یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ / Sunday, 25 February, 2018

سلامت و بهداشت روانی در قرآن


سلامت و بهداشت روانی در قرآن
در قرآن كریم آیات بسیاری وجود دارد كه فطرت وجودی انسان و حالات گوناگون روان او را متذكر شده علل و عوامل انحراف و بیماری ها و همچنین راه های تهذیب و تربیت و درمان روان انسان را نشان داده است.
آیاتی كه در خصوص روان انسان در قرآن كریم وجود دارند نشانه هایی هستند كه انسان برای شناختن خود و خصلت های گوناگونش می تواند از آن ها راهنمایی بجوید و برای دست یابی به روشی درست به منظور تهذیب و تربیت نفس خویش، توسط آیات مزبور ارشاد شود. ما به طور كامل می توانیم به كمك حقایقی كه در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانی او آمده است، به ترسیم چهره ای درست از شخصیت انسانی راهنمایی شویم و نیز انگیزه های اصلی محرك رفتار انسان و عواملی را كه در هماهنگ كردن شخصیت و تكامل و ایجاد بهداشت روانی او تاثیر به سزایی دارند، بشناسیم تا «روان شناسی قرآن» به صورت هماهنگ و منسجم در اختیار ما قرار گیرد.
روان شناسان جدید به دلیل این كه در پرتو پژوهش های خویش روش علوم تجربی را به كار می گیرند، خود را تنها در چارچوب بررسی آن بخشی از پدیده های روانی كه امكان مشاهده و بررسی موضوعی آنها وجود دارد، محصور می كنند و از پژوهش و كاوش درباره بسیاری از پدیده های مهم روانی كه از محدوده مشاهده و آزمون تجربی نمی گنجند، دوری می كنند. از این رو، كار بررسی در مورد «نفس» را از حوزه پژوهش های خود كنار گذاشتند، چون «روان» چیزی نیست كه بتوان آن را دید و یا به آزمایش گذاشت. به همین دلیل، این ها بررسی های خود را تنها به آن بخش از «رفتار» انسان كه قابل مشاهده و ارزیابی است، محدود می كنند؛ حتی برخی از روان شناسان معاصر پیشنهاد كرده اند كه نام «روان شناسی نوین» به «رفتارشناسی» تغییر یابد؛ زیرا روان شناسان كنونی بیشتر به بازتاب های رفتاری انسان توجه دارد نه به خود روان؛ از این رو نمی توان آن را دانش روان شناسی دانست.
یكی از پیامدهای گرایش به تطبیق روش های علوم تجربی در حوزه پژوهش روان شناسی این بود كه تنها به پدیده های روانی ناشی از فعالیت های فیزیولوژیك بسنده شد و بعد معنوی و حقیقت انسان در پژوهش ها به دست فراموشی سپرده شد؛ از این رو از تحقیق درباره مساله عشق، محبت و مانند آن بازماندند و از بحث در مورد كیفیت هماهنگی میان شخصیت انسان از طریق ایجاد توازن میان جنبه های مادی و معنوی او و موضوعات دیگری از این دست كنار گذاشته شد.
البته در سال های اخیر كوشش هایی از سوی روان شناسان در جهت شناخت روان آغاز شده است و توجه بیشتری نیز به ساز و كارها و عوامل سازنده واكنش ها و غرایز انسان و به پدیده های اصلی روانی چون محبت، عقل، شعور، آگاهی و ارزش های دیگر انسانی مبذول شده است ولی با این همه هنوز در آغاز راهی بس دشوار و دراز هستند.
● انگیزه های رفتار در قرآن
انگیزه ها نیروهای محركی هستند كه در موجود زنده حالتی از نشاط و فعالیت برمی انگیزد و رفتارش را آشكار می سازند و او را به سوی هدف یا هدف های مشخصی راهنمایی می كنند. انگیزه ها وظایف ضروری و مهمی برای موجود زنده انجام می دهند. در واقع این انگیزه ها هستند كه انسان را به برآوردن نیازهای اساسی و ضروری زندگی و ادامه آن وا می دارند؛ و نیز او را به انجام بسیاری از كارهای مهم دیگر كه در هماهنگ كردن انسان با محیط زندگی مفید هستند، بر می انگیزند.
این انگیزه ها یا جسمی یا روانی هستند. انگیزه های جسمانی برای حفظ نفس و بقای فرد و نوع مهم است، مانند گرسنگی، تشنگی، خستگی، گرما و سرما، درد و تنفس و انگیزه های جنسی. اما انگیزه های روانی، انگیزه هایی هستند كه به طور مستقیم نمی توان آنها را به حالت فیزیولوژیك بدن كه نتیجه نیازهای جسمانی هستند برگرداند ولی ارتباط با آنها دارند مانند عشق و محبت كه در نتیجه تاثیر و تاثر مهارت ها و عوامل رشد اجتماعی فرد به وجود می آیند. البته همه روان شناسان به وجود «عناصر فطری» در انگیزه های روانی اذعان دارند. در حقیقت انگیزه های روانی و نیازهای روحی، نیازهای فطری و اساسی در سرشت انسان هستند كه قابل فراگیری و اكتساب از محیط اجتماعی نیست، مانند نیاز به پیوستگی به دیگران، نیاز به بزرگی و ارجمندی، نیاز به هویت، و نیازهای دیگر.
پس اگر نیازهای معنوی در برگیرنده جنبه های معنوی نیازهای انسان هستند؛ مانند: عدالت خواهی، نیكی، زیبایی، نظم و اتحاد، این نوع نیازهایی كه فطری هستند موجب تكامل، رشد و بالندگی شخصیت فرد می شود و انسان را از حیوان جدا می سازد. انگیزه های دیگری در انسان وجود دارد كه بررسی آنها نشان می دهد كه برخی از آن ها فطری و برخی دیگر اكتسابی هستند و یا آن كه محیط تاثیر به سزایی در تكامل و رشد آن انگیزه وجود دارد.
الف) انگیزه مالكیت؛ این انگیزه از آن دسته انگیزه های روانی است كه انسان آن را در جریان رشد اجتماعی می آموزد؛ زیرا انسان از طریق فرهنگ محیط خود كه در آن پرورش می یابد و نیز از راه مهارت ها و آگاهی های شخصی، عشق به تصاحب پول و مستغلات و اراضی و اموال دیگر را می آموزد. به نظر او، این عوامل باعث می شوند تا در برابر فقر احساس امنیت كند؛ چرا كه به دست آوردن نفوذ و مقام و قدرت اجتماعی به او كمك می كنند. قرآن در بسیاری از آیات ، به انگیزه مالكیت اشاراتی دارد:
به طور فطری و غریزی حب و كشش به شهواتی چون زن و فرزند و كیسه های زر و سیم و اسب های نشاندار نیكو و چارپایان و مزارع و املاك زیبا و دلفریب نشان داده شد. این متاع زندگانی دنیاست. همین انگیزه مالكیت یكی از دو انگیزه مهمی است كه شیطان آن را در نفس آدم(ع) برانگیخت و باعث شد تا از فرمان خدا سرپیچی كند.
خداوند می فرماید: پس شیطان او را وسوسه كرد و گفت: ای آدم! آیا میل داری تو را به درخت ابدیت و ملك جاودانی راهنمایی كنم.
به نظر می رسد كه مالكیت نوعی غریزه در انسان باشد و وسوسه شدن آدم توسط شیطان كه او را به «ملكی پایدار» راهنمایی می كند می توان نتیجه گرفت كه انگیزه مالكیت در آدم و فرزندانش فطری یا غریزی است؛ هرچند برخی بر این باورند كه شاید این انگیزه را شیطان در انسان برانگیخت و به فعلیت درآورد؛ با این همه سخن نقص گفتار و برداشت ما نیست، چون تا به طور «بالقوه» در انسان چنین چیزی وجود نداشت، شیطان نمی توانست آن را برانگیزد. پس این انگیزه در انسان به طور بالقوه یعنی غریزی یا فطری در او وجود داشته و ابلیس تنها كاری كرد این بود كه آدم آن را از قوه به فعلیت درآورد.ب) انگیزه پرخاشگری و تجاوز؛ انگیزه پرخاشگری در رفتار تجاوزگرانه انسان در برابر دیگران با هدف آزار آنها ظاهر می شود. این انگیزه نیز غریزی و یا فطری است چنانچه فرشتگان به این مسئله اشاره دارند:
به یاد آور هنگامی كه پروردگارت به فرشتگان فرمود من در زمین خلیفه خواهم گماشت: آنها گفتند: آیا می خواهی كسانی را بگماری كه در زمین فساد می كنند و خونها می ریزند وصال آن كه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می كنیم.» خداوند فرمود: من چیزهایی را از اسرار آفرینش می دانم كه شما نمی دانید.
این انگیزه سپس در داستان فریب و اخراج خود را به خوبی نشان می دهد: «و گفتیم كه از بهشت فرود آیید كه برخی از شما برخی را دشمن هستید.» و پس از مدتی این دشمن، پرخاشگری و تجاوز خود را به صورت تجاوز قابیل نسبت به برادرش هابیل بروز كرد: «آنگاه هوای نفس او را به كشتن برادرش ترغیب كرد تا او را به قتل رسانید.»
قرآن بیان می دارد كه این انگیزه غریزی چگونه در رفتار و گفتار مانند غیبت، تهمت، ناسزا و تمسخر دیگران ظاهر می شود.
این انگیزه در نظر قرآن یك ابزار دفاعی و لازم برای انسان است تا در برابر تجاوز حیوانات و به ویژه ابلیس از خود دفاع كند ولی ابلیس با بهره گیری از این غریزه در جهت ضدتكامل استفاده و به كار گیرد.
عوامل چندی در این تغییر كاربری مؤثر است، بررسی ها نشان می دهد كه رفتار پرخاشگرانه متأثر از نحوه بینش، نگرش و تربیت و شرایط اجتماعی و فرهنگی دگرگون می شود و از یك ابزار كارآمد تكاملی به یك بیماری و ابزار در دست دشمن تبدیل می شود: « ما راه خیر و شر را نشان دادیم.»
ج) انگیزه رقابت؛ رقابت آن دسته انگیزه های روانی است كه انسان آن را از محیط رشد فرهنگی خود فرا می گیرد و تربیت فرد او را به جنبه های مثبت و خوب رقابت در جهت پیشرفتش براساس ارزش هایی كه جامعه به آن پای بند است، هدایت می كند؛ مثلا گاهی فرد از فرهنگ جامعه خویش رقابت اقتصادی، سیاسی، علمی، و یا انواع دیگر رقابت را كه در میان مردم در فرهنگ های مختلف بشری رواج دارد، می آموزد.
قرآن مردم را به رقابت در تقوای خدا و كار نیك و پای بندی به ارزش های والای انسانی و پیروی از روش الهی در زندگی تشویق می كند.
د: انگیزه دینداری؛ انگیزه دینداری نیز یك انگیزه روانی است كه ریشه فطری در سرشت انسان دارد؛ در اعماق انسان انگیزه ای است كه احساس می كند نیازمند آفریدگار و پناه بردن به او است. اصولاً انسان امنیت و آرامش خویش را در پناه جویی به خدا می یابد. انگیزه دینداری نیز یك انگیزه فطری است: «پس روی به جانب آیین پاك اسلام آور.»(۸) همان فطرتی كه خداوند مردم را بر آن آفریده است فطرتی كه در آن تبدل نیست.
● با انگیزه ها و درگیری روانی
انگیزه های انسان بسیار متنوع و متعدد است. این تنوع و تعدد گاه باعث می شود كه برخی از انگیزه ها با هم درگیر شوند؛ مثلاً انگیزه ای انسان را به یك سو و انگیزه ای دیگر به سوی مقابل می كشاند. در این صورت به انسان حالتی دست می دهد كه احساس سرگردانی و تردید می كند و از تصمیم گیری درباره تعیین سمت حركت و شیوه عمل خود ناتوان می شود. چنین حالتی را درگیری روانی می گویند، قرآن این درگیری روانی را كه اشخاصی در برابر ایمان موضعی مشكوك و تردیدآمیز دارند و از آن رنج می برند به خوبی تصویر می كند. این گونه افراد كسانی هستند كه نه كاملاً به سوی ایمان می آیند و نه به طول كامل به طرف كفر می روند بلكه در انتخاب حق و باطل مردد هستند و نمی توانند تصمیم نهایی را اتخاد كنند. (انعام/ ۷۱) در این آیه حالت درگیری روانی و سرگردانی و تردید ناشی از آن به خوبی توصیف شده است. در آیات دیگری چون توبه/۴۵ و نساء/۱۴۲ نیز به این حالت اضطراب و تردید اشاره شده است.
● ایجاد تعادل میان انگیزه ها
قرآن می كوشد تا میان انگیزه های متنوع و متعدد تعادل ایجاد كرده و انسان را از اضطراب و درگیری های روانی رهایی دهد. قرآن همه انگیزه ها را می پذیرد و آن را به عنوان غرایز یا فطرت مورد توجه قرار می دهد. سپس با بیان آموزه ها و دستورهایی می كوشد تا انسان با به كارگیری آنها توازن و تعادل شخصیتی را در خود ایجاد نماید.
قرآن از بشر می خواهد كه تعادل در انگیزه ها را مورد اهتمام قرار دهد، نه آن كه آنها را سركوب یا انكار نماید. در حقیقت قرآن، خواهان ایجاد تعادل و كنترل نه سركوب انگیزه هاست. میان این دو روش تفاوت های محسوس است.
ایجاد تعادل و كنترل به معنای بازداشتن ارادی یك انگیزه یا تمایل و مقاومت در برابر اشباع آن در شرایط نامناسب است و به معنای انكار یا نپذیرفتن آن نیست؛ اما سركوب یك انگیزه در حقیقت به معنای انكار، پست شمردن و نپذیرفتن آن است. قرآن به شدت با سركوب انگیزه ها مخالفت می كند زیرا سركوب انگیزه چیزی جز ایجاد بحران در تعادل شخصیتی انسان نیست. به طور كلی سركوب انگیزه ها و بیرون راندن آن از حوزه آگاهی به سوی ضمیر ناخودآگاه فراهم كردن زمینه های بروز بیماری های روانی است. چون با سركوب آن، انگیزه از دایره آگاهی و شعور دور شده و در اعماق ضمیر ناخودآگاه انسان مدفون گشته، اما از آن جایی كه به طور كلی نابود شده است، همواره خود را به صورتی دیگر مطرح می كند و همین مسأله موجب پیدایش عوارض گوناگونی می شود كه اضطراب، تزلزل و دیگر بیماری ها را در رفتار و جان آدمی پدید می آورد.
قرآن نمی گوید انگیزه های فطری را سركوب كنیم بلكه از ما می خواهد آنها را كنترل كنیم و بر آنها تسلط یابیم و طوری هدایتشان كنیم كه تعادل شخصیتی حفظ شود. خداوند می فرماید: «ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاكیزه را تناول كنید.» و نیز می فرماید: «ای اهل ایمان حرام نكنید خوراك های پاكیزه ای كه خدا برای شما حلال كرده است و ستم مكنید.» و نیز می فرماید: «مردان بی زن وزنان بی شوهر و كنیزكان و بندگان خود را به نكاح یكدیگر درآورید.» و یا می فرماید: «آن كس از زنان را به نكاح خود درآورید كه برای شما نیكو ومناسب با عدالت است.»
آیات فوق و آیات دیگری از قرآن به روشنی بیان می دارد كه نه تنها انسان نباید انگیزه های فطری و غریزه های خود را سركوب كند بلكه باید در ارضای آن از راه حلال بكوشد ولی هرگز نباید از حدود بگذرد. از این رو در همه آیات سخن از تقوا، عدم تجاوز و ظلم رفته است كه نشانگر خروج از حالت تعادل است. سركوب هر یك از این غرایز و انگیزه های فطری درگیری روانی و اختلالات روحی در پی دارد. همان گونه كه افسارگسیختگی و افراط در راه ارضای این انگیزه ها باعث خروج ازحد اعتدال و در نتیجه بحران روحی و روانی است.
حتی قرآن برای رسیدن به این سلامت روانی برنامه ها و راهكارهای پیشگیرانه ای را نیز به عنوان بهداشت روانی مطرح ساخته است تا انسان با به كارگیری آن از سلامت روانی در همه شرایط برخوردار گردد.
قرآن در راستای بهداشت روانی فرد و جامعه و رسیدن و یا حفظ سلامت روانی در شرایط نامساعد برای ازدواج راهكارهای پیشگیرانه ای را بیان می دارد تا فرد باتسلط بر غریزه جنسی آن را تا مدت محدودی به كنترل درآورد و آنان كه وسیله نكاح نمی یابند باید عفت پیشه كنند تا خدا آنها را به لطف خود بی نیاز گرداند.»
قرآن جوانان مسلمان را به زندگی در جامعه و محیطی تشویق می كند كه در غلبه بر انگیزه جنسی به آنها كمك كند و آنها را در معرض چیزهایی قرار ندهد كه سبب برانگیختن و تحریك غریزه جنسی شوند. ازاین رو، قرآن ازمردان مسلمان می خواهد كه از نگاه نامشروع خودداری كنند و از زنان می خواهد زینت و آرایش و زیبایی های جسمی خویش را آشكار نكنند و آن را بپوشانند. و از والدین می خواهد كه زمینه های برانگیختن جنسی را فراهم نسازند و فضای خانواده را طوری فراهم سازند كه فسادبرانگیز نباشد. بلوغ زودرس جنسی از آثار نادرستی فضای خانواده و جامعه است كه بهداشت روانی كودك و جوان را به مخاطره می اندازد.
قرآن به بهداشت روانی كودك توجه داشته و از علنی و آشكار شدن و در نتیجه بلوغ زودرس جنسی باز می دارد و از خانواده و جامعه به شدت می خواهد تا فضای سالم را برای كودكان آورد.


منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

مطالب مرتبط

تأثیر قرآن در دلها


تأثیر قرآن در دلها
از دلایل دیگری اعجاز قرآن کریم تأثیر عجیب آن بردلهای دوستان و دشمنان آنست، تا ‏حدیکه خود مشرکین در دلهای شب از خانه خارج میشدند و به قرآن گوش میدادند و به یکدیگر ‏توصیه میکردند که، در هنگام تلاوت قرآن صدا و شیون کنند تا دیگران قرآن را نشنوند و به آن ‏ایمان نیاورند.‏
‏ و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن والغوا فیه لعلّکم تغلبون.‏
تأثیر قرآن بحدی بوده که شدیدترین دشمنان آن و همانهای که بیشترین عقده را در برابر ‏قرآن داشتند به آن تسلیم شدند و در برابرش سجده نمودند و در رأس اینها عمر(رضی الله)، سعد ابن ‏معاذ(رض)، اسید بن حضیر(رضی الله عنه) و دیگر رؤسا و سردمداران مکه بودند که بدان تسلیم شدند. ‏عمر(رضی الله عنه) کسیکه شمشیر خود را از نیام میکشد و در چاشت روز بسراغ محمد(صلی الله علیه وسلم) می برآید ‏تا او را بکشد، ولی شامگاهان همانروز این عمر از زمرهء مسلمانان است. آنهم در اثر شنیدن ‏چند آیتی از قرآنکریم در خانهء خواهرش از زبان سعید ابن زید که داستانش بسیار مشهور ‏است.
‏ فکر کنید! سعد ابن معاذ سردار قبیلهء خزرج و برادر زاده اش اسید ابن حضیر چگونه ‏ایمان آورده است؟ در کتب سیرت روایت شده است که؛ وقتی پیامبر(صلی الله علیه وسلم) در مکه بود هیئتی از ‏مدینه آمدند تا با پیامبر(صلی الله علیه وسلم) بیعت کنند که همان بیعت عقبه است. پیامبر(صلی الله علیه وسلم) دو نفر نمایندهء ‏محترم( حضرت مصعب ابن عمیر و عبدالله ابن ام مکتوم) را با ایشان همراه ساخت تا بایشان ‏اسلام را بیاموزند. وقتی اینها به مدینه رسیدند و این دو شخص تعلیم قرآن را به مسلمانان آغاز ‏کردند، خبربه سعد ابن معاذ سردار قبیلهء خزرج رسید. او به برادر زاده اش گفت: تو باید ‏بروی و این دو شخص را که مردم ضعیف ما را بی خرد میسازند، ازین کار منع کن و از مدینه ‏بران. اسید نزد این دو صحابه کرام آمد و گفت: شمارا چه کسی فرستاده است تا مردمان ضعیف ‏مارا بیعقل بسازید؟ بعد ازین هردو را تهدید کرد و گفت: ازینکار دست بردارید و اگر کدام ‏ضرورت دیگری داشته باشید برایم بگویید؟ مصعب(رضی الله) برایش گفت: نمیخواهی بنشینی و ‏گوش بدهی؟ اگر به چیزی راضی شدی آنرا بپذیر و اگر چیزی را نخواستی ما بتو کاری ‏نداریم. اسید نشست و مصعب(رضی الله) به خواندن قرآن شروع کرد، او می شنید. مجلس خاتمه ‏نیافته بود که او اسلام آورد. دوباره نزد کاکای خود سعد آمد و گفت: این دو شخص بسیار ‏اهمیت ندارند، اسلام خود را از کاکایش پنهان کرد. سعد بن معاذ بسیار غضب شد و خود ‏برخواست و نزد این دو صحابی آمد و گفت: آمده اید تا مردمان ضعیف و بی عقل مارا گمراه ‏بسازید، مارا بگذارید و بروید؟ مصعب(رضی الله عنه) برایش گفت: بنشین و گوش بده، اگر راضی ‏شدی خوب و در غیر آن ما بتو کاری نداریم. سعد گفت: این حرف انصاف است. ‏مصعب(رضی الله عنه) قرآن را میخواند و او گوش میداد. مصعب(رضی الله عنه) گفته است: قسم بخدا(ج) وقتی ‏سعد قرآنرا میشنید در روی او نور ایمان داشت میدرخشید، سعد قرآئت را تمام نکرده بود که ‏سعد ایمان خود را اعلام کرد. از آنجا برگشت و قبیلهء خود را جمع کرد و برایشان گفت: مرا ‏چگونه میپندارید؟ گفتند: سید ما و فرزند سید ما هستی. سعد گفت: سخن مرد و زن شما برمن ‏حرام است تا وقتیکه بر محمد(صلی الله علیه وسلم) ایمان بیاورید. این بود که همهء قبیله اش یکباره مسلمان ‏شدند... خداوند(ج) از آنها راضی باشد.‏
اینچنین است تأثیر قرآن در دلهای دوستان و دشمنانش. داستان ولید ابن مغیره و عتبه ابن ‏ربیعه و امثال ایشانرا بشنوید که با شنیدن قرآن مسلمان شده اند. اگر حب زعامت، مقام و مال ‏نمیبود همه درین دین خدا(ج) داخل میشدند، ولی هدایت بدست خداست: یضّل من یشاء و یهدی ‏من یشاء و هو اعلم بالمهتدین.‏
صاحب تفسیر منار نگاشته است: یکی از فلاسفهء فرانسه کتابی نگاشته است و درآن ‏نظریهء دعوتگران مسیحی را رد کرده است که میگویند: به محمد(صلی الله علیه وسلم) آیاتی همانند موسی و ‏عیسی (علیه السلام) وحی نشده است و آیاتی که او آورده است خارق العاده نیست. این فیلسوف میگوید: ‏محمد(صلی الله علیه وسلم) با بسیار تواضع، علاقه مندی، با تضرع و سوز دل قرآنرا میخواند و در دلها آنچنان ‏اثر میگذاشت که بدان جذب میشدند و ایمان می آوردند و این تأثیر ما فوق همهء آیاتی بود که ‏پیامبران قبل از محمد(صلی الله علیه وسلم) آورده بودند.‏
‏ رافعی(رح) در کتاب خود کلمات ارزشمندی را از امیرشکیب ارسلان نقل کرده است: ‏روزی از لوثیر و کالفین دو مصلح مشهور در تاریخ مسیحیت در نزد فولتر فیلسوف فرانسوی ‏یاد آوری شد؟ او در پاسخ گفت: این دوشخص لایق و مقدار دو نعل کفش محمد(صلی الله علیه وسلم) هم نیستند.‏
● عاری بودن قرآن از نقص:‏
در آخر، یکی از اعجاز قرآنکریم سلامت آن از نقص است، برخلاف کلام بشر، خداوند(ج) ‏فرموده است: ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً.‏
اینها نمونه های از اعجاز قرآنکریم بود که یاد آور شدیم. عرصه های دیگری هم از اعجاز ‏قرآنکریم وجود دارد که از خوف اطالت بهمین قدر کفایت میکنیم. برای همیشه مرور زمان از ‏اعجازهای علمی قرآن و اسرار آن پرده میبردارد. هرگاه زمان میگذرد بخشی از اعجاز قرآن ‏هویدا میگردد. دلایل بسیار قاطع وجود دارد که این کلام پروردگار جهانیان است. اگر ‏دانشمندان مسلمان بخشهای ازین اعجاز را بر شمرده اند همانند مشت نمونهء خروار و یاهم ‏قطره ای از بحر است. چون بشر قادر برین نیست که همهء اسرار کلام خداوند(ج) را درک و ‏احاطه کند، کسی قادر به درک حقیقت ذات باری تعالی و عظمت صفات او طور کامل احاطه ‏داشته باشد.

وبگردی
افشای ماجرای ضرب و شتم و مرگ زهرا کاظمی
افشای ماجرای ضرب و شتم و مرگ زهرا کاظمی - اقامه عدل، باید همچنان در دستور کار قرار گیرد و نمی توان به بهانه گذشت زمان، از خون یک انسان، حیثیت یک حکومت و منافع یک ملت گذشت.
لحظات ترسناک فرود بدون چرخ فوکر١٠٠ هواپیمایی آسمان
لحظات ترسناک فرود بدون چرخ فوکر١٠٠ هواپیمایی آسمان - در این ویدئو لحظات نفس گیر و ترسناک فرود بدون چرخ فوكر ١٠٠ هواپیمایی آسمان در اردیبهشت١٣٩٣ در زاهدان را مشاهده می کنید. در این سانحه هواپیما به سلامت فرود آمد اما از چرخه خارج شد.
هر جایی فضول باشی‌ها و حمله‌ورها کمترند حجاب بهتر است
هر جایی فضول باشی‌ها و حمله‌ورها کمترند حجاب بهتر است - سید مهدی طباطبایی: هر جایی که فضول باشی ها، حمله ورها و حمله کننده ها کمتر هستند، حجاب خانم ها هم بهتر است.
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس - این ماده نه درباره بدحجابی یا تشویق به بدحجابی که مشخصاً درباره دایر کردن مرکز فحشا است و رکن مادی جرم ماده مذکور، دایر کردن مرکز فساد و فحشاست.
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد - خاطره فرزند آیت الله فاضل لنکرانی: " پدر خطاب به آیت الله جنتی در خصوص احمدی نژاد گفت: من نیستم، شما هستید، امروز جلوی ما ایستاد، در آینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد و تمام زحمات آقای خمینی را بر باد خواهد داد"
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد !
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد ! - صراحت مرتضی حیدری، مجری برنامه پایش درباره پشت پرده طولانی بودن مراحل صدور مجوزهای کسب و کار
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    ۵ روش موثر عذرخواهی
    آیا تاکنون پیش آمده است که با خود فکر کنید از دوستان، اعضای خانواده و یا آشنایان تا به حال حتی یک عذرخواهی نشنیده اید؟ با کمی دقت می توان دریافت که مشکل از آن جا ناشی می شود که همه …