سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد


ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
زمستان بدون برف انگار یه جورهایی زمستان نیست. وقتی برف می‌بارد و همه جا را سفید پوش می‌كند، زمستان دوست داشتنی‌تر می‌شود، به‌خصوص برای بچه‌ها كه خیلی برف بازی را دوست دارند. در روزهای برفی معمولا مدرسه‌ها هم تعطیل می‌شود و این جور مواقع فرصتی است تا همه افراد خانه دور هم جمع شوند.
اما این روزها هم بیكار نمی‌مانید و باید در خانه كارهایی انجام دهید. اگر خوش‌شانس باشید، این كار پارو كردن برف‌های روی پشت بام است و اگر خیلی شانس نیاورید، در این روزها باید با شركت آب تماس بگیرید یا دنبال یك لوله‌كش بگردید تا مشكل تركیدگی لوله خانه‌تان را رفع كند.
● زمستان در خانه
این روزها كه هوا سردتر است فقط با زیاد كردن بخاری و شومینه خانه را گرم نكنید. درها و پنجره‌ها را درزگیری و عایق‌كاری كنید. اگر لازم است زیر درها را با پارچه بپوشانید. سعی كنید گرمای تولیدی و گرمایی كه برای آن هزینه كرده‌اید، در خانه نگهدارید و نگذارید هدر برود. بهتر است برای گرم كردن خودتان در خانه، لباس‌های گرم بپوشید. گاهی پوشیدن جوراب و كلاه در خانه حسابی گرمتان می‌كند.
اگر دیوارها در اثر گرمای داخل خانه و سرمای خارج ترك برداشت، لازم است خیلی سریع ترك‌ها را برطرف كنید و یا بپوشانید. این ترك‌ها موجب اتلاف گرمای داخل خانه و رشد حشرات و میكروب‌ها می‌شوند.
● وقتی گاز قطع می‌شود
گاهی اوقات سرمای شدید موجب می‌شود فشار گاز در لوله‌ها كم شود و سیستم گاز رسانی در برخی نقاط دچار مشكل شود. ممكن است چند ساعتی گاز قطع شود و نتوانید از بخاری گازی و شومینه استفاده كنید. آن وقت است كه دیگر نمی‌توانید یك استكان چای دستتان بگیرید و پشت پنجره بایستید و از دیدن یك روز زمستانی لذت ببرید. همیشه یك وسیله گرمایشی غیرگازسوز برای این جور مواقع در خانه داشته باشید.
بخاری‌ها و شوفاژ‌های برقی در این جور مواقع به كمكتان می‌آیند. توصیه می‌شود از بخاری‌های نفتی بدون دودكش در خانه استفاده نكنید. وقتی گاز قطع می‌شود نمی‌توانید از اجاق گاز استفاده كنید و آشپزی هم تعطیل می‌شود. بهتر است مقداری بیسكوییت، آجیل، نان‌های خشك و غذاهای كنسرو شده برای این جور مواقع در خانه داشته باشید.
● سری به پشت بام بزنید
شما باید قبل از شروع فصل بارندگی، از سالم بودن عایق پشت بام خود اطمینان پیدا كنید. وقتی كه برف می‌بارد بهتر است در همان ساعات اولیه برف‌ها را از پشت بام منزل پارو كنید. این كار موجب می‌شود پشت بام خانه شما از آسیب‌ها، ترك و نشتی‌های احتمالی ناشی از برف در امان بماند. علاوه بر این در صورت دیر پارو كردن، برف‌ها كم كم یخ زده و پارو كردن‌شان سخت‌تر می‌شود.
برای پارو كردن برف‌های پشت‌بام احتیاط شرط اول است. لغزندگی سطوح می‌تواند برای شما خطرناك باشد و موجب لیز خوردن و افتادن شود. برای همین توصیه می‌شود از چكمه‌هایی كه زیره آنها یخ‌شكن هستند، استفاده كنید.
همین‌طور از هر وسیله‌ای برای پارو كردن استفاده نكنید. گاهی اوقات از بیل برای این كار استفاده می‌شود كه این كار می‌تواند به عایق ضدآب روی پشت‌بام آسیب بزند. بهترین وسیله همان پاروهای چوبی یا پلاستیكی است البته باز هم نوع چوبی آن به علت مقاوم بودن بهتر است.
پاروهای پلاستیكی معمولاً مقاومت لازم را ندارند و خیلی زود كج می‌شوند یا می‌شكنند. همچنین بهتر است دسته پارو به اندازه كافی بلند باشد تا مجبور نباشید پشت‌تان را خم كنید. بلند بودن دسته پارو به بیشتر شدن توان و نیروی شما در پارو كردن كمك می‌كند. اگر یك دستگیره هم به دسته پارو اضافه كنید در دست گرفتن و كنترل آن راحت‌تر می‌شود.
رعایت احتیاط مخصوصاً وقتی كه برف‌ها را از لب پشت بام به پایین می‌ریزید، خیلی مهم است. باید مراقب خودتان باشید كه به همراه برف‌ها به پایین سقوط نكنید. مواظب باشید كه برف‌ها را روی سر عابران و رهگذران در خیابان و یا حیاط نریزید. مراقب باشید بچه‌ها در حیاط مشغول آدم برفی درست كردن نباشند.
وقتی برف‌ها را پارو می‌كنید بدن شما گرم می‌شود و كمی‌عرق می‌كنید و ممكن است در اثر سرما دچار سرماخوردگی شوید. برای اینكه از سرما خوردگی در امان باشید، لباس گرم بپوشید. فكر نكنید چون از خانه بیرون نمی‌روید لازم نیست لباس خیلی گرم بپوشید. كاپشن، شال گردن، دستكش و كلاه را فراموش نكنید. اگر به هر علتی برف پارو كردن شما به تأخیر افتاد و برف‌ها یخ زده بودند می‌توانید مقداری نمك روی یخ‌های پشت‌بام بپاشید. این كار به آب شدن یخ‌ها كمك می‌كند.
● مراقب بچه‌ها باشید
بازی روی پشت بام معمولاً برای بچه‌ها با خطراتی همراه است و ممكن است در فصل زمستان، این خطرات افزایش یابد. اجازه ندهید كودكان شما برای بازی و تفریح به پشت‌بام بروند مگر اینكه از ایمن بودن آن اطمینان داشته باشید. می‌توانید به آنها بگویید كه صبر كنند تا برف‌های پشت بام را پارو كنید و به حیاط بریزید و بعد برای بازی و ساختن آدم برفی آنها را به حیاط ببرید.‌
● مسافرت‌های زمستانی
توصیه اول این است كه در این روزها به مسافرت نروید و بیشتر در خانه بمانید اما اگر به هر دلیلی قصد مسافرت در این روزهای زمستانی را داشتید و مجبور شدید كه خانه را برای مدتی خالی بگذارید، بهتر است قبل از سفر كارهایی انجام دهید تا از یخ زدن آب در لوله و تركیدگی لوله‌ها پیشگیری كنید:
▪ همه لوله‌ها و شیرهایی كه در محیط باز هستند عایق كاری كنید.
▪ شیر فلكه آب را ببندید. در غیر این صورت مقداری نمك در سینك ظرف‌شویی، حمام و توالت بریزید.
▪ تمام سیستم‌های گرمایی را قطع نكنید و اجازه دهید كمی‌گرما برای پیشگیری از یخ زدگی‌های احتمالی در خانه‌تان باشد.
▪ در صورت امكان برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، از یكی از آشنایان و یا اقوام بخواهید تا هر روز به منزل شما سر بزند و اوضاع را كنترل كند..
‌● روزهای برفی و مشكلات لوله‌ای
یخ زدن آب در لوله‌ها و تركیدگی لوله‌ها یكی از مشكلات روزهای برفی است. برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها و شیرهای آبی كه بیرون و در فضای باز هستند، لازم است با پشم شیشه آنها را به خوبی عایق كرده و بپوشانید. همچنین شیرهایی كه چكه می‌كنند زودتر دچار یخ‌زدگی می‌شوند و برای جلوگیری از یخ زدن آنها لازم است كه واشر لاستیك آن تعویض شود.
همچنین برای جلوگیری از اتلاف وقت، جلوگیری از هدر رفتن آب و اتلاف انرژی بهتر است لوله‌های آب گرم را از شوفاژ خانه یا آب‌گرم‌كن تا محل‌های مورد استفاده عایق‌كاری كنید تا برای گرم شدن آب معطل نمانید و موارد یاد شده اتفاق نیفتد. اگر آب در لوله‌ها یخ زده باشد می‌توانید با گرم كردن آن به تدریج یخ را ذوب كنید. برای این كار می‌توان از آب گرم استفاده كرد. یادتان باشد از وسایل برقی كه خطر برق گرفتگی در آنها وجود دارد برای این كار استفاده نكنید.
اگر لوله تركید، شیر فلكه اصلی و شیرهای فرعی را سریع ببندید و با شركت آب تماس بگیرید یا سراغ یك تعمیركار باتجربه بروید.
فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید