سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نقدی بر شیوه کار مدیران روابط عمومی


نقدی بر شیوه کار مدیران روابط عمومی
توجه به نقشها و رویكردها در حوزه روابط عمومی و توجه به بینش ونگرش مدیران ارشد ومخاطبان درون و برون سازمان به ماهیت وكاركرد روابط عمومی این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد كرد كه روابط عمومی یعنی چه و به چه معناست ؟ آیا مفهوم روابط عمومی به معنای تداركات چی ، برنامه ریز و خبرنگارخواهد بود یا خیر ویا هیچكدام ؟ دانشمندان وصاحبنظران زیادی در این باره به اتفاق نظر پرداختند .هربرت باس روابط عمومی را« تركیبی از رشته های مختلف نظیر علوم اجتماعی ، فلسفه ، اقتصاد،ادبیات،روانشناسی ، روزنامه نگاری ، ارتباطات وسایر دانشهایی است كه درسیستم ادراك بشری می گنجد تعریف كرده است . نگارنده این مقاله در نظر دارد با تبیین جایگاه مفهومی روابط عمومی نقش وكاركرد روابط عمومی را جهت شناسایی فعالیتها وحركتها ی اجتماعی ، علمی پررنگ تر نماید.
امروزه در دنیای مدرن عصر صنعتی یا عصر تبادل اطلاعات و ارتباطات اتفاقات گوناگون وشاید می توان گفت در عرصه های مختلف در سراسر جهان رویت ویا گاهاً مشاهده سده كه حاصل دنیای ارباطات وتكنولوژی است با این مفهوم كه ارتباطات در جامعه انسانی تا چه حد می تواند منعكس كننده نیازها و ازسویی زمینه رشد توسعه باشد .
ما در استان كردستان همواره شاهد رخدادهای عجیب وغریبی هستیم كه شنیدن یا دیدن آن دل هر شنونده وخواننده ای را به درد خواهد آورد .اشاره به موضوع و اتفاقات جالب این استان وكاركردهای موضوعی سازمانها و متولیان دولتی و غیردولتی را به نقش می كشاند كه واقعاً متولیان حاظر به شفاف سازی مسائل خود هستند ؟ پاسخ به این سوال بدلیل جوّ اجتماعی خاص منطقه بالطبع منفی خواهد بود .چراكه افشاگری یكسری از مسائل در واقع جزء مسائل محرمانه ای بوده كه منجر به آشوب ورخدادهای اجتماعی خواهد شد .اما نقش روابط عمومی در اینجا به چه صورت خواهد بود؟ آنچه به نظر نگارنده می تواند موثر ومفید واقع شود در واقع اعتقاد به منشوری است كه متولیان امر روابط عمومی باید نسبت به اطلاع رسانی دقیق واگاهسازی مفید مطابق به آن عمل كنند .
لزوم ایده آفرینی وخلاقیت وایده پروری مدیران ومسئولان روابط عمومی ها به عنوان مشاورمدیران ارشد سازمان خود امری ضروری است كه مسئولان روابط عمومی به این نقش خود بیش از پیش پی برده وآنرا جز وظایف وامور اصلی خود بدانند . حضور تك تك یا نا همگون مسئولان روابط عمومی در جلسات ونشستها ،كارگاههای آموزشی وكنفرانسها درواقع این ابهام وسوال را در ذهن متولیان امر مطرح میكند كه به واقع مسئولان روابط عمومی علاقمند به شركت در چنین برنامه هایی مثل جلسات آموزشی ، كنفرانسهای ملی وبین المللی هستند ! در غیر اینصورت پس چگونه حضور مفهومی خود را می خواهند معنا بخشند ؟ اگر خواهان آموزش وارتقاء توانمندی خود نیستند چگونه به ایفای نقش خواهند پرداخت . و چگونه به انعكاس وشرح خدمات و معرفی خود خواهند پرداخت؟ آیا دیدگاه انان صرف نگاه تداركات چی و نیروی اجرایی است ؟ اگر اینچنین است پس باید اذعان نمود كه راهی پیش نمی رود و هنوز در جا خواهیم زد تا زمانیكه به اصول وماهیت روابط عمومی آشنا نبود .وباید همت گمارد تا برای نجات یك ملت از آسیب وخطر وتهدید زمینه اعتلای روابط عموی ها را فراهم بخشید .نگرش مسئولان به توان مسئولان روابط عمومی در به سامان رساندن فعالتیها وتقویت انان باید در تلاش برای تخصیص بودجه بود . كاهش اعتبارات حوزه های فرهنگی وروابط عمومی ، نبود فضا وكامنات خاص روابط عمومی با توجه به عصر دیجیتال كم توجهی مدیران روابط عممی به تثبیت جایگاه خود در بین سازمان ودر بین كاركنان ازجمله دلائل عمده غقب ماندگی حوزه روابط عمومی است .جایی كه در توسعه وپیشرفت تمام حوزه هایاتصادی ، علمی ف فرهنگی واجتماعی می تواند پاسخگوی عقب ماندگیهای استان ما باشد .
برگزرای كنفرانسهای بین المللی در حوزه روابط عمومی های ایران بهانه خوبی برای حضور ایفای نقش روابط عمومی هاباشد می تواند یك سازمان دولتی باشد یا یك شركت تجاری كه هر دو نقش موثری را در كاهش اسیبها و بحرانهای اجتماعی واقتصادی دارد در این فرایند زمانی كه به نوعی اشخاص حقیقی در واحدهای صنفی ، فرهنگی ، علوم اجتماعی ظهور می كنندو زمینه رشد وتقویت زمینه های فرهنگ گفتمان اجتماعی و دموكراسی را به وجود می اورد .بسیار باید اظهار خرسندی كرد كه پس از نیم قرن ما شاهد اتفاقات جدید و مدرن هستیم كه همواره سبب رشد همه جانبه توسه خواهد بود .برگزاری این چنین برنامه هایی یادآور وجود خلاقیت ، استعداد دارد كه اكنون در كشور فراهم شده ودر استان كردستان نیز به نوعی شاهد چنین حركتهایی هستیم .به تبع این موضوع استفاده و مغتنم شمردن فرصت زمانی از فضاهای علمی،.اجتماعی موجب رفع كاستی وبستر ساز كارهای فرهنگی خواهد شد .
توجه به مباحث اجتماعی ، تلاش به تثبیت رساندن جایگاه علمی واجتماعی در این مرحله زمانی اكنون به پروسه ای تبدیل شده كه بیشتر به تثبیت آن باید همت گمارد .در پایان این یادداشت می توان ابراز امیدواری كرد كه حضور صاحبنظران ، متخصصان نقاط مختلف جهان در كنفرانسهای بین المللی نقطه عطف باشد به تلاش بیشتر واعتلای روابط عمومی ها. جا دارد با توجه به مقتضیات زمانی و مكانی در هر منطقه كارگزاران هم این مقوله اجتماعی به ائتلاف جهانی دست یازند و تلاش مضاعفی را برای شفاف سازی و مسئولیت اجتماعی به ظهور رسانند .


همچنین مشاهده کنید