شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ / Saturday, 22 July, 2017

روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی


روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی
مدت ۵۵ سال از فعالیت روابط عمومی در ادارات و سازمانهای ایران می گذرد و در این راستا روابط عمومی ها دارای تغییر و تحولات بسیاری گشته اند و باید به دو گذر روابط عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود اول مرحله ای که روابط عمومی ها را جزو شاخه ای تشریفاتی و بدون مصرف و فقط برای پرکردن یک چاله در پست های سازمانی موسسات و سازمانها می دانست و دوم مرحله گذر از این تنگنا و ارج نهادن به مسئله روابط عمومی و یا بهتر بگوییم نگاه دقیق و منصفانه به این مقوله، امروزه سازمانهای با مدیریت دارای کیفیت مطلوب، به خوبی می دانند نقش روابط عمومی ها در سازمانشان آنقدر اهمیت دارد که باید با دیدی سازمان یافته تر به آن بنگرند، چرا که شاید در بهترین جمله روابط عمومی را بتوان چشم و گوش یک سازمان دانست و اگر این دو عضو حساس ضعیف عمل نمایند، مطمئناً باید آن سازمان را رو به زوال ببینید.
برای داشتن یک روابط عمومی قدرتمند در سازمانها باید تا حد امکان به نیازهای آن رسید و برای تقویت آن از هیچ چیز دریغ نکـرد. تقویت آگاهانه ای که روابط عمومی را رشد می دهد موجب اعتلای سازمان خواهد شد.
دادن حداقل امکانات به روابط عمومی از لوازم امراست و امروز در کشورهای پیشرفته این حداقل به نهایت خود رسیده است. باید بگوییم امروزه دنیا دید دیگری نسبت به روابط عمومی ها پیدا کرده و مدعای این اظهار نظر، برگزاری سمینارهای مختلف، ارائه مقالات علمی در این رابطه، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و دهها برنامه دیگر در جهت تقویت روابط عمومی ها و به روز رسانی آنها است. این را هم باید بدانیم که علم روابط عمومی در دنیا به سوی IT پیش می رود و از مرحله سنتی به روابط عمومی الکترونیک روی آورده است که متاسفانه در کشور ما هنوز روابط عمومی ها در مرحله اول، در حال درجا زدن هستند چه رسد که ....
اینجانب خود شاهد تغییر و تحولات چشمگیر جهانی در عرصه روابط عمومی ها بوده ام. در یک جمع بندی و نگاه کلی به این نتیجه می رسیم که کشورها سرمایه گذاری وسیعی را روی این قسمت انجام داده اند و شاید گامهای بلندی باید از سوی ما برداشته شود تا حداقل به گرد آنها برسیم. گواه این حرفم شرکت در اولین کنفرانس بین اللملی روابط عمومی در تهران بود که در بهمن ماه ۸۳ برگزار گردید. در این کنفرانس علاوه بر حضور شخصیتهای مهم کشوری و لشگری، دانشمندان زیادی از سراسر جهان، شرکت داشتند و سطح کنفرانس بسیار بالاتر از آن بود که تصور می شد. در ذیل سعی کرده ام چکیده تعدادی از مقالات ارائه شده در کنفرانس مذکور را بیان نمایم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با وظایف روابط عمومی در سازمان ها باید با توجه به دیدگاههای کارشناسان، به اهمیت آنها نیز پی ببریم:
آقای ریچارد آلفرد لینینگ رئیس عضو هیات مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی کسی است که از دهه ۱۹۸۰ بر کار موسسات اتحادیه های اروپا نظارت داشته و موکلان خود را برای سازگار ساختن تجارت و امور عمومی با یکدیگر راهنمایی کرده است. او در مدیریت بحران در روابط عمومی دارای تجارت ارزشمندی است و می گوید روابط عمومی اصلاً یک علم و فن یا صنعت نیست، اصول اساسی منطق هم بر آن حاکم نیست. و در ادامه اظهار می دارد: نظم یک اولویت درجه یک است و هر چند وقت یک بار که مفهوم مدیریت در تعاریف روابط عمومی تغییر می کند این سئوال را مطرح کنید که چه کلیدهایی برای موفقیت روابط عمومی وجود دارد. ایشان روابط عمومی را یک جریان مواج می داند که نمی توان برای آن یک تعریف کلیشه ای ارائه داد و باید در هر زمانی یک مدیریت خاص در جهت آن تعریف کـرد.
جان ساندرز عضو هیات مدیره شورای بین المللی ارتباطات و عضو انجمن بین المللی رادیو تلویزیون ایرلند می گوید، روابط عمومی به معنای آن است که چگونه با یکدیگر تعادل داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم روابط ما با دیگران است که در نهایت موجب شهرت و موفقیت ما خواهد بود.
هارون سوگیچ از بنیانگذاران خدمات ارتباطات خلاق عربستان سعودی نوشتن را جوهر حرفه روابط عمومی می داند و می گوید استفاده از تصویر ذهنی در ساختن یک داستان و نشانه تجاری امـر مهمی در جهت موفقیت یک برنامه ارتباطی است.
دکتر مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق (ع) و صاحب نظریه جهانی بازار پیام، نقش روابط عمومی ها در آینده مشابه یک پاره سیستم و سازگار می داند که بیشتر دیده بان است تا فرستنده پیام.
در این باره دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و ویرجینیای غربی آمریکا و نیز صاحب نظریه جهانی موج چهارم، با اشاره به روابط عمومی الکترونیک آنرا واحد اصلی ارتباط سازمانها با مخاطبین می داند و می گوید در عصر اطلاعات روابط عمومی باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی داخلی، ملی و جهانی باشند. در بستر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات درکل، و دولت الکترونیک به طور خاص نیز باید جایگاه روابط عمومی ها به صورت ویژه ای دیده می شود.
در این عرصه باید فرصت ها، تهدیدات نقاط ضعف و قوت کاربردی های فناوری و اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه روابط عمومی ها شناخته شود و این شناخت باعث خواهد شد تا روابط عمومی ها بتوانند از فناوری اطلاعات، هم از نظر توانمندسازی و هم از نظر ابزاری استفاده کنند و بستر لازم را از نظر فنی و مهندسی و نیروی انسانی در راستای چشم انداز سازمانهای خود ایجاد کنند.
با توجه به نظرات ارائه شده توسط کارشناسانی که ذکر شد روابط عمومی ها با تکیه بر سرمایه های اجتماعی به ویژه در حوزه فعالیت خود می توانند موجب افزایش کارآمدی سازمان شده و با تقویت احساس تعلق کارکنان به مشارکت، آنان را در تحقق برنامه های سازمان که زمینه ساز تحقق توسعه کشور است، راهنمایی نمایند و همانطور که قبلاً گفته شد این امور باید با تجهیز روابط عمومی ها به شکل اساسی درآمده تا در کلیه برنامه ها، یک روابط عمومی پویا، در خدمت سازمان قرار گیـرد.
امروزه بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده آمریکا از خانه مدرسه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند و متخصصان روابط عمومی تسلط به این ابزارهای جدید اطلاع رسانی سعی در تبلیغ و نفوذ بر اذهان آنان دارند روابط عمومی پنجره ای است که از یک سمت جامعه قرار دارد و سمت دیگر آن درون سازمان را هدف قرارداده است.
هدف یک روابط عمومی خوب باید حل مشکلات مشترک بین سازمان و مردمی باشد که با آن سازمان سروکار دارند. یک روابط عمومی مطلوب باید مجرای تبادل اندیشه ها و افکار باشد. در یک جمله می توان گفت که مهمترین رسالت یک روابط عمومی آگاه کردن مردم از تلاشـها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آن به سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه بیشتر سازمان است. در اینجا نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات در تحقق اهداف بالا مشخص می شود رسانه ها شمشیرهای دو دمی هستند که هم می توانند ضعف های سازمان را بیان کنند و افکار عمومی را آگاه سازند و هم قادرند که انتقال دهنده آسان و بی دردسر نظرگاه های مردم به سازمان از طریق صفحات ستونهای خاص خود باشند.
روابط عمومی باید مشكلات را پیش بینی كند و قبل از وقوع آنها، علتشان را از بین ببرد. همه از خدمات روابط عمومی استفاده می كنند تا كارشان بهتر شود و وجهه خوبی بدست آورند. یك متخصص روابط عمومی موفق كسی است كه در هنر ارتباطات مهارت داشته باشد. روابط عمومی با كارهای مختلف درگیر است كه به طور خلاصه وار می توان به عقلانی ساختن افكار عمومی، ارتباط با رسانه های جمعی و تعامل با آنها، جلب مشاركت مردمی، حرمت گذاری به ارباب رجوع، بالا بردن شایسته سالاری در سازمان، آگاه سازی و اطلاع رسانی، پاسخگوئی به ارباب جراید و رسانه و نیز مردم، دستیابی به زمان و فضای (مكان) رایگان در رسانه ها برای انتشار اخبار و اطلاعات سازمان، جلوگیری از شكل گیری و رواج شایعه، دو سویه كردن ارتباط، برگزاری مراسم و نشستها، مشخص كردن مصاحبه كنندگان و مصاحبه شوندگان، تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح تكذیب و یا تصحیح تكذیب و یا تصحیح و تولید اخبار ابتكاری اشاره كـرد كه این مسائل توسط یك مدیر روابط عمومی قوی، خلاق و با فكر و درایت بالا و نیز فعال و پرشور مرتفع می گردد تا بتواند در پیشبرد اهداف سازمان نقش اساسی را بازی كنـد.

منابع :
مجموعه جزوات آموزش روابط عمومی – اداره كل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مجموعه مقالات اولین كنفرانس بین المللی روابط عمومی- تهران، سالن همایشهای صدا وسیما
روزنامه اطلاعات
سایتهای اینترنتی بین المللی روابط عمومی

منبع : کارگزار روابط عمومی

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
رقابت های فرهنگی هنری , شهر ادبیات , حرکات نمایشی خودرو , استقلال خوزستان ایران و لخویا قطر , مهاجرت به آمریکا , وزیر کار رفاه و تعاون , سیمرغ جشنواره فجر , ثبت نام دانشگاه فنی و حرفه ای , بوکسور روسی , کوب برایانت , حزب دموکرات خلق , فولکلور , مسافر خارجی , نماینده سردشت در مجلس , لل , دست اندرکاران , بازشماری مجدد آرا , کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا , یو اس اس دیویی , عضویت , icar , گنبدی , رفتار آشوبگرانه , خدمات رسانی به مردم , دادگستری کردستان , خاصیت شناوری , ادامه تصویربرداری , افتتاح خوابگاه , رودخانه های کشور , مرگ باربی , نیمه یارانه ای , پوران عباسی , سوئ استفاده , شصت وهفت , علی مراد خانی , قیمت کلیه , رقابت های مقدماتی , طرح خادم , تماشاخانه تتماج , مفید ترین , ارزش اموال زنجانی , چمبرلین , شربت خوراکی , جلسه غیرعلنی , ماشین اداری , تنیس خاکی , تالین استونی , سرمربی مسکو , حسین موسویان , دکمه منو ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
سینمای مستند در ایران , ساقى‌نامه‌ها , ای رخت فکنده تو بر اومید و حذر بر , بررسی سیاست جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور , درمان تغذیه‌ای(۲) , تظاهرات بالینی , تپه گیان , مسلمانان جنوب فیلیپین ”مورو“ , اصلاح بد خطی کودکان , عقوبت , تخت سلیمان، تكاب , اختلال ساختگی و تمارض , فتق شکاف حجاب حاجز (دیافراگم) و سوزش سردل , نَقى کَمَره‌اى , منطقه حفاظت‌شده آغ‌گل , پیشگیری اولیه , اقوام و نژادها و روابط آنها , دگر روز چون بردمید آفتاب , درمان ضدٌ رتروویرسی (۲) , نعمت‌الهی و خاکساریه ,

برخی منابع مهم خبری
patogh98.com پاتوق 98 , estekhdam.com استخدام , fdn.ir فرهیختگان , bananews.ir بنا , ut.ac.ir دانشگاه تهران , khabaronline.ir خبر آنلاین , rajanews.com رجانیوز , naghdnews.com نقدنیوز , baharnews.ir بهارنیوز , salameno.ir سلام نو , patoghu.com پاتوق یو , press.jamejamonline.ir روزنامه جام جم , jnclinic.com جندی شاپور , sharghdaily.ir روزنامه شرق , nasle-farda.ir روزنامه نسل فردا , inn.ir شبکه ایران , biznews.ir کسب و کار , machinemag.com مجله ماشین , bazarkhabar.ir بازارخبر , hodana.ir هدانا , bimehnews.ir بیمه , poolnews.ir پول نیوز , unp.ir اخبار دانشگاهی , musiceiranian.ir موسیقی ایرانیان , zistboom.com زیست‌بوم , shahrdaronline.com شهردارآنلاین , journals.ut.ac.ir نشریات دانشگاه تهران , ebtekarnews.com روزنامه ابتکار , tamashagar.net تماشاگر , awalnews.ir اول نیوز ,

وبگردی
صحبت های عجیب پسر عارف در مورد ژن مرغوبش !
صحبت های عجیب پسر عارف در مورد ژن مرغوبش ! - صحبت های عجیب پسر عارف که انتقادات زیادی داشت
اولین فیلم از اظهارات قاتل آتنا مقابل دوربین
اولین فیلم از اظهارات قاتل آتنا مقابل دوربین - دهان آتنا را گرفتم به اتاق پشتی بردم، او را خفه کردم و ...
 اولین تصاویر از مهران مدیری و دخترش شهرزاد
اولین تصاویر از مهران مدیری و دخترش شهرزاد - مراسم افتتاحیه فیلم «ساعت 5 عصر» اولین ساخته مهران مدیری در حالی برگزار شد که شهرزاد دختر این کارگردان نیز در مراسم حضور داشت و برای اولین بار است که دختر مهران مدیری در چنین مراسمی حضور می یابد.
پیشاتتلیتیسم و پساتتلیتیسم
پیشاتتلیتیسم و پساتتلیتیسم - اما شاید مهمترین بحث در این باره مسئله "بحران هویت" است که از سوی برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی و حتی کاربران فضای مجازی مطرح می شود. یک روحانی فعال در توئیتر دراین باره نوشته است: «با ظهور پدیده تتلو در اردوگاه اصول گرایان میتوان تاریخ اصول گرایی و انقلابی گری را به دو قسمت پیشاتتلیتیسم و پساتتلیتیسم تقسیم کرد.»
اکران خصوصی فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر
اکران خصوصی فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر - مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مهران مدیری شامگاه دوشنبه در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.
فیلم لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو
فیلم لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو - لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو / این فرد چند مسافر مترو و یک مامور ناجا را با چاقو مجروح و به سمت پلیس های دیگرحمله کرد، در اینجا بود که پلیس به او شلیک میکند...
گفتگوی حسین دهباشی با علی فلاحیان / سعید امامی در زندان کشته شد
گفتگوی حسین دهباشی با علی فلاحیان / سعید امامی در زندان کشته شد - خشت خام / نوبت بیست و ششم / گفتگوی حسین دهباشی با علی فلاحیان
پایان تعقیب پرحادثه راننده فراری خودروی اپتیما در تهران
پایان تعقیب پرحادثه راننده فراری خودروی اپتیما در تهران - راننده فراری با خودروی اپتیما در تهران، دیوانه وار به چندین خودرو از جمله خودروی پلیس می زند و فرار می کند . این راننده چند دقیقه بعد دستگیر می شود
شکست فرانسوی ها با پژو 508 در بازار ایران
شکست فرانسوی ها با پژو 508 در بازار ایران - نگین خودرو نسخه E3 تلیسمان را با قیمت ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت نام می کند و ایران خودرو ۵۰۸ فول آپشن مدل ۲۰۱۶ را با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رساند.
عملیات انتحاری داعش در بالای شهر تهران! / عکس
عملیات انتحاری داعش در بالای شهر تهران! / عکس - این تصویر از صبح امروز در برخی شبکه های مجازی دست به دست می چرخد و برخی کاربران خوش ذوق با شوخی معنی داری درباره آن نوشته اند که این تصویر متعلق به بمب گذاری انتحاری داعش نیست و برای یکی از فروشگاه های بالای شهر تهران است که مد خاصی در پوشاک میان جوانان را ترویج می کند.
نجات دختر جوان از مرگ در فردیس کرج! + فیلم
نجات دختر جوان از مرگ در فردیس کرج! + فیلم - تصاویر دوربین مداربسته نشان می‌دهد کامیونی که در اتوبان دنده عقب می‌رود با یک دختر جوان برخورد می‌کند.
    پربازدیدها