پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وقایعی که جهان را در سال ۲۰۰۶ تکان داد


وقایعی که جهان را در سال ۲۰۰۶ تکان داد
ده اتفاق مهم سال ۲۰۰۶ از لحاظ سیاسی- اجتماعی چه بود؟ این ها انتخاب خبرنگاران سرویس جهان خبرگزاری آسوشیتدپرس از سال گذشته هستند؛ رویدادهایی که بیشترین توجه را در جهان جلب کردند.
۱) اعدام صدام
در آخرین روزهای سال میلادی مهمترین خبر سال ۲۰۰۶ در عراق شکل گرفت. اعدام دیکتاتور سابق عراق، در شرایطی که به نظر نمی رسید اعدام او با سرعت انجام شود، واکنش های مختلفی را موجب شد، اما در سرتاسر جهان اعدام او به عنوان مهمترین خبر ارزیابی شد.
۲) حمله اسرائیل به جنوب لبنان
در روز دوازدهم جولای نیروی نظامی اسرائیل از هوا و زمین به نیروهای حزب الله مستقر در جنوب لبنان حمله کردند. تصور نیروهای اسرائیلی و فرماند هان آنها کسب یک پیروزی ساده در نبرد با نیروهای نامنظم حزب الله بود اما مقاومت باورنکردنی نیروهای حزب الله ارتش اسرائیل را زمین گیر کرد و در نهایت نیروهای این کشور پس از سی و چهار روز مجبور به عقب نشینی به سمت مرزهای خود شدند. در جریان این نبردها بیش از یک میلیون نفر از مردم لبنان آواره و بیش از دو هزار نفر از آنها هم بی خانمان شدند.
۳) وضعیت بد امنیتی در عراق
وضعیت امنیتی عراق پس از حضور نیروهای اشغالگر روز به روز بدتر می شود، درحالی که نیروهای اشغالگر همیشه از تامین امنیت در عراق می گویند اما هرروز شمار زیادی از مردم عراق در انفجارها و تیراندازی ها و خشونت ها به قتل می رسند. از سال ۲۰۰۳ که نیروهای چندملیتی به عراق حمله کرده اند تاکنون بیش از سه هزار سرباز امریکایی و پانصد نفر از نیروهای دیگر، و بیش از یکصد هزار نفر از مردم عراق در این خشونت ها و درگیری ها کشته شده اند.
۴) غرق شدن کشتی مصری در دریای سرخ
کشتی مصری «السلام ۹۸» با بیش از یک هزار و چهارصد مسافر در روز دوم فوریه در دریای سرخ غرق شد. در این حادثه ۱۰۱۹ نفر از مسافران کشته و ۳۸۰ نفر هم مجروح شدند. ظرفیت این کشتی حداکثر هزار نفر مسافر بود.
۵) افزایش قیمت نفت
سیر صعودی قیمت نفت و بالا رفتن قیمت بنزین در سرتاسر جهان بسیاری از مردم جهان را نگران چگونگی مصرف وسایل نقلیه شخصی خود کرد. قیمت نفت در چهاردهم جولای به رکورد باورنکردنی ۴/۷۸ دلار برای هر بشکه رسید، اما پس از آن با تصمیم اوپک برای افزایش تولید قیمت نفت به زیر شصت دلار برای هر بشکه رسید.
۶) سیاره یی که دیگر سیاره نیست
در بیست و چهارم آگوست سال ۲۰۰۶ اعلام شد که نام سیاره پلوتون که سال ها نامش به عنوان یکی از سیارات منظومه شمسی برده می شد از میان سیاره های این منظومه حذف شده است. این تصمیم تعداد سیاره های منظومه شمسی را از عدد نه به عدد هشت رساند.
۷) آزمایش های هسته یی کره شمالی
کره شمالی طی تنها دو هفته دو آزمایش اتمی انجام داد که این مساله واکنش شدید سازمان ملل متحد، همسایه های این کشور و امریکا را در پی داشت. مذاکرات صلح با کره شمالی تعلیق شد و اعلام شد که محدودیت های جدید اقتصادی برای این کشور در نظر گرفته خواهد شد.
۸) انتخاب رئیس جدید سازمان ملل متحد
بان کی مون وزیر امور خارجه سابق کره جنوبی به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد اعلام شد. او از آغاز سال ۲۰۰۷ جای کوفی عنان را خواهد گرفت. این مرد کره یی هشتمین دبیرکل سازمان ملل و دومین دبیرکل آسیایی سازمان ملل متحد خواهد بود. دوره دبیرکلی وی هم پنج سال خواهد بود.
۹) نخست وزیر ژاپن از چین بازدید کرد
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در ماه اکتبر، چند هفته پس از انتخابش به عنوان نخست وزیر از چین بازدید کرد. جنایاتی که ژاپنی ها در زمان جنگ جهانی دوم در چین مرتکب شده بودند باعث نفرت مردم چین از ژاپن است اما به نظر می رسد با بازدید رسمی آبه از چین و تعهد دولت ژاپن برای پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و بازماندگان حمله ژاپن روابط دو کشور بهبود یابد.
۱۰) حمله اتیوپی به سومالی
نیروهای ارتش اتیوپی پس از چند سال خاموش بودن شعله های جنگ میان این کشور و سومالی، در حمایت از نیروهای دولت سقوط کرده سومالی از مرزها گذشتند و موگادیشو پایتخت سومالی را با تلفاتی بسیار کم تصرف کردند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید