دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

بازگشت پرشکوه رت باتلر و رابین هود!


بازگشت پرشکوه رت باتلر و رابین هود!
تماشای نسخه جدید DVD «برباد رفته» نكات جدیدی از این فیلم كلاسیك و مشهور را بر شما آشكار می گرداند مثلاً شال سبز رنگی كه دور گردن ویویان لی بازیگر زن اول فیلم دیده می شد و به نظر می رسید كه یك شیء عادی و بدرنگ باشد، در نسخه جدید بسیار خوشرنگ و متفاوت جلوه می كند.
شال همان شال است و «لی» سال ها است كه مرده است و طبعاً نمی شد سكانس مربوطه را دوباره با وی و آن شال گرفت. آنچه تغییر یافته، یافتن و ارائه تصاویری شفاف تر و بهتر از سكانس های مختلف فیلم است كه ماهیت و كیفیت حقیقی اشیا و آدم ها را نشان می دهد و از این پس بهتر می توانید كاراكترهای اسكارلت اوهارا (لی) و رت باتلر (كلارك گیبل) را برآورد كنید. در نمونه های قبلی موجود حتی به نظر می رسید كه نوعی «آب رنگ» بر تصاویر زده شده و خبری از رنگ حقیقی نبود و بدتر از همه لایه كدری بود كه بر هر نمای این فیلم طولانی سنگینی می كرد و حالتی مصنوعی را به این اثر فوق العاده سینمایی می بخشید.
در نسخه نو حتی می توانید تعداد دقیق دكمه های كت باتلر بی رحم را ببینید و با قدری دقت «نخ دوخت» و چگونگی نشستن دكمه ها بر روی پارچه كت را نیز مشاهده می كنید. اینها معجزه نیست، اما تفاوت زیادی هم با آن ندارد. شاید از تكنولوژی سال۲۰۰۷ نباید انتظاری كمتر از این داشت. نمونه دیگر فیلم مشهور سال۱۹۳۸ ارول فلین است كه «ماجراهای رابین هود» نام دارد و این بازیگر محبوب در آن، رل قهرمان افسانه ای جنگل های شروود را بازی كرده است. در نسخه آبرنگی قدیمی بیننده خیلی از چیزها را گم می كرد، اما در نمونه D.V.D كه اینك به بازار آمده است، نه فقط رابین هود شفاف تر و به تبع آن قهرمان تر از هر زمانی به نظر می رسد، بلكه سربازان دولتی انگلیس هم كه به نحوی بی نتیجه در پی شكار او هستند، نمایی روشن تر و شفاف تر از همیشه دارند.
با این حال تصور نكنید كه همه تفاوت هایی كه گفتیم فقط محصول انتقال تصاویر برروی نوارهای D.V.D و روند شفاف سازی است كه در این گونه موارد شكل می گیرد. درواقع ابتدا كار شفاف سازی برروی فیلم های جذاب كهن انجام شده و سپس حاصل كار روی D.V.D رفته است. این روند را شركت برادران وارنر با همكاری كمپانی ایول فراهم آورده و طی آن نگاتیوهای آن فیلم ها به طور دیجیتالی و از نو تنظیم و ارائه و به تبع آن شفاف تر و تیزتر شده اند. این درحالی است كه این فیلم ها ابتدا و در درجه اول برروی نوار فیلم های تكنی كالر مثبت و حك شده بودند كه طبعاً در اواخر دهه ۱۹۳۰ فقط درصد كمی از تأثیرپذیری و حساسیت را دربر داشتند.
این روش نوین شفاف سازی را «اولترا رزولوشن» و به عبارتی «ابرشفافیت» نام گذاری كرده اند و به قدری موفق بوده كه كاندیدای جایزه اسكار امسال در بخش های فنی شده و بهتر بگوییم پدیدآورندگان و ارائه دهندگان این سامانه جدید بازآفرینی و حفظ آثار قدیمی، ممكن است بزودی مهم ترین جایزه سینمایی جهان را هم بابت كار خود دریافت دارند. از این طریق تعدادی از فیلم های باارزش قدیمی كه نسخه های قبلی شان از شكل و ریخت افتاده بودند، حیاتی تازه را شروع كرده و به شكل چشمگیری بهتر و روشن تر شده اند.
فیلم های قدیمی باارزشی كه به این ترتیب حیات بهتر و تازه تری را شروع كرده اند، شامل «آواز در باران»، «جویندگان» و «جادوگراز» هم می شوند.
نمونه های قبلی دچار لرزش شده و پریدگی ها و خدشه هایی محسوس داشتند وفاقد كیفیتی بودند كه دوستداران آثار كلاسیك آن را جست وجو می كردند و متأسفانه تا قبل ازروند بازسازی اخیر آن را نمی یافتند.
كریس كوكسون رئیس بخش عملیات فنی كمپانی برادران وارنر می گوید، حین تماشای یك نسخه پرده ای ظاهراً دیجیتالی شده «بربادرفته» بود كه به فكر انجام تغییرات جدید در روند شفاف سازی این گونه فیلم ها افتاد و در این زمینه به فعالیت پرداخت.
او می گوید در همان هنگام متوجه شد كه چطور برخی فریم ها در چارچوب خود جا نیفتاده و تصاویر از گوشه ها بیرون می زنند.
وی متوجه شد كه اگر تصاویر و فریم ها، هریك در چارچوب مربوطه بنشینند و از این بابت مشكلی نداشته باشند، تأثیرگذاری و شفافیت تصاویر بیشتر خواهدشد و گاهی تفاوت ها در این مورد به حد خیره كننده ای می رسید.
كوكسون می گوید: «وقتی روش تكنی كالر سال ها پیش اختراع و اجرا شد، در درجه اول تنها به نیت رنگی كردن فیلم های سینمایی بود و كیفیت برایشان مهم نبود و فقط كفایت می كرد كه رنگ هایی بر تصویرها بنشینند. هر تصویری از درون نگاتیو مربوطه بیرون كشیده می شد و به آن بالاترین رنگ ممكن بخشیده می شد، اما این كه تصوركنید سعی می شد توازن و تعادل لازم هم ضمیمه آن شود، از این خبرها نبود و به همین سبب افراط در عمق و شدت رنگ ها نیز محسوس بود و رنگ به یك سلاح افراطی برای كشاندن تماشاگران به سالن های سینما بدل شده بود ولی نباید در جست وجوی تفكیك رنگ ها می بودید ، زیرا نه آنها درپی آن بودند و نه تكنولوژی آن ایام چنین اجازه ای را می داد. امروز شرایطی متفاوت كم است و می توان آن رنگ ها را از نو تولید و بر پیكر هر فریم حك كرد و كار تفكیك و متمایز ساختن آنها از یكدیگر را هم انجام داد. در اصل این گنج ها (اشاره به فیلم های غنی قدیمی) سال ها موجود و بر قفسه های بایگانی ها نشسته بودند و فقط كسی را می خواستند كه كار نشاندن مجدد رنگ ها را برروی آنها صورت دهد و اینك ما این كار را انجام داده ایم.»
در سال ۲۰۰۱ بود كه شركت بزرگ تایم - وارنر به تملك كمپانی بزرگتر «آمریكا - آن لاین» درآمد و از آن پس روند حفظ و شفاف سازی فیلم های قدیمی وارد مرحله ای جدی تر و مهم تر شد. دو خواهر كه رؤسای بخش «تحقیقات و پیشرفت» شركت ایول بوده اند و كارن و شارون پرل موتر نام دارند، روش تازه ای را دراین خصوص به كار بسته و اجرای آن را میسر ساختند. براساس روش توصیه شده آنان، هر فریم فیلم های رنگی قدیمی از نو درون كادر تصویر مربوطه جاگذاری و در همان زمان رنگ و شدت و سستی آن از نو تنظیم و اجراشده و رنگ های تند و فاقد اعتدال نسخه های قدیمی محو می شود.
براساس این گفته ها برادران وارنر را باید خالق و بانی روش جدید نامید و حق اختراع را برای آنها قایل بود، اما وارنر حاضر شده است این تكنیك ها را با سایر استودیوها تقسیم كند و مشاركت آنها را هم در این طرح امكانپذیر سازد. این چنین است كه پارامونت توانسته است با استفاده از شیوه های كار وارنر به حفظ و شفاف سازی فیلم كلاسیك سال ۱۹۷۴ خود «محله چینی ها» مبادرت ورزد.
به گفته كوكسون با شیوه جدید می توان نگاتیو هر فریم و سكانس را از نو ساخت و تنها به تثبیت و تحكیم آن اكتفا نكرد. وقتی نسخه جدید و شفاف شده «آواز در باران» را به كارگردان آن استنلی دانن نشان دادند، به قدری به نظر او طبیعی و عادی و خوب آمد كه به حاضران گفت كه انگار فیلم وی از آغاز هم چنین بوده است.
او گفت: «به نظرم نمی آید كه این كار بدون اجازه و كنترل من انجام شده باشد و برعكس فكر می كنم كه خودم آن را انجام داده بودم، حال آن كه می دانم انجام نداده ام!»
با این حال كوكسون و همكارانش معتقدند برنده های اصلی این روش و رویكرد، نه آنها، بلكه صنعت سینما و البته تماشاگران فیلم ها هستند. زیرا صاحب و تماشاگر گنج هایی ماندگارتر از گذشته شده اند وفیلم های كلاسیك و تاریخی را دیگر به شكلی لرزان و مخدوش نمی بینند و برعكس به صورت شفاف و جذاب به تماشا خواهندنشست و رنگ ها و نشستن آنها بر هر فریم به شكلی طبیعی خواهدبود. او می گوید: «تصور نكنید كه بهره های این ابتكار فقط به من و یا شركت برادران وارنر رسیده است. بر عكس این صنعتی ماندگار است و هر دست اندركار و عاشق سینما بهره های آن را خواهددید.
حیف بود كه فیلم های كلاسیك و تاریخی به شكل وروال قبلی خود رها می شدند. ما سعی كرده ایم از آن روند جلوگیری و كاری كنیم كه فیلم های باارزش قدیمی و قهرمانان آنها با شفافیت و روشنی هرچه بیشتر به صحنه بازگردند و همه چیز پرشكوه تر شود. آیا این طور نیست؟»

وصال روحانی

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

سایبر سینما رویای مجازی و واقعی را در هم‌می‌آمیزد


سایبر سینما رویای مجازی و واقعی را در هم‌می‌آمیزد
سینما توگراف از آغاز پیدایش خود تا کنون مراحل تحولی گوناگونی را پشت سر گذاشته است. حرکت جادویی تصاویر متحرک بر پرده سینما تا کنون به شکل‌های مختلف تماشاگران را به دنیاهای دیگر برده است.دنیایی که علیرغم تفاوتش با جهان واقعی کاملا باورپذیر است.سفردر زمان ومکان، شریک شدن در تجربه‌های جدید و حتی جایگزین کردن آنها به جای تجربیات شخصی از امکاناتی است که سینما در اختیار مخاطب خود قرار داده است.سینما را هنر هفتم نامیده‌اند چون پس از معماری، مجسمه‌سازی، تئاتر، نقاشی، موسیقی و رقص پدید آمد و البته تلفیقی از همه آنها شد. ازطرف دیگراین هنر علاوه بر خلاقیت ذهنی سینماگربه دوربین، ابزارهای خاص و وسایل ویژه صنعتی هم نیاز دارد به همین دلیل است که آن را هنر - صنعت نیز نامیده‌اند.
این هنر جوان که مدام در حال رشد و تحول است با همه شگفتی‌هایش در واقع چیزی نیست جز مجموعه‌ای از تصاویر ثابت(سیاه و سفید یا رنگی) که با سرعتی معین(۲۴عکس در ثانیه) با دستگاهی به نام پرژکتور روی پرده مخصوصی تابانده می‌شوند. آنچه این تصاویر را واقعی‌تر جلوه می‌دهد ضبط و پخش همزمان صداهاست.
به حرکت در آوردن تصاویر در حقیقت رویای چند میلیون ساله بشر بوده است. تصویرهایی که از ۲۵هزار سال پیش از این بر دیوار غارالتامیرای اسپانیا به یادگار مانده‌اند نشان دهنده این آرزوی بشر است. زیرا هر جفت دست وپا یک مرحله از حرکت را نشان می‌دهند.
سینما هنر- صنعتی است که با از سر گذراندن مراحلی چون گذر از سینمای مستند صرف به سینمای داستانی سپس رسیدن به سینمای با زیر نویس وگذر از سینمای صامت به ناطق، رسیدن به سینمای رنگی و همچنین تکنو کالر سعی در هرچه نزدیک‌تر کردن خود به مفهوم زندگی داشته است. هرچند از ابتدا هم بسیاری از سینماگران سینما را به مفهومی‌شبیه زندگی نزدیک می‌پنداشتند اما گویا تا زمانیکه تحولات تکنولوژیکی نتواند عینیت زندگی را در جادوی تصویر شبیه‌سازی کند این تعریف از سینما تعریفی خیالی و تلویحی به نظر می‌رسید تا اینکه سینما به یکی از اثر‌گذارترین و تحول بر‌انگیزترین مراحل گذار خود رسید که البته آن هم بی‌ربط با روند طبیعی جهان به سمت دیجیتالی شدن نبود.این مرحله گذار که با ورود دنیای صفر و یک دیجیتال به سینما آغاز یافت نه تنها از لحاظ صنعتی حتی از لحاظ مفهومی ‌نیز ماهیت سینما را با تحولات عجیب و غریبی روبه‌رو کرد تحولاتی که بیشتر ناشی از آن می‌شد که امکان پرداختن به موضوعاتی فراهم آمده بود که تا پیش از آن امکان پرداختن به آنها وجود نداشت. اینگونه شد که عصر دیجیتال نه تنها در تولید و ساختار و محتوا بلکه در پخش و جذب مخاطب نیز به سینما یاری رساند. اینترنت فرزند خلف این دنیای جدید بود که با حضورش نه تنها موجب بازنگری در تعاریف زمان و مکان شد بلکه در مراحل تولید و مصرف نیز برای سینما کاربردهای تازه یافت و آن را با تعاریف تجربه نشده ای روبه‌رو کرد
● از اتاقک سیاه داوینچی تا سایبرسینما
در قرن شانزده میلادی لئوناردو داوینچی نقاش بزرگ ایتالیایی برای تعلیم نقاشی دستگاهی ساخت که مادر دستگاه‌های فعلی ثبت تصویر است.پیش از او نقاشی‌های قرون وسطی پرسپکتیو نداشت و نقاشان در ترسیم منظره‌ها و اشیا به دوری و نزدیکی آنها در صحنه توجه نمی‌کردند و تنها کوچکی و بزرگی هر جزئی از تصویر بستگی به اهمیت آن داشت. داوینچی اتاقکی قابل حمل و نقل ساخت که آنقدر بزرگ بود که یک نقاش داخل آن می‌توانست به راحتی کار کند. او روی دیوار این اتاقک سوراخ ریزی ایجاد کرد و بوم نقاشی را مقابل آن گذاشت. اگر این وسیله را در برابر منظره‌ای قرار می‌دادند چون اتاقک هیچ روزنه و رخنه دیگری نداشت، تصویری معکوس از دور نمای مقابل آن روی بوم نقاشی می‌افتاد و نقاش می‌توانست با سرعت تصویر را نقاشی کند. داوینچی این دستگاه را کامرا اوبسکرا یا اتاقک تاریک نام نهاد.
این اختراع داوینچی بود که همزمان با پیشرفت علم در دوره رنسانس و پی‌بردن به تاثیر شدید نور بر بعضی ترکیبات شیمیایی مانند نیترات نقره و مانند آنها منجر به اختراع دوربین عکاسی و نهایتا اختراع دوربین فیلمبرداری شد.
شاید بتوان اختراع دوربین فیلمبرداری را مهمترین دلیل کشف پدیده سینما دانست. پدیده‌ای که می‌توانست یک ابزار تجمیع و یا حتی تکمیل‌کننده هنرهای پیشین خود باشد. سینمای داستانی پس از سینمای مستند به وجود آمد و بعدها برای کمک به درک بهتر فیلم نوشته‌هایی به صورت زیر نویس در زیر فیلم آورده شد. از ۱۹۰۵ اولین سالن‌های نمایش فیلم در آمریکا ساخته شد. در این سالن‌های سینما یک نوازنده پیانو نیز حضور داشت که متناسب با صحنه‌های مختلف فیلم آهنگ می‌نواخت. دوران سینمای صامت نزدیک به بیست سال طول کشید اما بالاخره متخصصان توانستند صدا را به فیلم اضافه کنند. نخستین آثار سینمای ناطق فیلم‌های کوتاهی از کنسرت‌های موسیقی بودند.در ۱۹۲۷با ساخته شدن فیلم "خواننده جاز" با بازیگری ال جانسون اولین فیلم سینمای ناطق بر پرده رفت.
از۱۹۵۰سینما رقیب سرسخت جدیدی به نام تلویزیون پیدا کرد و همین امر سینماگران را مجبورکرد که برای کشاندن مردم به سینماها از تدابیر جدید فنی استفاده کنند.به این ترتیب با تلاش متخصصان فنی سینمای سه بعدی به وجود آمد. تماشاگران برای تماشای اینگونه فیلم‌ها مجبور بودند از عینک‌های مخصوصی استفاده کنند. در این سینما اشیای سه بعدی و زنده به نظر می‌رسیدند و تماشاگر احساس می‌کرد هر چه می‌بیند واقعی است. سینمای سه بعدی هرگز به موضوعات جدی نپرداخت بلکه تنها وسیله‌ای برای سرگرمی ‌و وقت گذرانی بود. این سینما بیشتر به ترساندن تماشاگر و تحریک حواسش تکیه داشت.مثلا تماشاگر خیال می‌کرد توپی به سویش پرتاب می‌شود یا سیلاب عظیمی ‌به رویش جاری است. سینمای سه بعدی با همه جذابیت اولیه‌اش موفق نبود و خیلی زود مردم از آن خسته شدند. در۱۹۵۲سیستم جدیدی برای پخش فیلم ابداع شد که به آن سینه راما می‌گفتند.در این روش تصویر با سه پرژکتور به روی پرده عظیم و مقعری نمایش داده می‌شد و هر پروژکتور یک سوم پرده را می‌پوشاند. در نتیجه تصویر کمی‌ برجسته و واقعی به نظر می‌رسید. در این روش چندین بلندگو دور تا دور سالن نصب می‌شد و تماشاگران با شنیدن صداها در پیرامون خود احساس می‌کردند ماجرا در اطرافشان اتفاق افتاده است. دشواری‌های ناشی از شیوه پخش سینه راما و محدودیت سالن‌های مناسب برای این نوع نمایش فیلم سبب شد روش سینه راما نیز با همه جذابیتش کنار گذاشته شود. تکنیک جدیدی که برای نمایش فیلم به کار رفت سینما اسکوپ نام داشت. در این شیوه پروژکتور به کمک عدسی مخصوصی تصویری عریض و مقعر را بر پرده منعکس می‌کرد. استفاده از پرده عریض - صدای استریوفونیک و کیفیت رنگ خوب سبب شد تا فیلم‌های طولانی‌تر و جالب‌تری ساخته شوند. در دهه ۶۰ تحولات تکنیکی زیادی صورت گرفت. دوربین‌های قابل حمل ۳۵میلی‌متر یا مکان فیلمبرداری از یک صحنه را به وجود آوردند و اختراع لنزهای جدید محدودیت‌های قبلی هنگام فیلمبرداری را از بین برد و امکان فیلمبرداری از صحنه‌های عریض را به اندازه صحنه‌های کوچک مانند داخل اتاق‌ها و ماشین‌ها فراهم کرد.
با پیشرفت‌های فنی، در فیلمبرداری امکان گرفتن تصاویر درشت از فاصله دور به وجود آمد.
در اواخر دهه ۷۰ با کامل شدن ویدئو، استفاده از تکنیک‌های ویدئویی در مونتاژ فیلم و جلوه‌های ویژه تحولاتی به وجود آورد.
اما آنچه به راستی سینما را وارد دوران جدید و فوق‌العاده‌ای کرد استفاده گسترده از کامپیوتر در خلق تصاویر مورد نظر بود. کامپیوتر به سینماگران این امکان را داده است تا بتوانند هرچه را در ذهن دارند به روی پرده سینما بیاورند.
جان بخشیدن به اشیا، تغییر فیلم‌های مستند قدیمی ‌و استفاده مجدد آنها در یک فیلم سینمایی، رسیدن به شیوه‌های جدید مونتاژ و امکان تغییر دادن صحنه‌های ثبت‌شده توسط دوربین مثل اضافه کردن افراد به صحنه‌ای که بدون حضور آنها گرفته شده است، نمایش دادن بازیگران به شکل دلخواه، بدون دست یا بدون پا، نشان دادن یک بازیگر سالم و بسیاری موارد دیگر به دلیل وجود کامپیوتر و امکانات دیجیتال در آفریدن فیلم‌های سینمایی ممکن شده است.
هرچند هنوز معلوم نیست با استفاده از این شیوه‌های جدید، سینما تا چه حد تغییر خواهد کرد و با آنچه برادران لومیر نخستین بار به نمایش در آورند چه قدر فاصله خواهد گرفت، اما مسلم این است که سینماگران امروز برای خلق تصاویری که در ذهن دارند از امکاناتی به مراتب وسیع‌تر و پیچیده‌تر از نسل‌های قبلی خود برخوردارند.
● ارتباط سینما و فضای مدرن
اما ارتباط سینما با این دنیای دیجیتال در این محدوده باقی نماند که در فضای دیگری که به عنوان فضای سایبر یا فضای مجازی تعریفی دیگر یافت. در واقع امکانات دیجیتال با فضای مجازی‌اش برای سینما این فرصت رافراهم آورد تا بتواند در دنیایی دیگر که همپای دنیای واقعی پیش می‌رود به گونه‌ای دیگر تعریف و بازنمایی شود.
اما قبل از اینکه به بحث سایبر سینما بپردازیم باید به بررسی ارتباط سینما با تکنولوژی‌های دیجیتال یا کامپیوتر بپردازیم، تکنولوژی‌هایی که زمینه را برای پیشرفت‌های تازه سینما در سال‌های اخیر فراهم آورده‌اند.
در این‌باره است که می‌توان در سر زمینه تولد حیات و نظارت بین این دو که یکی رسانه و دیگری ابزار شمرده می‌شود روابطی یافت، روابطی که در نهایت ارتباط تنگاتنگ این دو را سبب شده است.
الف) تولد: سینما و کامپیوتر هر دو در یک بستر علمی ‌و در واقع مهندسی پیش از خود متولد شدند، بستری که بیش از هر چیز دیگر نیازمند تحقیقات تجربی و فیزیکی و تکامل اختراعات پیش از خود بود. از همین روست که سینما همیشه یک صنعت نامیده شده است. صنعتی که از دوربین فیلمبرداریش گرفته تا تجهیزات مربوط به نور، صدا، تدوین و پخش نیازمند تحولات تکنیکی و مهندسی بوده است. هر چند نگارش سیر تحولی پیدایش کامپیوتر در این مقاله نمی‌گنجد اما شکی در این نیست که کامپیوتر فعلی نیز بر گذشته‌ای تجربی و فیزیکی قدم نهاده که تکامل دوره‌های پیشین شکل حضور فعلی اورا رقم زده است.
ب) حیات: ماندگاری هر صنعتی همیشه نیازمند سرمایه بوده است، سرمایه‌ای که بتواند با حضور چرخ آن صنعت را به گردش درآورد. سینما و کامپیوتر هردو با مصرف شدن به صرفه اقتصادی و نهایتا تحکیم پایه‌های صنعتی خود دست خواهند یافت که این سرمایه در سینما بیشتر از طریق تبلیغات و جذب مخاطب به دست خواهد آمد و در کامپیوتر نیز از طریق مصرف و جذب آگهی .
از همین روست که می‌توان در ادامه حیات این دو مقوله نیز شباهت‌هایی یافت.
ج) نظارت: از پیدایش دستگاه تلگراف مورس که اولین ابزار ارتباطی از راه دور به حساب می‌آید همیشه نظارت و در واقع شکل نظارت قدرت‌های حاکم اعم ار دولتی یا غیر دولتی بحث متداول بوده است که سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند سینما در آغاز نهادی خصوصی به شمار می‌آید اما با گسترش میزان وسعت تاثیر بر مخاطبان، نظارت و حتی سانسور‌های دولتی از جانب قدرت‌های حاکم امری ناگزیر به نظر می‌رسد.
در سینما فارغ از ممیزی‌ها مقرراتی برای حفاظت از کودکان در مقابل خشونت و مسائل جنسی احتمالی مطرح در سینما همچنین تاکید بر ارائه برنامه‌های آموزشی مقررات قوانینی وضع شد.
بر کامپیوتر و حق استفاده از مطالب موجود در آن قوانینی با عناوینی چون حقوق مولف و حق دسترسی به اطلاعات که البته مربوط به اینترنت و فضای سایبر بود وضع شد.
اینگونه است که می‌توان با قبول چنین شباهت‌هایی نزدیکی ساختاری و محتوایی این دو مقوله را چندان خارج از تصور ندانست.
واقعیت این است که فرآیند دیجیتال در شیوه تولید و پخش سینما را دچار تغییر و تحول کرد. همین که فیلمی‌ به قالب رقمی‌ درآمد (یعنی به صورت دیجیتال در آمد و در حافظه یارانه بار شد) هر قاب یا فریم آن به سرعت قابل دسترسی می‌شوند. فیلم زمان را نمونه‌گیری می‌کند در حالیکه هنوز ترتیب خطی خود را حفظ کرده است به صورتیکه زمان پی در پی به صورت قاب‌های تصویر پی در پی می‌آیند.
علاوه بر این رسانه‌های دیجیتالی شبیه‌سازی از عوامل واقعی را به صورت پدیده‌ای کاملا معمولی در آورده‌اند. نمونه‌های شبیه‌سازی شده از ارتش‌های مجازی در بازی‌های کامپیوتری آغازگر راهی شد که بعدها در سینما به جلوه‌های ویژه فیلم‌ها کمک شایانی کرد و البته این امر واقع‌نمایی در سینما را که از روز اول پیدایش جزو اهدافش به شمار می‌آمده نیز یاری خواهد رساند. سینمای دیجیتال در واقع یک تحول از زاویه صنعت است که آن را از فیلم جدا کرده و به جای فرآیند شیمیایی رایانه‌ای صفر و یک برای ضبط اطلاعات استفاده کرده است.
● سایبر سینما
با توجه به نو ظهور بودن اصطلاح سایبر سینما کاملا روشن است که رسیدن به تعریفی واحد و بی‌تردید از این مفهوم چندان کار آسانی نخواهد بود.به همین دلیل در این قسمت سعی بر این خواهد بود که حداقل چند تعریفی که نگارنده به آنها برخورد کرده است، بیان شود.
همانطور که می‌دانیم فضای سایبر از امکان تعامی ‌بودن بر خوردار است، تعاملی که حتی در امور تبلیغاتی و جذب اگهی بسیار به کمک سینما آمده است. همانطور که در ابتدا گفته شد سینما پدیده‌ای نیازمند معرفی و تبلیغ است تبلیغی که امکانش در فضای سایبر با شرایط مربوط به خودش فراهم شده است به طوری‌که در حال حاضر این امکان فراهم آمده که همگام با امکانات دیگر این فضا در کنار سینما به اقتصاد آن یاری رساند.
در فضای سایبر امکان پخش با قدرت انتخاب هم زمان خواهد بود به این ترتیب که به دلیل تعاملی بودن این فضا این امکان در اختیار مخاطب قرار گرفت که خود روند داستان فیلم را تحت تاثیر قرار دهد و در واقع داستان را همانگونه که می‌خواهد پیش ببرد و پایان دلخواه خود را برای آن رقم بزند.
فضای سایبر با از بین بردن محدودیت‌های زمانی و مکانی ارتباط تولیدکنندگان در تولید فیلم را فراهم کرده است به نوعی که چند نفر در جای جای دنیا می‌توانند همزمان با یکدیگر به تولید یک فیلم بپردازند و هر کسی در ساخت آن مسئولیتی را بر عهده گیرد. علاوه بر این سینمای سایبر امکان تماشای همزمان فیلم را نیز فراهم کرده است به طوریکه دیگر لازم نیست مخاطبان برای تماشای فیلم در یک مکان تعریف شده‌ای به نام سینما حضور یابند بلکه آنها می‌توانند فیلم دلخواه خود را در این فضا انتخاب کرده و با بار‌کردن آن در مکان دلخواه خود به تماشایش بپردازند و البته این تماشای مستقل تعارضی با همزمانی تماشا با دیگرمخاطبان ایجاد نخواهد کرد به طوریکه ممکن است مخاطبی دیگر در مکان جغرافیایی متفاوتی در همان زمان مشغول تماشای فیلم باشد. اما فارغ از این‌ها تعریفی دیگر از سایبر سینما ارائه شده که بیش از تعاریف دیگر مورد علاقه نگارنده است و آن به شیوه بازنمایی انقلاب دیجیتال در سینما مربوط می‌شود.
این بحث که ارائه شده از دپارتمان انگلیسی دانشگاه ایلینوی آمریکاست سایبر سینما را ارتباط دنیای دیجیتال و نحوه بازنمایی آن در سینما دانسته است. این تعریف که بیشتر از جوانب محتوایی قابل بررسی است تنها فیلم‌هایی را در این تعریف می‌گنجاند که مفهومی‌ دیجیتال و یا کاربرد کامپیوتر را در محتوای خود طرح و مورد کنکاش قرار داده باشند. فیلم‌هایی چون "جنگ ستارگان"-"ترمیناتور"-"ماتریکس"یا حتی "ادیسه۲۰۰۱".
البته این نکته نیز قابل ذکر است که این رویکرد از زمانی سایبر سینما را تعریف می‌کند که حضور کامپیوتر و دیگر تحولات مربوط به آن در سینما حضوری مستمر و تاثیرگذار پیدا کرده است. سینمایی که از شکل استودیویی و کلاسیک خود خارج شده و به حال و هوا و محتوای تازه‌تری دست یافته بود. به همین دلیل است که بسیاری مواقع سایبرسینما با فیلم‌های علمی‌–تخیلی و فرا واقعی تعریف شده است.
در حالیکه این نکته غیر قابل انکار است که این تعریف تعریفی تقلیلی خواهد بود که جامع و مانع نیست.
سینمادر فضای سایبر هنوز اول راه است راهی که با امکاناتی که در اختیارش گذاشته است سرعتش را برای گذار چند برابر خواهد کرد. هر چند پیش‌بینی دقیق این تحولات کمی‌غیر ممکن است ولی به نظر می‌رسد در این راه سینما با تعاریف کاملا تازه‌ای رو به رو شود که به طور کلی با سینمایی که هم اکنون پیش روی ماست کاملا متفاوت خواهد بود.
● نتیجه‌گیری
در این مقاله سعی بر این بود که با ذکر مراحل تحول سینما توگراف که هر کدام تعاریف جدیدی را نیز برای آن رقم زده‌اند به تازه‌ترین مرحله تحول آن که همان حضور تکنولوژی دیجیتال و تاثیر آن در محتوا و تولید سینمایی است بپردازم. حضور این پدیده عصر پسامدرن در سینما به آن تعاریفی پسا ساختارگرا بخشیده است که از خصوصیات این عصر به شمار می‌رود. سایبر سینما را می‌توان رویکرد پسا ساختارگرا در سینما دانست که به مفهومی ‌ادواری اشاره می‌کند که کارکرد آن در ارتباط بر قرار کردن میان ظهور مشخصه‌های صوری جدید فرهنگی و ظهور نوع خاصی از زندگی اجتماعی و نظم اقتصادی است. اینگونه است که سایبر سینما مرحله تحولی از سینما به شمار می‌رود که پیش از آنکه از لحاظ محتوایی قابل بررسی باشد فنی و ساختاری است و البته ساختاری جاری و روان که در عصر جدید پسا ساختاگرایی تعریف می‌شود. به همین دلیل است که معتقدم سایبر سینما تا کنون سینما را دچارتحول مضمونی نکرده که با در اختیار دادن امکانات تازه به آن مفاهیمی ‌نو و نگاهی تازه بدان بخشیده و امکان پرداختن به مضمون‌هایی که در گذشته امکان به تصویر کشیدنشان غیر ممکن به نظر می‌رسید فراهم آورده است.

آیا مشکلات زناشویی بدون مراجعه به مشاور خانواده حل می‌شوند؟
هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مشکلات زناشویی روی خود فرد هم تاثیر می‌گذارد ، اما مهم این است که بفهمیم کی و چگونه باید در مورد آنها تصمیم بگیریم بدون مراجعه به مشاور خانواده …
وبگردی
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
سازنده پهباد هستیم اما سازمانهای امداد و نجات حتی یک پهباد هم ندارند !
سازنده پهباد هستیم اما سازمانهای امداد و نجات حتی یک پهباد هم ندارند ! - معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی با بخش‌های عملیاتی مرتبط جهت استفاده از پهبادهای نظامی نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده که به محض صدور مجوز از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور !
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور ! - دولت - معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نوسان قیمت ارز کلا آزار دهنده است، گفت: افزایش قیمت ارز به لحاظ محاسبه عددی هزینه تمام‌شده سفر به خارج از کشور را افزایش می‌دهد.
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید از اسنادی رونمایی کرد که نشان می دهد، فرودگاه یاسوج علیرغم تکذیب مسئولان، رادار و تجهیزات کافی برای فرود امن هواپیماها ندارد. گفته می شود یکی از دلایل دخیل در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج فعال نبودن رادار فرودگاه یاسوج بوده است.
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!!
چه کسی به وقت شام را کمدی خطاب کرد؟!! - امیرقادری منتقد سینما: حاتمی کیا یک فیلم بد و کاریکاتوری ساخته است
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر - آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.