شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / Saturday, 17 November, 2018

روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی


روابط عمومی، ابزار کارآمد مدیران قوی
مدت ۵۵ سال از فعالیت روابط عمومی در ادارات و سازمانهای ایران می گذرد و در این راستا روابط عمومی ها دارای تغییر و تحولات بسیاری گشته اند و باید به دو گذر روابط عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود اول مرحله ای که روابط عمومی ها را جزو شاخه ای تشریفاتی و بدون مصرف و فقط برای پرکردن یک چاله در پست های سازمانی موسسات و سازمانها می دانست و دوم مرحله گذر از این تنگنا و ارج نهادن به مسئله روابط عمومی و یا بهتر بگوییم نگاه دقیق و منصفانه به این مقوله، امروزه سازمانهای با مدیریت دارای کیفیت مطلوب، به خوبی می دانند نقش روابط عمومی ها در سازمانشان آنقدر اهمیت دارد که باید با دیدی سازمان یافته تر به آن بنگرند، چرا که شاید در بهترین جمله روابط عمومی را بتوان چشم و گوش یک سازمان دانست و اگر این دو عضو حساس ضعیف عمل نمایند، مطمئناً باید آن سازمان را رو به زوال ببینید.
برای داشتن یک روابط عمومی قدرتمند در سازمانها باید تا حد امکان به نیازهای آن رسید و برای تقویت آن از هیچ چیز دریغ نکـرد. تقویت آگاهانه ای که روابط عمومی را رشد می دهد موجب اعتلای سازمان خواهد شد.
دادن حداقل امکانات به روابط عمومی از لوازم امراست و امروز در کشورهای پیشرفته این حداقل به نهایت خود رسیده است. باید بگوییم امروزه دنیا دید دیگری نسبت به روابط عمومی ها پیدا کرده و مدعای این اظهار نظر، برگزاری سمینارهای مختلف، ارائه مقالات علمی در این رابطه، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و دهها برنامه دیگر در جهت تقویت روابط عمومی ها و به روز رسانی آنها است. این را هم باید بدانیم که علم روابط عمومی در دنیا به سوی IT پیش می رود و از مرحله سنتی به روابط عمومی الکترونیک روی آورده است که متاسفانه در کشور ما هنوز روابط عمومی ها در مرحله اول، در حال درجا زدن هستند چه رسد که ....
اینجانب خود شاهد تغییر و تحولات چشمگیر جهانی در عرصه روابط عمومی ها بوده ام. در یک جمع بندی و نگاه کلی به این نتیجه می رسیم که کشورها سرمایه گذاری وسیعی را روی این قسمت انجام داده اند و شاید گامهای بلندی باید از سوی ما برداشته شود تا حداقل به گرد آنها برسیم. گواه این حرفم شرکت در اولین کنفرانس بین اللملی روابط عمومی در تهران بود که در بهمن ماه ۸۳ برگزار گردید. در این کنفرانس علاوه بر حضور شخصیتهای مهم کشوری و لشگری، دانشمندان زیادی از سراسر جهان، شرکت داشتند و سطح کنفرانس بسیار بالاتر از آن بود که تصور می شد. در ذیل سعی کرده ام چکیده تعدادی از مقالات ارائه شده در کنفرانس مذکور را بیان نمایم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با وظایف روابط عمومی در سازمان ها باید با توجه به دیدگاههای کارشناسان، به اهمیت آنها نیز پی ببریم:
آقای ریچارد آلفرد لینینگ رئیس عضو هیات مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی کسی است که از دهه ۱۹۸۰ بر کار موسسات اتحادیه های اروپا نظارت داشته و موکلان خود را برای سازگار ساختن تجارت و امور عمومی با یکدیگر راهنمایی کرده است. او در مدیریت بحران در روابط عمومی دارای تجارت ارزشمندی است و می گوید روابط عمومی اصلاً یک علم و فن یا صنعت نیست، اصول اساسی منطق هم بر آن حاکم نیست. و در ادامه اظهار می دارد: نظم یک اولویت درجه یک است و هر چند وقت یک بار که مفهوم مدیریت در تعاریف روابط عمومی تغییر می کند این سئوال را مطرح کنید که چه کلیدهایی برای موفقیت روابط عمومی وجود دارد. ایشان روابط عمومی را یک جریان مواج می داند که نمی توان برای آن یک تعریف کلیشه ای ارائه داد و باید در هر زمانی یک مدیریت خاص در جهت آن تعریف کـرد.
جان ساندرز عضو هیات مدیره شورای بین المللی ارتباطات و عضو انجمن بین المللی رادیو تلویزیون ایرلند می گوید، روابط عمومی به معنای آن است که چگونه با یکدیگر تعادل داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم روابط ما با دیگران است که در نهایت موجب شهرت و موفقیت ما خواهد بود.
هارون سوگیچ از بنیانگذاران خدمات ارتباطات خلاق عربستان سعودی نوشتن را جوهر حرفه روابط عمومی می داند و می گوید استفاده از تصویر ذهنی در ساختن یک داستان و نشانه تجاری امـر مهمی در جهت موفقیت یک برنامه ارتباطی است.
دکتر مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق (ع) و صاحب نظریه جهانی بازار پیام، نقش روابط عمومی ها در آینده مشابه یک پاره سیستم و سازگار می داند که بیشتر دیده بان است تا فرستنده پیام.
در این باره دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت و ویرجینیای غربی آمریکا و نیز صاحب نظریه جهانی موج چهارم، با اشاره به روابط عمومی الکترونیک آنرا واحد اصلی ارتباط سازمانها با مخاطبین می داند و می گوید در عصر اطلاعات روابط عمومی باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی داخلی، ملی و جهانی باشند. در بستر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات درکل، و دولت الکترونیک به طور خاص نیز باید جایگاه روابط عمومی ها به صورت ویژه ای دیده می شود.
در این عرصه باید فرصت ها، تهدیدات نقاط ضعف و قوت کاربردی های فناوری و اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه روابط عمومی ها شناخته شود و این شناخت باعث خواهد شد تا روابط عمومی ها بتوانند از فناوری اطلاعات، هم از نظر توانمندسازی و هم از نظر ابزاری استفاده کنند و بستر لازم را از نظر فنی و مهندسی و نیروی انسانی در راستای چشم انداز سازمانهای خود ایجاد کنند.
با توجه به نظرات ارائه شده توسط کارشناسانی که ذکر شد روابط عمومی ها با تکیه بر سرمایه های اجتماعی به ویژه در حوزه فعالیت خود می توانند موجب افزایش کارآمدی سازمان شده و با تقویت احساس تعلق کارکنان به مشارکت، آنان را در تحقق برنامه های سازمان که زمینه ساز تحقق توسعه کشور است، راهنمایی نمایند و همانطور که قبلاً گفته شد این امور باید با تجهیز روابط عمومی ها به شکل اساسی درآمده تا در کلیه برنامه ها، یک روابط عمومی پویا، در خدمت سازمان قرار گیـرد.
امروزه بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده آمریکا از خانه مدرسه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند و متخصصان روابط عمومی تسلط به این ابزارهای جدید اطلاع رسانی سعی در تبلیغ و نفوذ بر اذهان آنان دارند روابط عمومی پنجره ای است که از یک سمت جامعه قرار دارد و سمت دیگر آن درون سازمان را هدف قرارداده است.
هدف یک روابط عمومی خوب باید حل مشکلات مشترک بین سازمان و مردمی باشد که با آن سازمان سروکار دارند. یک روابط عمومی مطلوب باید مجرای تبادل اندیشه ها و افکار باشد. در یک جمله می توان گفت که مهمترین رسالت یک روابط عمومی آگاه کردن مردم از تلاشـها و مشکلات سازمان، جویا شدن نظرات مردم و جمع کردن و انتقال آن به سازمان و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامه ریزی های آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه بیشتر سازمان است. در اینجا نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات در تحقق اهداف بالا مشخص می شود رسانه ها شمشیرهای دو دمی هستند که هم می توانند ضعف های سازمان را بیان کنند و افکار عمومی را آگاه سازند و هم قادرند که انتقال دهنده آسان و بی دردسر نظرگاه های مردم به سازمان از طریق صفحات ستونهای خاص خود باشند.
روابط عمومی باید مشكلات را پیش بینی كند و قبل از وقوع آنها، علتشان را از بین ببرد. همه از خدمات روابط عمومی استفاده می كنند تا كارشان بهتر شود و وجهه خوبی بدست آورند. یك متخصص روابط عمومی موفق كسی است كه در هنر ارتباطات مهارت داشته باشد. روابط عمومی با كارهای مختلف درگیر است كه به طور خلاصه وار می توان به عقلانی ساختن افكار عمومی، ارتباط با رسانه های جمعی و تعامل با آنها، جلب مشاركت مردمی، حرمت گذاری به ارباب رجوع، بالا بردن شایسته سالاری در سازمان، آگاه سازی و اطلاع رسانی، پاسخگوئی به ارباب جراید و رسانه و نیز مردم، دستیابی به زمان و فضای (مكان) رایگان در رسانه ها برای انتشار اخبار و اطلاعات سازمان، جلوگیری از شكل گیری و رواج شایعه، دو سویه كردن ارتباط، برگزاری مراسم و نشستها، مشخص كردن مصاحبه كنندگان و مصاحبه شوندگان، تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح تكذیب و یا تصحیح تكذیب و یا تصحیح و تولید اخبار ابتكاری اشاره كـرد كه این مسائل توسط یك مدیر روابط عمومی قوی، خلاق و با فكر و درایت بالا و نیز فعال و پرشور مرتفع می گردد تا بتواند در پیشبرد اهداف سازمان نقش اساسی را بازی كنـد.

منابع :
مجموعه جزوات آموزش روابط عمومی – اداره كل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مجموعه مقالات اولین كنفرانس بین المللی روابط عمومی- تهران، سالن همایشهای صدا وسیما
روزنامه اطلاعات
سایتهای اینترنتی بین المللی روابط عمومی

منبع : کارگزار روابط عمومی

مطالب مرتبط

پیامهای آقای هاشمی دردوران ریاست جمهوری

پیامهای آقای هاشمی دردوران ریاست جمهوری
تاریخ سراسر آکنده است از حکایات یافتن گنج به بهای بردن رنج و کامیابی فارابی در خواندن زیر نور فانوس و تاریخ سی ساله دهقان توس. اما هرگز نشنیده ایم مرثیه تاریخ را در مرگ استعدادهای بالقوه کفش دوز عصر ساسانی؛ که چگونه زیست و چگونه مرد؟ چه کسی می تواند بگوید که کفش گر زاده عهد ساسانی نمی توانسته است « بوعلی»، « بیرونی» یا « رازی»: شود؟ به راستی چه کسی در سوگ میلیون ها استعداد مرده می گرید؟ اصولاً استعدادهای مرده گوری ندارند که کسی بر آنها بگرید! به همین جهت در فرآیند فعالیت ها، نباید فریخته شهرت ها شد ، زیرا ارزش ها را شهرت ها و شخصیت ها تعیین نمی کنند. هیچ کس جز با عمل خود، ارزشمند نخواهد بود. بر مدیران روابط عمومی است که با توجه به معیارها، شخصیت ها را ارزیابی کنند و تنها در پی چهره های مشهور نروند، که گوهرها غالباً در میان سنگ های گمنام پراکنده اند.
▪ مدیر روابط عمومی و فرد گرایی:
برای مدیران روابط عمومی، مفردات همیشه ضامن پیروزی نیست، بلکه ترکیبی صحیح و هماهنگ، همواره پیروز است. همسو کردن نیروها ، از کارهای بسیار ظریفی است که استعداد و ابتکار مدیر می تواند آن را تضمین کند . مدیر روابط عمومی نباید اجازه دهد افراد فرصت طلب، به سوء استفاده و تضییع حقوق دیگران بپردازند که در نهایت، بدنامی آن برای مدیر روابط عمومی و بهره نامشروع آن برای افراد فرصت طلب است.
نگارنده نمی داند این جمله حکیمانه از کیست که گفته است: « با تکیه بر پاد زهری که داری، زهر منوش ». بر مبنای این رهنمود عالمانه، مدیر روابط عمومی نباید به افرادی که استحقاق ندارند، سود رساند و به آنان میدان دهد. انحراف اطرافیان موجب سستی سازمان و شکست آن خواهد شد.
▪ مدیر روابط عمومی و متملقان:
کسی به حمد و ثنای برادران عزیز
زعیب خویش نباید که بی خبر باشد
مدح وآفرین گفتن و چاپلوسی متملقان، امری است زوال پذیر و مبتنی بر حاجت و نیاز. عاقلان جهان همواره خود را از شنیدن مدح و تملق، برکنار داشته اند. رسول اکرم در ذم مدح و تملق و تمجید، خطاب به ستایشگری فرمود: « مره للمادح و یحک قصعت ظهره لو سمعک ما افلح الی یوم القیامه» ( وای بر تو که پشت این ممدوح را شکستی ، اگر از تو بشنود و بپذیرد، تا رستاخیز روی رستگاری نبینند).
و درجای دیگر فرمود: « الا تماد حوا و اذا رایتم الماد حین فاجثوا فی وجوههم التراب » ( هلا یکدیگر را نستایید و چون ستایشگران را یافتید، خاک بر روی آنان بپاشید).
ازاین رو مدیر روابط عمومی نباید از سخنان دروغین و تملق های فریبکارانه در اشتباه بیفتد و بپندارد که در معرفت و کمال ، به جایی نرسیده است . بسیاری از مرد به فریب ستایش و شهرت دوستی ، از دست رفته اند.
▪ حق بینی و اعتقاد پذیری مدیر روابط عمومی:
از دیدگاه مدیر روابط عمومی وارسته ، نباید حق گویان مطرود و چاپلوسان مقرب شوند، بل بهترین ها باید کسانی باشند که حق را می گویند، زیرا دوست آن است که به آدمی راست بگوید و در هنگام شنیدن حقایق و انتقاد بجا، درست عمل کند و دشمن آن است که عیوب را ببیند و تذکر ندهد، تا کار از کار بگذرد و موجب بد نامی شود.
ضرب المثلی چینی می گوید: « تنها به مدد چشم دیگران است که می توان در عیب خود نگریست.»
▪ شمس تبریزی می گوید : « مردآن است که عیب بر خود نهد.»
موی بشکافی به عیب دیگران
چون به عیب خود رسی کوری از آن
▪ قرآن مجید می فرماید: « اتا مرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» ( آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را از یاد می برید؟ )
مدیر روابط عمومی باید انتقاد پذیر باشد . تنگ نظران از انتقاد می ترسد، اما مدیران روابط عمومی دانا با آغوش باز از آن استقبال می کند؛ زیرا مایل به استفاده از کسانی است که وقت خود را صرف مراقبت او کرده و به نقایص و عیوب وی پی برده اند.
عیب کسان منکر و احسان خویش
دیده فرو کن به گریبان خویش
آینه روزی که بگیری به دست
خود شکن آن روز مشو خود پرست
خویشتن آرای مشو چون بهار
تا نکند در تو طمع روزگار
مسلماً آیینه ای که زنگار گرفته و کدورت و سیاهی آن را پوشانده است نمی تواند نارسایی ها و نواقص صورت دیگران را بنمایاند. هرگز از چوب کج سایه راست نیاید و آتش را با آتش نمی توان فرو نشاند.
مدیر روابط عمومی و کارکنان، همواره باید این نکته ظریف از « شمس تبریزی» را به خاطر بسپارند که « حق به دست من است نه الزاماً حق با من است .»
▪ ریاست طلبی و خود خواهی مدیر روابط عمومی:
مولی العارفین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر نخعی می فرماید: زنهار بین خود و کسانی که بر آنان حکم می رانی، حجاب جاه طلبی و مقام حایل نکنی».
این جهان بازاری است که هرکس خود را به هر چه فروخت ، نرخش همان است. یکی از عرفا تعبیری دارد قریب به این مضمون: « به هر چه فرود آیی ، به همان حجاب خواهی شد. یکی خود را به ریاست، یکی به ثروت و یکی به شهرت می فروشد. »
▪ امام صادق علیه السلام می فرماید:
« هرکس درباره خود و کارهای خود ، مبتلا به نخوت و خودخواهی شود، از راه صحیح هدایت و رشد ، منحرف و گمراه شده است و ادعاهایی می کند که شایستگی آنها را ندارد».
یکی از بزرگان به نام شیخ سعدالله حموی سواربود و به رودخانه رسید. اسب از آب نمی گذشت. امر کرد آب را تیره ساختند و به گل آلودند. اسب ازآب بگذشت. گفت : « تا خود را می دید، ازاین وادی عبور نمی توانست کرد.»
برو ای خواجه خود را نیک بشناس
که نبود فربهی مانند آماس
مولی الموحدین علی علیه السلام می فرماید: « هر امری که از مافوق می شنوی، با امر خدای بسنج، چنانچه خداوند تو را از آن عمل نهی می کند، زنهار فرمان خالق را در راه هوس مخلوق قربانی مکن، هیچ مگو مأمورم و معذور. هرگز مگو به من دستو داده اند و باید کور کورانه اطاعت کنم و هرگز طمع مدار که تو را کورکورانه اطاعت کنند».
رسول گرامی اسلام می فرماید: « آگاه باشید بدترین امت من کسانی هستند که به سبب ترس از شرشان، مورد تکریم و احترام قرار گیرند.»
مسلماً مدیری که به لحاظ شخصیتی، به سطوح بالاتر می رسد، براساس اصول و ضوابط عقلانی و انسانی عمل می کند، نه برای جلب توجه دیگران انسانی که بخواهد توجه دیگران را به خود جلب کند، انسان آشفته ای است که هر آن و هر لحظه می یابد به مقتضای محیطی که درآن قرار گرفته است ، رفتار خود را دگرگون سازد. چنین فردی از خود و شخصیتی که پدید آورده است ، بیزار خواهد شد.
▪ سازماندهی، برنامه ریزی و بهره گیری از نیروها در روابط عمومی:
یکی از ویژگی های مدیران لایق در روابط عمومی ها این است که نه تنها از وجود همکا ران ورزیده و با تجربه و مبتکر در سازمان خود ، نهراسند، بل به نحوی شایسته از آنان بهره بگیرند.
معمولاً مدیران روابط عمومی ترسو خودخواه با افراد متخصص، قوی و دانا، قطع رابطه می کنند.
مدیران روابط عمومی باید بدانند که همیشه افراد مخلص و صادقی در سازمان ها هستند که با کارایی لازم، صداقت و کمترین توقع ، خدمت می کنند. این چهره های شایسته را باید شناسایی کرد و آنان را به کار گرفت.
بی توجهی مدیر روابط عمومی ارزش و لیاقت، سبب نومیدی و خمودی و باعث مرگ استعدادها می شود. چه بسا تجربیاتی که در سینه افراد محبوس مانده و غبار گرفته و با رفتن فرد از محیط کار، به فارموشی سپرده شده است. از این رو برای سازماندهی، ابتدا باید به لیاقت ها، تخصص ها و تقوای افراد، توجه داشت و از افراد شایسته، نه تنها استفاده کرد ، بل به معنای واقعی کلمه، آنان را شکارکرد.
وقت و نیروی مدیر، باید به میزان ۴۰ درصد صرف برنامه ریزی، ۳۵ درصد صرف سازماندهی ، ۲۰ درصد صرف کار و فرماندهی و ۵ درصد صرف کنترل شود.
مدیر روابط عمومی باید از همه مکتب ها و نظام ها ، استفاده کند و یافته های دیگران را به مثانه شاخه های زنده ، به مدیریت اسلامی پیوند زند – که ما در این مقاله به فرازهایی حکیمانه از گفتار متخصصان فن مدیریت، اشاره خواهیم کرد. چه ، مدیر روابط عمومی امروز را ازتوجه به نتایج بررسی ها و آراء متفکران و پایه گذاران مکتب های گوناگون مدیریت، گریزی نیست.
▪ دربهره گیری از افراد، باید به ۱۲ خصلت توجه داشت:
۱) میزان ایمان، تعهد و وفاداری،
۲) قدرت ابتکار
۳) شخصیت
۴) نحوه همکاری با دیگران
۵) وقت شناسی
۶) میزان کارآیی
۷) احساس مسئولیت
۸) حفظ وسایل و دستگاه ها
۹) قدرت رهبری
۱۰) علاقه مندی به کار
۱۱) مراعات مقررات
۱۲) نظم و ترتیب درکار.
● ویژگی های مدیر روابط عمومی از دید کارشناسی:
در مدینه فاضله فارابی آمده است: « مدیر باید با هوش، دارای حافظه ای پر توان ونیروی بیان باشد. در عزم او فتوری راه نیابد و عاشق و عدالت، تحقیق، صداقت و حق باشد. در خوردن، میانه روی کند و غرق عیش و نوش نشودو به ثروت جهان چشم ندوزد».
غزالی معتقد بود که امیران را از داشتن چهار خصلت: عدالت ، هوش، شکیبایی و فروتنی، گریزی نیست. همچنین مدیر از چهار چیز باید پرهیز کند: رشک ، غضب، تنگ چشمی و بد اندیشی.
مدیر، همواره نیازمند پروراندن استعدادها و بسط دانش خویش است .
▪ توماس مور می گوید: « منشأ عیوب جامعه، مدیریت نادرست است».
مدیر روابط عمومی باید به همه گروه ها توجه داشته باشد و باآنها معاشرت کند و در همه اوقات مثل و نمونه اعلای انسانیت و وقار باشد.
ـ هنری پو معتقد بود که مدیران باید سه نکته سازمان، ارتباط و اطلاعات را از نظر دور ندارند.
ـ مک کالوم می گفت: «با دستورهای صریح و اصرار دراجرای مو به موی آنها، می توان مسئله کنترل را حل کرد. بنای کار وی بر چهار پایه استوار بود: سیستم صحیح، عقل سلیم، ارتباط و کنترل.
برای مدیر روابط عمومی درستکاربودن، کافی نیست. او باید طریقه استفاده از درستکاری را هم بداند. باید بداند چه روشی را در چه اموری به کاربرد.
مدیر روابط عمومی نباید از مشورت با دیگران، رویگردان باشد:
مشورت ادراک و هشیاری دهد
عقل ها مرعقل را یاری دهد
زیرا:
در حادثه ها رأی خردمندان است
سبب نصرت و فتح و ظفر و پیروزی
مدیر روابط عمومی باید به افراد اجازه دهد تا خود را بپرورانند و از امکانات خویش بهره گیرند.
به منظور اعمال مدیریت صحیح، هارینگن امرسن بهره گیری از دوازده اصل را تجویز می کرد:
ـ روشن و مشخص ساختن هدف،
ـ عقل سلیم،
ـ مشاوران صالح،
ـ انضباظ،
ـ عدالت ،
ـ بایگانی قابل اعتماد،
ـ توزیع صحیح ،
ـ برنامه های و استانداردها ،
ـ استاندارد کردن وضعیت،
ـ استاندارکردن عملیات ،
ـ دستور العمل های کتبی استاندارد شده ،
ـ نظارت بر کارایی ( کنترل)
▪ فایول پنج عامل را اساس کار می دانست:
۲و۱) پیش بینی و برنامه ریزی
۳) فرماندهی
۴) نظارت
۵) هماهنگ ساختن.
▪ شلدن و فلت توصیه کردند:
۱) با آنها که روش خصمانه دارند و حاضر نیستند کسی از کارشان سر دربیاورد و از کنترل و نظارت شانه خالی می کنند و نیز با آنهایی که اعتماد به نفس ندارند، به شیوه اتو کراتیک ( قدرت در دست مدیر) رفتار شود.
۲) با آنها که حس همکاری دارند و به حق دیگران تجاوز نمی کنند و نیز با آنها که از کاردسته جمعی لذت می برند، به شیوه دموکراتیک ( قدرت در گروه ) رفتار شود.
۳) به کسانی که به تنهایی عهده دار کار می شوند و آن را به بهترین وجه انجام می دهند و نیز به آنها که به طور انفرادی عضوی مفید اما غیر اجتماعی اند، بهتر است آزادی داده شود.
محدود کردن کار مدیران روابط عمومی به امضای نامه ها و ابلاغ بخشنامه ها و تشکیل جلسات، سبب گرفتار شدن مدیر روابط عمومی در شبکه تار عنکبوتی و فلج کننده اداری می شود و در نتیجه مدیران روابط را از ارتباط مستقیم با شاکیان و ارباب رجوع و نیز نظارت و رسیدگی به وضع افراد و مشکلات واحدهای زیر پوشش، باز می دارد .
به هر صورت مدیر نباید در اتاق خود محبوس بماند.
برای ریاست همین عیب بس
که نبود کسی را بدو دسترس
البته به نظر ساموئل. پ. نیومن صفاتی همچون : قدرت پیش بینی، حسابداری ، برنامه ریزی، پافشاری، راز داری، رهبری، دانش افزایی، مهارت و سایر سجایای بزرگ اخلاقی را مشکل بتوان در یک تن یافت. اما بسیاری معتقدند که اگر کسی را بتوان یافت که به تنهایی این صفات را داشته باشد، باید او را برای مدیریت برگزید، لکن اگر این صفات در سه تن یا بیشتر باشد، باید آن سه تن یا گروه رابرای رهبری و مدیریت انتخاب کرد.
▪ ارتباط مدیر روابط عمومی با کارکنان:
از آنجا که آدمی تحت تأثیر شرایط و اوضاع و احوال دور و بر خود قرار می گیرد، ناگزیر از ارتباط با کارکنان است، به ویژه که برنامه ریزی بدون ارتباط با کارکنان قابل تصور نیست .
امروزه برای حسن اجرای امور، موضوع « ارتباط با کارکنان» ، بسیار مهم است . به این لحاظ، مدیر باید نکات زیر را در نظر داشته باشد:
۱) رساندن اطلاعات و دستورها و تعلیمات به کارکنان؛
۲) پذیرفتن گزارش ها، اندیشه های نو، پیشنهادها، شکایت ها و گله های بجا یا نابجا، از کارکنان؛
۳) ارتباط متقابل با کارکنان؛
۴) برقرار کردن ارتباط کارکنان و سرپرستتان، با گروه های بیرون از موسسه ( خانواده های کارکنان)؛
۵) ارتباط مستقیم با کارکنان، که شرط آن، داشتن مطلب برای گفتن است.
البته باید مطلبی باشد تا بتوان درباره آن سخن گفت، از این رو باید از جزئیات امورآگاهی داشت. صدای جذاب و حرکات موزون هم مهم است ، ولی همه اینها در مقایسه با شرط اول ، یعنی « داشتن مطلب برای گفتن» ، از فروعات است.
همچنین مدیر باید همواره در برابر دیدگان باشد.
منشأ قدرت ، مردم اند:
هر جامعه طبقات گوناگونی دارد که در تقسیم بندی کلی ، در دو طبقه اصلی جای می گیرند یکی عامه، که توده مردم اند و دیگری خاصه، که گروه معدود جامعه هستند.
مدیر روابط عمومی باید توده مدرم را در نظر بگیرد و با جلب اعتماد و رضایت آنان، پروایی از نارضایتی خواص، که اقلیتی ناچیزند، نداشته باشد، زیرا در میان این دو طبقه ، تفاوت و فاصله بسیار است، از جمله:
الف) خواص، افرادی پر خرج و اسراف کارند، در حالی که عامه مردم، قانع ، کم خرج و کم توقع اند.
ب) خواص، به هنگام گرفتاری ، کمترمدیر را یاری می دهند، در حالی که عامه مردم، غالباً در گرفتاری ها، به یاری مدیر می شتابند.
ج) خواص افرادی را اگر به عطا ننوازی، عذر ناپذیرند، در حالی که عامه مردم عذر پذیر و زود گذشت اند.
ه) خواص را در ناملایمات ، صبر و تحمل نیست، در حالی که عامه مردم ، صبور و پر تحمل و مقاوم اند.
خلاصه کلام آنکه تمامی افراد ازطریق سلسله مراتب و جز آن ، باید با مدیریت در ارتباط باشند. با این ملاحظات، مدیر روابط عمومی درمحیط کار، بااستفاده از ضوابط درست، براساس شایستگی ها، مشاغل را به کارکنان واگذار کند تا بهترین بازده کاری را از هر فرد، و از مجموعه افراد تحت فرمان خود به دست آورد، زیرا بدون اداره صحیح مغزها و دست ها، تدبیر در به کاربردن وسایل، بیهوده است. مسئله مهم ، عده بیشتر نیست ، بل همکاری و هماهنگی است . چنانچه فردی نتواند انرژی لازم و مناسب با گنجایش روانی خود تولید کند، توان سازندگی خود را از دست خواهد داد؛ و این پیامد تلخی برای جامعه دارد، که مسئولیت آن متوجه مدیران روابط عمومی است.
نیک خواهی و مهر مدیر روابط عمومی:
گلها محبت نسیم رابا تبسم لطیف خویش پاسخ می گویند: « انسان» نیز با « محبت» معنا می شود . مدیر باید نیک خواه و مهربان باشد. مدیر اگر دیواری از محبت به دور خود بکشد، مطمئن باشد که هیچ کس از دیوار محبت نمی گریزد . جایی که همدلی و الفت نباشد شوق خدمت نیست. حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می فرماید: « فرمانروا تنها زمانی از اعتماد مردم بر خوردار است که مهربان باشد.»

وبگردی
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟ - داستان دلواپسانی که منافع جناحی را بر مصالح مردم و نظام ترجیح می دهند را ببینید.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.