پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

اسطوره کاتالونیا، امید ماتادورها


اسطوره کاتالونیا، امید ماتادورها
كارلس سافورسادا پویول، متولد ۱۳ آوریل سال ۱۹۸۷ است. پویول در پوبلا دی سگوئر، شهری در شمال ایالت كاتالونیا چشم به جهان گشود و به نوعی می توان گفت تماماً بارسلونایی است. او دوران فوتبالی خود را در بارسلونا آغاز كرد و برای تیم های سوم و دوم بارسلونا سال ها درخشید. در فصل ۹۷-۹۶ یك بار برای تیم دوم به میدان رفت و البته گلزنی كرد.
در دو فصل بعد یعنی بین سال های ۹۷ تا ۹۹ در ۷۴ بازی برای بارسلونا ۳ بارگلزنی كرد. او در فصل ۱۹۹۹ و در حالی كه ۸ بازی در خدمت تیم B بود به تیم اصلی فراخوانده شد. در واقع او بعد از ارایه بازی های قابل قبول در پست دفاع مورد توجه لوییس ون گال مربی هلندی وقت بارسلونا قرار گرفت و برای اولین بار و در تاریخ ۲ اكتبر ۱۹۹۹ در مقابل وایادولید و با پیراهن شماره ۲۴ برای تیم اصلی به بازی رفت.
در آن برهه از زمان مدافعانی چون فیلیپ كوكو، رایزیگر و دی بوئر از دیگر اركان این خط بودند و پویول جوان به عنوان مدافع گوش راست به بازی گرفته می شد. از همان زمان هم قدرت تدافعی او بر حركات هجومی اش چربش داشت به طوری كه تا حد زیادی به دفاع نه چندان مطمئن بارسلونا استحكام می بخشید. در همین سال ها بود كه توانست نخستین مقام جهانی خود را در المپیك با اسپانیا و در سیدنی استرالیا كسب كند. مقام دومی چنین جام ارزشمندی افتخار كمی نیست.
بعد آن تورنمنت بود كه مربی هلندی اعتمادی بیشتر به وی كرد به طوری كه پویول یك عنصر دایمی برای تیم محسوب می شد.
روند رو به رشد او در سال های اخیر خیره كننده و چشمگیر بوده است. در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ در تركیب ۱۱ نفره منتخب یوفا قرار داشت. در آن سال پویول به عنوان مدافع راست برگزیده یوفا مطرح شده بود. درسالی كه بارسلونا توانست در نیم فصل دوم از رتبه حقارت بار دوازدهم تا رده دوم در پایان فصل صعود كند پویول به همراه رونالدینیو از مهمترین دلایل این امر بودند تا جایی كه اگر چند هفته ی دیگر لیگ ادامه می یافت بارسلونا می توانست والنسیای قهرمان را پشت سر بگذارد. او در تیم ملی در همین سال ها همواره حضور داشت.
مهمترین بازی های او به همراه اسپانیا به جام جهانی ۲۰۰۲ بر می گردد كه البته در بازی با كره سر اسپانیا را بریدند و این تیم نتوانست به مرحله ی نیمه نهایی راه یابد. او در یورو ۲۰۰۴ نیز در تركیب قرمز پوشان بود اما نتوانست به موفقیت خاصی برسد. اوج سلطنت پویول در خط دفاعی بارسلونا به فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ بر می گردد، جایی كه او كاپیتان اول بارسلونا شد آن هم در سنی كمتر از ۲۵ سالگی.
اگر چه پویول در فصل قبل از آن هم بعد از كوكو و انریكه سومین كاپیتان محسوب می شد. این درحالی بود كه تیم های بسیار قدرتمندی خواهان به خدمت گرفتن وی شدند كه در رأس آنها میلان قرار داشت و برلوسكونی گفته بود كه زوج نستا و پویول یك زوج طلایی برای آنها خواهد بود اما زمانی كه كارلس با بیان جمله «بارسلونابرای من مانند اكسیژن است و بدون این تیم زندگی برایم معنی ندارد» میزان تعصب راسخ خود را به همگان نشان داد نه تنها میلان بلكه دیگر تیم ها از جذب وی كاملاً مأیوس شدند.
پویول قرار داد خود را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ تمدید كرد و به احتمال بسیار زیاد تا تمام دوران بازی اش آبی و اناری باقی خواهد ماند. قدرت بدنی بالا، هوش سرشار در امور دفاعی، پرش های حیرت آور و قدرت جالب در زدن ضربات سر در عمق دفاع بارسلونا و البته تعصب بالا و مثال زدنی او ستودنی است. اما چیزی كه بسیاری از بازیكنان بارسلونا از آن یاد می كنند و البته بارها و بارها از كاپیتان دیده شده است روحیه دادن به تیم و آن هم در شرایط سخت رقابت است.پس از ۶ سال ناكامی بارسلونا در كسب مقام اولی در جام های مختلف، این طلسم در دوره آقایی پویول شكسته شد و می توان كاپیتانی وی را برای بارسلونا خوش یمن تلقی كرد.
كاپیتان ارزشمند بارسلونا در فصلی كه بارسلونا كمترین گل خورده را در سال قهرمانی نصیب خود كرد نقشی انكار نشدنی داشت به طوری كه وی را بیش از نیمی از قدرت دفاعی بارسلونا می نامند. به همین خاطر لاپورتا به قولی كه به پویول داده بود عمل كرد و حقوق سالیانه وی را دو برابر افزایش داد و در لیست پردرآمد ترین بازیكنان بارسلونا قرار داد. تیمی كه تحت رهبری وی به این مقام نائل شد را یكی از بهترین های تاریخ بارسلونا می دانند.
وقتی لالیگا پس از ۶ سال بر بام دستان توانمند كاپیتان پویول آرام گرفت همگان را به تحسین وادار كرد. جامی كه سال ها برای هواداران آرزو شده بود بر پایه تلاش های متعدد وی وهمبازی هایش سر انجام به ویترین افتخارات باشگاه بازگشت.
در فصل جدید هم پویول دومین جام قهرمانی بارسلونا را بالا گرفت. قهرمانی سوپر كوپای اسپانیا مقابل بتیس دیگر قربانی وی بود. تاكنون كه نیمی از فصل گذشته نه تنها پویول ثبات فصل قبل خود را حفظ كرده بلكه آمار به دست آمده حاكی از بهبود عملكرد وی نیز می باشد. اگر چه در ابتدای فصل بارسلونا در لیگا متزلزل نشان می داد اما بر پایه رهبری وی و همت دیگر ستارگان دوباره تیم به روی غلتك افتاد و بازهم بارسلونا در لیگ دست نیافتنی به نظر می رسد. او تاكنون تنها ۲ كارت زرد دریافت كرده و جالب تر آنكه در لیگ قهرمانان تعداد خطاهای انجام شده بر روی وی بیشتر از تعداد خطایی بوده كه وی مرتكب شده است!
حضور كارلس در كمربند دفاعی تا حدی حیاتی است كه نبودش می تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد. شكست ۴ بر ۲ مقابل زاراگوسا در زمین حریف این سخن را تأیید می كند. بارسا كه با وجود پویول در طول۲۰ بازی فقط ۱۶ گل خورده بود به یكباره شیرازه خود را از دست داد و در یك بازی ۴ گل خورد. او در این فصل ركورد دار بازی برای آزلگرونا است. پویول در طول سال فقط ۵ دقیقه پایانی بازی با آلاوز در نوكمپ و البته ۹۰ دقیقه بازی با زاراگوسا در جام حذفی را از دست داده است. یعنی از زمان ۲۸۸۰ دقیقه ممكن در ۲۷۸۵ دقیقه آن حضور داشته و این بسیار مورد توجه است. قدرت تدافعی وی او را در بین بهترین مدافعان سال جهان و از دیدگاه یوفا قرار داد . پویول به همراه مدافع انگلیسی چلسی یعنی جان تری زوج مركزی دفاع را دارا شدند. بدون شك باید وی را یكی از بزرگترین محصولات آكادمی فوتبال بارسلونا در تاریخ این مدرسه فوتبال دانست.
● «پویول» و رئال مادرید
جالب است بدانید كارلس پویول همواره در بازی های رودررو مقابل رئال مادرید درخشان بوده و به حق كابوس مهاجمان رئال در چند سال اخیر بوده است. از به یاد ماندنی ترین بازی او می توان به دیدار فصل ۲۰۰۳ در سانتیاگو اشاره كرد. بازی ای كه بارسلونا در نهایت ۲ بر یك بر رقیب خود چیره شد. در نیمه اول و در زیر آماج حملات رئال پویول مسیر ضربه وحشتناك روبرتو كارلوس را كه از فاصله ای كمتر از ۶ متری زده شده بود را دلیرانه وجسورانه با سر تغییر داد و مانع از آن شد كه به طاق دروازه بارسلونا برسد.
توپی كه اگر شما با آن مواجه می شدید جرأت نگاه كردن به آن را هم نداشتید! رائول گونزالز كاپیتان رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا به نیكی از پویول یاد می كند:« وی یكی از بهترین مدافعان جهان است اما در دنیا شخصی با تعصب تر از او سراغ ندارم.» پویول كه به همراه اسپانیا در تابستان عازم آلمان شد و به شدت مورد توجه آراگونز قرار داشت، به طوری كه در بازی های او با ثبات ترین مدافع بود.
● لیگ قهرمانان
به طور قطع بعد از جام جهانی لیگ قهرمانان اروپا برای هر بازیكنی رؤیا است. كاپیتان پویول می تواند این جام را از آن خود كند و در صورت به تحقق پیوستن این امر وی به یك اسطوره جوان و بی چون و چرا در تاریخ كاتالان تبدیل خواهد شد (كما اینكه حالا نیز یك اسطوره به شمار می رود).چشم هایتان را باز كنید با تركیب كنونی بارسلونا و با وجود عناصری چون وی این جام برای آنها است. امیدواریم پویول از تجربه بازی سال قبل در لندن به خوبی استفاده كند و اجازه ندهد كسی دیگر این جام گرانبها را لمس نماید.
● آمار غرور آفرین كاپیتان
همانطور كه اشاره شد پویول در فصل ۱۹۹۹ به تیم اصلی رسید و تا كنون آماری به شرح زیر دارد :
۱۹۲ بازی در لالیگا و ۳ گل ، ۵۳ بازی در لیگ قهرمانان، ۹ بازی در جام یوفا، ۸ بازی در جام حذفی و ۲ بازی رفت و برگشت مقابل بتیس در سوپر كوپا. یعنی او تا كنون در ۲۷۰ بازی رسمی برای تیم اصلی بارسلونا بازی كرده است و همین امر برای اسطوره بودن وی كافی به نظر می رسد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید