شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


جوئل شوماخر بر روی لبه تیغ حرکت کرد


جوئل شوماخر بر روی لبه تیغ حرکت کرد
جوئل شوماخر، در تمام مدت پخش فیلم «باجه تلفن» هیجان، اضطراب، تعلیق واكنش را به طور كامل به نمایش می گذارد و درا ین فاصله حتی به تماشاگر اجازه نمی دهد كه به هیچ چیز دیگر به غیر از داستان و فیلم فكر كند. «باجه تلفن» محصول سال ۲۰۰۲ آمریكا است كه در مدت زمان ۸۱ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.
● درباره فیلم
«باجه تلفن» از مفهومی جذاب سرچشمه می گیرد و شیوه اجرایی كارگردان متبحر آن بر جذابیت فیلم می افزاید.ساخته جوئل شوماخر به اعتقاد برخی منتقدان یك فیلم كوتاه است كه حاوی پایانی مایوس كننده و داستان تعجب برانگیز است.این فیلم را می توان یك نمایش تك پرده ای درباره اخلاقی گرایی در جامعه مدرن اماروز ورویكرد فرد به معیارهای پذیرفته شده اخلاقی عنوان كرد.
با این حال هدف اصلی فیلمساز ایجاد هیجان در تماشاگر بوده است و رمز موفقیت نسبی سینمایی«باجه تلفن» نیز همین است.شوماخر، همانند دیگر اثر خود «سرعت» از ابتدای كار خط پایان خود را مشخص كرده است. داستان باجه تلفن با قرار گرفتن در یك مسیر پر هیجان، به موقع از پیچش های دراماتیك نیز بهره می برد تا بر دلهره تماشاگر افزوده شود.فیلمبرداری خوب باجه تلفن به همراه یك تدوین فشرده و گام وضرباهنگی تند و نفس گیر، در مجموع فیلم باجه تلفن را به یك اثر نافذ و تاثیرگذار تبدیل كرده است.
● داستان فیلم
فیلمنامه باجه تلفن را لاری كوهن در ژانر جنایی و دلهره به نگارش درآورده است.این فیلم با شعار «زندگی شما بر لبه تیغ قرار دارد» درباره یك مدیر تبلیغات به نام استوارت است كه هر روز از یكی از باجه های تلفن درنیویورك به دوست خود زنگ می زند. یك روز تلفن زنگ می خورد او گوشی رابرمی دارد. صدای آن طرف خط می گوید اگر گوشی را قطع كنید كشته می شوید و نور قرمز یك سلاح لیزری گواه آن است كه تلفن كننده شوخی ندارد.
● اكران در سینماها و حضور در جشنواره های خارجی
فیلم باجه تلفن با بودجه ای معادل ۱۳ میلیون دلار ساخته شد. در آمریكا ۴۶ میلیون دلار و در جهان ۵۱ میلیون دلار فروش كرد.با این حال سینمایی باجه تلفن به دلیل شباهت بسیاری كه به موضوع قتل های زنجیره ای در آمریكا داشت با موانع بسیاری برای نمایش مواجه شد. این فیلم علاوه بر آمریكا دركشورهایی چون: هلند، استرالیا، كانادا، فیلیپین، نروژ، مكزیك و فنلاند نیز به نمایش عمومی درآمد.سینمایی «باجه تلفن» در سال ۲۰۰۴ در جایزه فیلم تصویر شركت كرد و كاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. این فیلم با حضور در جایزه فیلم ام تی وی، نیز كاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم بوده است. حضور در جایزه فیلم منتخب نوجوانان و نامزدی دریافت جوایز بهترین بازیگر و از دیگر موفقیتهای اندك سینمایی باجه تلفن است.
● درباره فیلمساز
جوئل شوماخر ۲۹ اوت ۱۹۳۹ در نیویورك متولد شد. او كارگردانی را از سال ۱۹۷۴ وبا یك فیلم تلویزیونی با نام داستان ویرجین هیل آغاز كرد.شوماخر تا كنون ۲۸ فیلم را كارگردانی كرده است كه «باجه تلفن» نوزدهمین فیلم وی محسوب می شود.به گزارش ایسنا،از مهمترین ساخته های این كارگردان می توان به ورونیكا گرین (۲۰۰۳)، شبح اپرا (۲۰۰۴)، هشت میلی متری (۱۹۹۹)، بتمن و رابین (۱۹۹۷) و سرزمین ببرها اشاره كرد.
● بازیگران فیلم
جوئل شوماخر را استاد كشف و به كارگیری هنرپیشه جوان و مستعد می دانند و اوجگیری بازیگرانی مانند كالین فارل ایرلندی كه در باجه تلفن هم به ایفای نقش پرداخته محصول همین رویكرد است. علاوه بر كالین فارل بازیگرانی چون: فارست ویتاكر، كیت نایس، كثی هولمز و كیفر ساترلند در سینمای باجه تلفن به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید