سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اصول پیشگیری از حملات قلبی


اصول پیشگیری از حملات قلبی
‌‌اگر شما پیش از این سابقه حمله قلبی داشته‌اید، بهتر است یاد بگیرید كه چگونه از بروز حملات قلبی در آینده جلوگیری كنید. برای شروع بهتر است از بعضی موارد درمانی و وضعیت جسمانی خود آگاهی داشته باشید و سوالاتی از تیم و متخصصان مسوول درمان بیماری خود بپرسید. موارد كلیدی كه شما باید بدانید عبارتند از:
▪ ورزش:
بعضی از بیمارانی كه حمله قلبی داشته‌اند از اینكه یك زندگی فعال داشته باشند، می‌ترسند. این افراد از اینكه در نتیجه فعالیت دچار حمله قلبی مجدد شوند، به شدت واهمه دارند اما واقعیت این است كه این افراد با تایید پزشك می‌توانند با ورزش به شدت به سلامت خود كمك كنند. چون ورزش موجب افزایش انرژی، كاهش فشارخون و تقویت عضلات آنها می‌شود. همچنین استرس افراد را كم كرده و اعتماد به نفس آنها را بالا می‌برد. پس از پزشك خود درباره وضعیت جسمانی خود و امكان انجام ورزش سوال كنید.
▪ رژیم غذایی:
انتخاب غذاهای سالم در سلامت این افراد بسیار مهم است. باید رژیمی را برای خود درنظر بگیرید كه بتوانید به‌طور روزمره از آن استفاده كنید، مثلا شما باید نمك غذای خود را محدود كنید و از غذاهای كم‌چرب استفاده كنید.
▪ رژیم دارویی:
با راهنمایی یك متخصص قلب می‌توانید از داروهای بلوك‌كننده گیرنده بتا استفاده كنید. بنابراین درباره داروهای خود از پزشك سوال كنید و مطمئن شوید داروهای مصرفی شما درست است.
● درمان صحیح
با پزشك خود درباره درمان خود صحبت كنید. اگر شما از یك حمله قلبی نجات پیدا كردید باید یك‌سری از داروها را برای كاهش احتمال حملات بعدی استفاده كنید. در زیر فهرست بعضی از این داروها آمده است.
▪ بلوك‌كننده‌های گیرنده بتا:
این داروها موجب كاهش ضربان قلب می‌شود و پمپاژ قلب هم به وسیله این داروها با نیروی كمتری صورت می‌گیرد. در نتیجه پمپاژ خون به‌وسیله قلب راحت‌تر صورت می‌گیرد. همچنین این داروها موجب می‌شود كه قلب منظم بتپد. بعضی از داروها در این گروه موجب كاهش بروز خطرات بعدی در فردی می‌شوند كه قبلا سابقه حمله قلبی داشته است.
▪ آسپرین:
آسپرین موجب جلوگیری از عود حمله سكته، دردها و حملات قلبی می‌شود.
▪ استاتین‌ها:
این داروها در افرادی كه كلسترول یا چربی خون بالا دارند به كار می‌روند. اگر میزان چربی خون شما از آنچه مورد نظر پزشك است بالاتر باشد این دارو را بخورید. سطح كلسترول در یك بیمار قلبی بستگی به وضعیت او دارد و برای همه افراد یك عدد ثابت نیست. شما می‌توانید میزان مناسب آن را در خودتان از پزشك‌تان جویا شوید.
▪ مهاركننده‌های آنزیم ACE:
این داروها از پیشرفت ضعف عضلانی قلب می‌كاهند زیرا كار قلب را كم می‌كنند. این داروها موجب گشادشدن بعضی از عروق در بدن می‌شوند و از فشار اعمال شده بر قلب می‌كاهند. همچنین از آزادشدن بعضی مواد كه موجب كار سخت قلب می‌شود جلوگیری می‌كنند البته این دارو، كاربردهای دیگر هم دارد.
سحر میرپور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید