پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پیوند قلب و قامت


پیوند قلب و قامت
این آلبوم عكس دوران جوانی شماست. وقتی جوانی رعنا و خوش‌تیپ بودید. آن روزها را هنوز خوب به یاد دارید كه وقتی از كوچه گذر می‌كردید، همه صف می‌كشیدند تا قد و بالای بلند و اندام قوی شما را نظاره كنند. حالا ۵۰ تا ۶۰ سال از آن روزها می‌گذرد. تصور نمی‌كنید قدتان كوتاه‌تر شده است و خموده‌تر به نظر می‌رسید؟
از آنجایی كه كار دانشمندان این است كه ارتباط بین وقایع را پیدا كنند و آنها را به هم ربط دهند، از جدیدترین مطالعه خود به ارتباط جدیدی در زندگی سالمندان پی برده‌اند: <سالمندانی كه كمتر خموده می‌شوند، طول عمر بیشتری دارند.>
نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد پدر بزرگ‌هایی كه در طول ۲۰ سال قدشان یك و نیم اینچ یا بیشتر ۳ سانتیمتر یا بیشتر) كوتاه شود، ممكن است زودتر از دیگر همسالان‌شان از دنیا بروند. این سالمندان بدشانسی دیگری هم دارند و آن این است كه بیش از دیگر سالمندان در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.
● قد رعنا؛ سلامتی رعناتر
همه می‌دانند كه وقتی پا به سن می‌گذارند، خموده‌تر شده و قدشان كوتاه‌تر می‌شود. پیش از این، مطالعات اندكی درباره اثر این كاهش قد بر سلامتی سالمندان انجام شده بود، گرچه مطالعات زیادی درباره پوكی استخوان و تحلیل استخوان‌ها در دوران سالمندی انجام شده است.
بنابراین كار این گروه تحقیقاتی بسیار جالب است. آنها تلاش كردند ارتباط بین كاهش قد سالمندان را با سلامتی آنها كشف كنند. دكتر <وانامت> كه سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد معتقد است كاهش قد سالمندان شاخص جدیدی برای ارزیابی میزان سلامتی آنهاست.
كاهش قد سالمندان معمولا همراه با سایر نشانه‌های سستی و ناتوانی مانند كاهش وزن، دشواری حركت كردن مشكلات تنفسی و مشكلات اسكلتی و عضلاتی مانند آرترایتیس بروز می‌كند.
بسیاری از متخصصان طب سالمندان معتقدند كه همراه با كاهش ارتفاع قد سالمندان، سایر مشكلات مانند استئوپروز (پوكی استخوان)، بیماری‌های قلبی، افزایش كلسترول خون و افزایش فشار خون نیز از راه می‌رسند. گرچه هنوز دلایل روشنی برای اثبات این ادعا وجود ندارد ولی محققان اعتقاد دارند سلول‌های التهاب خونی و چربی‌های موجود در خون كه در سنین سالمندی رو به افزایش می‌گذارند در كاهش تراكم استخوانی در این سنین موثرند. نتایج این مطالعه كه در جدیدترین شماره مجله انجمن متخصصان داخلی انگلیس به چاپ رسیده است نشان می‌دهد پدر بزرگ‌ها می‌توانند با انجام حركات ورزشی منظم و تقویت عضلاتشان،‌ به حفظ قد خود و پیشگیری از خمودگی و كاهش وزن خود كمك كنند.
● با یوگا قد بلند بمانید
نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد انجام حركات ورزشی یوگا می‌تواند به حفظ قد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها كمك كند. در دوران سالمندی آنچه از ناتوانی و كارافتادگی شما پیشگیری می‌كند، انجام حركات فیزیكی و فعال نگاه داشتن بدن است، بنابراین تنها نسخه برای سالمندی توانا و با تحرك بودن، تقویت قدرت و نیروی جوانی است.
محققان در سال ۱۹۷۰ از ۴۲۱۳ مرد انگلیسی دعوت به همكاری كردند. این مردان در آن سال‌ها ۴۰ تا ۵۹ سال سن داشتند. دانشمندان قد این مردان را اندازه‌گیری كرده و ثبت كردند. سپس ۲۰ سال بعد هنگامی كه این آقایان به پیرمردهایی ۶۰ تا ۷۹ ساله تبدیل شده بودند، دوباره به سراغ آنها رفتند. تقریبا ۱۵ درصد این پدربزرگ‌ها در طول این ۲۰ سال تا بیش از ۳ سانتی‌متر كوتاه‌تر شده بودند. این محققان اعتقاد دارند كه پوكی استخوان نقش اصلی را در كاهش قد این پیرمردها برعهده داشته است.
با بالا رفتن سن سطوح بین مهره‌های ستون فقرات سایش پیدا كرده و از ارتفاع ستون مهره‌ها كاسته می‌شود. همچنین با تحلیل طول استخوان‌ها به دلیل پوكی استخوان، این استخوان‌ها كوتاه‌تر می‌شوند.
جالب اینجا بود كه این محققان فقط به متر كردن طول قد این مردان بسنده نكردند بلكه در طول این سال‌ها شیوه زندگی و پرونده پزشكی این پیرمردها را بعد از این مورد مطالعه قرار دادند. در پایان این ۲۰ سال دوباره قد و پرونده پزشكی پدربزرگ‌ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس ۶ سال بعد از آن نیز، دوباره محققان به سراغ آنها رفتند این در حالی بود كه ۷۶۰ نفر از آنها از دنیا رفته بودند.
جالب اینجا بود كه ۶۰ درصد سالمندانی را كه از دنیا رفته بودند، سالمندانی تشكیل می‌دادند كه طول قدشان پس از گذشت ۲۰ سال، ۳ سانتیمتر یا بیشتر كوتاه شده بود.
هنگامی كه این محققان برای بررسی روش زندگی این سالمندان، كشیدن سیگار، مصرف الكل و زمینه بیماری‌های قلبی این سالمندان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند، مشاهده كردند كه رابطه معنی‌داری بین كاهش قد و شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس وجود دارد، یعنی سالمندانی كه طول قدشان كاهش یافته بود، بیش از دیگران به بیماری‌ قلبی و مرگ ناشی از آن دچار شده بودند. گرچه هنوز خیلی زود است كه بگوییم طول قد سالمندان ،كلید طلایی تعیین كننده طول عمر آنهاست ولی آنچه مشخص است ورزش و حفظ توده عضلانی و قدرت عضلانی نقش مهمی در یك سالمندی سالم و به دور از ناتوانی دارد.
● راه و رسم ورزش سالمندان
در سنین سالمندی شاید اعضای خانواده از شما انتظار نداشته باشند در كلاس ورزشی و یا باشگاه محل سكونت ثبت نام كنید، ولی وقت آن رسیده است كه دست از توقعات و انتظارات دیگران بكشید و به فكر سلامتی خودتان باشید.
قبل از هر چیز باید به سراغ پزشكتان بروید و برنامه ورزشی خود را با او در میان بگذارید. پزشك سنگینی برنامه ورزشی شما را كنترل خواهد كرد و توصیه‌های لازم را برای ورزش كردن ایمن به شما خواهد كرد. شما در این سنین به دلیل كاهش تراكم استخوان‌ها و شكنندگی آنها باید بسیار مراقب باشید.
در این جلسه معمولا پزشك سلامت قلب و عروق شما را برای بررسی عملكرد مناسب آنها ارزیابی خواهد كرد. بنابراین می‌توانید با چكاپ كامل آماده ورزش كردن شوید. در باشگاه ورزشی از اینكه هم باشگاهی‌های شما جوان‌تر هستند نترسید و هم‌پای آنها ورزش كنید.
معمولا مربی ورزشی شما در هنگام انجام هر حركت توصیه‌های لازم را برای شما خواهد كرد تا بتوانید آن حركت را در شرایط ایمن انجام دهید. قدم بعدی را فقط و فقط باید خودتان بردارید و آن هم این است كه خمودگی و ناله كردن و ناتوانی را كنار بگذارید. همین كه پشت خود را صاف كنید و راست و مستقیم راه بروید، ۲ تا ۳ سانتیمتر به قد شما افزوده می‌شود، بنابراین عادت به قوز كردن و ناتوانی را كنار بگذارید.
تقویت عضلات كمر، پاها و شكم به حفظ قد شما در این سنین كمك شایانی می‌كنند و این عضلات سفت و محكم می‌توانند اسكلت بدنتان را راست و مستقیم بدون خمودگی نگه دارند. در این شرایط شما با ورزش كردن به صورت غیرمستقیم به سلامت قلب و عروق خود كمك كرده‌اید بنابراین بی‌دلیل نیست كه می‌گویند <قد سالمندان شاخص جدیدی برای ارزیابی سلامتی آنهاست.>
دكتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید