نیز باید تعهد اعتلا بخشیدن به جامعه خویش را سنگ بنای بنیادین خلاقیت خود بداند، تا بدین گونه رابطه دوسویه ای ایجاد شود كه نتیجه آن پیشرفت ذهنی و مادی باشد».
آغاز تحصیل در دانشگاه و رابطه استاد و شاگردی را شیخ زین الدین مصداق ناقصی می داند از چیزهایی كه گفته است. او اینجا و در بازگشت به دوران تحصیل خود در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران چنین یادآوری می كند: «استاد ما رابه فضاهای جدیدی از كار خلاقه و ذهنی رهنمون می شد و ما به عنوان شاگرد بخشی از این فضا را درك می كردیم و شوق كشف بیشتر ما را به فضاهای بهتری سوق می داد و گاهی با كمال تعجب درمی یافتیم كه بسیاری از یافته های پیشین ما باید به طور كلی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. در آن ایام بسیاری از استادان مسلم هنر جهان برای ما قدر و قیمت و اهمیت امروز را نداشتند. آنها فضاهایی را عرضه می كردند كه فضاهای معتاد و مألوف ما نبودند. به همین دلیل ما هم با آمیزه ای از شوق و انكار و تردید انتخاب هایی می كردیم و از رهگذر همین انتخاب ها، هم خود را تعالی می بخشیدیم و هم شخصیتی برای خود می ساختیم كه هر روز باید مورد تجدیدنظر قرار می گرفت. این دینامیسم آموزشی به ما یاد داد كه بجز اصول همه چیز باید هر روز مورد آزمون واقع شود و بهتر و كامل تر بنماید. این روند آن تعهدی را كه هرگز از پای نایستیم و همواره خود را تا پایان عمر دانشجو بدانیم، در شاگردان رسوخ می داد».
در این میان و در گذار از گذشته ها، معمار معاصر ما حرفی هم از جهانی شدن می زند و آن را انكارناپذیر می داند. او معتقد است كه معماری برآوردن نیازهای خاص فضایی انسان هاست و با زبان روز و با پیروی از باورها، سلایق و ساخت ذهنی جوامع پیش می رود: «زبان معماری به درجه استحكام تمدنی ماست و امروزه زبان جهانگیری است كه فناوری و علم از ابزارهای عمده تحقق خلاقیت در آن به شمار می آیند.
بنابراین ما خود به خود و چه بخواهیم و چه نخواهیم، به موج جهانی پیوسته ایم. مگر آن كه از علم و فناوری روی بگردانیم، كه ممكن نیست. برخی از نیازهای ما به دلیل انتخاب های پیشین به صورت یك امر جبری درآمده اند. برای نمونه ما نمی توانیم از جمعیت های بزرگ در شهرها بگریزیم. اتومبیل بخشی از زندگی ماست. سفرهای ما با هواپیماست. به همین دلایل هم نیازهای یاد شده، فضاهایی را می طلبد كه به كمك فناوری و علم ایجاد می شود. فرودگاه را باید با معیارهای بین المللی بسازیم و شهرها را براساس همان ناگریزی ها و همین طور تا آخر. بنابراین مهم ترین نكته ما معماران امروز خلاقیت در سطحی است كه با جریان تمدنی پیشرفته فاصله چندانی نداشته باشد». شیخ زین الدین به همین دلایل، آموزش معماران فردا را مشروط و منوط به توجه به باورهای اساسی ما و پیشرفت عالم می داند و باورهای ما و پیشرفت های بشریت را از یك نوع و خانواده می داند: «وظیفه ما اینجا كشف همگونی های آنهاست و تضادها و ناهمگونی ها نباید ناامیدمان كند. به عبارتی روشن تر حفظ اصول ما در گرو كشف همین همگونی هاست. درابتدای كار و دركشورهای كمتر توسعه یافته، بومی سازی دستاوردهای بشری به صورتی خام دستانه انجام می گیرد كه نتیجه آن هم ایجاد موجوداتی ناقص الخلقه است. باید توجه داشته باشیم كه ریشه ها و استحكامات تمدنی ما اجازه می دهد كه ما مرتكب این خام دستی ها نشویم.»
وقتی از شیخ زین الدین درباره دوران تحصیل اش در دانشگاه می پرسم و مهمترین رویدادی كه آن دوره را به دنیای حرفه ای او پیوند می زند، بی مقدمه می گوید: «مهمترین اتفاق آن دوره این بود كه به صورت یك نوجوان معمولی دبیرستانی وارد دانشكده هنرهای زیبا شدم. سیستمی كه تا آن وقت بدان عادت كرده بودم در این خلاصه می شد كه معلمی درس منظمی بگوید و ما هم در یك محدوده مشخص این درس را فرابگیریم. در مدرسه هنرهای زیبا به جز برخی از دروس خاص كمی و ریاضی، باقی درس ها سیال بود و محدوده مشخصی نداشت. استاد ما قرار بود ما را به سمت یك سلیقه متعالی و یك خلاقیت، كه حتی قادر به برگردان و تغییر آن به كلمات نبود، راهنمایی كند. ما تا قبل از آن فقط به مدد واژگان می آموختیم. واژگان از ما گرفته شد و نمونه هایی بدون كلام، با اشارات گنگ، به ما نشان داده می شد. روزگار سختی بود یا باید از این رشته صرف نظر می كردیم و یا باید روی پای خودمان می ایستادیم و به كمك اشاره ها به شهودی می رسیدیم كه می توانستیم چیز نویی راخلق كنیم. داستان مدرسه در كشف هر روزه شوق، اعتماد و بی اعتمادی و تجدیدنظر می گذشت، اما بزرگترین دستاورد این نحوه آموزش برای ما این بود كه آموختیم چگونه اشاره ها را بگیریم و با جهان ارتباط برقرار كنیم. استادان ما سلیقه های كامل و فرهیخته را به ما نشان می دادند و ما باید عنصر زیبایی و مطلوبیت را از میان آنها كشف می كردیم و بامهارت به كار خلق معماری می پرداختیم.»
معمار معاصر ما كه همین جا از مهندس «هوشنگ سیحون» به عنوان بهترین معلم دوره دانشگاه خود یاد می كند، حالا و بعد از گذشت سال ها، آثاری از خود به جا گذاشته است كه در هر كدام از آنها به باورهای بنیادی خود پایبند بوده است. برای نمونه او در طراحی سفارت ایران در ژاپن (توكیو) به انطباق كامل اثر با زمینه كلی شهر توكیو و آخرین زبان بین المللی ، درساختمان حافظیه كه برای اقامت اجلاس سران كشورهای اسلامی طراحی كرده ، به انطباق كامل بنا با باغ سعدآباد و رسمی بودن فضا، در موزه فرش تبریز به هماهنگی و هم كناری بامسجد كبود و به كارگیری زبانی جدید و در برج نوآور خیابان ونك كه مركزی بسیار شفاف در كالبدی سنگین تر است، به نور و میل فضای كلی كار به داخل توجه كرده است. این توجه در دیگر آثار شیخ زین الدین نیز بسته به مفهوم اصلی كار نیز تكرار می شود، به طوری كه ردپای آن را در طرح هایی چون سفارت ایران درتاجیكستان، بازسازی مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار)، بازسازی مجلس شورای ملی سابق و ... نیز می توان دید و دریافت.
زینب حسینجانی
منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
گیاهان آپارتمانی , اکسپو میلان , کارگردان , نیروهای پیشمرگه , ماموریت جنگی , هبی , همسر بغدادی , رفاه اجتماعی , سیدرضا اورنگ , سرقت اموال , اینگمار برگمان , سکته مغزی , استیون اسپیلبرگ , ليونل مسى , مفتی اعظم , لنی ریفنشتال , اینستاگرام , ارسال , شش‌ماهه سربازان , عرفه ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
باز جواب گفتن آن کافر جبری آن سنی را کی باسلامش دعوت ... , منابع و مدارک غیرمادی , جغرافیای سیاسی , ای قلب و درست را روایی , یخچال میبد , پراکنده‌نشینی , مفهوم نسبتاً پایدار , یکی مایه‌ور پور اسفندیار , خمپاره‌اندازها , بازآمدم بازآمدم از پیش آن یار آمدم , انواع کشتی , ژنتامیسین سولفات (موضعی) - GENTAMICIN SULFATE (Topical) , مرکوسور [Mercado Comun del Sur [Mercosur , دستگاه غده‌های درون‌ریز (endocrine glands) , خانه‌ها، محله‌ها و معماری‌های قدیمی (۳) , تنفس , جدول میزان واردات و صادرات ایران با نروژ در طول ۸ سال (ارقام به میلیون کرون) , دوست چنان باید کان منست , زندگی کوچ‌نشینی در ایران , ایضاله , عوارض طبیعی , قلعه کوه‌زاد , طول دورهٔ آبستنی , مطالعات تحلیلی , عدم انجام تکالیف , عدم ترمیم , عوارض جانبی , مراقبت‌ عالى از کودک , شهید بلخی , بقاء علف‌کش ,

وبگردی
من روحانی هستم ۲ - مک فارلین - این ویدئو گزیده ای از فیلم «من روحانی هستم ۲»، ساخته «فرورتیش رضوانیه» است که سال ۱۳۹۲ در پاسخ به مستند دانشجویی «من روحانی هستم» ساخته شد.
برخورد 65 خودرو در آزادراه کرج - قزوین/ عکس - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز از دو تصادف همزمان زنجیره ای 65 دستگاه خودرو سواری در لاین شمالی و جنوبی آزاد راه کرج - قزوین خبر داد که 29 مجروح بر جا گذاشت .
آزاده زارعی با یک گریم عجیب در نقش پسر / تصاویر - فرزاد حسنی و آزاده زارعی در فیلم توقیفی. فيلم «آمین خواهیم گفت» به کارگردانی و نویسندگی سامان سالور ساختهٔ سال 1389 است. این فیلم برای اولین بار در سی امین جشنواره فیلم فجراکران شد.
پناهندگی در اوج مذاکرات هسته‌ای - در اوج مذاکرات هسته‌ای و در شرایطی که اصلی‌ترین مساله این روزهای رسانه‌های ایران آگاهی از سرنوشت مذاکرات هسته‌ای است، ماجرای رقم خورده توسط امیرحسین متقی، خبرنگار یک رسانه کم‌تاثیر، یک نکته را برای هر فرد پیگیر مسائلی از این دست روشن کرده؛ خوب یا بد، در زبان فارسی کلمه مناسبی برای توصیف کار انجام شده وجود ندارد.
تصاویر آخرین وداع خانواده با میلاد در فرانسه - میلادم، پاره تنم، عزیزم نجیب‌ترین انسان زندگیم، پسر وفادارم، تو را دوست دارم، همیشه در دینمان هر آنچه پیش می‌آید میگوئیم راضی هستیم به رضای خدا ولی میلادم پسرم پاره‌تنم این بار فریاد میزنم: من اصلا راضی به رضایت خدا نیستم، منتظرم تو پیشم برگردی، میلاد عزیزم همیشه در قلب منی.
80 هزار افغان در استادیوم آزادی - دیدار تیم های ملی فوتبال امید ایران و افغانستان بعدازظهر امروز یکشنبه با پیروزی شش بر صفر تیم ملی امید ایران در ورزشگاه آزادی تهران به پایان رسید.
فیلم نجات باورنکردنی یک خلبان - این خلبان شیردل پس از آنکه یک بال هواپیمایش را در نمایش هوایی از دست داد با خونسردی و به سلامت بر زمین نشست.
فرخنده زنده زنده سوزانده شد / تصاویر - گروهی از مردم افغانستان در کابل پایتخت این کشور یک زن را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و کُشتند. مقامات امنیتی در کابل با تأیید این خبر اعلام کردند که مردان خشمگین در مرکز شهر، یک زن را که گفته شده قرآن را به آتش کشیده کشتند.
پاسخ فرزاد حسنی به افشاگری آزاده نامداری - بر فرض محال اگر این ادعاهای کذب صحت هم داشت، آیا این روش درستی برای بیان آنهاست؟ ریختن آبروی دیگران و حتی خانواده خود به چه قیمتی؟ به قیمت پخش تصویرمان از تلویزیون؟! انسان ها را از روشی که برای رسیدن به هدفشان انتخاب می کنند بشناسید...
عکس ضرب و شتم آزاده نامداری و افشاگری بی‌سابقه - آزاده نامداری با به اشتراک گذاشتن عکسی تلخ و دردناک از آثار شدید ضرب و شتم روی صورت و چشم خود، از اتفاقاتی غیرقابل باور مربوط به زندگی گذشته اش . آقای حسنی چهل تا فایل صوتی دست من داری که مدت هاست حتی خودم گوشش ندادم.
شایعه رابطه احسان علیخانی و آزاده نامداری! / تصاویر اینستاگرام - توضیحات آزاده نامداری درباره یک شایعه - امروز آقای علیخانی چون صفحه‌ای دراینستاگرام ندارن ازمن خواستن توضیحی به هوادارانشون ودوستای خوب خودم بدم.
دختر گلفروش تجریش پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی - دختر گلفروش میدان تجریش. این همه چیزی بود که از پدیده این روزهای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌دانستیم و البته چند عکس که از او منتشر شده بود. دختری که با ظاهری خاص توجهات را به خود جلب کرده بود.
شبکه‌های اجتماعی با ما چه کرده‌اند / فیلم - شبکه‌های اجتماعی چگونه ما را منزوی کرده‌اند. آیا شما هم ساعت‌های زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی میکنید حتما این ویدیو را نگاه کنید.
پربازدیدها
رییس جمعیت هلال احمر بندر «دیر» خبر داد: نجات 8 مسافر از غرق شدن + عکس - رییس جمعیت هلال احمر بندر «دیر» در استان بوشهر گفت: هشت مسافر نوروزی که قایق تفریحی آنها در حوالی این بندر با یک شناور باری برخورد کرده بود، با تلاش ...
آمریکا از اتخاذ موضع گیری های پوچ پرهیز کند/ یادآوری شکست‌ها - وزیر دفاع کشور مان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه وزیر دفاع آمریکا گفت: اگر اشتون کارتر شکست های گذشته و اخیر آمریکا در منطقه و جهان را به خاطر می آورد، از بیان اینگونه اظهارات پوچ پرهیز می کرد.
بهره‌مندی 98 هزار نفر از وسایل توانبخشی - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از واگذاری وسایل توانبخشی به 98 هزار نفر در سال 93 خبر داد.
جلسه 500 دقیقه‌ای ظریف و کری تا سحرگاه روز هشتم - جلسه محمدجوادظریف و جان کری لاینقطع تا ساعت 5:50 صبح روز پنجشنبه استمرار داشت و در این ساعات بود که طرفین به نشست خاتمه دادند تا نشستی هشت و نیم ساعته ثبت شود و این دو رئیس دستگاه دیپلماسی با 500 دقیقه مذاکره بدون وقفه، یکی از کم‌سابقه‌ترین مذاکرات را در تاریخ ثبت نمایند.
اروپا حمله به غیرنظامیان یمن را محکوم کرد/کنسولگری روسیه آسیب دید - اتحادیه اروپا حملات سعودی به غیرنظامیان ، بیمارستان ها ، منازل و مدارس در یمن را محکوم کرد.
تاثیر مذاکرات هسته ای بر تورم سال 1394 چگونه خواهد بود؟/بررسی سه سناریوی تورمی - اقتصاد کلان - روند نزولی تورم در سال 1393 به عنوان یکی از دستاورهای مهم اقتصادی دولت یازدهم هواره مطرح بوده است.
پوشش 225 نقطه شهر تهران توسط آتش‌نشانی/ حضور 700 آتش‌نشان در سطح شهر - سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: امروز 225 نقطه شهر تهران را با خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت در پارک‌ها و بوستان‌های داخل شهری و جنگل‌های حاشیه شهر به طور کامل تحت پوشش نیروهای آتش نشانی قرار دارد.
دست‌اندازهایی از جنس سنگ و فولاد - بر اساس پیش‌بینی های صورت گرفته قرار بر این شده که تا 10 سال آینده شاهد تولید 55 میلیون تن فولاد باشیم اما در این میان مشکلات و دست اندازهای زیادی برای تحقق این هدف وجود داشت تا جایی که فولاد و سنگ آهن لقب پرماجراترین صنعت معدنی را در سال 1393 به خود اختصاص داد.
روایت «کامران نجف زاده» از قهر «مهندس غرضی» در برنامه سال تحویل - کامران نجف زاده مجری و خبرنگار تلویزیون که امسال اجرای برنامه سال تحویل شبکه دو را بر عهده داشت از قهر مهندس غرضی به دلیل معطل شدن در برنامه سال ...
امیر جعفری: باور کنید من خوش اخلاق هستم! - بازیگر سریال "تعبیر وارونه یک رویا" گفت: تعطیلات نوروز شیرین‌ترین خاطره‌ها را برایم رقم می‌زند و به نظرم عیدی نوروز باید برج باشد!




Copyright © 2008 - 2015 vista.ir. All Rights Reserved