جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کارنامه ردی یا قبولی


کارنامه ردی یا قبولی
بانوان ورزشكار ایران، با ۲۷ ورزشكار در هفت رشته ورزشی: شطرنج، تكواندو، تیراندازی، دوومیدانی، قایقرانی (رویینگ و كایاك)، بدمینتون و سواركاری در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه ـ قطر شركت كردند. در حالی كه فقط برای كسب نتایج قابل قبول، راهی این بازی ها شده بودند، صاحب ۳ نشان برنز در بخش انفرادی، دو برنز در تكواندو و بخش تیمی یك مدال شطرنج شدند كه نسبت به دوره قبل بازی های آسیایی در سال ۲۰۰۲ بوسان كره جنوبی یك نشان بیشتر كسب شد. (در دوره قبل تیم بانوان توسط پروانه محمدتقی پور تهرانی صاحب یك نشان برنز در تكواندو و یك نشان تیمی در تیراندازی شده بود).
رقابت بانوان كم تجربه ایران با ورزشكاران پرتجربه آسیا با امكانات بالا، ثمره اش ۳ نشان بود كه هیچ كس و هیچ مسئولی توقع نداشتند آنها روی سكو قرار گیرند چرا كه همه به این امر اذعان دارند كه برای كسب عناوین قهرمانی و درخشش آنها در چنین میادینی سرمایه گذاری نشده بود. آنها تنها جهت حضور در این بازی ها شركت كردند و با اندك هزینه ای كه برای شان شده بود، نشان دادند می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و اگر به آنها در تمام رشته ها توجه شود بویژه در رشته هایی كه امكان حضورشان با پوشش اسلامی وجود دارد، كسب عنوان دور از دسترس نیست.
پیش از اعزام ۷ تیم به جز تیم های تكواندو و شطرنج كه امید اندكی به كسب نشان توسط مهروز ساعی و آتوسا پوركاشیان شطرنجباز داشتند، از بقیه تیم ها توقعی نداشتند كه اینگونه هم شد.
دوومیدانی
در این رشته از ایران ۳ نماینده در بازی های آسیایی دوحه شركت داشتند. مینا پورسیفی و لیلا ابراهیمی در ماده ۸۰۰ متر به رقابت با حریفان پرقدرت ژاپن، چین، كره جنوبی، بحرین، قزاقستان و... رفتند كه هر دو در مرحله مقدماتی به ترتیب با كسب زمان ۱۸‎/۳۵ : ۲ دقیقه و ۱۷‎/۱۶ : ۲ دقیقه در رده های پنجم وچهارم گروه های خود قرار گرفتند و نتوانستند به مرحله پایانی راه یابند و حذف شدند.مریم طوسی در دو ماده ۴۰۰ و ۲۰۰ متر به مصاف حریفان باتجربه خود در آسیا رفت كه در ۴۰۰ متر با زمان ۵۷‎/۸۳ ثانیه در گروه خود آخر و حذف شد. در ۲۰۰ متر در گروه خود با زمان ۲۵‎/۲۳ ثانیه در مكان چهارم قرار گرفت و نتوانست به مرحله پایانی راه پیدا كند. توران شادپور، نایب رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره عملكرد این سه دونده می گوید: از ابتدا نیز به هیچ وجه امید كسب عناوین در این بازی ها را نداشتیم و تنها هدف ما شكستن ركوردهای ملی بود كه این امكان فراهم نشد، چرا كه هوای دوحه به ناگهان بسیار سرد و بارانی شد و نه تنها دوندگان ما بلكه دوندگان سایر كشورها نیز نتوانستند ركوردی ثبت كنند. اغلب ورزشكاران سرما خورده بودند كه تأثیر منفی بر عملكرد آنها گذاشت. سیدمصطفی كریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی نیز معتقد است هدف، حضور آنها در این بازی ها بود تا بتوانند در این رشته در داخل كشور پیشرفت و رشد كنند ولی انتظار می رفت حداقل ركورد داخلی را بهبود بخشند.
● قایقرانی
بانوان قایقران در دو رشته رویینگ و كایاك به دوحه اعزام شدند. تیم ملی قایقرانی رویینگ چه در بخش مردان و چه زنان برای نخستین بار در یك رقابت برون مرزی حضور می یافت چرا كه تنها شش ماه پس از تشكیل تیم و فعالیت این رشته در ایران راهی دوحه شدند. تیم ملی قایقرانی رویینگ ایران را مینا امینی، زهرا ذوالقدری، مینو زرگری و صبا شایسته تشكیل می دادند كه در مرحله مقدماتی زمان ۵۰‎/۶۰ : ۵ دقیقه را ثبت كردند و از دور رقابت ها كنار رفتند. از این تیم با توجه به نوپا بودن زنان قایقران هیچ انتظاری نمی رفت حتی برای كسب نتیجه خوب هم امیدی نبود.
در كایاك یك نفره (انفرادی) ۵۰۰ متر الهه خوارزمی و در دو نفره همین رشته سونیا نوری زاده و الهه خوارزمی شركت داشتند كه دور از انتظار ظاهر شدند و توانستند مرحله مقدماتی را پشت سر بگذارند و به مرحله نیمه نهایی و پایانی راه یابند و در مكان ششم قرار بگیرند، كه این نتیجه بسیار در خور توجه بود. الهه خوارزمی در قسمت انفرادی با ثبت زمان ۱:۰۹/۳۵ دقیقه به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در این مرحله وی توانست زمان۱:۰۷/۸۶ دقیقه را ثبت كند تا یكی از چهار نفر از دخترانی باشد كه به مرحله پایانی راه می یابد. وی توانست در مرحله پایانی زمان۱:۰۳/۸۶ دقیقه را ثبت كند و عنوان ششم را بعد از كشورهای ازبكستان، چین، قزاقستان، ژاپن و اندونزی به دست آورد. در بخش دو نفره كایاك الهه خوارزمی و سونیا نورزاده توانستند در گروه خود زمان ۱:۰۵/۲۸ دقیقه را ثبت كنند و در گروه خود اول شوند و بتوانند مستقیم به مرحله پایانی راه یابند. این دو در گروه خود بالاتراز چین، ازبكستان و ویتنام قرار گرفتند. در مرحله پایانی در رقابت سخت این دو ورزشكار با زمان ۱:۵۴/۹۹۶ در مكان ششم قرار گرفتند تا نشان دهند اگر اردوهای بیشتر و حضور در رقابت های بین المللی بیشتری باشد آنها هم می توانند دوباره بالاتر از كشورهای صاحبنام قرار بگیرند.«تیمورتاش» دبیر فدراسیون قایقرانی عملكرد كایاك را خوب می داند و اعتقاد دارد رسیدن به مرحله پایانی در كایاك انفرادی و دو نفره بانوان كار بسیار بزرگی است. چرا كه پیش از این تیم ایران یا ورزشكار ایرانی چندین ثانیه بعد از تمام ورزشكاران به خط پایان می رسیدند در صورتی كه اكنون با فاصله زمانی صدم ثانیه و هزارم ثانیه از خط پایان عبور می كنند و این، رشد را نشان می دهد.وی درباره تیم رویینگ می گوید: ما كسب نتایج بسیار پایین را پیش بینی كرده بودیم، چون تیم بسیار جوان با سن های ۱۶ تا ۱۸ سال بود و تاكنون تجربه های برون مرزی نداشتند و كسب همین نتیجه پذیرفتنی است.
● تكواندو
در رشته تكواندو رشد یك مدال را نسبت به دوره قبل شاهد بودیم. در وزن اول این رشته نازیلا نظامی در دور اول با قرعه استراحت روبه رو شد و در دور دوم به حریفی از اندونزی باخت و حذف شد. (مربی كره ای تیم تكواندو از عملكرد نظامی در دوحه ناراضی بود و از این كه وی در زدن ضربه ترس داشت، گله مند بود) در وزن دوم سارا خوش جمال فكری در دور اول بسیار خوب ظاهر شد. وی توانست قهرمان دو دوره جهان را شكست دهد. وی این حریف لبنانی را با نتیجه ۷ بر یك شكست داد. اما در دور دوم به حریف ویتنامی پرقدرت خورد تا با نتیجه ۳ بر یك شكست بخورد و از دور رقابت ها حذف شود.
در وزن سوم زینب حیدری در دور اول به استراحت خورد ولی در مرحله دوم از پس حریف قزاقستانی خود برنیامد و بازی را با نتیجه ۲ بر یك به این حریف واگذار كرد. در وزن چهارم مرجان تاتلاری در همان نخستین مبارزه به قرعه سخت خورد و نتوانست بر حریف ویتنامی غلبه كند و با نتیجه ۳ بر یك شكست را پذیرا شد تا او هم از دور رقابت ها كنار برود. اما در دو وزن دیگر نوبت گرفتن مدال برنز شد. در وزن هفتم مهروز ساعی در مبارزه اول خود مقابل حریف فیلیپینی با نتیجه ۵ بر ۴ پیروز شد تا به مرحله نیمه نهایی برود وی در این مرحله برابر حریف اردنی قرار گرفت اما با پذیرش شكست به نشان برنز بسنده كرد.در وزن هشتم افسانه شیخی دور اول استراحت داشت. در دور دوم تایلند را از پیش رو برداشت اما در نیمه نهایی نتوانست بر حریف ازبكستانی غلبه كند و با نتیجه یك بر صفر مبارزه را واگذار كرد تا برنز بگیرد.
الهه عرب عامری نایب رئیس فدراسیون تكواندو از عملكرد بچه ها ابراز رضایت می كند چرا كه انتظار كسب یك نشان برنز به دو نشان برنز رسیده است. او می گوید: كسب دو نشان رشد این ورزش را در میان بانوان نشان می دهد و موجب خرسندی ماست كه دست پر برگشتیم، اما آنچه برای ما افتخار و پیروزی بزرگتری است شكست دادن قهرمان دو دوره جهان توسط سارا خوش جمال است و نشانگر پیشرفت ما است كه امیدواریم با تمرین های بیشتر و حضور در رقابتهای جهانی موفقیت های بالاتری را به دست آوریم كه به دست آوردن آنها دور از دسترس نیست. عرب عامری هدف بعدی تیم زنان را درخشش در بازی های جهانی چین و كسب جواز حضور در المپیك اعلام می كند.
حسن ذوالقدر سرمربی باتجربه و موفق تیم ملی تكواندو مردان نیز بر رشد تیم ملی تكواندو بانوان صحه می گذارد و می گوید اگر تجربه های رقابتهای جهانی آنان بیشتر شود، كسب نتایج بهتر دست یافتنی است.
● بدمینتون
«نكیسا سلطانی» و «بهناز پیرزمان بین» دو بدمینتون باز ایرانی كه به مصاف حریفان سرسخت شرق آسیا رفتند كه آنها حرف اول را در جهان می زنند و غلبه بر آنها واقعاً ناشدنی است و هر دو بدمینتون باز ما به روشنی این موضوع را از نزدیك دیدند چرا كه حتی نتوانستند از پس ضربات آنها برآیند و زود كنار رفتند. در رقابت های انفرادی هردو برابر حریفان تایلندی قرار گرفتند و با قبول شكست، حذف شدند. در رقابت دو نفره مقابل چین قرار گرفتند و آنقدر حملات چین سرعت بالایی داشت كه بعد از ست اول كه ۲۱ بر ۲ تمام شد آنها از ادامه رقابت ها انصراف دادند و حذف شدند.
فرزانه تركان، نایب رئیس بدمینتون پیش از اعزام هم اعلام كرده بود ما حرفی برای گفتن نداریم اما باید بچه ها این میدان ها را ببیند. تركان می گوید: برای موفقیت و كسب نتایج قابل قبول باید مربی مجرب، تمرین های پیاپی، تقویت آمادگی جسمانی ورزشكاران و شركت در رقابت های بین المللی را فراهم كنیم، وگرنه كماكان در همین وضع خواهیم ماند.
● تیراندازی
تیم ملی تیراندازی در دو رشته هدف های ثابت و پروازی با هفت تیرانداز راهی دوحه قطر شد. نسیم حسن پور، شكوفه عكاشه و مرضیه محرابی در تپانچه بادی ۱۰ متر، الهه احمدی در تفنگ بادی ۱۰ متر، سپیده سیرانی، نهلا ابومنصور و منصوره عامری در اهداف پروازی به مصاف حریفان صاحب عنوان و تجربه رفتند. این گروه صاحب عنوان های ۱۹ ، ۲۳ ، ۲۸ ، ۳۷ ، ۴۶ و ۴۹ شدند كه از نظر مسئولان فدراسیون تیراندازی نتایج قابل قبولی است. حیدری رئیس فدراسیون تیراندازی معتقد است در اندازه توانمان كه در ایران برای تیم ما فراهم شده بود، نتیجه گرفتیم و انتظار بیشتر از این هم با این امكانات اندك نمی رفت. فقط نهلا ابومنصور و نسیم حسن پور می توانستند بهتر باشند كه آنها هم به دلیل اضطراب، كاری از پیش نبردند. اگر امكانات در خور توجه فراهم شود و ما نتیجه نگیریم، آن موقع می توان نتایج را زیر سؤال برد.
● شطرنج و سواركاری
هاله نیكویی در پرش با اسب به همراه ۳ سواركار مرد در دوحه در جایگاه دهم ایستاد كه با توجه به این كه چنین انتظاری از آنها نمی رفت، كسب این نتیجه را قابل قبول می دانند. اما در شطرنج از آتوسا پوركاشیان در بخش انفرادی هم انتظار كسب مدال می رفت ولی در رقابت سخت نتوانست بر حریفان خود غلبه كند تا صاحب نشان در بخش انفرادی شود. او غیرقابل انتظار ظاهر شد و ۵‎/۵ امتیاز به دست آورد. وی در بخش تیمی به همراه احسان قائم مقامی و الشن مرادی توانست به نشان برنز تیمی دست یابد. كریمی، دبیر فدراسیون شطرنج، به كسب همین نشان برنز راضی است. او می گوید: رقابت ما با ۱۹ كشور خوب بود چرا كه تمام برترین های آسیا با تمام قدرت و توان در دوحه حضور داشتند، چرا كه برای نخستین بار شطرنج در بازی های آسیایی حضور داشت، بنابراین كار بزرگی انجام شده است.رباب شهریان، مدیر كل دفتر توسعه ورزش بانوان، رشد بانوان را چشمگیر می داند و از نتایج كسب شده در دوحه راضی است. او نیز توقعی مانند تمام مسئولان برای كسب نشان نداشته است ولی از این كه شاهد ۳ نشان برنز بوده ابراز خرسندی می كند چون با توجه به سطح بالای رقابت ها در این بازی ها، دختران ایران خوب ظاهر شدند. وی می گوید: این ها نشان می دهد اگر سرمایه گذاری انجام گیرد، آنها خواهند درخشید.
● اظهار تأسف و امید به آینده
اكثر مسئولان حاضر در دوحه از یك موضوع تأسف خوردند و به طور علنی به آن اذعان كردند كه ای كاش برای بانوان سرمایه گذاری می شد تا همچون كشورهای چین، ژاپن، قزاقستان، زنان ما هم نشان می آوردند تا جایگاه ایران از رده ششم بالاتر رود. وقتی از مجموع ۱۰۳ نشان طلای چین در بازی های دوحه فقط ۳۹ تای آن را مردان به دست آوردند، مهندس علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی متأسف شد كه چرا زنان بیشتری از ایران حضور ندارند. باز جای بسی خرسندی است كه در این دوره از كمبود حضور بانوان ابراز تأسف می شود تا شاید حرف ها به عمل تبدیل شود و ما شاهد حضور پررنگ بانوان در دوره بعدی در كوانگ جو چین در سال ۲۰۱۰ باشیم.امیدواریم تمام مسئولان ورزشی كار را برای دوره بعدی از هم اكنون شروع كنند، چرا كه بانوان ورزشكار ایرانی به اندازه كافی از دیگر زنان آسیا عقب هستند و اگر از امروز برای حضور فعال آنها امكانات فراهم نشود، در كوانگ جو چین نیز حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و تمام حرف های زده شده امروز و اظهار تأسف ها جامه عمل به خود نخواهد پوشاند.
سوسن صادقی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید