سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

امید به پایان دیکتاتوری


امید به پایان دیکتاتوری
اعدام صدام حسین دیکتاتور سرنگون شده عراق در واپسین روزهای سال ۲۰۰۶ بر تمامی حوادث آن روز بلکه تمامی آن سال سایه افکند. در اولین روزهای عید قربان اعدام صدام حسین دیکتاتور عراق در همه ابعاد و برای هر دو گروه طرفدار و مخالف وی جنجال آفرین بود.
هواداران وی که همگی آنها یا حداقل اکثر قریب به اتفاق آنان اهل تسنن هستند از اینکه در اولین روز عید قربان مهمترین عید در عراق و در آستانه سال نو میلادی صدام اعدام شد به شدت عصبانی هستند و آن را اهانتی به خویش می دانند.در ساعات پایانی روز جمعه به وکلای مدافع صدام حسین خبر داده شد برای دریافت وسایل شخصی وی به منطقه سبز مراجعه کنند.
صدام حسین را دست و پا بسته به اردوگاه کوپر که در آن بقیه سرکردگان رژیم سابق عراق نگهداری می شوند، بردند واجازه دادند تا برای مدتی برای اولین بار طی سه سال گذشته با دو برادرش وطبان و سبعاوی گفت وگو کند.گفته می شود دیکتاتور سابق عراق وصیت هایی را به آنها کرده و از آنها خواسته بود تا این وصیت ها را به اطلاع خانواده اش برسانند.اخباری در رابطه با گفت وگوی تلفنی صدام حسین با دختران و همسرش نیز منتشر شده است.صدام حسین دقیقاً ساعت ۴۵/۵ به وقت بغداد با هلیکوپتر به مرکز شعبه پنجم سابق سازمان اطلاعات و امنیت عراق در شهر کاظمین که روزگاری محل شکنجه و کشتار اسلامگرایان عراقی بود، منتقل شد. بعد از آنکه از هلیکوپتر امریکایی ها به پایین آورده شد، تسلیم ماموران عراقی شد.صدام حسین را به اتاقی بردند و در برابر نماینده دادستان و قاضی دادگاه عالی جنایی عراق متن حکم دادگاه بدوی و دادگاه استیناف را قرائت کردند و بعد از آن به اتاق اعدام بردند.
● پس از اعدام
به اعتقاد برخی از کارشناسان ساعت صفر زندگی صدام حسین در گفت وگوهای بوش و مالکی در امان تعیین شده بود و با مرگ صدام حسین می توان گفت که استراتژی جدید امریکا در عراق آغاز شده است.
اما این به آن معنی نیست که راه برای تحقق اهداف امریکا در منطقه باز شده است. نبود صدام حسین در برخی از رگه های آنچه که به مقاومت شهرت دارند تاثیر خواهد گذارد و از دشواری های نیروهای امریکایی در عراق کم نخواهد کرد.گرچه جسد وی بامداد شنبه ساعاتی بعد از اجرای حکم اعدام به اهالی عشیره اش در تکریت تحویل داده شد اما به طور حتم مردم عراق و مردم منطقه سال های متمادی جنایات وی را فراموش نکرده وآنانی هم که از حضور وی نفع می بردند نیز از نبودش غمگین خواهند بود.بشری خلیل وکیل مدافع لبنانی اش که در زمان ریاست جمهوری وی از وی مدال درجه یک بانوان (ماجدات) عراق را دریافت کرده بود در گفت وگویی با رویترز اعلام کرد جسد صدام حسین با یک هلی کوپتر امریکایی به تکریت منتقل و به رهبران عشیره اش تحویل داده شد.
یک منبع آگاه در دولت عراق هم در این رابطه تاکید کرد جسد صدام حسین تسلیم رهبران عشیره «بوناصر» که وی به آن وابسته بود شد.گفته می شود دخترش رغد که تلاش فراوانی برای انتقال جسد پدرش به خارج از عراق کرده بود اکنون تماس هایی برای در نظر گرفتن محلی امن برای دفن این جسد انجام می دهد.
● خاکسپاری
ظهر دیروز یکشنبه جسد صدام حسین در روستای العوجه زادگاهش به خاک سپرده شد.به گفته منابع خبری صدام حسین در یک سالن اجتماعات که وابسته به استانداری تکریت است با حضور اعضای عشیره اش به خاک سپرده شد.دولت عراق اعلام کرد به دلایل انسان دوستانه جسد صدام حسین را به عشیره اش سپرده است.
در این حال سه نفر از افرادی که جسد وی را مورد شناسایی قرار دادند اعلام کردند آثار ضرب و جرح یا شکنجه بر روی جسد وی به چشم نمی خورد و تنها گونه چپ وی به دلیل برخورد شدید با طناب دار زخمی بود.
تصاویر پخش شده از مراسم خاکسپاری حکایت از آن داشت که هم عشیره یی های صدام نماز میت را بر وی گزارده اند. در زمان انجام نماز جسد صدام حسین با پرچم عراق پیچیده شده بود. عشیره صدام حسین درخواست دفن وی در منطقه الرمادی یکی از مراکز اصلی شورشیان مخالف دولت مرکزی را کرده بودند که با مخالفت شدید دولت عراق و نیروهای امریکایی مواجه شد.به گفته کارشناسان قرار گرفتن جسد صدام حسین در این سالن هم از تبدیل شدن مزارش به مرکزی برای تجمع هواداران وی جلوگیری می کند و هم قربانیان حکومتش را که به دار آویخته شدنش آتش خشم آنها را کاهش نداده از انتقام از جسدش منع خواهد کرد. اما به گزارش خبرگزاری ها ساعاتی پس از دفن صدام صدها تن از هوادارانش بر سر قبر او حاضر شدند.
● چرا در این تاریخ؟
همانطور که گفته شد اعتراضات شدیدی از سوی طرف های مختلف نسبت به تاریخ و زمانبندی انجام این مراسم صورت گرفت تفسیرهایی که برخی از کارشناسان در این رابطه ارائه دادند به ترتیب زیر است.
در دادگاه الانفال که صدام حسین از بمب های شیمیایی علیه کردها و به تبع آن علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد نوبت به دفاعیات صدام حسین رسیده بود و در شرایطی که صدام حسین از اعدام خود مطمئن می شد به طور حتم افشاگری هایی را انجام می داد که کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهایی که اکنون در عراق حضور نظامی دارند نیز در مظان اتهام قرار می گرفتند.سال ۲۰۰۶ برای امریکا سالی عاری از دستاورد بود و اگر مساله انتخابات در اوایل سال را در نظر نگیرییم می توان گفت که هم جرج بوش و هم مسوولان عراقی هریک به دنبال یافتن پیروزی برای خود بودند و چه پیروزی بهتر از اعدام دیکتاتور سابق عراق که هم نوری مالکی می تواند به آن به عنوان دستاورد تکیه کند و هم جرج بوش بعد از تعطیلات سال نوی میلادی با آن موضع خود را در کنگره یی با اکثریت دموکرات تقویت سازد.
● آثار مرگ صدام بر روند اوضاع عراق
مرگ صدام حسین به طور حتم تاثیرات منفی خود را بر ساختار تشکیلاتی گروه های شبه نظامی مسلح مخالف دولت مرکزی قرار خواهد داد. گرچه افرادی که فدائیان صدام شهرت دارند، یا ارتش قدس که به ارتش اسلامی تغییر نام داده نیز به طور حتم در کوتاه مدت همچنان حملات خود را ادامه خواهند داد، اما آن دسته از گروه هایی که بیشتر تمایل به فعالیت های سیاسی دارند ولی نام صدام حسین بر این حضور آنها تاثیر منفی داشت یا به بیانی دیگر همچنان امیدوار بودند در چارچوب یک توافق پشت پرده بین امریکا و صدام وی بار دیگر به قدرت بازگردد، کاملاً ناامید شده و روند سیاسی در پیش خواهند گرفت. همچنین نبود صدام حسین حزب بعث عراق را هم دستخوش چنددستگی خواهد کرد، به هر شکل هر یک از رهبران جزء در این حزب اکنون سودای تبدیل شدن به رهبر اصلی این گروه را خواهد داشت و این مساله می تواند به نفع جنگ علیه آنها باشد.
صدام بعد از ۳ سال و۱۶ روز از دستگیری به دار آویخته شد، جالب اینجاست او در محلی جان سپرد که معمولاً سرسخت ترین مخالفان خود یعنی اسلامگرایان را به دیار نیستی می فرستاد، در شعبه پنج سابق سازمان اطلاعات عراق آن چرخ گوشت معروف انسان قرار داشت که انسان های زیادی را بعد از چرخ کردن به رودخانه دجله فرستاد و با آن ماهی های این رودخانه را فربه و چشمان مادرانی را سالیان دراز برای دیدن فرزندانشان باز گذاشت.
صدام حسین در حالی رفت که ناگفته های بسیار زیادی را نگفت و گفته های بسیاری را هم بر زبان نراند.شاید اگر زاویه برای غصه خوردن از مرگ صدام وجود داشته باشد آن برملا نشدن دست های پشت پرده منطقه یی و جهانی در یاری رساندن به وی بود؛ دست هایی که به طور حتم در آسیب رساندن به کشور و خاک و هموطنانمان در ایران دخیل بودند اما با دفن صدام حسین این اسرار نیز به همراه وی دفن شد.با رفتن صدام حسین مرحله یی خونین از تاریخ عراق که در طول تاریخ این کشور بعد از حمله هولاکو به این سرزمین بی سابقه بود به پایان رسید. به این امید که با پایان دیکتاتور، دیکتاتوری هم پایان یابد.
سیدعماد حسینی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید