شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آلمان بر سر دو راهی ترکیه و اتحادیه اروپایی


آلمان بر سر دو راهی ترکیه و اتحادیه اروپایی
با آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی و عهده داری ریاست دوره ای اتحادیه اروپایی به مدت ۶ ماه توسط آلمان، انتظارات كشور های خواهان عضویت در این اتحادیه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و یكی از این كشور ها تركیه است. شبكه خبری دویچه وله طی مقاله ای به بررسی انتظارات تركیه از ریاست جدید اتحادیه اروپایی پرداخته است.
در این مقاله آمده است: آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان و رییس جدید اتحادیه اروپایی تمایلی به پرداختن به مساله عضویت تركیه در این اتحادیه ندارد. با این حال وی ناچار است انتظاراتی را كه این كشور از ریاست جدید دارد مورد بررسی قرار دهد.عضویت تركیه در اتحادیه اروپایی از سوی شهروندان و سیاستمداران این قاره با مخالفت روبرو شده است.
طبق نظر سنجی های انجام شده در سراسر اروپا تنها كمی از یك چهارم مردم و در آلمان تنها ۱۶ درصد مردم با این اقدام موافق اند. در حالیكه در تركیه نیز پیوستن این كشور به اروپا با واكنش های دوگانه ای مواجه بوده است و میزان موافقان در تركیه (۳۸ درصد) رقم قابل قبولی برای نشان دادن تمایل این كشور نیست.
دویچه وله می افزاید: به نظر می رسد ریاست آلمان، كمك زیادی به مساله تركیه نكند. دولتمردان آنكارا اقدام اروپا در تعلیق اجرای معاهده ۸ ماده ای میان تركیه و اتحادیه اروپایی را به دلیل ممنوعیت ورود كشتی های یونانی ـ قبرسی به بنادر این كشور ناعادلانه می دانند.در حالیكه اتحاد مجدد قبرس به دلیل مخالفت بخش جنوبی این جزیره با شكست مواجه شد تركیه خود را در ادامه راه تنها می یابد و این كشور حمایت بیشتری را از جانب اروپا طلب می كند.
تحلیلگران سیاسی بر این باورند كه تركیه این بار از آلمان انتظار دارد، با وجود مخالفت های موجود در قبرس اروپا را به از سرگیری مناسبات اشاره شده در معاهده فوق وا دارد.نویسنده در ادامه آورده است: در دوره پیش فنلاند موافقت دو بخش یونانی و دولت محلی قبرس را برای افزودن ماده دیگری در مورد مناسبات سیاسی و اقتصادی به معاهده ۸ ماده ای جلب كرده بود اما این روند با تغییر ریاست در اتحادیه اروپایی متوقف شد. حمایت صدراعظم پیشین آلمان از پیوستن تركیه به اروپا، این انتظار را از دولت مركل و ائتلاف او دو چندان كرده است.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تركیه در سال جاری پیوستن این كشور به اتحادیه اروپایی را بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار می دهد.برخی از احزاب فعال تركیه باعضویت كشورشان در اتحادیه اروپایی مخالف هستند و این در حالی است كه موج وطن دوستی در میان مردم رو به افزایش است. به این ترتیب پیوستن به اروپا این بار نه از خارج مرز ها كه توسط جریانات داخلی به چالش كشیده خواهد شد.
با اشاره به اینكه آمادگی اتحادیه اروپایی برای میانجی گری در مساله قبرس و كمك های مالی به ترك های تنها مانده این جزیره با استقبال تركیه مواجه شده به نظر می رسد دولت رجب طیب اردوغان برای حل مشكل عدم توافق میان مخالفان تركیه در اروپا و مخالفان اروپا در تركیه ناگزیر به ادامه مذاكرات با اروپاست و شاید بتوان امیدوار بود كه در ادامه روند گفت و گوها میان اروپا و تركیه و آلمان بتواند نقش مثبتی را طی شش ماه آینده ایفا كند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید