سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


آب بریز، برنج بریز و اما ۹ نکته ریز


آب بریز، برنج بریز و اما ۹ نکته ریز
● توصیه ‌های ایمنی برای استفاده بهینه از پلو پز
این روزها اگر دیگ و قابلمه‌های آشپزخانه را با دقت نگاه كنی، می‌بینی آخرش می‌رسد به یك دوشاخه كه باید بزنی توی پریز برق. نمونه این ظروف كار راحت كن، پلوپز است. به خصوص اگر برایتان مهمان بیاید، به آسایش و راحتی كه این وسیله برایتان فراهم می‌كند بیشتر پی می‌برید.
فرض كنید به روش قبل بخواهید پلو بپزید. در حالی كه كتری و قوری چای و چند ظرف خورشت روی اجاق گاز است ، باید یك قابلمه پر آب هم بگذارید روی شعله و صبر كنید تا آب به جوش بیاید. بعد برنج‌ها را كه شسته‌اید با مقداری نمك بریزید توی آب جوشی كه دارد قل می‌زند . بعدش هم باید دائم مراقب باشید كه برنج وا نرود، زود یا دیر برداشته نشود.
زمانی كه موقع‌اش رسید محتویات در حال جوش قابلمه را توی آبكش خالی كنید، دوباره قابلمه را بگذارید روی شعله گاز و كمی ‌روغن ، چند برش سیب زمینی یا یك تكه نان كف آن بگذارید و بعد برنج آبكش شده را بریزید توی دیگ، روی آن كمی‌آب و روغن بدهید و در قابلمه را توی یك پارچه بپیچید و بگذارید تا دم بكشد. از این مرحله به بعد هم باید مراقب باشید یك موقع شعله كم و زیاد نشود و برنج ته نگیرد (این قسمتش مثل برنامه‌های آشپزی شد اما عیب ندارد، یكی به نفع آنهایی كه تازه خانه‌دار شده‌اند.)
خب، حالا كه تكنولوژی به كمك شما آمده به جای اینكه دست رد به سینه‌اش بزنید، از آن استقبال كنید و روش صحیح استفاده‌اش را یاد بگیرید. مثلا در مورد پلوپز كار خیلی راحت‌تر است و دیگر لازم نیست نگران كم و زیاد كردن شعله باشید و چون مقدار و زمان حرارت خود تنظیم است احتمال سوختن غذا خیلی كم است. حالا كه می‌خواهیم از این وسیله استفاده كنیم بهتر است نكاتی درباره آن بدانیم .
● آب بریز ، برنج بریز ، دقت كن به چند نكته ریز بعد دوشاخه را بزن به پریز!
▪ بعد از ریختن برنج شسته شده ، نمك ، روغن و آب در ظرف داخلی پلوپز، آن را روی صفحه گرم كن قرار دهید و مطمئن شوید كه درست در جای خودش قرار گرفته است.
▪ پلوپز را روی یك سطح صاف دور از مواد آتش‌گیر مثل فرش و موكت قرار دهید. سعی كنید یك جای ثابت و مطمئن برایش درنظر بگیرید.
▪ زمانی كه آب برنج به جوش می‌آید بهتر است چند دقیقه در ظرف را بردارید تا محتویات ظرف بیرون نریزد یا به اصطلاح سر نرود.
▪ بعد از پخت، پلوپز را خاموش كنید و سیم را با در دست گرفتن دوشاخه از پریز و بدنه پلوپز جدا كنید.
▪ سیم را به دقت نگهداری كنید و هر چند وقت یك بار آن را بررسی كنید. وجود پارگی و فرسودگی در سیم خیلی خطرناك است. در صورت مشاهده هر نوع اشكال در سیم، با مراجعه به تعمیرگاه مجاز شركت سازنده، آن را تعویض كنید.
▪ محل اتصال بدنه پلوپز به سیم برق را خشك و تمیز نگه دارید.
▪ ظرف داخلی را با اسفنج بشویید و برای تمیز كردن بدنه خارجی از دستمال مرطوب استفاده كنید و بلافاصله با دستمال خشك رطوبت آن را بگیرید. مرطوب شدن بدنه پلوپز موجب آسیب دیدن قطعات و بروز خطر برق گرفتگی می‌شود.
▪ سطح گرمكن را همیشه تمیز نگه دارید. وجود آلودگی روی سطح گرمكن موجب ایجاد اخلال در گرما رسانی و پخت می‌شود.
▪ ظرف داخلی پلوپز را روی حرارت اجاق گاز یا در فر قرارندهید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید