پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال بوسنی در اندیشه فردا


فوتبال بوسنی در اندیشه فردا
«فوآد موزورویچ» كه اولین مربی تاریخ بوسنی محسوب می شود ، پس از ۱۱ سال به جای بلاژ اسلیكویچ مجدداً سكان هدایت تیم ملی این كشور را در دست گرفت. وی كه با مجله یوفا گفت و گو می كرد از تغییرات گسترده در فوتبال بوسنی خبر داد. مشروح مصاحبه موزورویچ با مجله یوفا در پی می آید:
● اكنون كه پس از ۱۰۰ مسابقه مجدداً هدایت بوسنی را برعهده گرفته اید از این بابت چه احساسی دارید؟
▪ خیلی خوشحال هستم. من در نخستین بازی رسمی بوسنی مقابل آلبانی در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۵ در تیرانا هدایت تیم را برعهده داشتم و اكنون پس از ۱۰۰ مسابقه خوشحال هستم كه برای صد و یكمین بار هدایت بوسنی را برعهده گرفتم. در
۱۸ مسابقه نخست بوسنی، بر روی نیمكت نشسته بودم. معمولاً در رده تیم ملی به مربی فرصت مجددی داده نمی شود اما از اینكه بار دیگر در تیم ملی حضور دارم، بسیار خوشحال هستم.
● هنگامی كه مجددا به این سمت برگزیده شدید چه چیزی بیش از هر چیز باعث افتخار شما بود؟
▪ من به این افتخار می كنم كه نخستین مربی تیم بوسنی بوده ام و مطمئن هستم همه این واقعیت را خیلی خوب در یاد خواهند داشت. من به این افتخار می كنم كه در آن زمان حضورم در تیم بوسنی باعث پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیر این تیم شد و در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه خیلی خوب و به نظر من عالی بازی كرد. در بازی دوستانه مقابل ایتالیا و در سارایوو، لاجوردی پوشان را شكست دادیم. شكست ایتالیا در سال ۱۹۹۶ آن هم دقیقاً یك سال پس از پایان جنگ، پیروزی بزرگی در نوع خود محسوب می شود؛ پیروزی ای كه هرگز نباید آن را فراموش كرد.
● مهمترین و سخت ترین مشكلی كه در حال حاضر با آن روبرو هستید، چیست؟
▪ خب ببینید «حسن صالح حمیدزیچ»، «سرگی باربارز»، «الویر بولیچ»، «الویر بالجیك» و بسیاری دیگر تقریباً بازنشسته شده اند. نخستین وظیفه و كار من این است كه با بازیكنان صحبت كنم و از آنها بخواهم تا پایان رقابت های انتخابی ۲۰۰۸ در تیم حضور داشته باشند و بازی های زیبا و شایسته ای را برای تیم ملی كشورشان انجام دهند. هم اكنون هیچ چیزی را از دست نداده ایم، هرچند در ۴ بازی نخست چندان زیبا بازی نكردیم و نتیجه را واگذار كردیم.
● از حضور بازیكنان جوان و بااستعداد در تیم استقبال می كنید؟
▪ بله اما مشكلات زیادی فرا روی باشگاه ها در بوسنی وجود دارد. به مجرد اینكه بازیكنان در بوسنی از خود توانایی بروز می دهند به خارج از كشور می روند. البته این خیلی خوب است كه بازیكنان بزرگ ما از سوی كشورهای دیگر خواهان دارند اما خروج آنها در درازمدت به نفع فوتبال بوسنی نخواهد بود. از سوی دیگر زمانی از بوسنی خارج می شوند كه هنوز تجربه كافی و درستی از فوتبال كسب نكرده اند به همین دلیل بدون كسب تجربه در تیم هایشان با مشكلات فراوانی روبرو می شوند و همچنین كسب جایگاه در تیم نیز برایشان مشكل و مشكل تر می شود. به نظر من بهتر است بازیكنان در لیگ بوسنی چندین سال حضور داشته باشند و سپس راهی خارج از كشور شوند.
● ۱۰ سال پیش هنگامی كه برای نخستین بار هدایت تیم را برعهده گرفتید چه موانعی برای پیشرفت شما وجود داشت؟
▪ در وهله اول، شروع تیم و دعوت از بازیكنان بسیار سخت و دشوار بود. هنگام جنگ بوسنی بسیاری از بازیكنان از كشور خارج شدند و به سایر كشورهای اروپایی رفتند و از فدراسیون فوتبال بوسنی هرزگوین تنها نامی روی تكه ای ورق باقی مانده بود و بسیار سخت بود كه بازیكنان را پیدا كنیم. در اولین بازی ها بیشتر از بازیكنانی استفاده می كردیم كه در یوگسلاوی حضور داشتند. به مرور زمان، بازی هایی بهتر و زیباتر انجام دادیم. ابتدا میانگین سنی بازیكنان ۲۹ سال بود و هنگامی كه از تیم جدا شدم میانگین ۲۵ سال بود كه در نوع خود پیشرفت قابل ملاحظه ای به حساب می آید. این پیشرفت ها بدون همكاری ها و حمایت های «یوسف پوسنا» رییس فدراسیون فوتبال بوسنی، مسؤولان یوفا و فیفا غیرممكن بود.
● نسبت به آن دوران، زیر ساخت های ورزشی و بخصوص فوتبال در بوسنی چقدر پیشرفت داشته است؟
▪ ۱۰ سال پیش در بوسنی حتی یك زمین استاندارد كه شرایط فیفا یا یوفا را داشته باشد وجود نداشت اما خوشبختانه توانستیم استادیوم المپیك كوزوو را بازسازی كنیم و یك استادیوم جدید در زنیكا بسازیم، آن هم در كمترین زمان ممكن.
● به نظر شما چه پیشرفت های دیگری باید در فوتبال بوسنی ایجاد شود؟
▪ باید همچنان زیرساخت های فوتبال در بوسنی را گسترش دهیم اما كمبود منابع مالی مانع این كار می شود. باید كیفیت بازی ها در لیگ بوسنی ارتقا یابد همچنین تمركز بیشتری روی تیم جوانان و نوجوانان داشته باشیم؛ زیرا بوسنی هرزگوین بازیكنان بومی و بااستعداد خوبی دارد.
● برای خودتان چه اهدافی را در نظر گرفته اید؟
▪ بهترین و مهمترین كار این است كه بتوانیم بازی خوب و باكیفیت بالایی به نمایش بگذاریم. باید سعی كنیم زیاد به دنبال خلق شگفتی نباشیم و در عوض بازی های زیبایی انجام دهیم تا بتوانیم در رقابت های اروپایی و جام جهانی حضور داشته باشیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید