سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کاپیتان، اسطوره جاودان جالوروسی‌ها


کاپیتان، اسطوره جاودان جالوروسی‌ها
فرانچسکو توتی کاپیتان محبوب رم، قصد دارد فوتبالش را با این باشگاه به پایان برساند تا به یگانه بازیکنی تبدیل شود که در تاریخ جالوروسی ها، تمام دوران بازیگری اش را با این تیم گذرانده است. توتی فوتبالش را از تیم های پایه یی آغاز کرد و با توجه به استعدادی که داشت خیلی سریع به تیم بزرگسالان رم راه پیدا کرد. او دروازه های شهرت را یک به یک گذراند و در فصل ۹۸-۱۹۹۷ آرام آرام در ترکیب ثابت تیمش راه پیدا کرد.
ستاره درخشان فوتبال پایتخت زمانی که از جعبه جادویی شاهد بازی های تیم ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۹۸ بود با خود عهد کرد که در جام جهانی آتی، آتزوری ها را همراهی کند. او بلافاصله به یکی از ارکان مهم جالوروسی ها تبدیل شد و رم در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ به رغم آنکه شاهد قهرمانی لاتزیو، رقیب دیرینه اش بود به یکباره با حضور فابیو کاپلو به قدرت اول ایتالیا تبدیل شد. رم فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ را توفانی آغاز کرد و هواداران این تیم پس از نزدیک به ۲۰ سال شاهد تیمی مستحکم و مدعی قهرمانی بودند.
رم تمامی رقیبان را با شکست مواجه ساخت. داربی بزرگ پایتخت با برتری بی چون و چرای جالوروسی ها برابر لاتزیو (۵ بر صفر) همراه شد که در این بازی به رغم هت تریک مونته لا، فقط توتی حرف اول را می زد. کاپیتان در این دیدار دیدنی یک گل زد و سه پاس گل داد تا ثابت کند، رهبر یک لشگر موفق است. مردان پایتخت با افکار دن فابیو و هنرنمایی کاپیتان توتی پس از ۱۸ سال قهرمان اسکودتو شدند تا هواداران این تیم سر از پا نشناسند.
شماره ۱۰ رم و دوستانش شادی را برای دوستداران این تیم به ارمغان آوردند تا پایتخت در شب قهرمانی تا صبح نخوابد. کاپیتان پس از فتح سری A مورد توجه چند باشگاه معتبر قرار گرفت اما اعلام کرد به تیمش وفادار است و می خواهد عناوین دیگری را به چنگ آورد. توتی بالاخره به آرزویش رسید و به همراه ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن حضور یافت و به عنوان یکی از ارکان مهم آتزوری ها در ترکیب اصلی قرار گرفت.
اما در جام جهانی خاور دور شانس با وی و ایتالیا یار نبود تا در مرحله یک هشتم نهایی، توسط کره جنوبی حذف شده و توتی بدون کسب افتخار راهی خانه شد. توتی و رم در سری A نیز تا حدودی سقوط کردند و از تکرار عنوان قهرمانی خبری نبود. مرد محبوب پایتخت در یورو ۲۰۰۴ نیز ناکام ماند و به دلیل پرتاب آب دهان به روی یکی از بازیکنان سوئد، با دو جلسه محرومیت همراه شد که سرانجام لاجوردی پوشان متعاقب آن حذف شدند.
توتی حاضر به ترک رم نبود. در تابستان ۲۰۰۵ چند باشگاه نظیر میلان و اینتر به شدت خواهان وی بودند، اما شماره ۱۰ اعلام کرد تا سال بعد که قراردادش رو به پایان است، در این تیم می ماند و در آن زمان تصمیم گیری خواهد کرد. رم به شدت سقوط کرده بود و فصل گذشته نیز به مقام ششمی رضایت داده بود.
توتی خود را برای جام جهانی ۲۰۰۶ آماده می کرد. او مصمم بود تا خاطرات تلخ گذشته را همراه با تیم ملی ایتالیا به فراموشی بسپارد. ایتالیا در جام هجدهم متفاوت تر از همیشه بود. کار آنها در مرحله یک هشتم نهایی برابر استرالیا گره خورده بود که با حضور توتی در میدان و ضربه پنالتی اش راه صعود هموار شد. توتی به آرزویش رسید و همراه با آتزوری ها فاتح جام جهانی شد تا افتخاری بزرگ را به کلکسیون افتخاراتش بیفزاید. سیل پیشنهادات به سوی کاپیتان سرازیر شد شاید این بار وقت پرواز فرا رسیده بود و او می بایست المپیکو را ترک می کرد.
روز لاسنسی وارد مذاکره شد و از وی خواست همچنان رم را همراهی کند چرا که این باشگاه در فقدان ستاره می سوخت و حضور مردی محبوب بسان وی می توانست آنها را برای تکرار عناوین قهرمانی، امیدوار سازد. شاید توتی می توانست با انتخاب تیمی مانند اینتر مسیر زندگی اش را تغییر دهد اما از میان احساس و پول نظرش تغییر نکرد و با قراردادی ۶/۶ میلیون دلاری به مدت ۵ سال دیگر قراردادش را تمدید کرد.
مرد ۳۰ ساله جالوروسی ها، با این کارش هواداران را خوشحال ساخت تا رم به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی این فصل لقب بگیرد. او بسان یک رهبر مقتدر باعث شد تا رم به عنوان رقیب اینتر در کسب اسکودتو، همراه نراتزوری ها باشد و به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان نیز راه پیدا کند.
او جدیداً در مصاحبه یی اعلام کرده که تصمیم گرفته با جالوروسی ها به دوران بازیگری اش خاتمه دهد و به مردی تاریخی در این باشگاه تبدیل شود. وی گفت؛ من تا ۲۰۱۱ با رم قرارداد دارم و شاید تا دو یا سه سال دیگر و پیش از اتمام قرار دادم برای همیشه کفش ها را بیاویزم. من سال های زیادی در خدمت این باشگاه بوده ام و از اینکه بیش از ۱۰ سال برای جالوروسی ها به میدان رفته ام، بسیار خوشحال هستم.
توتی با این کار به اسطوره جاودان پایتخت تبدیل شده و به طور حتم تمامی هواداران رم وی را در قلب خود جای خواهند داد. او و تیمش این شانس را دارند که با سقوط اینتر، پس از شش سال اسکودتو را فتح کنند و لوچانو اسپالتی تمام امیدش به ساق های رهبر و طراح تیم است. اگر توتی بتواند اسکودتوی فصل جاری را از آن خود کند، به طور حتم بیشتر از گذشته در قلب هواداران جا پیدا خواهد کرد.
در حالی که رم بسان فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ ستاره های زیادی در اختیار ندارد، اما حضور یک بازیکن تراز اول به نام فرانچسکو توتی، آنها را به قهرمانی امیدوار ساخته است. کاپیتان رم، پس از جام جهانی به تیم ملی دعوت نشده و آتزوری ها به شدت افت فاحشی پیدا کرده اند و روبرتو دونادونی با درخشش بی حد و حصر توتی، در سری A بار دیگر تصمیم گرفته در نخستین بازی ایتالیا در سال ۲۰۰۷ از وی دعوت به عمل آورد تا مجدداً قهرمان جهان، جان تازه یی پیدا کند. با بازی های درخشانی که او انجام داده هیچ مربی یی نمی تواند وی را انکار کند و باید بار دیگر او را با پیراهن لاجوردی پوشان در میادین مختلف شاهد باشیم.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید