پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سیدنی لومت و بیان داستانی هوشمندانه


سیدنی لومت و بیان داستانی هوشمندانه
«سیدنی لومت» در سینمایی «قدرت»، داستانی هوشمندانه و پیچیده را نقل می كند. او كه گرایش چپ سیاسی دارد، در «قدرت» نیز همانند اغلب فیلم هایش به موضوعات اجتماعی می پردازد و در وهله نخست قصد ساختن فیلمی سیاسی را ندارد. به گزارش ایسنا، «قدرت» محصول سال ۱۹۸۶ آمریكا است كه در مدت زمان یك ساعت و ۵۱ دقیقه به شیوه تكنی كالر و با صدای استریو ساخته شده است.
● درباره فیلم
«سیدنی لومت» در سینمایی «قدرت» بر اهمیت نقش مشاور سیاسی در سیاست آمریكا تاكید می كند. هیجان منحصر به فردی كه در فیلمنامه این اثر گنجانده شده است. بر این نكته اشاره دارد كه چگونه پول هنگفت، رسانه ها، تكنولوژی كامپیوتری و نفوذ بیگانگان، سیاست امروز را به جولانگاهی برای تاخت و تاز سیاستمداران با نفوذ تبدیل كرده است.
لومت در «قدرت» نشان می دهد كه زنان و مردان جوان به راحتی از احساسات و تمایلاتشان صحبت می كنند، اما تعداد اندكی از آنان از خواسته های خود برای به دست گرفتن قدرت پرده بر می دارند. به اعتقاد بسیاری از منتقدان، نگاه «لومت» در این فیلم به قدرت و صاحبان قدرت همراه با احترام است. با این حال او به تماشاگران خود نشان می دهد كه «قدرت» چه بر سر صاحبانش می آورد. چگونه آنان را تغییر می دهد و چگونه برخی موفق به كنترل «قدرت» می شوند.
● داستان فیلم
فیلمنامه «قدرت» را دیوید هیمل اشتاین، در ژانر درام به نگارش درآورده است. این فیلم درباره مشاور سیاسی، قدرتمند و موفقی به نام پیت سن جان است كه سیاستمداران سراسر كشور جزء مراجعانش هستند.وقتی دوست و مشتری قدیمی اش، سناریو اوهایو، تصمیم می گیرد كه سیاست را كنار بگذارد. جان بلافاصله برای كمك به جروم كید، مردی كه قرار است جای او را بگیرد انتخاب می شود.
● حضور در جشنواره های خارجی و اكران در سینماها
سینمایی «قدرت» در كشورهای محدودی چون سنگاپور، ایسلند، آرژانتین، استرالیا، فنلاند، سوئد و انگلیس اكران محدود داشته است. این فیلم در سال ۱۹۸۷ با حضور در جایزه فیلم رزی كاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن بوده است. «قدرت» در سال ۱۹۸۸ نیز در جایزه فیلم تصویر شركت كرد و عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد را به خود اختصاص داد.
● درباره فیلمساز
سیدنی لومت ۲۵ ژوئن ۱۹۲۴ در فیلادلفیا به دنیا آمد. پدر و مادرش بازیگر تئاتر بودند و او از دوران كودكی در فضای كار نمایش قرار گرفت، به طوری كه در ۴ سالگی برای نخستین بار پشت میكروفون رادیو قرار گرفت و یك سال بعد در سن ۵ سالگی به همراه پدر روی صحنه نمایش رفت. در پانزده سالگی و در سال ۱۹۳۹ نخستین نقش سینمایی خود را در فیلمی با نام «یك سوم ملت» ایفا كرد. پس از اتمام خدمت در ارتش، «لومت» در مدارس بازیگری آموزش دید. در سال ۱۹۵۰ شبكه تلویزیونی CBS او را استخدام كرد.
او در این شبكه تلویزیونی استعداد كارگردانی خود را نشان داد ونخستین فیلم سینمایی خود را در سال ۱۹۵۷ با عنوان «۱۲ مرد خشمگین» ساخت كه جایزه خرس طلای برلین را برایش به ارمغان آورد. لومت تا كنون بیش از ۴۰ فیلم را كارگردانی كرده است كه از این میان می توان به آثار موفقی چون شبكه (۱۹۷۶)، دانیل (۱۹۸۳) و «فرار با دست خالی» (۱۹۸۸) اشاره كرد.
● بازیگران فیلم
سیدنی لومت شهرتش را مدیون دانش فنی و تواناییش برای گرفتن بازیهای درجه یك از بازیگراشن است و بسیاری او را به عنوان یك كارگردان ـ بازیگردان می شناسند. كارگردانی كه همكاری خلاقانه میان ستارگانش را تشویق می كند. در سینمایی «قدرت» ریچاردگر ایفاگر نقش اصلی است و بازیگرانی چون جولی كریستی، جین هاكمن، كیت كاپشای، دنزل واشنگتن و ای. جی. مارشال به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید